Bukefalos 28 år!

Vilket färskfoder?

CarolineN

Trådstartare
Jo, där är såhär att jag är himla sugen på att fasa över min JRT på färskfoder men har ett litet problem... Jag vet inte vilket foder jag ska välja.

Han har tidigare fått VoH (nr. 33) under en period men han gick upp i vikt ganska fort av det även fast han fick 2% av sin vikt och jag ökade motionen. Finns det något märke eller annan variant av VoH som kanske kan fungera bättre? Annat tips för att hålla vikten? Tilläggas ska att han är kastrerad och därför har lätt att gå upp i vikt.
Helst av allt skulle jag vilja barfa honom, men just nu känner jag mig inte helt 100 på det och tänkte därför ge färskfoder under tiden jag läser på.

Vet att det finns många kunniga inom detta här på buke, jag hoppas att ni kanske kan ha något tips :)
 
Jo, där är såhär att jag är himla sugen på att fasa över min JRT på färskfoder men har ett litet problem... Jag vet inte vilket foder jag ska välja.

Han har tidigare fått VoH (nr. 33) under en period men han gick upp i vikt ganska fort av det även fast han fick 2% av sin vikt och jag ökade motionen. Finns det något märke eller annan variant av VoH som kanske kan fungera bättre? Annat tips för att hålla vikten? Tilläggas ska att han är kastrerad och därför har lätt att gå upp i vikt.
Helst av allt skulle jag vilja barfa honom, men just nu känner jag mig inte helt 100 på det och tänkte därför ge färskfoder under tiden jag läser på.

Vet att det finns många kunniga inom detta här på buke, jag hoppas att ni kanske kan ha något tips :)
Jag har en oerhört lättfödd hund och jag ger mest av VoH 100% lamm - den är nog deras magraste sort. Varvar med att ge mer magert kött när jag får tag i (främst nötkött, men ibland hjort) för variationens skull - antingen köpt från vanlig affär eller köper av återförsäljare av Emmzo. Tillsätter då bara lite extra benmjöl/vitaminer (Standardt benmjöl och Immun) när hon får annat :)
 
Man kan även ge t ex VoH 100% lamm som bas och sen variera lite/blanda med t ex Mush Vaisto av dom sorter som är lite magrare. Variera mest för att få lite mer köttslag :)
 
Man kan även ge t ex VoH 100% lamm som bas och sen variera lite/blanda med t ex Mush Vaisto av dom sorter som är lite magrare. Variera mest för att få lite mer köttslag :)

Det låter ju absolut som ett bra alternativ, har dessutom inga problem att få tag på dessa heller. Visst är det väl så att VoH 100% lamm är vitaminiserat?
 
Det låter ju absolut som ett bra alternativ, har dessutom inga problem att få tag på dessa heller. Visst är det väl så att VoH 100% lamm är vitaminiserat?
Absolut är det vitaminiserat. Enda anledningen till att det inte kallas för helfoder, är för att det enbart innehåller en animalisk källa. Lite missvisande egentligen, för till många hundar fungerar det som helfoder ändå :)
 
Jag ger voh kyckling. Det håller sig min kastrat väldigt fin på. Växlar dock med lam och ris, annars blir den andra för smal.
 

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 442
Senast: zassoo
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 140
Senast: Castellini
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 610
Senast: Fruentimber
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 228
Senast: Stinaelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp