Bukefalos 28 år!

Vilket foder ger ni era hundar och varför?

Och jag ger Royal Canin och bägge funkar super på det. Blandar ibland med färskfoder men har ingen möjlighet att ge enbart det. Det tar för mycket utrymme helt enkelt.

Just, ger nån svindyr kallpressad laxolja från vildfångad lax dagligen, mest av gammal vana.

Anledningen till att jag ger RC är att det funkar bra på mina hundar, uppfödaren ger det och färskfoder och jag gör samma. Jag kan inte tycka det är ett värdelöst foder faktiskt, de har fin päls, bra muskler och bra aptit, samt bra avföring. Inga stora stinkande högar alls. Kompletterar med främst lamm i torkad form, köper blandpåsar med olika delar.

Jag tycker torrfoder får lite för mycket skit ( :D ), det är enkelt och bra om man inte har plats för extra frysar. Jag blöter torrfodret ska tilläggas, och de har alltid ben/hud att tugga på.
 
Min jycke äter Nutrima health digestion.
Först åt han RC men han bajsade som fan! Sen bytte jag till Olivers, han pruttade ihjäl oss här hemma :yuck: Nästa försök blev Hill’s foder. Det fick han ont i magen av och vägrade till slut att äta det.
Med Nutrima har alla problem försvunnit! Även en vän började med detta foder och det är första gången på sju år som hennes hund är ivrig vid matskålen. Inte det billigaste fodret men har man en mindre ras så räcker en säck ett par månader :up:
Fungerar ett billigt foder så finns det ingen anledning till att byta tänker jag
 
Just, ger nån svindyr kallpressad laxolja från vildfångad lax dagligen, mest av gammal vana.

Anledningen till att jag ger RC är att det funkar bra på mina hundar, uppfödaren ger det och färskfoder och jag gör samma. Jag kan inte tycka det är ett värdelöst foder faktiskt, de har fin päls, bra muskler och bra aptit, samt bra avföring. Inga stora stinkande högar alls. Kompletterar med främst lamm i torkad form, köper blandpåsar med olika delar.

Jag tycker torrfoder får lite för mycket skit ( :D ), det är enkelt och bra om man inte har plats för extra frysar. Jag blöter torrfodret ska tilläggas, och de har alltid ben/hud att tugga på.

Jag har också gett RC, Det var det enda Tonto åt under en period, och han var jättefin. :) Och så vet-foder till Rollo såklart.
 
Eftersom många alltid ger samma foder år it och r in måste det ju vara jätteviktigt med sammansättningen. Därför (bland annat) försöker jag ge olika sorters färskfoder ibland som komplement, och så bra tuggrejer och annat som sysselsättning och komplement. Skulle nån liten vitamin brista i fodret så kan man tillföra det via tuggben, ”godis” mm antar jag. De får lite av varje med andra ord, även om RC är basen i kosten med för oss bra resultat.

Jag har för mig att jag läst en studie som visar att valpar som får varierad kost får bättre hälsa och tarmflora, men jag tar inte gift på det även om det i mina öron låter sunt. Även vi människor måste ju vänja magen vid olika livsmedel vid ung ålder, men det tänker vi inte på.
 
Om man är nyfiken på torrfoder skrev råd & rön såhär:

Råd & Rön
Publicerad 15:e Juni, 2016.
Torrfoder äts av omkring 95 % av alla hundar i Sverige. Det är praktiskt, håller längre och säljs billigare i storpack. Råd & Rön har testat kvaliteten på 17 olika märken för mellanstora, vuxna hundar. Ett bra torrfoder ska täcka hundens behov av protein, fett, kolhydrater, vitaminer och mineraler. De flesta sorterna är bra, men det finns fortfarande några som innehåller mögelgifter. Bäst i test är Orijen Adult Dog, men det är också det foder som är dyrast per dagsportion - 26 kronor. Pedigree Vital Protection utnämns till “Bra köp” då det endast kostar 6 kronor om dagen. På testets andraplats hamnar Taste of The Wild, med 82 poäng av 100 möjliga och strax efter kommer Royal Canin med 81 i poäng. I fyra av fodren hittades dock mögelgifter (se Råd & Röns tabell). Testresultaten visar alltså att ett bra hundfoder inte måste kosta en förmögenhet och att bra, prisvärda alternativ finns.
 
Mina hundar är inga elitidrottare, om man ska jämföra. De är normalidrottare i korpenlag:D
Jag vill givetvis att de ska ha bra mat, men jag pallar inte att sitta och jämföra protein/kolhydrater/vitaminer in absurdum.
 
Äldsta får Standardt. Svenskt och "rent", ganska liten innehållsförteckning vilket jag uppskattar. Valpen äter Four Friends valpfoder. Båda får även Mush, så varje mål är ungefär 50/50.
 
Jag ger Sund Hundmat, ungefär 50% av dagsgivan i matskålen, och resten torrfoder som belöning. Jag har gett Mush också, men de gillar Sund Hundmat bättre, och västgöten äter äntligen (efter två års krångel) färskmat igen. Collien äter allt. Torrisar har jag gett Acana, Orijen och just nu Carnilove som de är tokiga i. De bajsar mer av torrfodret, men hellre det än svindyrt godis med konstiga saker i.
 
Vi försöker landa i vad vi ska ge hunden vi haft några veckor nu, men det är ju så svårt att veta vad som är bra och inte! :nailbiting:
Vovven själv gör det inte så mycket lättare heller :meh:
Hon har ätit enbart torrfoder förut, jag hade en idé om att hon skulle få gå över till att få ca 60-80% av sin torrfodergiva och sen kompletta med kött av det vi själva äter (liiiten hund, så det blir inga mängder) och blötfoder i burk, men hon äter så dåligt av torrfodret sen hon började få annat också så nu är jag orolig att jag kommer svälta hundstackaren :arghh:
 
Mina hundar är inga elitidrottare, om man ska jämföra. De är normalidrottare i korpenlag:D
Jag vill givetvis att de ska ha bra mat, men jag pallar inte att sitta och jämföra protein/kolhydrater/vitaminer in absurdum.

Två av mina får nog räknas som elitidrottare, men inte heller jag orkar sitta och absurdumjämföra :p ! Ser hundarna ut att må bra, håller hull/päls/muskler i fin form och gillar maten så är det bra nog för mig :up: !
 
Vi ger Acana torrfoder. De är fina i päls och hull, verkar må bra trots att de bajsar flera gånger om dagen. Vi har även testat Standardt (som den ena reagerade på) och BritCare Salmon (vilket de sket enorma mängder av) Hade gärna gett Magnussons eller annat svenskt foder, men tyvärr är det nöt i alla som jag hittat.

Vi provade att gå över till färskfoder (testade VoM, Halla och Mush) med ena hunden fick magkatarr av att magsäcken hann gå tom mellan måltiderna, den andra fick problem med analsäckarna eftersom han inte behövde bajsa lika ofta med färskfodret.

De får fortfarande färska ben och en del kött att gnaga på för tänder och mage.
 
Mina får mush, ibland voh om butiken som säljer mush har stängt och det är akut

Upplever helt enkelt att dom mår bäst av det av de olika vi provat
 
Jag ger Sund Hundmat, ungefär 50% av dagsgivan i matskålen, och resten torrfoder som belöning. Jag har gett Mush också, men de gillar Sund Hundmat bättre, och västgöten äter äntligen (efter två års krångel) färskmat igen. Collien äter allt. Torrisar har jag gett Acana, Orijen och just nu Carnilove som de är tokiga i. De bajsar mer av torrfodret, men hellre det än svindyrt godis med konstiga saker i.

Jag älskar Sund Hundmat! Riktigt bra foder, Lasse har aldrig ätit så bra tidigare. Sen slutade butiken att ta in dem... :( man kan ju göra en hembeställning tydligen, men jag har ju så oregelbundna dagar att jag inte vågar. Riktigt trist.

Häromkring går det bara att få tag på Mush eller VoH i butikerna, ger helst inte någon av dem men får inte tag på något annat inom lämpligt avstånd.
 
Jag ger mina färskfoder och torrfoder. Fördelningen varierar, oftast 1 mål färskt och 1 mål torrt, men ibland får de bara färskt och ibland bara torrt. Jag ger samma torrfoder som uppfödaren, delvis pga att mina hundar är där rätt ofta och då behöver jag varken skicka med mat eller fasa över dom på något annat, samt att priset är bra (köper av uppfödaren när vi träffas, annars på nätet).
De får voh eller mush, men ska nog gå över till Pondus. Som torrfoder äter de Tello chicken & rice. Jag försökte ett tag att ge Orijen eftersom det ju ska vara "så bra" men magen på min ena kajkade ihop av det. Inte heller taste of the wild fungerade på honom så tillslut var vi tillbaka på tello. Tänker att det viktigaste är att hundarna mår bra :)
 
Hemlagat med MUSH Basic-serien till de vuxna. Valpen äter MUSH Vaisto och Magnusson M&B. Ibland får valpen Halla färskfoder (lamm).
 
Mina äter Pondus, blandar lite mellan sorterna men ger främst 3XP och NGK :)
Har testat de flesta andra färskfodren tidigare, men fastnade för Pondus i somras. Är jättenöjd än så länge - de är bra i magen, toppenfina i pälsen och bygger bra muskler.
 
Mina tre käkar 50/50 torrfoder Magnussons m&B och Färskfoder Mush Vaisto, och så med Laxolja över torrfodret.
 
Min fick RC hos uppfödare och förra ägare. Jag försökte byta till bl.a. Hills när jag fick henne. Icke att hon åt det!
Så hon fick återgå till RC iom att hon åt det och mådde bra. Sen för någon vecka sen ville hon inte äta sitt foder mer. Men typ allt annat.
Så jag bytte till Acana. Det ville hon inte heller ha. Hon ville ha min mat, som hon fått smak för när hon ätit mer sånt sista tiden.
Efter någon dag gick både Acana och RC ner lika bra igen.

Har inte märkt skillnad på ngt vis i henne eller skitande beroende på foder.

Mina förra har alla levt på RC och färskmat blandat. De har blivit mellan 15-18 år och varit friska.

Tror jag fortsätter med Acana för att jag vet så lite och lite grann då litar mer på andra. Känner att jag är dålig på hundars ämnesomsättning etc.
 
Mina hundar äter varierat, blandar mellan Mush och VoH ibland något annat färskfoder som jag får tag i. Äldsta hunden äter främst Mush nu och valpen äter VoH puppy som han åt hos uppfödaren. Båda får också flera gånger i veckan älgkött och köttiga ben från vilt, främst älg där också. Båda har ätit rått sedan de var valpar och jag är väldigt nöjd! Fint hull, fin glans i pälsen och bygger muskler bra.
 
Min äter Carrier Lamm & Ris. När jag köpte honom som valp åt han RC valpfoder för storvuxna raser, sen gick jag över på färskfoder. När leverantören slutade sälja så gick jag över till Standardt men efter ett par år på det började han bli dålig i magen utan synlig förklaring. Bytte till Carrier och nu är han bra igen. Vill helst ha helt spannmålsfritt men så länge han funkar bra på det finns det ingen anledning att byta.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 914
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 563
Senast: Myrten
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 171
Hundhälsa Har läst runt lite och det verkar som det vanligaste är att man byter från valpfoder till vuxenfoder kring året, eller "när hunden vuxit...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
5 899
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp