Vill para min tik. Hur bär jag mig åt?

N

ninanna

Jag har en dvärgschnauzertik (salt & peppar) på snart 3 år som jag vill ta valpar på. Hon har ögonlysta och meriterade föräldrar och syskon. Vi ögonlyste henne nyligen och hon är enligt schnauzereuntiaster och veterinärer också extriört korrekt.
Har googlat lite och sökt efter lämpliga hanar, men det går väldigt trögt.
Har även försökt kontakta uppfödaren för tips om hanar, men det är trögt även där.

Hur bör jag ta mig vidare?
Vad är viktigt att tänka på när det gäller hela den här proceduren med parning, valpning osv.?
Alla tips är välkomna!

Tack på förhand
/A
 
Sv: Vill para min tik. Hur bär jag mig åt?

Hälsoundersök och meritera din tik, det räcker inte att föräldrar och syskon är det. Gå även en uppfödarutbildning för att få kläm på viktiga saker. Sedan är det bra om du har en erfaren uppfödare som mentor när du ska leta hane. Förslagsvis vänder du dig till den som fött upp din tik och känner linjerna. Denna mentor är bra att ha för frågor och hjälp längs hela den väg det är att var uppfödare. Den vägen börjar när du parar din hund, och slutar inte förrän sista valpen har gått ur tiden.
 
Sv: Vill para min tik. Hur bär jag mig åt?

Vad bra att ni har ögonlyst henne! Är hon utställd med minst ett 1:a pris i kvalitet på officiell utställning? Detta krävs för att ni ska få valphänvisning av rasklubben och jag rekommenderar verkligen det då det är rätt så svårt att bli av med ds valpar just nu. Om inte så passa på att ställa ut innan parning.
Rasklubben anordnar ca 2ggr per år en egen uppfödarutbildning som är ett väldigt bra komplement till SKK:s utbildningar.

Har du pratat med tikens uppfödare? Vad säger denna om att du ska ta valpar? Har de inga förslag på hanar?

Du får gärna pm:a din tiks namn + registeringsnummer så kan jag se om jag kan hitta någon lämplig hane till dig. Håller själv också på med dvärgschnauzer p&s.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 278
Senast: dobbis
·
N
Hundavel & Ras Jag har en snart 3 årig dvärgschnauzertik (S&P) som jag planerar att ta valpar på nu. Hon är ögonlyst, röntgad och undersökt av...
2
Svar
31
· Visningar
6 375
Senast: Myrten
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 690
Senast: lundborg
·
T
Övr. Hund Hej allihopa! Jag hoppas det finns några erfarna uppfödare där ute som kan ge mig lite råd när det gäller parning. Jag har en...
2
Svar
23
· Visningar
8 631
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp