Bukefalos 28 år!

Vilket täcke ska jag välja?

cactuspower

Trådstartare
Jag velar nu mellan tre olika vintertäcken till min häst.
Tanken är att hon kommer att klippas, troligen blir det en sk. spårklippning eller täckesklippning.


2001-10-12204841_klipp_spar150.gif.GIF

Spårklippning


2001-10-12204758_klipp_tacke150.gif.GIF

Täckesklippning

Vill klippa henne eftersom hon oftast blir svettig. Först hade jag egentligen tänkt klippa hela henne men eftersom hon förmodligen kommer stå i Utebox fr.o.m att hon kommer tillbaka från betet och fortsätningsvis så struntar jag nog dock i detta och väljer därför någon av ovannämda klippningar.


Nu velar jag också mellan tre täcken till vintern. Det är dessa 3:

rhinowug1.jpg

Horseware Rhino Wug med halvhals och med 370 g foder.



93vhc1.jpg

Shirestäcke "Winter Typhoon Half Combo" alltså ett vintertäcke med halvhals, 400 g foder



HSute1S.gif

Horse Savers Utegångstäcke med 370 g polyesterfyllning
Det står inget om att det är halvhals på detta täcke, men det ser ju att gå upp lite mer vid halsen väll? :confused:



Vad har ni för erfarenheter av dessa täckena, vilket kan ni rekommendera/rekommenderar ni inte och varför? Vilket skulle ni ha valt? Varför det i sådana fall? Vilket tror ni är lämpligast ang. klippning, täcke m.m. eftersom hon ska stå i utebox?
Det är ju trots allt runt -20 grader ibland vintertid :crazy:
även fast det oftast brukar vara mildare. Men det är ju t.ex. kallt på vintern...

Jag vill ha ett täcke som håller vätan ute bra, som andas, och som sitter bra. Andra förslag på bra täcken mottages också gärna men ovanstående täcken är de jag lagt märke till.

Alla tips & råd är välkomna! :D :)
 
Senast ändrad:
Sv: Vilket täcke ska jag välja?

Kan också tillägga att min häst kommer få en ordentlig bädd att sova på.
Troligen blir det lite lite granna torv under, bara ett tunnt strö lager, sedan ett litet lager spån på det och sedan ett rejält halmlager. Så hon kommer ju kunna stå och tugga halm också samt att hon får rejält med grovfoder, troligen blir det fri tillgång på hösilage i hagen i vinter samt att hon får runt kanske 4-5 kg på kvällen samt fri tillgång på halm med... Så hon håller ju viss värme i och med detta också.
 
Sv: Vilket täcke ska jag välja?

Jag har det caramel-färgade shires täcket, fast med helhals, och det är verkligen jättebra!! Dessutom kostar det bara hälften av vad Horseware gör, och det är lika bra. Men jag tycker du lika gärna ska köpa med helhals, det är mkt värmetap från halsen!
 
Sv: Vilket täcke ska jag välja?

Jag har ett blå-grått shires täcke. Jag tycker det är jättebra och dessutom mycket billigare än rhino täcket!
 
Sv: Vilket täcke ska jag välja?

Tycker du ska välja Horseware. De sitter sååå mycket bättre än shires. Om du skulle tycka det är för dyrt, så välj Amigo. Det är billigare än Shires Typhoon.
 
Sv: Vilket täcke ska jag välja?

Horsewere, just den där knäppningen fram kommer inte ihåg vad den kallas, går i kors, den är ju outstanding, blir ju inte någe bogskav alls.
 
Sv: Vilket täcke ska jag välja?

det beror ju på hur hästen ser ut... har rambo wug plus också och det kan jag inte ens knäppa halsen på, alldeles för trångt till en välmusklad häst. :crazy: Dessutom, det blir mkt våtare och tar längre tid att torka än shires-täcket.

och kvaliten är inte bättre på horseware, det är ungefär lika... tänk på att shires har förbättrats Mkt sista åren.
 
Sv: Vilket täcke ska jag välja?

Suck jag får ju ännu mer beslutsångest ju. Men är det ingen som har Horse Savertäcket? Hur är det då? Vill jättegärna veta, framförallt för att det kostar hälften så mycket som Horseware täcket gör. Har även ett regntäcke som är ofodrat, ska införskaffa ett till regntäcke också åt henne. Sedan har hon ett thermotäcke med 200 g foder i och ett Thermo Master Outdoor med 280 g till och tillhörande lös hals till det täcket.

Jag är väldigt nyfiken på HS täcket, undrar om det är bra eftersom priset är så lågt.
Horseware täcket känns egentligen aningens för dyrt men jag vet ju att de täckena brukar vara riktigt bra.
Shires utetäckena har jag ingen erfarenhet av, har bara sett innetäckena - men de är kanonfina! Bra passform osv. på dom.

Men hörrni, ni får gärna motivera varför ni tycker att HS, HW resp. Shirestäckena är bra/dåliga så att jag får lite mer "att gå på". Och är det någon som vet hur de är i storlekarna etc??
 
Sv: Vilket täcke ska jag välja?

De med mest kvalitet är ju shires och horsewere. Men jag kulle ta shires dels för att jag gillar de täckena men de är med bogveck oxå vilket förminskar de fula skavn de får på vntern.
Å så tycker jag att om u ska klipa så klipp ordentligt, inte spårklippning... Täckes eller bara med schabrak.
 
Sv: Vilket täcke ska jag välja?

Jag skulle ta Horseware, det är mest kvalitet!
Just det täcket du visade har jag inte, vet inte vad de kostar, men annars finns det ju andra täcken därifrån.
www.henrikssonsridsport.se
 
Sv: Vilket täcke ska jag välja?

Jag har nästan bara shires täcken nu för tiden för de är helt enkelt super. Sen är ju inte Horseware dåliga på nåt sätt, men jag ser täcken som en förbrukningsvara eftersom min häst går ihop med andra hästar. Det känns inte lika tungt när ett supertäcke för 700 kr går sönder som när ett för 3 dubbla gör det. Och de håller för lika

Shires har bra passform och ligger bra på min häst som är rätt tunn över bogarna. De är snyggaoch håller vad dom lovar. Vill dock sätta varningslampa på Källqvist täcket, enligt mig så får man leta efter sämre. De läcker in och håller allmänt dåligt
 
Sv: Vilket täcke ska jag välja?

Jag skulle valt:
1. Horsewaret, har det täcket fast 200 gram. Det är lätt och luftigt, sitter bra, och har aldrig läckt in!

Dom andra kommer på delad 2:a plats, eftersom jag inte har ngn erfarenhet av dom ;)
 
Sv: Vilket täcke ska jag välja?

Kvalitet, kanske, men definitivt inte passform. Shires är INTE konstruerat till våra hästar... Sitter däremot bra på grannhästarnas travare. Samtliga...
Jag tycker horseware är mer välsydda och håller därmed hästen i bättre skick längre. Såvida inte Horseware skulle sitta illa på din häst, finnar jag ingen anledning att betala nästan lika mycket för att få ett täcke som inte sitter lika bra.
 
Sv: Vilket täcke ska jag välja?

Att du orkar tänka på vintern :p
Själv har jag bara införskaffat två innetäcken modell tjockare.
 
Sv: Vilket täcke ska jag välja?

Jo men jag tänkte att jag skulle vara ute i god tid eftersom jag ev. ska beställa från internet så tar ju det ett tag också. Har ingen erfarenhet av att beställa från någon utav de sidorna där jag hittat täckena. Så jag tänkte vara lite förutseende om det skulle bli strul med beställningen.

Jag har ju även köpt ett Thermotäcke från Börjes och ett Thermo Master Outdoor med 280 g foder och tillhörande hals från Hööks på rean. Det blir ett till regntäcke också, där blir det troligen ett Horseware Amigo ofodrat.



Men till ALLA;
Hur tjockt vintertäcke tycker ni jag ska ha då?
Ska man satsa på ett som är runt 350-400 g, är det lagom?


Kan även tillägga att min häst är ingen täckesmarodör och täcket brukar inte gå sönder. Regntäcket från Börjes är jag jättenöjd med. Det ger inget skav, sitter bra på henne och har hållt jättebra. Fortfarande lika fint som vid köpet är det!

Och egentligen så känner jag att HW Rhinotäcket är lite för dyrt. Jag menar det Kan ju faktiskt också gå sönder som någon annan skrev (fast nu har jag förvisso ingen täckesmarodör som sagt) det skulle kännas för jävligt att behöva köpa nytt då ju.
På Rambotäckena är det väll garanti men det har jag defintivt inte råd med, that´s it!

Vet inte, det lutar lite åt Shires faktiskt. Skulle det vara ett Bra täcke värt pengarna kan det ju vara något att satsa på fortsättningsvis också det är trots allt några hundra billigare än Rhinotäcket.

Fick dock lite nys via PM (tack så mycket för det! :bow: ) om att de hade rea på HS täcket på Granngården i A-sund. Det hade kostat under 500:-, det gråa. Så jag får väll se om det finns kvar där då lutar det åt att jag köper det, ev. kan jag dock tänka mig att köpa det från Shires Också i sånna fall, för då skulle det bli runt 1500:- för två vintertäcken vilket jag ändå anser vara en ganska rimlig kostnad.
 
Sv: Vilket täcke ska jag välja?

Jag tror det räcker med ett 300 g täcke till vintern. Din häst blir ju inte helklippt, men visst den ska ju stå i utebox. Ett 400 g täcke kan nog va bra att ha - för de riktigt kalla vinterdagarna.

Annars kan du köpa ett 300 g (om du inte redan har det), sen ha ett fleece- eller ylletäcke under när det behövs.

Min oklippta, men känsliga häst klarade sig bra med ett 200 g täcke m halvhals från Horseware Rhino större delen av vintern. Det var bara de få dagar när det var som kallast som hon hade tjockare täcke. Min häst står i stall, men det är inte spec varmt där.
 
Sv: Vilket täcke ska jag välja?

Okej, men eg. har jag varit inne på att klippa i princip hela hästen också.
Jag kanske lika gärna kan göra det. Blir det bra med det tjocka med 400 g foder i från Shires då tro, om hon är i princip helklippt och står i utebox?
 
Sv: Vilket täcke ska jag välja?

En helklippt häst i utebox behöver nog ett 400 g täcke när det är som kallast! Typ mer än 10 minus kanske? Här nere i småland har det varit rätt "varma" vintrar senaste tiden, så det är knappt man behövt använda mer än 200 g vintertäcke...
Du får va lyhörd för kylan/blåsten o täcka efter det. Alltså inte ha 400 g täcke i nov, utan vänta med det först när det blir KALLT.

Fast behöver du inte klippa hela hästen tkr jag inte du ska göra det, spår- o täckesklippning där sparas ju pälsen på baken o det är där hästarna är känsliga för kyla o väta.
 
Sv: Vilket täcke ska jag välja?

Okej, jag har faktiskt haft funderingar på att köpa ett 200 g täcke i stället också, just för att kunna använda det längre perioder. Och sedan lägga under ett thermotäcke på 150 eller 200 g när det är kallare ute (hur tjockt, beroende på kylan). För Rhinotäcket kostade ca 1200:- där jag hittade det, sedan är det ett Horseware Insulator Stable med 150 g foder, detta är ganska dyrt.. kostar ca 600:-

Men Om jag köper dom täckena så har jag sedan:
*200 g Rhino Utetäcke
*280 g Thermo Master Outdoor med tillhörande lös hals
*200 g Börjes Thermotäcke
*150 g Horseware Insulator Stable Rug
*Börjes Ofodrat Regntäcke
*Horseware Amigo Regntäcke Ofodrat (har inte deta heller ännu, utan ska beställa)
*Div. fleecetäcken (3 eller 4 st), en golden stripe filt

Och så ska jag köpa ett Rambo Cotton Cooler och ett Mia´s Ylletäcke i Vår sedan och ha som fintäcken just nu har hon ett lite finare fleecetäcke med silverfläta på sidan, köpte även till en svansfläta i silver som ska sitta på detta täcke sedan.

Det borde väll bli ganska bra om man köper det då? Då borde man väll klara sig i alla väder tycker jag.

Suck, jag vet däremot inte hur jag ska göra med klippningen :(, får väll se hur det blir.
Hon brukar ju få Väldigt mkt päls annars. Men jag menar när hon kom i December till Sverige så hade hon ju å andra sidan inte blivit täckad någon gång innan heller utan hade världens björnpäls. Blev jättesvettig av minsta lilla. Men nu fr.o.m September tänkte jag att hon kunde få gå med ofodrat regntäcke när det är lite sämre väder och utan dom dagarna som det ska bli finare väder på..

Vad ska man välja av spår eller täckesklippning då tro?

Blää vad svårt jag har o bestämma mig. :p
 

Liknande trådar

Utrustning Jag ska snart köpa en häst och har lite frågor om täcken som jag skulle bli superglad om någon svarade på :) 1. Vilket märke på täcken...
2
Svar
35
· Visningar
4 615
Senast: Mia_R
·
Utrustning Äntligen har jag hittat 300 gr täcke med hals som inte är tråkigt marinblå, svart eller rutigt :up: Det ena är shires typhoon combo...
Svar
1
· Visningar
946
Senast: maoulina
·
Hästvård Behöver någon annans synpunkter. Min häst ska klippas i år dock vet jag inte vilken klippning jag ska göra då och bestämer jag mig för...
Svar
4
· Visningar
932
Senast: Eme_liie
·
Hästvård Ja, det var den långa rubriken det ;) Min häst är en liten kamin med en himla massa päls. Förra året som 4,5 helklipptes han och...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 994

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp