Sv: Vill inte gå in i transporten..
Eliin_87 skrev:
Min häst har alltid varit lite knepig vid lastning, men man har alltid kunnat övertala honom. Men nu senaste gången vi skulle iväg,så vägrade han gå in i transporten,det tog väldiiiiiiiiiiiigt länge och väldigt många personer för att få in honom i transporten. Senare när vi skulle hem igen,så vägrade han gå på transporten igen? Vad är det som har hänt? Finns det människor som kan få hjälp av? Hade hört om hästterapeut,men det är väl "bara vård av hästen"
okey, nu berättar jag hur JAG kom till rätta med detta problem med min häst. Hon kom ner till mej för ett år sen, rädd för allt och alla.
Bara tanken på att åka transport - omöjligt.
Men det här året har vi bara jobbat på vår relation, från att ha varit en skräckslagen häst har hon blivit en rätt säker och stabil häst. Här om dagen när vi skulle ner till sommarbetet tog vi transporten, först hade vi tänkt att leda ner dom men hon har fått föl och folket som skulle hjälpa till me de andra hästarna backade ur, så det blev transport ner.
Vi ställde transporten så det inte var det första hon såg, stod bakom lite buskage och grejs så jag kunde hålla henne koncentrerad på mig ett tag innan hon såg transporten.
Ett sätt kan vara att ha den bakom väggen, runt ett hörn. Nu vet jag inte om detta spelar nån roll egentligen för förr eller senare ser ju hästen transporten och man vill ju inte lura in dom, jag vill att hästarna skall acceptera situationen och våga gå in i det där läskiga trånga utrymmet.
Vi gjorde iallafall så för att det var mest behändigt, då såg dessutom inte transporten lika liten ut för det var buskage runt omkring, om det bara står en öppen transport på grusplanen ser den väldigt mörk och läskig ut till skillnad från den öppna grusplanen.
Men jag blev total chockad, hon behövde bara blåsa upp sig lite och fundera en sekund innan hon gick med mig in. Gissa om jag var stolt, och fölet sprang in efter mamma så klart

Jag bara stod där och väntade på att hon skulle kasta sig ut eller nått, men icke, hon stod där med mig, kanske lite nervös men asså, det är ju förståeligt. Hon stod still, klampade inte runt och man kände hur hon verkligen litade på mig.
Så om hästen litar på DIG så går hästen med in. Jag har inte transport "tränat" henne nånting innan, och helt plötsligt var rädslan som bortblåst. Det är också viktigt att själv vara säker på att det inte är farligt, annars finns det inte en chans i helvete att hästen går på, flocken går inte på med säkerhet om ledaren inte gör det.
Om jag hade överdramatiserat det hela hade vi aldrig fått på henne, jag bara tog med henne och gick på, hon stannade, tittade lite, sen gick hon på.
Också viktigt att om hästen blir rädd och vill backa är det viktigt att man låter den göra det så den inte känner sig tvingad, det är då den kan kasta sig osv för att komma undan. Jag brukar hålla ett kontstant tryck i nacken, lite lätt bara INTE någon dragkamp och sen lätta så fort dom tar ett steg framåt, spelar ingen roll om det är på marken/rampen eller transporten. Man får också ha tålamod, aldrig bli irriterad eller arg.
Så som sagt, få hästen att lita på dig så följer hästen med dig in.