Bukefalos 28 år!

Vilket foder? Urinsten vs kräkningar...

Spiteful Spirit

Trådstartare
Jag har två katter, den ena har nyligen haft urinsten och har då först ätit hills s/d och nu c/d. Katt två har inte haft några problem med urinvägarna - hennes problem är istället att hon har en förmåga att spy upp maten.
Jag behöver nu alltså ett foder som dels motverkar framtida urinproblem, samtidigt som spykatten ska kunna äta det utan att det kommer upp direkt igen. Hills s/d fungerade riktigt bra, c/d började de äta i går så det vet jag inte än. Men det borde kanske inte vara så stor skillnad?

Tidigare åt de olivers, och det funkade bra. Jag är dock kass på foder så jag vet inte om det är bra eller dåligt med tanke på urinvägarna.
Pratade med en från djursjukhuset som enligt dem skulle vara rätt haj på foder, och där använde de sig av hills och royal canin. Hon kunde rekommendera båda två. Har för mig att jag testat rc sensitive förut, för spykattens skull, och det funkade inte alls. Övrig erfarenhet av märkena har jag inte.

När de ätit ur c/d-säcken, vad sjutton ska jag välja då..? Återgå till olivers eller testa något nytt? Eller fortsätta med c/d - för det kunde man göra, även om hon på sjukhuset inte trodde det var nödvändigt då katten inte haft urinproblem tidigare. Ett minus är ju att fodret är dyrt, men är det vad som funkar bäst så är det väl så.

Råd från någon som kan?
Katterna är för övrigt kastrerade honor, 3,5 år, innekatter.
 
Sv: Vilket foder? Urinsten vs kräkningar...

Du har inte funderat på blötmat?
Borde ju vara kanon för urinstens-katten.
 
Sv: Vilket foder? Urinsten vs kräkningar...

Vad jag försått så finns hills & rc både som blötmat och torrfoder.. eller? De brukar få båda delarna. Dock så äter de bättre av torrfoder, vilket jag tycker är lite dumt :P
 
Sv: Vilket foder? Urinsten vs kräkningar...

Mina katter är oxå onödigt förtjusta i torrfoder :(

Jag tänkte mer på vanlig blötmat, typ Mjau. Skulle inte det funka?
 
Sv: Vilket foder? Urinsten vs kräkningar...

Mjau åt de förut, men med tanke på hur lite blötmat de vill ha så fick jag slänga mer än halva burken varje gång. Därför har de sista tiden fått enportionspåsar typ pussi och whiskas. Även där är det sällan de äter ur en hel portion.

Jag har fått för mig att det är torrfoder man bör vara extra noga med vad man stoppar i dem, men det kanske är lika noga med blötmaten? Kan sådan av dålig kvalitet ge upphov till urinproblem, så som torrfoder kan? Gud, vad dåligt insatt jag är... :crazy:
 
Sv: Vilket foder? Urinsten vs kräkningar...

Katter kan få urinvägsproblem även pm de äter blötmat men generellt minskar risken. Den höga vätskehalten förebygger och ofta får urinen rätt pH ( dock inte alltid). Hur du än gör kan du köpa pH-stickor och kolla urin-pH regelbundet. Då kan du eventuellt se indikation på om foderbytet funkar eller inte.
 
Sv: Vilket foder? Urinsten vs kräkningar...

Du skulle kunna testa w/d, ett fiberrikt foder som används vid magtarmproblem men även till katter som haft struvitkristaller.

Annars är ju c/d ett foder som brukar tolereras väl, så du får väl hoppas på att spykatten fixar det! Jag skulle akta mig för att experimentera med fodret till urinstenskatten, håll dig istället till utprovade urinstensdieter.
 
Sv: Vilket foder? Urinsten vs kräkningar...

Jag har en katt med urinsten och han äter RC Urinary. Har även haft w/d (men den tycker min andra katt bättre om) och c/d som ingen av dem gillar. Förutom det har jag placerat ut vatten här och var i huset i genomskinliga glasskålar för att de ska dricka så mycket som möjligt. Han har inte varit dålig på ett par år nu.
 
Sv: Vilket foder? Urinsten vs kräkningar...

Tack för alla svar, jag ska läsa om w/d och urinary, få se vad det blir i slutändan.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 212
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej! Jag ger idag RC Veterinary Urinary S/O Moderate Calorie till mina två katter. Min svarta katt har haft urinsten för flera år sen...
Svar
0
· Visningar
644
Senast: Nikan
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 501
Hundhälsa Ja, jag har ju två hundar med problemmagar.. Och två hundar med magar av stål. Det är dock en av de med problemmagar som jag inte blir...
Svar
9
· Visningar
1 848
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp