Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Polisen gör alltid en orosanmälan tror jag om de måste ingripa vid liknande saker. Det är vad de sagt när vi gått som föräldrar på stan i alla fall.Jag hade som förälder uppskattat att bli uppringd så att jag kunnat ta tag i situationen. Min ungdom som festade alldeles för hårt och till sist hamnade i fullt utvecklat missbruk lyckades nämligen dölja det effektivt och länge för mig.
Jag tror det är lite tvek på hur bra uppväxtmiljön är hemma hos föräldrarna som mordhotade dig @LadySara. Så jag hoppas polisen går vidare med att kolla hur barnen har det. Orosanmälan låter lämpligt, gör inte polisen det hade jag nog gjort det som privatperson
JappSå någon av föräldrarna har mordhotat dig?
Men om det inte finns någon förälder som vill ta hand om sin ungdom. Då lämnar iaf inte jag dom ensammaJag förstod det som att ungdomarna var på väg hem när de klev på bussen, det var därför jag tyckte att polissamtalet lät lite överdrivet.![]()
Tyvärr har ju inte alla föräldrar som tar hand om dom när dom kommer hem.....Jag hängde inte heller med på det, jag trodde också att ungdomarna skulle åka bussen hem, och då tar väl föräldrarna hand om ungdomarna när de kommer hem?
Om de skulle vidare och festa, så hade jag nog sagt till dem att hörni tjejer, jag tror inte det är en bra idé, runda av kvällen istället.
Jag tänkte att hon och ungdomarna varit på samma tillställning, och nu var den slut och alla skulle hem, och att det hela utspelar sig på ett lite lantligt ställe. Att det var därför det var viktigt att ungdomen kom med bussen och inte blev strandsatt.Varför tror ni ungdomarna var på väg hem? @LadySara skrev att hon var på väg hem från en tillställning. Jag vet inte vilken tid på dygnet det utspelar sig men om klockan var innan midnatt var dom nog inte på väg hem, möjligtvis om kl var 03
Så kan det ju vara, men i så fall hjälper det ju knappast att ringa dem heller.Tyvärr har ju inte alla föräldrar som tar hand om dom när dom kommer hem.....
Därav att det blev kontakt med polisenSå kan det ju vara, men i så fall hjälper det ju knappast att ringa dem heller.
Exakt, det verkar inte gjort så stor nytta att ringa föräldern.Därav att det blev kontakt med polisen
Jaha okey.Jag tänkte att hon och ungdomarna varit på samma tillställning, och nu var den slut och alla skulle hem, och att det hela utspelar sig på ett lite lantligt ställe. Att det var därför det var viktigt att ungdomen kom med bussen och inte blev strandsatt.
Om det vore i stan, och nån full ungdom vill åka buss för att fortsätta festen men inte har pengar till biljett, så skulle man väl tänka att det var väl likabra det att det inte blev nån bussfärd, det är ändå inte läge för mer fest för din del.
Om det var så att hon ville förhindra att ungdomarna åkte vidare för att de tänkte fortsätta festa, så låter det för mig konstigt att köpa biljett till dem så att de kunde göra det, inte säga något till dem, utan istället ringa deras föräldrar för att de ska säga till ungdomarna att komma hem. Då säger man väl till ungdomarna själv, att hörni, jag tror inte det är en bra idé, åk hem istället. Istället för att ge dem en biljett?
Så länge de kommer hem rår de nog sig själva tänker jag, men jag var ju inte där och såg inte skicket på just de här ungdomarna heller.Men om det inte finns någon förälder som vill ta hand om sin ungdom. Då lämnar iaf inte jag dom ensamma
Nä hotet kom med polisen på platsExakt, det verkar inte gjort så stor nytta att ringa föräldern.
Kontakt med polisen var väl pga hot från föräldern?
Först och främst, NEJ det är inte ok någonstans att du blir mordhotad! Absolut inte.Är mer än rejält upprörd justnu så ber om ursäkt om min tråd inte är helt ok. Har precis åkt bussen hem från en tillställning. Vid busshållplatsen står några yngre ungdomar. Jag lyssnar samtidigt som jag låtsas att jag inte hör vad som sägs. Vilket resulterar i att håren reser sig på mina armar av det som avhandlas.
Vid påstigning har en av tjejerna ingen biljett å busschauffören är rejält otrevlig. Jag betalar säger jag. Det är fan 17 spänn. Kompisarna är jättetacksamna å tjejen likaså. Inser då att dom är aspackade allihopa och rejält under 18.
Efter många om och men får jag numren till målsman till dom. 2 är helt oförstående, deras barn skulle aldrig nånsin göra nått fel. Medan resten är väldigt tacksamma att dom fått hem sina tjejer hela utan att nått hemskt hänt.
Vi ska höras iimorgon.
Då 2 föräldrar tyckte att det va ju inget. Så valde jag att ringa polisen. Så nu är soc inkopplad och jag är mordhotad. Vilket jag känner är väl ok.
Ni som har ungdomar som barn va känner? ni?
Men oj. Hade han stängt av mobilen, eller varför gick han inte att hitta?Först och främst, NEJ det är inte ok någonstans att du blir mordhotad! Absolut inte.
Efter att ha varit ute halva natten och letat tonåring, ringt kompisar och till och med polisen, så förstår jag inte hur man som förälder kan vara så oberörd om någon ringer om ens barn sådär. Jag hade varit tacksam och åkt och hämtat.
I vårt fall visade det dig att sonen var hos en ny kompis som inte var det bästa sällskapet. Sonen insåg det själv efter den kvällen och avslutade kontakten.
Det är ju inte direkt ovanligt att ungdomar gör så.Men oj. Hade han stängt av mobilen, eller varför gick han inte att hitta?
Det låter ju verkligen helt galet, nästan oförlåtligt dumt av sonen. Totalt försvinna från dem man bor med, nattetid och inte höra av sig?
Eller det här kanske var för länge sen, innan man hade mobiltelefoner?
Jag blir lite förvånad över en del svar i tråden med tanke på det här i citatet. "Aspackade" och "rejält under 18". Ja, många är aspackade redan när de är väldigt unga. Oftast går det bra. Men ibland gör det inte det.Inser då att dom är aspackade allihopa och rejält under 18.
Men man skulle ju behöva ha mer information. Vart skulle ungdomarna? Var tanken att föräldrarna skulle jaga bussen, eller hur skulle de veta vart ungdomarna skulle kliva av? Eller skulle föräldrarna tillsammans stoppa bussen, och sen plocka hem sina respektive barn?Nu har jag inte barn än men jag skulle verkligen uppskatta att någon ringde om mitt barn var full.
Ni som invänder mot att TS ringde polisen, vad skulle ni ha gjort i situationen där föräldrar arg säger att de inte kommer hämta sina barn när ni ringer pch meddelar att de är riktigt fulla? Även om ungdomar skulle vara på väg hem, så är det ju inte alls säkert att de kan ta sig hem säkert. Kanske är det en kvarts promenad hem från busshållplatsen, kanske möter de mindre lämpliga personer på bussen eller på vägen hem. Hade ni verkligen känt er bekväma med att lämna ett barn, som är rejält full, när ni vet att hens förälder inte kommer komma?
Alternativen i denna situation är ju då: 1) lämna barnen och hoppas de går bra trots att man vet att ingen vuxen mötet/hämtar dom (jag tror inte att jag hade kunnat göra det); 2) själv följt med barnen hem (rätt knepigt), eller 3) ringa extern hjälp vilket i denna situation är närpolisen.
Hade ni ringt polisen om ni hade hittat en vuxen person (kvinna/man) som var vaken men rejält packad, i tex ett dike/på trottoaren? Hade ni lämnat personen?