Vilket bett??

Sv: Vilket bett??

[B skrev:
Ett bett är aldrig skarpare än ryttarens hand, och kan en ryttare inte vara mjuk i handen ska den då heller inte rida för då är inget bett behagligt i en hästs mun.[/B]
:bow::bow::bow:

Så sant så sant

Håller dock inte med om din åsikt om det tvådelade bettet. Rider själv en häst som funkar alldeles utmärkt på tvådelat bett med mig som ryttare men sämre med annan ryttare. Jag varierar dock bett efter typ av ridning och han verkar gilla min hand för det är aldrig några problem. Åker huvudet upp så inte beror det på bettet utan för dålig framåtdrivning.:grin:

Om hästen sluta fungera på ett bett man ridit uitan problem med visst kan man testa att byta bett och kolla hästens mun MEN man ska nog rannska sig själv och sin ridning och sin hand rätt ordentligt också!
 
Sv: Vilket bett??

Om jag var som du skulle jag prova Side pull eller hackamoore.
Rider själv med det och kommer aldrig att börja med bett igen.

Inte för att min häst har problem med bett men jag tror att det är skönast för hästen utan. :)
 
Sv: Vilket bett??

Som jag skrivit innan så är alla hästar olika och har olika tycken och smak. Men när man vet om effekterna på ett bett - som nötknäpparfunktionen så kommer jag aldrig att stoppa in ett sådant bett i mina hästars munnar även om det skulle vara så att dom funkar bra på det.
Fick se en häst som hade ett stort skavsår i gommen som den fått av ett tvådelat bett så nä det vill jag aldrig utsätta en häst för likaväl som jag fick höra av en hästägare som hade en häst med blåsor i munnen som uppstått att bettet nyper den i tungan. Kan säga att deras bett passade och var i rätt storlek.
 
Sv: Vilket bett??

Varför skulle det vara så obehagligt med ett vanligt delat tränsbett? det är ju ett av de vanligaste och mjukaste. okej, vissa hästar trivs inte med det, men ett pellham är bra mycket skarpare. Obehagligt för hästen blir det om ryttaren inte är mjuk i handen...

Mina hästar kan inte gå på vanliga tränsbett....Dom är så grunda i gomen....Och sen finns ju risken att det ska klämma tungan också....

Jättebra att fråga om man har en duktig hästtandläkare ute, dom kan hjälpa en att kika hur bettet ligger inne i munnen på ett annat sätt.

//Domino_s
 
Sv: Vilket bett??

Vissa hästar trivs bättre med två-delat, andra tre-delat osv..... sen handlar det mesta om hur bettet ligger i munnen. Har du mätt hur brett hästen har mellan lanerna? De allra flesta har ett för brett bett (men ditt var väldigt smalt sa du va?) Har du kikat så det är lagom högt/lågt så det inte slår emot någon tand eller liknande?

Sen är det ju inte fel att byta bett lite då o då (jag försöker rida på stångbett när jag rider ut och har ett 2-delat kopparbett när han arbetas på banan.... o sen har jag även ett tre-delat och repgrimma som jag varierar med...)

Men testa du stång eller bettlöst, det är ju värt att prova för att se reaktionerna - alltid lär man sig ngt, har du tur så funkar det kanon plötsligt!


Nu har jag gått över till ett tredelat så länge och det ligger mkt bättre i munnen på hästen, men ska nog köpa ett stångbett, jag tror att det skulle funka bäst.
 
Sv: Vilket bett??

Provat bettlöst? Min travare gick och gapade väldigt mycket när jag red honom på bett och gick inte alls särskillt mjukt på det. Ville gärna försöka komma undan bettet (han var kollad i munnen). Bytte till bettlöst och nu är han en av de mjukaste hästar jag ridit.

Nej, jag har aldrig provat bettlöst, har inte riktigt vågat eftersom min häst är rätt stark, särskilt när man rider ut, visst lyssnar hästen men man kan inte riktigt släppa henne fullt ut när man galopperar för då sticker hon så jag vet inte om hon skulle lyssna på ett bettlöst? :S
 
Sv: Vilket bett??

Varför bytte du från ett 3delat bett till ett 2delat?
Ett 3delat bett ligger i regel mycket bättre i hästens mun eftersom det är mer följsamt och därav inte lika "skarpt". Dock beror ju allt på hur man hanterar ett bett. Men i regel är ett 3delat snällare än ett 2delat.

Kanske har hon problem med tänder? Sår på tandkött osv?
Om hon är lugn och fin så kanske du skulle prova att rida henne bettlöst, på en side pull? Min vallack funkar bättre på side pull är med bett eftersom bett brukar stressa upp honom när jag tar tag i honom.
 
Sv: Vilket bett??

Har du kollat i munnen så att hästen inte har ont?

Annars tycker jag att du ska prova med eggbett eller bettlöst.
Prova dig fram för att hitta vad du och din häst trivs med :)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
805
Senast: Linda_A
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 058
Senast: Bri
·
Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 328
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 154
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp