Vilket bett är bäst?

Att säga att det bara finns ett bett som är bäst tycker inte jag att man kan göra! Ett bett kanske passar en häst, den trivs utmärkt, medans en annan häst kanske skulle tycka att det är pest och pina att ha de i munnen. Andra hästar föredrar att inte ha något bett alls. Man skulle väl kunna säga att många hästar trivs med tredelat smalt bett eller ett rakt svagt böjt i rätt storlek. Sen finns det ju andra hästar som fördrar stångbett. Man får leta och pröva sig fram! :)
 
Men det absolut bästa bettet är det som är väl inpassat.
Där man tagit hänsyn till både käkens storlek samt form.

Själv kan jag betsla med både rakt, tvådelat och tredelat.
Men jag är lyckligt lottad, det vet jag.
 
Det är induviduellt man får se till sin häst och pröva det man tror passar bäst till hästens egenskaper.
 
Min åsikt då..

Det måste såklart vara induviduellt anpassat, men ja tycker att det raka bettet är det bästa. hästarna kan inte plocka upp det mellan tänderna och det kan inte skada hästen i gommen. tungan får arbeta med det precis som det ska va.
 
ville bara höra vad ni tyckte...självklart vet jag att det är individuellt..finns ju fortfarande vissa som tror tjocka tvådelade är bäst..usch
 
ja hemska elaka människor som tror d för att deras hästar går som klockor på ett sånt bett.. :crazy:
 
Det bett som passar hästen i fråga är bäst!

Själv rider jag på tredelat till vardags, rak pelhamstång när jag hoppar. De som tror att hästar inte kan bita tag i bettet på en rak stång, som är lagom lång (125mm på en kraftig halvblodsvalack), borde rida min häst....Men det är i alla fall det bästa till min häst!

Tolvis :bump:
 
Usch, tänk om vi kunde ha haft kvar de som gjorde bett på beställning och verkligen anpassade dem efter hästarna och vad de skulle användas till. Då hade jag varit nöjd...men det var ju ett bra tag sen. :(
 

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
1 881
Senast: villhöver
·
Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 589
Senast: tuaphua
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 095
Senast: Fazeem
·
Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 049
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp