Bukefalos 28 år!

Vilken underbar unge

Sv: Vilken underbar unge

Gränsen för geni ligger vid IQ145 och den här pojken har uppmätt IQ175.
Han uppfyller alltså själva definitionen för geni med stor marginal.

Vadå gränsen för geni?
I vilken normskala hittar du ordet "geni"?

Intelligenskvoter benämns som "under medel", "medel", "över medel" osv. Det finns inga genibenämningar någonstans.

Att hänga upp sig på siffror är dessutom helt värdelöst. Man måste titta på hela funktionen och helhetsbilden för att kunna uttala sig.

Det kan tex vara så att någon med aspergers har höga toppar på enskilda funktioner som drar upp deras sammansatta poäng men det blir väldigt missvisande eftersom funktionen samtidigt kan vara jättelåg på andra funktioner.

Dessutom är folk generellt ganska duktiga på att uttala sig om IQ bara utifrån tex matriser (som mensa använder) men det blir ju heltokigt eftersom man missar alla andra viktiga funktioner.

Själv blir jag bara upprörd när folk börjar prata om IQ i siffror. Intelligenstester är inte menade att användas på det sättet utan de ska användas för att mäta funktion utifrån styrkor och svagheter.
 
Sv: Vilken underbar unge

http://sv.wikipedia.org/wiki/Stephen_Hawking

Du menar väl inte Stephen Hawking? han är inte bortglömd utan väldigt respekterad såvitt jag förstått. Och han var väl inget barngeni heller.

Han har framför allt bidragit till två stora insikter inom den moderna fysiken:
1.att om Albert Einsteins allmänna relativitetsteori är korrekt, måste det med nödvändighet finnas singulariteter. Denna teori utarbetade han tillsammans med Roger Penrose och sammanfattas i singularitetssatserna.
2.att svarta hål trots allt kan stråla ut energi, så kallad Hawkingstrålning (1970-talet).
 
Sv: Vilken underbar unge

http://sv.wikipedia.org/wiki/Stephen_Hawking

Du menar väl inte Stephen Hawking? han är inte bortglömd utan väldigt respekterad såvitt jag förstått. Och han var väl inget barngeni heller.

Ja, förlåt stavfelet. Respekterad ja - inflytelserik inom fysiken - nej. Och talar vi nobelpris är det ju just förmågan att göra något nybanade som är intressant.

Klart att han var ett barngeni! Väldigt få människor får helt plötsligt ett väldigt högt IQ. Men han fick väl kanske vara i fred?
 
Sv: Vilken underbar unge

Ja.
Det var hon som skrev det där med gränserna.

Men vad skulle annars vara definitionen?

Om man skall tro Wikipedia så verkar ju många ha den definitionen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Genius

Men alltså - tror du på det där själv? Att någon skulle med trovärdighet geniföklara en person utifrån ett IQ på 145? Det är som att jag skulle hitta på ett enkelt mätsystem för att mäta 'klok' eller 'smart'. Rakt igenom subjektiva värderingar. Sedan har säkert Mensa en annan uppfattning, för deras medlemmar måste ju ha någon liten belöning för den annars helt meningslösa poängen.
 
Sv: Vilken underbar unge

Men alltså - tror du på det där själv?

One usage of the noun "genius" is closely related to the general concept of intelligence. One currently accepted way of attempting to measure one's intelligence is with an IQ test. The label of "genius" for persons of high IQ was popularized by Lewis Terman. He and his colleague Leta Hollingworth suggested different scores as a cut-off for genius in psychometric terms. Terman considered it to be an IQ of 140 on the Stanford Binet, while Hollingworth put it at an IQ of 180.

Inte vet jag hur trovärdiga de där är men något visste de säkert om saken.
Antagligen mer än du och jag tillsammans.
 
Sv: Vilken underbar unge

Grabben både KAN berätta och HAR berättat HUR han har löst problemet. I den video jag länkade till i första inlägget hade han ännu inte publicerat sin forskningsrapport och gick därför inte in på detaljer.

Ja, de kan berätta hur de har kommit fram till resultatet, vilket står i studien jag refererade till. Dock är deras sätt alltid enligt "normala" sätt att beräkna på helt ologiska och oftast inte helt säkra i längden.
 
Sv: Vilken underbar unge

Raritet mellan de två definitionerna varierar från en på ca 160 personer till en på ca 3,500,000 personer. Hur man definierar det beror nog mer på vad man själv anser ett geni är än hur insatt man är i t.ex intelligensforskning. Själv anser jag att IQ är användbart på ungefär samma sätt som BMI, d.v.s att för de flesta ger det en ganska bra bild om läget men att man inte kan gå på det stenhårt. Särskilt inte om man ligger i den översta eller understa percentilen.
 
Sv: Vilken underbar unge

Läs artikeln jag länkade till längre upp i tråden om autistisk psykopati så får du en liten inblick.
 
Sv: Vilken underbar unge

Läs artikeln jag länkade till längre upp i tråden om autistisk psykopati så får du en liten inblick.

Jag hittar ingen länk? "Autistisk psykopati" användes tidigare för att beteckna Aspergers men det var länge sedan man slutade att göra det.
 
Sv: Vilken underbar unge

Ja, det är en gammal studie skriven av Hans Asperger. kolal alla mina inlägg i denna tråd så hittar du en länk.
 
Sv: Vilken underbar unge

Jag kollade alla inlägg men måste ha missat den. Nu har det ju tillkommit en hel del forskning om Aspergers sedan Hans Asperger skrev sin studie på 40-talet, så jag anser att den bör läsas med det i åtanke.
 
Sv: Vilken underbar unge

Ja såklart men hans fallbeskrivningar är enkla att ta in för den oinvigde, därför jag valde denna för att visa på autistisk logik
 
Sv: Vilken underbar unge

Källa med exempel på det.

Vet du inte hur du ska uttrycka dig för att inte verka nedlåtande så får du ta reda på källor om det själv. Jag har varken tid, lust eller ork att leta åt dig. De senaste 15 åren har det iallafall inte ansett okej att säga att en person är dess sjukdom eftersom det låter så nedlåtande. Det trodde jag att alla visste men att endel glömde bort det ibland och behövde påminnas för att slippa göra bort sig.

Då så får du ta ock sätta igång och skrapa på.
Du har mycket att göra.

Ja tyvärr är du inte ensam om att inte veta hur man ska uttrycka sig men jag hoppas att alla som jobbar med människor inte bara ser dem som en sjukdom. De allra flesta människor är ju så mycket mer än den sjukdom de har och som sjukvårdspersonal så ska man respektera människor och det rimmar illa med att kalla folk för deras sjukdomar då.

Här så blev det ju helt fel.
Jag är inte BARA astmatiker.
Utan det är en av alla de saker som jag är.
Jag är ju mest andra saker faktiskt.

Nej precis, du är inte bara astmatiker. Du är en person som har astma. Det var ju det jag skrev :)
 
Sv: Vilken underbar unge

Jag är rätt tveksam eftersom Asperger var inne på att personerna med den diagnos som senare fick hans namn hade ett outvecklat känsloliv, vilket inte stämmer enligt dagens forskare. De har bara svårt att sätta sig in i någon annans perspektiv. Asperger använder dessutom ord som "elaka" och "ondskefulla" om barnen han studerar, något som kan få folk att tro att det är något som hänger samman med Aspergers syndrom.
 
Sv: Vilken underbar unge

Det har har blivit sa tjafsigt att jag stiger ur det finns ingen anledning att surra langre, jag har sagt vad jag tycker.

Men eftersom det tydligen ar stor oenighet om vad IQ tester ar vill jag bara lagga till att Jag har refererat till Stanford-Binet Intelligence Scales och som de anvands innom det Americanska skolsystemet. Det bor tillaggas att de IQ tester man pratar om i Jacob's fall och som min son tog utfordes av psykologer och tog flera dagar att kompletera.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp