vilket dokument visar att JAG är ägaren???

millispillis

Trådstartare
jaa precis det undrar jag!
vilket papper är det egentligen som visar vem som äger en häst??
finns det verkligen ett register för hästägare?? ugnefär som att hundar måste vara registrterade i jordbruksverket...

köpekontrakt?!
passet?!

tacksam för svar...
 
Sv: vilket dokument visar att JAG är ägaren???

Köpekontrakt eller hästägarbevis om föreningen hästen är registrerad i har sånt. Har förstått att alla inte har det men mina hästar som alla varit registrerade i ASVH har jag fått hästägarbevis på.
 
Sv: vilket dokument visar att JAG är ägaren???

Köpekontraktet, samt hästägarbeviset som utställs av resp rasförening/registreringsförbund. Passet utgör INTE något ägarbevis.
 
Sv: vilket dokument visar att JAG är ägaren???

Rent juridiskt så har köpeavtal/kontrakt, kvitto eller undertecknad överlåtelsehandling högre status än ägarbeviset. Så den som något av de tre sakerna är den som juridiskt kommer att kunna hävda ägarskapet. Inte den som har pass eller ägarbevis.
 
Sv: vilket dokument visar att JAG är ägaren???

om hästen är en korsning då??
gäller då köpekontraktet som ägarbevis??...
'*funderar...*
 
Sv: vilket dokument visar att JAG är ägaren???

Vilket förening är den registrerad i?
Lämnar den föreningen ut ägarbevis?
 
Sv: vilket dokument visar att JAG är ägaren???

Det är väl lag på att hästen ska ha pass, så vill man vara säker på att allt står rätt till kan man ju börja med att registrera den och fixa passet!
 
Sv: vilket dokument visar att JAG är ägaren???

I det fallet köpekontrakt, men det kanske kan bli svårt att fastställa identiteten på hästen om den saknar registreringsnummer?

Som Cyllene skriver, det är lag på att hästar ska ha pass vilket de måste vara registrerade för att få.
 
Sv: vilket dokument visar att JAG är ägaren???

joo före detta ägaren säger att hon beställt pass, men att detta ej kommit, vilket var för snart en månad sen.
hästen i fråga är bara 7 månader än.
har ej hört något om registreering, men har är chippad, det vet jag iaf!
 
Sv: vilket dokument visar att JAG är ägaren???

Ok, men då är det ju på gång, och chippet gör att hästen kan identifieras!

Har själv fått vänta flera månader på pass när jag registrerat mina föl. Ett sålde jag inte passat kommit, då ringde jag avelsföreningen och fick hans registreringsnummer och passet kom snabbt därefter.
 
Sv: vilket dokument visar att JAG är ägaren???

Ta reda på vilken förening hästen har blivit anmäld till av fd ägaren. Skicka in en kopia på köpekontraktet till dom så reggar dom dig som ägare direkt så slipper ni göra den ändringen igen när passet kommit, och så kommer det till dig. Det tar väldigt lång tid att få ut ett pass från vissa föreningar.Köpekontraktet gäller som ägarbevis så länge, sen får du ett papper med passet som är ett ägarbevis på hästen.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ska ta emot en omplacerings hund men först ska jag få möjlighet till en prövotid. Ägaren vill inte kunna ta tillbaka hunden...
2
Svar
21
· Visningar
2 037
Senast: Migo
·
Anläggning Hej! Jag har en liten fundering.. Det är nämligen så att vi precis hade tänkt köpa häst, men hon som äger stallet har för några månader...
2
Svar
30
· Visningar
3 485
Senast: Shaggy
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 762
Senast: Mia_R
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 064
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp