Bukefalos 28 år!

Vilket hösilage hade ni valt?

Stall_Smedsgard

Trådstartare
Nu är stallet snart klart och det är snart dags för mina pojkar att flytta hem. Då vi flyttat för långt från våran gamla höbonde måste vi leta mer lokalt. Har fått följande uppgifter från en ev höbonde. Vilket hade ni valt?

Hästarna: val född 1997, rids regelbundet, tävlas ibland hoppning upp till 120. Lättfödd, rätt grov modell, blir lätt het i skallen, speciellt av havre. Ca 175 hög.

Hingst f 2012 lite mindre och smäckrare. Betydligt mer svårfödd. Skall ridas in under våren.


Övrigt foder:
Lympos (havrefri)
Lympos avel/ung (för 2 åringen)
Betfor
Lucern (om det behövs. )
Halm (strör med halm så en hel del kommer nog slinka ner)

Hösilage 1

Första skörd

TS: 80%
Omsb energi: 8,9 MJ/kg foder
SmRP Häst: 58 g/kg foder

Hösilage 2

Andra skörd

TS: 82%
Omsb energi: 8,5 MJ/kg foder
SmRP: 26 g/kg foder
 
Nu är stallet snart klart och det är snart dags för mina pojkar att flytta hem. Då vi flyttat för långt från våran gamla höbonde måste vi leta mer lokalt. Har fått följande uppgifter från en ev höbonde. Vilket hade ni valt?

Hästarna: val född 1997, rids regelbundet, tävlas ibland hoppning upp till 120. Lättfödd, rätt grov modell, blir lätt het i skallen, speciellt av havre. Ca 175 hög.

Hingst f 2012 lite mindre och smäckrare. Betydligt mer svårfödd. Skall ridas in under våren.


Övrigt foder:
Lympos (havrefri)
Lympos avel/ung (för 2 åringen)
Betfor
Lucern (om det behövs. )
Halm (strör med halm så en hel del kommer nog slinka ner)

Hösilage 1

Första skörd

TS: 80%
Omsb energi: 8,9 MJ/kg foder
SmRP Häst: 58 g/kg foder

Hösilage 2

Andra skörd

TS: 82%
Omsb energi: 8,5 MJ/kg foder
SmRP: 26 g/kg foder

Det första :-) Bra med protein i.
 
Baserat på endast MJ och smrp hade jag också utan tvekan valt det första. Väldigt brahösilage! :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 609
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 936
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 261
Foder & Strö Jag är redigt trött i skallen så när bonden skickade analysen hängde jag inte alls med. Totalt blankt. Kan inte tänka för 5 öre. hur...
Svar
2
· Visningar
920
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp