Vilken vinterjacka kommer ni ha vinter?

Zaida

Trådstartare
Hej!
Vill ha tips på snygga vinterjackor som är bekväma och snygga att rida i. Vilken vinterjacka rider du i vinter???

Precis tråden jag tänkte starta!
Behöver själv ny stalljacka!
Som ridnacka har jag 2st från Uhip. Kompletterar gärna med väst när det blir kallare. Men vill ha en i stallet...

Tack för ditt svar, gick precis in på deras hemsida. De ser väldigt tunna och smidiga ut, tycker du att de verkligen håller värmen på vintern när det är minusgrader? Jättekul med lite ny input, tkr jackorna var snygga!

Jag rider mycket med väst, men när det är för kallt har jag två olika jackor. En Spooks Greta som är varm och snygg. Sen har jag en Musto parkas som är varm, praktisk och vindtät. Muston har mycket bättre yttertyg, den håller för det mesta, så den passar bättre i stallet.

Jag använder Haglöfs Couloir nästan året om både i stallet och till vardags de är mina absoluta favoritjackor.
När det är svinkallt kompletterar jag med en islandströja eller använder en smidig dunjacka från swix.

Jag gillar helt klart skidhackor bäst :) Bra passform, andas, tåliga och gjorda för att kunna röra sig i och inte bara se snygg ut.

Hej!
Vill ha tips på snygga vinterjackor som är bekväma och snygga att rida i. Vilken vinterjacka rider du i vinter???

Jag är lite av en jackoman har jag insett. Jag har ett gäng jackor jag kommer ha i vinter.
Uhip rider jag gärna i iom att den är lätt och lätt att röra sig i. Sen är deras tanke om handvärmare/armen täcker knogarna fantastisk! Man håller värmen om händer enormt mycket bättre!
När jag rider håller jag ju också igång och behöver inte lika mycket värme som om jag har lektion tex.

Har också en från Equiline i liknande material som Uhips, dvs lika lätt och mjukt att röra sig i. Den kommer jag också rida i, när inte handvärme känns lika viktigt.

Sen har jag en från Anky, en från Pikeur och en från Kingsland som alla är i tjockare yttertyg och med mer dun i. De värmer mer om man är still och tål dessutom mer i tygen och håller bort väta bättre.
Så de kommer då funka till sånt. De är dock stelare att röra sig i och jag avskyr att sas behöva "jobba mot jackan" när jag ska rida även om det är litet motstånd det blir.

Annars är ju lager på lager oslagbart i värmande syfte. Så jag har alltid massa lager och ibland även dubbla jackor eller dunväst under jackan. Mycket luft ska få plats mellan lagrena!

Rider i en Mountain House jacka som är figursydd. Är det riktigt kallt så rider jag i en skoterjacka. Har skoterbyxor till, när jag kör maratonvagnen. Lite bylsig men när det är riktigt kallt så är ridningen mindre aktiv, så det funkar.

Är också en jack-fantast. Och sko/stövelfantast. Och lite till grejer...

Bor bland isbjörnar så jag kör skoteroverall nästan hela vintern om jag bara ska vara på backen. Jag har en som är för -5 till -20 och en som jag inte kan använda annat än om det är kallare än -20, annars svettas jag ihjäl. Men det är det tyvärr några veckor per år så den är bra att ha.

I ridningen så drar jag av mig overallen och så blir det lager på lager på lager om det är riktigt kallt: merinoull närmast kroppen, tunn fleecetröja, något tjockare ulltröja, ev en lättviktsdunväst och så lättfodrad vindtät jacka ovanpå. Håller med om skidjackor, bästa ridjackan när det är riktigt kallt :). Är det "bara" -10 så har jag mest troligt inte alla lager på mig utan förmodligen merinoullen, fleecen och ev västen och skippar tjocktröjan.
Innan det blir svinkallt har jag en vindjacka från Horze som yttersta lager, den är mest bara snygg.

Använder en parkas från Didrickson (stavning)
Den är varm och vatten/vindtät utan att vara tjock och klumpig.

Jag rider oftast i tjocka västar (har ett gäng från Kingsland och Spooks), men är det för kallt blir det tjock jacka från Wellensteyn eller Pikeur.

Min Spooks får nog hänga med även denna vintern. Den är lätt, smidig och värmer bra. Är dock på jakt efter en lång jacka, ner till knäna ska den vara. Funderar på Hööks modell som är väldigt snygg och sitter bra, men är tveksam till hur bra den kommer värma eftersom den är lite i tunnaste laget. Men det går iofs att ha en massa kläder under.

Spooksen
602344_4429080257043_624600383_n.jpg

Är dock på jakt efter en lång jacka, ner till knäna ska den vara.

Efter att ha stått ute hela dagen på dressyrtävling i måndags kände jag samma sak.
Drog runt i de lokala ridsportbutikerna i förrgår, men landade faktiskt på Cubus av alla ställen igår och köpte en lite längre jacka (gick till mitten på låren) med skärp i midjan och fluff på luvan. Jakten går även vidare efter en fluffig, lång och riktigt varm jacka -men tillsvidare är jag nöjd med den jackan för ett rätt humant pris på 599kr.

Jag rider mycket med väst, men när det är för kallt har jag två olika jackor. En Spooks Greta som är varm och snygg. Sen har jag en Musto parkas som är varm, praktisk och vindtät. Muston har mycket bättre yttertyg, den håller för det mesta, så den passar bättre i stallet.
Tack
Min Spooks får nog hänga med även denna vintern. Den är lätt, smidig och värmer bra. Är dock på jakt efter en lång jacka, ner till knäna ska den vara. Funderar på Hööks modell som är väldigt snygg och sitter bra, men är tveksam till hur bra den kommer värma eftersom den är lite i tunnaste laget. Men det går iofs att ha en massa kläder under.

Spooksen
602344_4429080257043_624600383_n.jpg
vilken modell är det på spooks-jackan? Supersnygg!

Jag håller hårt i min jacka från kyrka k. Dvs den är snart 7 år gammal och är ganska sliten nu. Men den står emot allt och är tillräckligt pösig att ha flera lager tjocktröjor under :).
Som finare jacka har jag dock en från gersemi, hade den till vardags förra året och har en matchande dunväst till för extra kallt väder

Efter att ha stått ute hela dagen på dressyrtävling i måndags kände jag samma sak.
Drog runt i de lokala ridsportbutikerna i förrgår, men landade faktiskt på Cubus av alla ställen igår och köpte en lite längre jacka (gick till mitten på låren) med skärp i midjan och fluff på luvan. Jakten går även vidare efter en fluffig, lång och riktigt varm jacka -men tillsvidare är jag nöjd med den jackan för ett rätt humant pris på 599kr.

Ridkjol funkar inte eller?
Jag tycker det är praktiskt iom att man kan dra av den vid behov. Jackan är ju liksom bara lång jämt. ;)

Jo det vore helt klart nåt att investera i. Ska spana på det!

Perfekt att dra på om man ska rida ut tex om man har en sån med dragkedja både fram och bak. Uhip har såna. De har bensnören att dra runt benen så de inte flaxar så mycket vid högre tempo också.
Skönt om man måste av och på med kläder och inte riktigt hinner/orkar med thermobrallor efter ridning med etc..

Ridkjol funkar inte eller?
Jag tycker det är praktiskt iom att man kan dra av den vid behov. Jackan är ju liksom bara lång jämt. ;)
trots att jag har långa chaps vintertid så drömmer jag om en termo ridkjol ^_^, väntar bara på att det ska bli omodernt så att man kan köpa en begagnad billigt :p.

Liknande trådar

Utrustning Skulle vilja ha lite tips av er som använder airbag väst. Har scrollat förbi någon modell som även hade skydd för nacken men hittar inte...
Svar
2
· Visningar
258
Senast: co-SMAD4
·
Övr. Barn Behöver tips på vattentät (inte bara vattensvvisande, det funkar inte i slasket) längre vinterjacka till 9-åring. Storlek 134/140...
Svar
5
· Visningar
533
Senast: AlinaT
·
Utrustning Jag behöver ett par nya ridbyxor men har inte längre någon koll på vad som är bra märken eller vilken typ som är bäst. Jag provade ett... 2 3
Svar
52
· Visningar
2 299
Senast: Silje
·
Utrustning Har någon tips på mjuka ridkängor? Gärna i läder. Mina fötter är tyvärr superkänsliga och jag får lätt skavsår eller ont, alltså är...
Svar
0
· Visningar
126
Senast: NilHe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka