Vilket ord ger dig rysningar ?

Eh ja! Smakmässigt har det alltid varit en av mina favoriter, men alla sa mockarutor när jag växte upp, både hemma och hos kompisar. Jag var nog ganska stor, typ högstadiet i alla fall, när jag hörde kärleksmums första gången. Kände mest bara ”nu har ni ju förstört hela kakan för mig med det här vidriga namnet!”

Jag hade aldrig hört kärleksmums innan jag började på ICA. Det har alltid hetat mockarutor här hemma.
 
Sällar mig till skaran som avskyr snask. Känner mig äcklig bara av att skriva det.

Ordet 'baby' om vuxna. Även när folk på svenska säger baby (om barn) istället för bäbis.

Och, värst av alla: Göka. *ryser*
 
Har inte så många ord. Sällar mig dock till skaran om snask.

Sen har jag lite ont av vissa uttryck men tror mer det är kopplat till personerna som sa det :D . Såsom pickadoller (iställer för pengar) och kalsipper
 
Har inte så många ord. Sällar mig dock till skaran om snask.

Sen har jag lite ont av vissa uttryck men tror mer det är kopplat till personerna som sa det :D . Såsom pickadoller (iställer för pengar) och kalsipper
Pickadoller är i min värld pistoler 😅 Det sa alltid mina kusiner när de sprang omkring och lekte krig. Har nog inte hört det ordet sedan dess och det bör vara minst 45 år sedan.
 
Sen har jag lite ont av vissa uttryck men tror mer det är kopplat till personerna som sa det :D
Det här håller jag med om. Jag har en kollega som gjorde en grej av att lägga märke till ord och uttryck som andra ofta använder (vår gemensamma chef avslutade till exempel alla möten med ”då landar vi där”, ingen hade tänkt på det innan hon påpekade det. Efter det går jag också runt och lägger märke till ord folk ofta använder (jag har ju självklart också såna ord). Är det en person man ogillar för övrigt som missbrukar ett ord får ju hela ordet en negativ klang. Likadant som att ett namn kan förknippas med någon man verkligen inte kan med, man skulle ju typ inte döpa sitt barn till det namnet då.
 

Liknande trådar

Kultur Vilka ord finns det som man inte kan översätta? Både från svenska till engelska (eller annat språk) och tvärt om. Jag saknar en svensk...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
7 793
Senast: mamman
·
Fritid Verkar som drömmen går i uppfyllelse i höst och jag ska få se Rom 😍 men förutom att jag vill se Colosseum, Forum Romanum och liknande så...
2
Svar
28
· Visningar
1 631
Senast: Zpunk
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 054
Senast: MML
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
610

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp