Vilket foder ger ni era hundar och varför?

Vilka vettiga färskfodertillverkare finns det? Efter att ha fått en dålig leverans på 32 kg och Nordic mest rycker på axlarna åt det så vill jag inte längre stödja företaget. Hur ska jag kunna lita på att maten håller god kvalitet framöver? Nej, den chansningen vill jag inte göra.

VoH gillar jag, men den ena hunden behöver lite kolhydrater för att hålla sig mätt. Sedan är det lite dumma storlekar på förpackningarna, antingen 500 g eller 5 kg. Så vad finns det för något annat som inte innehåller massa vetekli eller betmassa - gärna med lax?
 
Mina äter Essentials Estate och Stamina. Har inte gett det så länge men är väldigt nöjd än så länge!
 
Vilka vettiga färskfodertillverkare finns det? Efter att ha fått en dålig leverans på 32 kg och Nordic mest rycker på axlarna åt det så vill jag inte längre stödja företaget. Hur ska jag kunna lita på att maten håller god kvalitet framöver? Nej, den chansningen vill jag inte göra.

VoH gillar jag, men den ena hunden behöver lite kolhydrater för att hålla sig mätt. Sedan är det lite dumma storlekar på förpackningarna, antingen 500 g eller 5 kg. Så vad finns det för något annat som inte innehåller massa vetekli eller betmassa - gärna med lax?

Pondus har lax i tre sorter - NGL, 3XP och Original. Original är dock den enda som innehåller kolhydrater, den innehåller lite kokt korn :)
Kommer i 500grams-korvar.
 
Ger 50/50 torrfoder och färskfoder.
Torrfoder vi ger är Standardt.
Färskfoder är Priima spanmålsfria orginal till 3 av dem. En får VoM Lamm för Priiman blir hon fet av.

Priima testade vi pga priset och blev nöjda och fortsatte därför.
Vi har valt foder utefter att det ska vara så Svenskt som möjligt och samtidigt lättittgängligt (vi bor rätt off) och funka bra på hundarna.
 
Ger 50/50 torrfoder och färskfoder.
Torrfoder vi ger är Standardt.
Färskfoder är Priima spanmålsfria orginal till 3 av dem. En får VoM Lamm för Priiman blir hon fet av.

Priima testade vi pga priset och blev nöjda och fortsatte därför.
Vi har valt foder utefter att det ska vara så Svenskt som möjligt och samtidigt lättittgängligt (vi bor rätt off) och funka bra på hundarna.
Måste väl vara specialen ni ger?
Det är väl den enda spannmålsfria - eller har de ändrat recepten?
 
Vilka vettiga färskfodertillverkare finns det? Efter att ha fått en dålig leverans på 32 kg och Nordic mest rycker på axlarna åt det så vill jag inte längre stödja företaget. Hur ska jag kunna lita på att maten håller god kvalitet framöver? Nej, den chansningen vill jag inte göra.

VoH gillar jag, men den ena hunden behöver lite kolhydrater för att hålla sig mätt. Sedan är det lite dumma storlekar på förpackningarna, antingen 500 g eller 5 kg. Så vad finns det för något annat som inte innehåller massa vetekli eller betmassa - gärna med lax?
Jag får grymma leveranser av Sund Hundmat. Supernöjd med allt vad det gäller kunskap & service från företaget, mina hundars mående, företagets synsätt på djurhållning osv. Winwin helt enkelt!
 
Eftersom min grabb fortfarande är på veterinärdiet så får han just nu 25%-50% veterinärfodret (inte en höjdare innehållsmässigt direkt), resten Acana. Allra helst skulle jag vilja börja ge honom färskfoder igen eftersom han blir enligt mig knubbigare på torrfodret.
 
Någon som ger standard här? Ger ju egentligen färskfoder men nu när vi ska vandra i fjällen blir det torrfoder. Har köpt Standard milt men undrar över tabellen över rekommenderad giva. Har ingen känsla alls för hur mkt Ascot ska ha.

Ni som ger eller har gett standard, är rekommendationerna för giva vettiga? Kan man utgå från dem? Tycker ofta man hör att rekommendationerna är väl tilltagna, dvs för stora. Tacksam för hjälp!
 
Ni som ger eller har gett standard, är rekommendationerna för giva vettiga? Kan man utgå från dem? Tycker ofta man hör att rekommendationerna är väl tilltagna, dvs för stora. Tacksam för hjälp!
Precis så var det för min Wahidah, hon fick äta pluttlite för att inte bli fet. Å andra sidan är hon kanske inte helt bra exempel att utgå ifrån, för hon blev pluffsig i kroppen av i princip samtliga torrfoder, sådär så att jag inte bytte till färskfoder förrän jag hittade ett för tjocka hundar (och efter någon månad på det var hon för smal trots stor mängd, fick byta till vanligt foder och kunde då äta vad som helst i normalstora mängder utan att bli tjock. Mycket märkligt det där.) Å andra sidan, ska du fjällvandra går det ju åt mycket energi för hunden också, så det kanske blir bra att köra på rekommenderad fodermängd?
 
Mina får det, tycker att tabellen stämmer okej, sen får man justera lite om man märker att det behövs. min ena ska ha 2,2dl enligt tabbelen och äter 2dl, håller sig fin på det. Den andra ska ha 4,4dl men äter bara 4dl, åt det tunnare hållet men äter inte upp om han får mer. :)
 
Precis så var det för min Wahidah, hon fick äta pluttlite för att inte bli fet. Å andra sidan är hon kanske inte helt bra exempel att utgå ifrån, för hon blev pluffsig i kroppen av i princip samtliga torrfoder, sådär så att jag inte bytte till färskfoder förrän jag hittade ett för tjocka hundar (och efter någon månad på det var hon för smal trots stor mängd, fick byta till vanligt foder och kunde då äta vad som helst i normalstora mängder utan att bli tjock. Mycket märkligt det där.) Å andra sidan, ska du fjällvandra går det ju åt mycket energi för hunden också, så det kanske blir bra att köra på rekommenderad fodermängd?
Jaa, tänker både att rekommendationen ev är lite tilltagna men samtidigt att vi ju faktiskt kommer att vandra.

Tabellen på påsen/lådan har dock både rekommendation för vuxen hund och för aktiv hund (större mängd) vilket gör mig än mer osäker :rofl:. Saken är ju den att jag vill ju helst undvika att bära massa extra mat.
 
Mina får det, tycker att tabellen stämmer okej, sen får man justera lite om man märker att det behövs. min ena ska ha 2,2dl enligt tabbelen och äter 2dl, håller sig fin på det. Den andra ska ha 4,4dl men äter bara 4dl, åt det tunnare hållet men äter inte upp om han får mer. :)
Ok, tack! Utgår du då från ”vuxen” eller från ”aktiv”? Tabellen på fodret anger nämligen båda dessa. :)
 
Någon som ger standard här? Ger ju egentligen färskfoder men nu när vi ska vandra i fjällen blir det torrfoder. Har köpt Standard milt men undrar över tabellen över rekommenderad giva. Har ingen känsla alls för hur mkt Ascot ska ha.

Ni som ger eller har gett standard, är rekommendationerna för giva vettiga? Kan man utgå från dem? Tycker ofta man hör att rekommendationerna är väl tilltagna, dvs för stora. Tacksam för hjälp!

Vi gav Standardt till Schäfrarna. Även valparna föddes upp på det (plus färskfoder och matrester).
Helga hölls i full tävlingskondis på Standardt aktiv :)
 
Halla foder, högsta fetthalten utan massa ”skit” i som jag hittar. Ger även FourFriends köttkorvar. :)
 
Priima Special NK, ibland har jag testat lite andra sorter men återkommer till den. De får 2% och håller sig i bra form på det. Sen brukar de få torrfoder ibland somgodis när jag kommer över någon påse. När jag är hos mina föräldrar i Norrland äter de bara torrfoder utan problem, mest Magnussons med det har varierat.
 
Dalmatinern äter Halla Lamm & Ris. Hon åt Eukanuba som valp från uppfödaren men matvägrade snabbt efter hemkomst och då köpte vi små påsar av olika sorter och varierade med, enda som fick henne att äta.. När uppfödaren gick över till Halla så köpte vi säckar billigt av dem för att testa vilket hon funkade super på! Lite känslig för vete så vi håller oss till Halla.

Flatten äter nu FourFriends Sensi Low. Åt Eukanuba som valp, fick över till Purizon valpfoder men då kraschade magen totalt. Gick in på FourFriends valpfoder, blev lite bättre för varje dag men inte helt bra förrän vi gick över på vuxenfoder med lamm. Egentligen skulle jag vilja ge henne något foder med lax för pälsens skull men nu funkar hon bra på Lamm och det får vara viktigast. Ser mig om efter tillskott för pälsen istället.

Överlag gillar jag torrfoder med lite spannmål och lamm som proteinkälla. Många av mina hundar har blivit dåliga av foder med för mycket fett och protein samt även färskfoder.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 632
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 503
Senast: Myrten
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 406
Hundhälsa Har läst runt lite och det verkar som det vanligaste är att man byter från valpfoder till vuxenfoder kring året, eller "när hunden vuxit...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
5 712
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp