Bukefalos 28 år!

vill aldrig sälja min ponny.

nattrexx

Trådstartare
Hej, jag har för ca en månad sedan fått min alldeles egna ponny. Jag har hyrt ponny innan såklart..
Jag är 14år och får ibland ångest bara över att tänka på att sälja honom när jag är 18år. När man blir 18 så är ju ponnyåren över och man får inte tävla med den heller. Men jag vill verkligen inte sälja och det känns jobbigt att tänka på att 4 år går riktigt fort. Han är min bästa vän och är 147,3cm hög.
Det är lite konstigt att börja få ångest över att sälja sin häst när man precis fått den,
Men måste man verkligen sälja sin ponny när man är 18år? Eller får man tävla den ändå även om man är 18år och han en ponny?
Finns det fler än jag som har en ponny fast är över 18år, och vad gör ni med den om ni inte får tävla?
Eller är det någon som har några tankar om detta och själv inte vill sälja sin ponny när man fyller 18år?

För ponnyn är ju ett liv och ett djur man älskar och inte en tävlingsmaskin som man säljer när man växer ur den. Men det är så roligt att tävla!
Någon som har några tankar?
 
Du behöver absolut inte sälja ponnyn när du fyller 18 år. Det går att tävla ponny när man väl har fyllt 18 år också, men då under lite andra förutsättningar. Det finns flera vuxna ponnyryttare här på Buke som kan berätta mer om exakt hur det går till :) Du ska dock inte ha ångest över detta när du endast har haft din ponny i en månad. Ha bara roligt med din ponny och det mesta kommer att lösa sig i sinom tid!:)
 
Man kan kanske mäta upp den?
Jag lyckades öka min ponnys sluthöjd 4cm genom att mäta precis innan verkning (har barforahäst) och visa att han ska sträcka på sig:D
Har nu en c ponny:rofl:
Annars kan man ju tävla utom tävlan:)
 
Man får tävla ponny i storhäst klasser, så klarar ponnyn av distanserna i hoppningen bara så får du tävla med ponnyn så länge du vill, dressyr är enklare att klättra i klasserna även på ponny.


Så oroa dig inte över att sälja ponnyn, bara du inte blir på tok för lång och tung för den :p. Så går ni många år framför er.
 
Vad menar du med att ponnyåren är över? Det är många vuxna som rider ponny, och det är inget fel med det. Om du vill behålla din ponny så gör det.

Jag hade en ponny tidigare som jag ägde tills jag var 22, och han blev 30. Tävlade aldrig med honom, utan hobbyred, sedan körde jag in honom/gick promenader när jag blev för stor.

Är det tävlingarna du är intresserad av dock så kan andra svara bättre :)
 
Jag är själv 21 och har en c-ponny och en d-ponny. Man får tävla precis som vanligt bland storhästar med ponny :) Har dock inte tävlat något själv ännu då d-ponnyn bara är fyra och c-ponnyn varit skadad tidigare och jag tar det lugnt med henne! Men så länge ekipaget är proportionerligt så är det ingen fara! Klart att det kan vara svårare att tävla en ponny i hoppning på storhästavstånd osv men det är helt tillåtet! bara att träna!
 
Det finns även en tävlingsgren som heter working equitation, där stora hästar och ponnyer tävlar mot varandra och inga åldersgränser finns :) Sen är 4 år länge, så andas ut nu och så kan du ta upp tankarna igen när det närmar sig :)
 
Klart du inte måste sälja:) Som de redan skrivits i tråden går de att tävla även efter man fyllt arton. Tycker absolut inte du ska oroa dig för de där än. Njut i stället över att du hittat en ponny som du passar ihop och trivs med!

Jag är 20 och rider fortfarande min D-ponny, hobbyridning dock inget tävlande:)
 
Jag fyller 42 i år och köpte min första egna ponny när jag var 33. Tyvärr fick jag inte behålla henne så länge pga sjukdom men när hon dog köpte jag en ny ponny. Att köpa storhäst fanns inte ens i mina tankar och har aldrig funnits. Nu växte min lilla häst över så idag räknas hon faktiskt som häst eftersom hon är 149-150 cm hög men när jag köpte henne som femåring så var hon ponny :)
Jag har ingen tanke på att tävla utan har häst för att det är roligt bara. Jag har aldrig tyckt att det är kul att tävla men vill man det så är det inga problem att tävla med ponny även bland stora hästar. Det är ju inte bara hoppning och dressyrtävlingar som finns heller utan i t ex distans och inom western spelar inte hästens höjd någon roll utan det är lika vanligt att tävla med ponny som med storhäst även när man är vuxen. Det viktiga är ju att ekipaget ser bra ut tillsammans så att inte ryttaren är för lång eller för tung.
 
Man får tävla ponny i storhäst klasser, så klarar ponnyn av distanserna i hoppningen bara så får du tävla med ponnyn så länge du vill, dressyr är enklare att klättra i klasserna även på ponny.


Så oroa dig inte över att sälja ponnyn, bara du inte blir på tok för lång och tung för den :p. Så går ni många år framför er.
Och OM du växer ur den rent fysiskt, så kan man köra in den och både träna och tävla i körning :)
Finns många vuxna som tävlar tex shettisar i körning :)
 
- och alla vuxna som rider islandshäst där 99,99 procent av hästarna är under ponnymåttet. De flesta bara runt 140 dessutom :)
 
Tack allihopa för alla tipsen.
Det känns bättre att tänka att man kan behålla honom ändå :P
Ska faktiskt utbilda honom western också för det är också roligt ;)
 
ja vem säger att man måste hålla sig till en gren :D? tävla och träna du i de grenar du vill och gör det så länge du vill, finns inget som hindrar dig :).
 
Hej, jag har för ca en månad sedan fått min alldeles egna ponny. Jag har hyrt ponny innan såklart..
Jag är 14år och får ibland ångest bara över att tänka på att sälja honom när jag är 18år. När man blir 18 så är ju ponnyåren över och man får inte tävla med den heller. Men jag vill verkligen inte sälja och det känns jobbigt att tänka på att 4 år går riktigt fort. Han är min bästa vän och är 147,3cm hög.
Det är lite konstigt att börja få ångest över att sälja sin häst när man precis fått den,
Men måste man verkligen sälja sin ponny när man är 18år? Eller får man tävla den ändå även om man är 18år och han en ponny?
Finns det fler än jag som har en ponny fast är över 18år, och vad gör ni med den om ni inte får tävla?
Eller är det någon som har några tankar om detta och själv inte vill sälja sin ponny när man fyller 18år?

För ponnyn är ju ett liv och ett djur man älskar och inte en tävlingsmaskin som man säljer när man växer ur den. Men det är så roligt att tävla!
Någon som har några tankar?

Inga problem, har du längd och vikt så att det går att rida så behåll din ponny. Det går utmärkt att tävla den bland stora hästar om du vill tävla. Körning är ju också ett alternativ om ponnyn är lämplig för det. Så släpp du ångesten :)
 
Jag är 19 och kommer aldrig att sälja min älskade ponny. Funderat på att enbart rida pay and ride om du vill tävla? På grund av mina tävlingsnerver var det aldrig ett problem när jag valde att skaffa ponny som 16-åring, haha. För ett år sedan började vi dock skola om oss till den akademiska ridkonsten, något som man inte tävlar i :)
 
Jag är 19 och kommer aldrig att sälja min älskade ponny. Funderat på att enbart rida pay and ride om du vill tävla? På grund av mina tävlingsnerver var det aldrig ett problem när jag valde att skaffa ponny som 16-åring, haha. För ett år sedan började vi dock skola om oss till den akademiska ridkonsten, något som man inte tävlar i :)

kul med akademisk ridkonst :) Tänkte själv prova Western :D
 
Jag är 28 år och köpte min B-ponny förra året :), har inga planer på att någonsin sälja min ögonsten. Då jag inte rider speciellt mycket, så blir det mycket promenader, tömkörning, trickträning, NH träning och nu ska vi börja hjälpa till i skogen o dra stockar!

Det finns mycket annat man kan göra med sin ponny än tävla och rida.. Kanske kan du köpa stor häst när du blir äldre, då har du ju sällskapsponny redo! Tycker inte du ska oroa dig i förtid :)
 
Hej, jag har för ca en månad sedan fått min alldeles egna ponny. Jag har hyrt ponny innan såklart..
Jag är 14år och får ibland ångest bara över att tänka på att sälja honom när jag är 18år. När man blir 18 så är ju ponnyåren över och man får inte tävla med den heller. Men jag vill verkligen inte sälja och det känns jobbigt att tänka på att 4 år går riktigt fort. Han är min bästa vän och är 147,3cm hög.
Det är lite konstigt att börja få ångest över att sälja sin häst när man precis fått den,
Men måste man verkligen sälja sin ponny när man är 18år? Eller får man tävla den ändå även om man är 18år och han en ponny?
Finns det fler än jag som har en ponny fast är över 18år, och vad gör ni med den om ni inte får tävla?
Eller är det någon som har några tankar om detta och själv inte vill sälja sin ponny när man fyller 18år?

För ponnyn är ju ett liv och ett djur man älskar och inte en tävlingsmaskin som man säljer när man växer ur den. Men det är så roligt att tävla!
Någon som har några tankar?

Jag tävlade min förra arab i dressyr trots att hon var 1.46 och jag över 40. Enda skillnaden är att man måste tävla mot stora hästar, så det är svårare konkurrens, men det finns inget som hindrar. Däremot får du inte tävla ponnyklasser när du är över 18.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 211
Senast: Mabuse
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 786
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 551
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 700

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp