Vilket täcke ska jag ha?

Agony

Trådstartare
Eller inte jag kanske, jag trivs utmärkt i mitt duntäcke som är 100 år gammal:D
Men värre är det med min häst....
Hon är ett halvblod grövre modell som har MYCKET rumpa;). 164 cm hög, ganska grov hals och bred rygg. 145cm täcken är för trånga på henne så hon går nu med 155. Problemet är att täckena åker runt på henne, glider på sned, åker bakåt samt hamnar för lågt ner på bogen. Så dom är nog lite för stora, men när jag provar mindre täcken så stramar dom över häcken på henne och spänner över bogen....:confused:

Så ge mig tips på täcken som inte kostar en miljard, är student och småbarnsförälder och som så klart passar på min häst:p:p

ja just ja, täcken jag har och har provat!

Hööks: för små i strl 145, skaver i bogen. Ylletäcke i 155, även det trångt över bogen. Lagom långt dock.
Börjes: Ylletäcke strl 145, spännena fram kommer typ under bogen??
Hansbo: Regn 155: Ligger ganska bra faktiskt, skaver lite på bogen.
Bucas: Regn 155, skaver på bogen.
Granngårdens blåa och röda, vet inte vad märket heter??: både vinter och regn strl 155: glider omkring
Ett äldre täcke från Granngården som är silver/grå/vit. strl 155, glider lite, skaver lite på bogen.
Horseweares insulator rug, just nu som stalltäcke strl 155, för trångt över rumpan. Har löst det genom en sån där platta man kan sätta vid bogen. Så nu är det lagom över rumpan men sitter knepigt fram i stället:crazy:
 
Sv: Vilket täcke ska jag ha?

Då ska det kollas:)
tycker alla i mitt stall kan köpa lite olika täcken i olika storlekar som jag kan prova på min häst!!:D:D
 
Sv: Vilket täcke ska jag ha?

Shires tycker JAG har bra passform på sina täcken, men om de funkar just för din är en annan femma.....
Bra hållbarhet oxå :)
 
Sv: Vilket täcke ska jag ha?

*KL*

Jag tycker att b*rjes vintertäcke fungerar bra till mitt grova halvblod.

Men någon som har tips på ett täcke som passar till smecker häst som får skav av allt? Hon är 155 mkh, och måste ha 135 för längdens skull men de blir alltid konstigt i bogen. Förslag?
 
Sv: Vilket täcke ska jag ha?

Shires Typhoon?? Har alltid haft det på mina kallblod. Dessutom så är de hyfsat stora på längden!
 
Sv: Vilket täcke ska jag ha?

När täckena är lite stora i bogen men lagom i övrigt brukar jag helt enkelt sy veck i linningen runt halsen för att göra de lagom stora, då får de dessutom mer plats för bogen och mindre skav.
Så det kanske räcker med att du modifierar de täcken som du har lite för att de ska sitta bättre?
 
Sv: Vilket täcke ska jag ha?

Jag är förmodligen mest talanglös i hela världen på att sy:D Men jag kanske kan lura någon annan till det!:idea:

Ni andra, ska kolla shire, men de jag sett än så länge är så himla dyra!:(
 
Sv: Vilket täcke ska jag ha?

Äh lägga några veck på passande ställe och få ihop ett par stygn i kantbandet kan du nog åstadkomma :)
 
Sv: Vilket täcke ska jag ha?

Jag rekommenderar igen mitt Horse Saver Cornwall som håller måtten med råge. Bra passform, halvhals och har legat på mitt sto med rejäl nacke och rumpa men även på valacken som är normal i sin kroppsbyggnad. Dock köptes täckena när bägge hästarna var yngre och ffa stoet var väldigt nätt och ädelt så de passar de flesta typer av hästar.

1200 D så slitstarkt är det. Våra hästar har haft sina i 3 år och de brukar kunna slå ihjäl de flesta sorters täcken rätt snabbt :crazy:

Annars har ju HW quatermodell på sina täcken som är rymligare i breddgrad s.a.s. :D Kanske ngt att kika på?

Mvh JV
 
Sv: Vilket täcke ska jag ha?

Nu svarar jag på två svar i det här:D

Jag kan inte ens koppla tråden i symaskinen:o

Har beställt ett stalltäcke från HW, så det hoppas jag passar, å gör det de så blir det nog fler därifrån, det är ju ändå rätt okej priser på de täckena=)

Tack för tipsen!!!:bow:
 
Sv: Vilket täcke ska jag ha?

Jag kan inte ens koppla tråden i symaskinen:o

Jag brukar sy för hand, enklast så ;)

Å tråden genom ögat på en vanlig nål kan du väl? Sen bara sy några stygn så det sitter fast lite hur som helst, eller någon vänlig kompis kan nog göra det :)

Det brukar ta typ 5-10 min/täcke att sy de där vecken...
 

Liknande trådar

Utrustning Hej, Jag har en unghäst med smalt bogparti. Hon bör ha 155 i täcken (helst 150). Men problemet är att alla täcken blir för stora kring...
Svar
9
· Visningar
2 068
Senast: MayGrace
·
Utrustning Måste köpa ett nytt Rambo summer series i större storlek. Hästen Har ett 145 idag där nästan halva rumpan sticker ut 😆 Jag har bytt ut...
Svar
15
· Visningar
1 240
Senast: Lollitza
·
Utrustning Nya damen har en ganska bastant bog och bred, lite lågt ansatt hals. Hon har ett Amigo bravo regntäcke i 145 som sitter bra, hennes...
Svar
18
· Visningar
2 496
Utrustning Börjar tröttna på täcken då de aldrig sitter "som de ska" på hästen. Han är smal över hals och bog, 135cm i rygg med en hög manke. Äldre...
Svar
10
· Visningar
1 185

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp