Vilket ansvar ligger på föräldrar

Bukefalos 30 år!

LadySara

Trådstartare
Är mer än rejält upprörd justnu så ber om ursäkt om min tråd inte är helt ok. Har precis åkt bussen hem från en tillställning. Vid busshållplatsen står några yngre ungdomar. Jag lyssnar samtidigt som jag låtsas att jag inte hör vad som sägs. Vilket resulterar i att håren reser sig på mina armar av det som avhandlas.

Vid påstigning har en av tjejerna ingen biljett å busschauffören är rejält otrevlig. Jag betalar säger jag. Det är fan 17 spänn. Kompisarna är jättetacksamna å tjejen likaså. Inser då att dom är aspackade allihopa och rejält under 18.

Efter många om och men får jag numren till målsman till dom. 2 är helt oförstående, deras barn skulle aldrig nånsin göra nått fel. Medan resten är väldigt tacksamma att dom fått hem sina tjejer hela utan att nått hemskt hänt.
Vi ska höras iimorgon.
Då 2 föräldrar tyckte att det va ju inget. Så valde jag att ringa polisen. Så nu är soc inkopplad och jag är mordhotad. Vilket jag känner är väl ok.
Ni som har ungdomar som barn va känner? ni?

Vad var det i situationen som fick dig att reagera så starkt att du ringde polisen? Berusade ungdomar förekommer väl tyvärr på många ställen. Det är dock olagligt att mordhota någon så där hade jag nog polisanmält av den anledningen.
Det undrar jag också måste jag erkänna. Jag har stött på mången berusad ungdom (och varit en själv) och bara vid ett enda tillfälle har jag varit på vippen att ringa polisen eftersom det förekom en hel del vårdslöst hoppande i älven.
Visserligen är det kanske bra för dem att veta om just den ungdomen plockats upp ofta och är på glid...
Mordhotet däremot, det får en att tänka att det kanske är bra att polisen är i kontakt med föräldrarna.

Jag hade varit tacksam av ditt samtal till mig. Visst är det i sig inget konstigt med berusade ungdomar, men är man under 18 och så fulla som jag förstod på texten känner jag att ett samtal med ungdomen behövs.

Men så dricker ju inte jag alkohol, vilket jag gissar påverkar hur man ser på det.

Bara för att 'det är vanligt' betyder ju inte att det är lagligt lr ok. Bättre sätta systemet i rullning tidigt. Blir fan galen på moppe å epa ungarna som kör fort å farligt. Sånna borde nog tappa lämpen, för dom är ju uppenbarligen inte lämplig 🤷‍♀️

Nu tillhör jag dock gruppen som va nästam 19 första gången jag smakade alkohol och satt där med min moppe som gick 30 (så eeegentligen lite snabbt..) och fortfarande är totalsingel vid 33, så har dålig koll på vad andra jämnåriga gjorde. 😅
Hade en klasskompis som kom till skolan fortfarande packad efter luciavaka i typ åttan o.O

Vad var det i situationen som fick dig att reagera så starkt att du ringde polisen? Berusade ungdomar förekommer väl tyvärr på många ställen. Det är dock olagligt att mordhota någon så där hade jag nog polisanmält av den anledningen.

Det undrar jag också måste jag erkänna. Jag har stött på mången berusad ungdom (och varit en själv) och bara vid ett enda tillfälle har jag varit på vippen att ringa polisen eftersom det förekom en hel del vårdslöst hoppande i älven.
Visserligen är det kanske bra för dem att veta om just den ungdomen plockats upp ofta och är på glid...
Mordhotet däremot, det får en att tänka att det kanske är bra att polisen är i kontakt med föräldrarna.
TS ringde väl inte för att barnen (ja, barnen eftersom de var "rejält under 18") var berusade i iförsta hand, utan för att föräldrarna inte brydde sig? Det kunde ju ha hänt barnen något väldigt hemskt i det tillstånd de var i, och om inte föräldrarna reagerade och tog hand om sina barn så måste ju någon annan hjälpa dem. Det var väl så @LadySara kände när hon ringde polisen, tänker jag. Ansvarsfullt, tycker jag!

TS ringde väl inte för att barnen (ja, barnen eftersom de var "rejält under 18") var berusade i iförsta hand, utan för att föräldrarna inte brydde sig? Det kunde ju ha hänt barnen något väldigt hemskt i det tillstånd de var i, och om inte föräldrarna reagerade och tog hand om sina barn så måste ju någon annan hjälpa dem. Det var väl så @LadySara kände när hon ringde polisen, tänker jag. Ansvarsfullt, tycker jag!
Exakt så!

Jag vet inte om jag polisanmält själv, men tycker att du gjort rätt. 14-15 åringar ska inte vara ute på stan fulla, även om ”många” gjort det förr, så är det inte okej. Det behöver inte vara världens ände med kontakt med soc för familjen heller, det blir ju sällan mer än något samtal om det verkar funka, och om det inte funkar så var det väl dags.
Sen kan man ju tänka att om det blev så upprört, med mordhot, så kanske det faktiskt är en situation för ungdomen som inte är idealisk. Man kan ju hoppas att de får möjlighet till bra stöd i det läget.

För övrigt jätteimpad att du tog dig tid och hjälpa tjejerna, vardagshjälte! :heart

Jag vet inte om jag polisanmält själv, men tycker att du gjort rätt. 14-15 åringar ska inte vara ute på stan fulla, även om ”många” gjort det förr, så är det inte okej. Det behöver inte vara världens ände med kontakt med soc för familjen heller, det blir ju sällan mer än något samtal om det verkar funka, och om det inte funkar så var det väl dags.
Sen kan man ju tänka att om det blev så upprört, med mordhot, så kanske det faktiskt är en situation för ungdomen som inte är idealisk. Man kan ju hoppas att de får möjlighet till bra stöd i det läget.

För övrigt jätteimpad att du tog dig tid och hjälpa tjejerna, vardagshjälte! :heart
Jag är också imponerad :) . Och, nej, precis. Soc-kontakt är ju i första hand till för att HJÄLPA familjen, inte för att "sätta dit" någon.

Det är ingen polisanmälan gjort i första skedet utan polisen ringdes för att det inte fanns någon vuxen som tänkte ta hand om ungdomen. När det då senare eskalerar är det polisen som anser att en anmälan mot den vuxne skall göras.

Hade som förälder hellre sett att en annan vuxen ringer så jag kan åka och hämta än att de kommer hem med polis. Att de provar på alkohol är väl i sig inget konstigt. Jag hade ju inte hoppat av glädje men man vet ju att det kommer att hända. Jag tycker du gjorde rätt, du provade ju att ringa föräldrarna först så de hade ju chansen att hämta sina barn.

Är mer än rejält upprörd justnu så ber om ursäkt om min tråd inte är helt ok. Har precis åkt bussen hem från en tillställning. Vid busshållplatsen står några yngre ungdomar. Jag lyssnar samtidigt som jag låtsas att jag inte hör vad som sägs. Vilket resulterar i att håren reser sig på mina armar av det som avhandlas.

Vid påstigning har en av tjejerna ingen biljett å busschauffören är rejält otrevlig. Jag betalar säger jag. Det är fan 17 spänn. Kompisarna är jättetacksamna å tjejen likaså. Inser då att dom är aspackade allihopa och rejält under 18.

Efter många om och men får jag numren till målsman till dom. 2 är helt oförstående, deras barn skulle aldrig nånsin göra nått fel. Medan resten är väldigt tacksamma att dom fått hem sina tjejer hela utan att nått hemskt hänt.
Vi ska höras iimorgon.
Då 2 föräldrar tyckte att det va ju inget. Så valde jag att ringa polisen. Så nu är soc inkopplad och jag är mordhotad. Vilket jag känner är väl ok.
Ni som har ungdomar som barn va känner? ni?
Jag förstår nog inte riktigt heller. Varför reste sig håret av vad som avhandlades, vad pratade de om? Och vad skulle föräldrarna göra när barnen redan satt på bussen?

Om jag fattar saken rätt så var det alltså tonåringar som druckit för mycket och en hade inte pengar till bussen. Men de kom ändå på bussen och skulle hem. Och var jättetacksamma att du betalade bussbiljetten.

Packade ungdomar är ju nog inte så ovanligt. Jag har ingripit när det verkar kunna bli farligt, alltså om nån knappt kan gå och sen ska vimsa runt på tunnelbaneplattformen med risk för att ramla ner på spåret. Eller om de varit alltför högljudda eller störande (typ EPA-dunk på högsta volym på bilstereon på en parkering i ett bostadsområde mitt i natten), då har jag sagt till.

Det beror ju också på hur gamla de var. Är de 13 så låter det ju verkligen inte bra att de var packade, och då kan det vara på sin plats att meddela föräldrarna. Men annars lär väl föräldrarna märka det själva när barnen kommer hem.

Jag förstod det som att ungdomarna var på väg hem när de klev på bussen, det var därför jag tyckte att polissamtalet lät lite överdrivet. :)
Jag hängde inte heller med på det, jag trodde också att ungdomarna skulle åka bussen hem, och då tar väl föräldrarna hand om ungdomarna när de kommer hem?

Om de skulle vidare och festa, så hade jag nog sagt till dem att hörni tjejer, jag tror inte det är en bra idé, runda av kvällen istället.

Jag tänker nog att en normal reaktion skulle vara att åka och hämta sitt omyndiga barn om någon ringde och påtalade att denna var berusad. Satt den redan på bussen hem så skulle jag mött upp på busshållplatsen. Och ja, självklart skulle det fått konsekvenser för barnet sen men det skulle också spelat stor roll om barnet i fråga var 13 eller 16 för hur jag skulle hanterat det. Att det inte är ovanligt med dräggfulla ungdomar gör inte att jag skulle tyckt det var ok att det var ”mina ungdomar”.
Sånt kan vänta till universitet där de åtminstone oftare har en bättre kultur av att ta hand om sina fulla vänner ordentligt 😐

Jag tänker nog att en normal reaktion skulle vara att åka och hämta sitt omyndiga barn om någon ringde och påtalade att denna var berusad. Satt den redan på bussen hem så skulle jag mött upp på busshållplatsen. Och ja, självklart skulle det fått konsekvenser för barnet sen men det skulle också spelat stor roll om barnet i fråga var 13 eller 16 för hur jag skulle hanterat det. Att det inte är ovanligt med dräggfulla ungdomar gör inte att jag skulle tyckt det var ok att det var ”mina ungdomar”.
Sånt kan vänta till universitet där de åtminstone oftare har en bättre kultur av att ta hand om sina fulla vänner ordentligt 😐
Så tänker nog jag också. Oavsett om de är på väg hem eller inte vill jag nog hellre ha koll på vad de gör.

kl. Sedan alla som säger att "jag var också full och så vidare; ja, det kanske du var. Men världen har blivit en lite mörkare plats sedan dess. Min första riktiga fylla var när jag flyttade till Irland och jobbade som 20-åring. Det hade kunnat gå hur jävla illa som helst eftersom jag hängde med ett (tack och lov schysst) killgäng från kvarterskrogen på något disco och var helt ensam. Som tur var var de schyssta och tog hand om svenskan som inte riktigt kunde med dryckeskulturen på Irland där alla bjuder laget så fort det är tomt i glasen 🙃 Därför hade jag personligen inte gett konsekvenser om mina ungdomar skulle bli fulla här i närheten, hellre att de testar på det när jag kan hämta, men då är mina snart 16 och 17, hade varit skillnad om de var 13. Ungdomar testar gränser tycker jag, det hör till (och personligen har jag hellre så bra kommunikation i just den delen så de hellre ringer mig om de råkar bli för fulla än att de inte vågar ringa för de är rädda att få bestraffningar).

Jag hade som förälder uppskattat att bli uppringd så att jag kunnat ta tag i situationen. Min ungdom som festade alldeles för hårt och till sist hamnade i fullt utvecklat missbruk lyckades nämligen dölja det effektivt och länge för mig.

Jag tror det är lite tvek på hur bra uppväxtmiljön är hemma hos föräldrarna som mordhotade dig @LadySara. Så jag hoppas polisen går vidare med att kolla hur barnen har det. Orosanmälan låter lämpligt, gör inte polisen det hade jag nog gjort det som privatperson

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka