Vill diskutera god öl

Vad har du provat hittills? Är inte jättebevandrad i Systembolagets utbud, oftast består utbudet i butikerna av sådant jag inte gillar eller så får man beställa. Hade följt @Sassy s råd!
Beställa är inget problem! Utbudet i butik verkar vara nästan helt dött på den fronten.

Jag har provat en mängd suröl men för gose är erfarenheten helt nollad än. Och med beskrivningen jag läste mig till skulle det kunna vara något som även ger mig njutning.
 
Jag gillar de flesta sorters öl, men föredrar lager/pilsner då jag blir så mätt på mörkare öl (samt har danskt påbrå ;) ). Det jag inte gillar är whiskylagrad öl om whiskysmaken tar över eller en del sorters suröl.
Vi testade Funky Fluid Gelato nu i sommar och den var svingod!

Jag kan tycka att det är lite tråkigt att trenden verkar gå till att "se ner" på lager faktiskt - som att man inte är en riktig öldrickare om man föredrar lager.
 
Jag gillar de flesta sorters öl, men föredrar lager/pilsner då jag blir så mätt på mörkare öl (samt har danskt påbrå ;) ). Det jag inte gillar är whiskylagrad öl om whiskysmaken tar över eller en del sorters suröl.
Vi testade Funky Fluid Gelato nu i sommar och den var svingod!

Jag kan tycka att det är lite tråkigt att trenden verkar gå till att "se ner" på lager faktiskt - som att man inte är en riktig öldrickare om man föredrar lager.
Jag gillar lager - men inte alla lager. Sen ser jag inte mer på någon som snöat in på goda lageröl. Tvärtom.
 
Husölet

1691775332024.jpeg
 
Jag gillar de flesta sorters öl, men föredrar lager/pilsner då jag blir så mätt på mörkare öl (samt har danskt påbrå ;) ). Det jag inte gillar är whiskylagrad öl om whiskysmaken tar över eller en del sorters suröl.
Vi testade Funky Fluid Gelato nu i sommar och den var svingod!

Jag kan tycka att det är lite tråkigt att trenden verkar gå till att "se ner" på lager faktiskt - som att man inte är en riktig öldrickare om man föredrar lager.

Vad jag ser är det tvärtom. I många år var lager något för den som inte var så ölintresserad, men de senaste 5-6 åren har ju de flesta bryggare börjat visa sina skills genom att göra riktigt bra lager (bra ipa kan ju vem som helst göra). Det har också öppnat bryggpubar som fokuserar på lager, tex Ivans Pilsnerbar (O/O).

Jag tror helt enkelt att många som har ölnördat länge började just för att man inte gillade "vanlig öl". Jag kan definitivt uppskatta och respektera hantverket bakom en bra lager, men jag tycker helt enkelt att en i jämförelse simpel neipa är godare. Vilket ofta är lite hånat i ölnördkretsar, tillsammans med de populära fruktsurisarna eller efterrättsmaffiga baltic porters.
 
Vad jag ser är det tvärtom. I många år var lager något för den som inte var så ölintresserad, men de senaste 5-6 åren har ju de flesta bryggare börjat visa sina skills genom att göra riktigt bra lager (bra ipa kan ju vem som helst göra). Det har också öppnat bryggpubar som fokuserar på lager, tex Ivans Pilsnerbar (O/O).

Jag tror helt enkelt att många som har ölnördat länge började just för att man inte gillade "vanlig öl". Jag kan definitivt uppskatta och respektera hantverket bakom en bra lager, men jag tycker helt enkelt att en i jämförelse simpel neipa är godare. Vilket ofta är lite hånat i ölnördkretsar, tillsammans med de populära fruktsurisarna eller efterrättsmaffiga baltic porters.
Ja, alltså jag menar inte att man måste gilla lager - men jag stöter rätt ofta på en attityd som är att det är lite finare att inte gilla lager(eller annan ljus öl).
 
Ja, alltså jag menar inte att man måste gilla lager - men jag stöter rätt ofta på en attityd som är att det är lite finare att inte gilla lager(eller annan ljus öl).

Som sagt, bland ölfolk är det snarare lite tramsigt att mest gilla ipa, och mer "konnessörsmässigt" att gilla lager. Trender svänger... :)
 
Beställa är inget problem! Utbudet i butik verkar vara nästan helt dött på den fronten.

Jag har provat en mängd suröl men för gose är erfarenheten helt nollad än. Och med beskrivningen jag läste mig till skulle det kunna vara något som även ger mig njutning.

Tycker det är supergott! Svalkande en varm sommarkväll. :) Vi har även ett par gånger gjort en sur variant av vår hallonöl, som också blivit himla bra, inte alls lika sötsliskig som många fruit sour är som är så poppis.
 

Liknande trådar

Äldre O allvetande Buke, jag behöver hjälp! Imorgon ska jag hämta en ny valp, döpt till Ale (hela kullen har öl-namn). Jag tänkte överraska...
Svar
12
· Visningar
1 957
Senast: Gabbi
·
Äldre Min bror fyller 25 nästa månad och han önskar sig "öl han inte har smakat".. Perfekt, för jag vet PRECIS vilka öl han har smakat...
2
Svar
32
· Visningar
3 231
Senast: Muninn
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 009
Senast: Araminta
·
Avel Trodde jag skulle slippa detta i år eftersom tanken var att få en fin och frisk fölis i april. Nu ville sig ju ödet annorlunda och mitt...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 747
Senast: Valencia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp