Bukefalos 28 år!

Vilket foder ger ni era hundar och varför?

Har två hundar nu, men har råutfodrat i olika konstellationer i över 18 år.
Ena hunden får främst Mush och utöver det lite extra såsom kycklingfötter och köttben (främst lammrevben).
Den äldre tiken får för tillfället Emmzo vilt (enbart viltkött och malda ben) + grönsaker. Hon är lättfödd och dessutom en mage som är känslig för fett. Utöver det även hon emellanåt kycklingfötter och en bit revben ibland :)
 
Min löwchen byttes över till VoH färskfoder direkt när hon kom. Hon var uppfödd på torrisar. Och schäfern fick fortsätta äta fodax färskfoder och lite andra sorter precis som hon gjort hos uppfödaren.

Idag äter hundarna främst fodax men ibland får de äta lite andra färskfodersorter och sen en hel del råa ben. De äter även torrisar som träningsgodis och enstaka mål någon gång ibland.
 
Min löwchen byttes över till VoH färskfoder direkt när hon kom. Hon var uppfödd på torrisar. Och schäfern fick fortsätta äta fodax färskfoder och lite andra sorter precis som hon gjort hos uppfödaren.

Idag äter hundarna främst fodax men ibland får de äta lite andra färskfodersorter och sen en hel del råa ben. De äter även torrisar som träningsgodis och enstaka mål någon gång ibland.
Önskar Ammo hade gillat Fodax mer, hade blivit såå billigt ^^
 
Oj va billigt! Köpte precis 30 g VoH, kan ju säga att det var mkt mkt dyrare...

Ja.. Jag köper ju ibland VoH och det är lite skillnad :p

Dock har jag för mig att fodaxen "egentligen" kostar 420 kr men gissar att återförsäljaren köper så mycket att de kan hålla nere priserna så sätt.

420 kr är dock också ganska billigt :D
 
Han får mest Mush färskfoder, i bland Halla då det finns att köpa på lokala lantmännen, sedan ett par år.
Oftast Mush blå eller vilt (heter kanske inte vilt men mörkgrön påse) och han får även en del BARF.

Han har varken tålt eller gillat något av de torrfoder vi provat. Allergihund.
 
På mina två tävlingshundar kör jag på Sund Hundmat toppat med några kulor av Standardt torrfoder. Kombon fungerar perfekt för mina hundar. Som någon annan nämnde här i tråden vill jag alltid ha lite torrfoder i för att lätt kunna åka iväg på kortare resor utan att behöva tänka på kyl och frys. Men också att de får lite tuggmotstånd dagligen, förutom benen.
Men jag strävar alltid mot att ge tjejerna färskfoder ca 90% av maten. Jag upplever att de håller en jämnare vikt och får i sig ordentligt av allt som krävs för att underhålla en "elitidrottares" kropp.
Jag valde Sund Hundmat dels för deras exemplariska tanke kring djurhållning, men också för att dom inte maler ner ALLT innehåll till en enda sörja.
 
På mina två tävlingshundar kör jag på Sund Hundmat toppat med några kulor av Standardt torrfoder. Kombon fungerar perfekt för mina hundar. Som någon annan nämnde här i tråden vill jag alltid ha lite torrfoder i för att lätt kunna åka iväg på kortare resor utan att behöva tänka på kyl och frys. Men också att de får lite tuggmotstånd dagligen, förutom benen.
Men jag strävar alltid mot att ge tjejerna färskfoder ca 90% av maten. Jag upplever att de håller en jämnare vikt och får i sig ordentligt av allt som krävs för att underhålla en "elitidrottares" kropp.
Jag valde Sund Hundmat dels för deras exemplariska tanke kring djurhållning, men också för att dom inte maler ner ALLT innehåll till en enda sörja.

Jag ÄLSKAR Sund Hundmat! Så fräscht (:D) om man jämför med flera andra märken. Gillar också deras inställning till djuren och slakten. Finns inte en enda återförsäljare i stan dock, så jäkla trist. :down:
 
Kör med Mush Vaisto just nu. Lite skrämmande hur mycket det kostar jämfört med andra färskfoder som nämns här... 479:- / 10kg liksom o_O
 
Kör med Mush Vaisto just nu. Lite skrämmande hur mycket det kostar jämfört med andra färskfoder som nämns här... 479:- / 10kg liksom o_O
Hur mycket much ger du din hund?
När jag går in på deras hemsida läser jag att de ska ha 5-10% av vad hunden väger. Nu har jag en valp så läste på den sorten.
Grejen är den att vår valp (10,5 vecka) väger 8,5 kg. Och ska ju isf ha 425-850 gr/dag. Det är ju en HEL påse per dag! Och en påsekostar 55 kr.
 
Hur mycket much ger du din hund?
När jag går in på deras hemsida läser jag att de ska ha 5-10% av vad hunden väger. Nu har jag en valp så läste på den sorten.
Grejen är den att vår valp (10,5 vecka) väger 8,5 kg. Och ska ju isf ha 425-850 gr/dag. Det är ju en HEL påse per dag! Och en påsekostar 55 kr.
Räkna på ca 2-3% av förväntad vuxenvikt. Mush vaisto är svindyrt om man köper det i påse. Mindre dyrt om man istället köper det i lådor med 10kg.
 
Tack för alla svar och tips!

Det slutade med att vi köpt Magnusson Junior.
Mkt trevliga små torrfodekulor. De upplevs fluffiga och torra. Inte alls som RC som är mkt mer flottiga.
Detta får hon tillsammans med en köttbulle Much/måltid. Än så länge fungerar det bra.
Jag har googlat på färskfoder och har förhoppningsvis en återförsäljare på Nordic hundfoder i närheten. Någon som har erfarenhet av det?
 
Tack för alla svar och tips!

Det slutade med att vi köpt Magnusson Junior.
Mkt trevliga små torrfodekulor. De upplevs fluffiga och torra. Inte alls som RC som är mkt mer flottiga.
Detta får hon tillsammans med en köttbulle Much/måltid. Än så länge fungerar det bra.
Jag har googlat på färskfoder och har förhoppningsvis en återförsäljare på Nordic hundfoder i närheten. Någon som har erfarenhet av det?
Jag har bra erfarenhet av Nordic, gav tidigare Nordic sp+. Till vår hund behövde vi dock tillsätta kalk då Nordic ligger rätt lågt gällande det. Vad jag bl.a. uppskattat med Nordic är att inget av deras foder innehåller kyckling eller gris. Framförallt kyckling ger inte jag. Jag har dock inte gett Nordic till valp så vet inte hur sammansättningen passar valpar.

Har sen i höstas dock gått över till Vom og hundmaten (tast serien) då den är lättare för mig att få tag på. Nordic var rätt så krångligt att införskaffa.
 
Tack för alla svar och tips!

Det slutade med att vi köpt Magnusson Junior.
Mkt trevliga små torrfodekulor. De upplevs fluffiga och torra. Inte alls som RC som är mkt mer flottiga.
Detta får hon tillsammans med en köttbulle Much/måltid. Än så länge fungerar det bra.
Jag har googlat på färskfoder och har förhoppningsvis en återförsäljare på Nordic hundfoder i närheten. Någon som har erfarenhet av det?


Jag har precis börjat ge Nordic Sp+ till Minn. Än så länge funkar det bra. Har dock ingen erfarenhet av att ge det till valp.
 
Räkna på ca 2-3% av förväntad vuxenvikt. Mush vaisto är svindyrt om man köper det i påse. Mindre dyrt om man istället köper det i lådor med 10kg.

Mm... fast inte direkt billigt ändå. 47:90:- / kg i 10kgs-förpackningar. Nu när min hund har ätit Mush har det gått ca 900g/dag.
 
Mm... fast inte direkt billigt ändå. 47:90:- / kg i 10kgs-förpackningar. Nu när min hund har ätit Mush har det gått ca 900g/dag.
Verkligen inte, och även anledningen till att jag sällan rekommenderar mush till andra samt inte använder det själv annat än i nödfall. Jag gillar fodret, men inte priset och inte deras marknadsföring av fodret.
 
Tack för alla svar och tips!

Det slutade med att vi köpt Magnusson Junior.
Mkt trevliga små torrfodekulor. De upplevs fluffiga och torra. Inte alls som RC som är mkt mer flottiga.
Detta får hon tillsammans med en köttbulle Much/måltid. Än så länge fungerar det bra.
Jag har googlat på färskfoder och har förhoppningsvis en återförsäljare på Nordic hundfoder i närheten. Någon som har erfarenhet av det?

Min hund är uppvuxen på Nordic sen valp, funkade helt ok. Lite krångligt med leverans och så. Tillsatte dock startmix under valptiden.
 
Nu har jag valp som får valptorrfoder och gammal hund som får senior diet torrfoder utan spannmål.
Har dock oftast utfodrat hundar med Bravo eller Nordic, fryst färskfoder eller vad man ska kalla det. Supergott, uppskattat och jag har haft upplevelsen att det varit en stor förbättring för flera hundar jag sett gått över från torrfoder till färskfoder. Alltså fryst färskfoder. Är det inte fryst tror jag det är behandlat med hög temperatur, det borde ju inte vara lika nyttigt föreställer jag mig.
Min första hund hade extremt känslig mage i 10 år innan jag började ge honom Bravo, när han åt Bravo kunde han t.o.m. äta råa köttben utan att bli dålig i magen. Andra hundar har jag sett muskla sig väldigt bra och få fin päls. Men svårt att säga för jag tror att många av de här hundarna fick bättre motion i samband med foderbytet.
När min nuvarande gamling blev gammal så började hon lägga på sig för mycket av Bravo-maten tyvärr annars hade vi fortsatt fodra med hundmat som luktar kobajs!

Tyvärr är jag lite dålig på logistik, tider, framförhållning osv så hundarna har ju fått vänta på att maten ska tina, i upplösningstillstånd rätt många gånger. Men den som väntar på nått gott..
 
Ger Acana sport and agility pga högt energiinnehåll, luktar inte illa, hundarna verkar må bra på det och jag kan köpa det för bra pris genom jobbet.

Helst hade jag velat ge något svenskt foder men finns inget som funkar tillräckligt bra så att de inte tunnar ut. Orkar inte hålla på med färskfoder.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 057
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 679
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Jag kom hem efter nattjobb till sjuk hund :(. Han hade kräkts i hela huset under de två timmarna han var ensam hemma och även kissat...
2
Svar
25
· Visningar
1 607
Senast: Tualma
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 516

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp