Vill diskutera god öl

Islandshästryttare

Trådstartare
Vad gillar ni för öl? Några bra tips? Jag har druckit en belgisk öl som heter Nonkel pater nu. Det är en ale från Belgien en intressant mörk öl. Den innehåller Muscovadosocker, bananaskids, nougat, dadlar, fikon. Den är söt och fyllig.
 
Jag gillar väldigt mycket öl. Typ det mesta utom standardmässig ljus lager. Numera dricker mest olika suröl från duckpond eller riktigt färska ipor (neipor) från de bästa bryggerierna i närheten (typ O/O, beerbliotek och Stigbergets), men jag jobbade ju med öl i ett gäng år och har druckit ett par tusen olika vid det här laget. :d
 
Här provas många sorter, alltid kul med nya släpp :) Sommarens ”efterrättsöl” som måste finnas i kylen heter With a Spoon. En tjock och mjuk imperial milk stout, som bland annat har tydliga toner av mjölkchoklad, smörkola och kaffe. En halv räcker, den är väldigt stadig 😁

IMG_2197.jpeg
 
Vad gillar ni för öl? Några bra tips? Jag har druckit en belgisk öl som heter Nonkel pater nu. Det är en ale från Belgien en intressant mörk öl. Den innehåller Muscovadosocker, bananaskids, nougat, dadlar, fikon. Den är söt och fyllig.
Just nu och smakat på senaste är favoriterna belgisk blond från Vreta Kloster (finns både i stark och folkstyrka), Sigtuna NOLA (alkoholfri som finns på tapp lite här och var vilket jag gillar mycket att det börjat förekomma), Stigbergets Trouble Sleep (stout).

Gillar Bernhards tjeckiska och olika varianter på lager ( serien som tappas på gammaldags korkflaskor).

Den svenska vurmen för Norrlands Guld, Falcon Export och Spendrups Export har jag ingen förståelse för. Näst intill odrickbart. Så stor stark är inget som är beställt på sådär 25 år.

En skummig Guinness på engelsk eller skotsk pub är alltid sååå gott. Inte för att det är den bästa stouten men den har något speciellt med sitt utseende och tradition.
 
Vad gillar ni för öl? Några bra tips? Jag har druckit en belgisk öl som heter Nonkel pater nu. Det är en ale från Belgien en intressant mörk öl. Den innehåller Muscovadosocker, bananaskids, nougat, dadlar, fikon. Den är söt och fyllig.

Jag gissar att du menar smakpaletten, och att den inte fysiskt innehåller det. ;) Såg också att en hemsida beskrev just de tonerna. Tips - försök att känna dig fram och se om du själv hittar samma toner, eller något liknande. Smaklökarna kan övas till att fånga upp mängder av olika toner. :)
 
Jag gillar öl, en kall lager en varm sommardag är trevligt, men det är inte så värst spännande. Jag tycker mest om suröl, NEIPAs och så är jag väldigt svag för veteöl. Överlag gillar jag öl som inte är så himla beska.
 
Vi brygger framför allt själva ("vi" - maken, jag är förste provsmakare och allmän ölkonnässör) och snöar in på diverse olika typer av öl mellan varven. Vår populäraste öl hittills bland vänner och familj är en vetehallonöl, den är verkligen grym. Överlag föredrar jag belgisk stil; saison, trippel, dubbel, både ljus och mörkare ale. Är också mycket förtjust i suröl, främst av gose-typ. De där som smakar efterrätt är grovt överskattade. Undviker golden/blonde ale.

Maken var med i SM i år för första gången och fick fina vitsord på de öl han skickade in, jättekul!
 
Vi brygger framför allt själva ("vi" - sambon, jag är förste provsmakare och allmän ölkonnässör) och snöar in på diverse olika typer av öl mellan varven. Vår populäraste öl hittills bland vänner och familj är en vetehallonöl, den är verkligen grym. Överlag föredrar jag belgisk stil; saison, trippel, dubbel, både ljus och mörkare ale. Är också mycket förtjust i suröl, främst av gose-typ. De där som smakar efterrätt är grovt överskattade. Undviker golden/blonde ale.
Vetehallonöl?! Det låter helt fantastiskt, var sa du att ni bodde nu igen? :angel:
 
Vi brygger framför allt själva ("vi" - maken, jag är förste provsmakare och allmän ölkonnässör) och snöar in på diverse olika typer av öl mellan varven. Vår populäraste öl hittills bland vänner och familj är en vetehallonöl, den är verkligen grym. Överlag föredrar jag belgisk stil; saison, trippel, dubbel, både ljus och mörkare ale. Är också mycket förtjust i suröl, främst av gose-typ. De där som smakar efterrätt är grovt överskattade. Undviker golden/blonde ale.

Maken var med i SM i år för första gången och fick fina vitsord på de öl han skickade in, jättekul!

Jag har försökt tycka om suröl ett par år, men får inte till det, det kan vara intressant men aldrig gott. Vad kan rekommenderas som insteg (och som går att köpa) för gose-typen? Annars får jag nog sura i acceptans.
 
Tycker bäst om ljus lager, eller veteöl
Hoegaarden är en riktigt favorit. likaså 1664 blanc.

Ale och ipa är inget för mig
 
Jag föredrar ljusa öler, gärna tjeckiska.

Har försökt gilla roligare sorter som ipa och hallonöl men de faller mig inte i smaken.
 
Jag har försökt tycka om suröl ett par år, men får inte till det, det kan vara intressant men aldrig gott. Vad kan rekommenderas som insteg (och som går att köpa) för gose-typen? Annars får jag nog sura i acceptans.

Om man är hänvisad till systembolagets utbud så brukar Brekeriet vara rätt bra på gose. Sour & Salt är klassisk typ utan frukt och finns rätt ofta. Tyska dito hittar man inte lika ofta. Den senaste bra jag druckit var faktiskt från Ukraina, de verkar göra en hel del bra gose, men finns givetvis bara att importera själv. :angel:

En bubblare om man vill ha en öl som går till en knäckig rabarberpaj med sälta och syra är Poppels margarita sour & salty. Poppels brukar annars hamna lite i skuggan av de andra i stan, men just den kombon är rätt rolig! :d

(De få gånger jag dricker lager är typ när jag klipper gräs och då är det Pivot pils från O/O eller Landsorts lager från Nynäshamn. Sistnämnda är en av få "gamla" öl som aldrig blivit utkonkurrerad hos mina smaklökar. Gambrinus eller en färsk urquell är förstås också alltid bra, men det är inget jag skulle köpa från en systembolagshylla.)
 
Har i vart omrade (willamette Valley) har vi over 700 vingardar och over 400 micro bryggerier och brygg pubbar. Bryggerierna har okat snabbt de 6 ar vi bott har och bade vingardar och bryggerier saljer aven pa vanliga mataffarer, vilket innebar att utbudet ar mycket annorlunda mellan butiker har i omradet. Dessutom brygger tva av sonerna sjalva fantastiska ol, med flera tappar hemma.

Nu vagrar min mage att acceptera att jag dricker ol, men jag smakar ofta en sipp pa soners, eller Maken's val och ar nog mest fortjust i det mesta med lite smak av citrus och/eller mer tropiska smaker.

Jag alskar att ha sa mycket att valja pa, bade i vin och for andra som kan dricka ol. Av det ol som fanns i Sverige for 20 ar sedan gillade jag inte manga sorter, men blir glad i sjalen att det numera tydligen finns sa mycket mer att valja bland. :heart

Har har vi nagot som kallas "lawnmower beer" och som alltid finns i kylen har hemma hos oss till Maken och sonerna ... men en bra local Pino Gris ar lika svalkande och god i sommar varmen. ;)
 
Jag har försökt tycka om suröl ett par år, men får inte till det, det kan vara intressant men aldrig gott. Vad kan rekommenderas som insteg (och som går att köpa) för gose-typen? Annars får jag nog sura i acceptans.

Vad har du provat hittills? Är inte jättebevandrad i Systembolagets utbud, oftast består utbudet i butikerna av sådant jag inte gillar eller så får man beställa. Hade följt @Sassy s råd!
 

Liknande trådar

Äldre O allvetande Buke, jag behöver hjälp! Imorgon ska jag hämta en ny valp, döpt till Ale (hela kullen har öl-namn). Jag tänkte överraska...
Svar
12
· Visningar
1 957
Senast: Gabbi
·
Äldre Min bror fyller 25 nästa månad och han önskar sig "öl han inte har smakat".. Perfekt, för jag vet PRECIS vilka öl han har smakat...
2
Svar
32
· Visningar
3 231
Senast: Muninn
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 009
Senast: Araminta
·
Avel Trodde jag skulle slippa detta i år eftersom tanken var att få en fin och frisk fölis i april. Nu ville sig ju ödet annorlunda och mitt...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 747
Senast: Valencia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp