Bukefalos 28 år!

Vill veta allt om Islandshästen!

Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Det ser ut som grannen min har skaffat sig en Isis :) En helt bedårande nyfiken skimmel med pigga ögon :) Måste nog knacka på där tror jag ;)
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Ok, så tölten är inte helt naturlig för alla Islänningar då? Uttycket naturtöltare? Innebär det att det sitter där från start?
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Hästarna har anlag för tölt, annars hade de inte kunnat tölta, och man lockar fram gångaren bl.a genom att försätta hästen i en situation där det är lätt att välja tölten. Naturtöltare kallar man hästarna som väljer tölt i de flesta lägen inklusive med nybörjare och där den är stark och hyfsat ren, men det är inte alltid man vet om den behövt lära sig att tölta eller gjort det från första steget.
 
Senast ändrad:
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Helt otroligt vackra :love: Men det ser rejält svettigt ut en varm vårdag ;)

Då kommer vi oavkortat till klippning, ridhästar klipps ofta fram över hals och bog för att knäppa upp jackan lite. På de klarar dom sig utan täcke, blir inte så svettig så det tar en massa tid och energi för att torka upp.
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Nu har jag kärat ner mig alldeles i ett bedårande skäck sto!! Snäll, trygg och så vacker!! Långt ner i landet finns hon, många timmar härifrån.. Kan man köpa henne och någon annan kunnig tar hand om henne tillsammans med oss? ;) ;) Klarar ju aldrig en häst själv i dagsläget men hon är ju så fin!!! Drömma får man ju :-D
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Då kommer vi oavkortat till klippning, ridhästar klipps ofta fram över hals och bog för att knäppa upp jackan lite. På de klarar dom sig utan täcke, blir inte så svettig så det tar en massa tid och energi för att torka upp.
Där fick jag ett bra svar om klippningen! Tack!! :)
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Dessa bedömningar!! Vad står detta för? Ext: 7,51 och Rid: 7,21 Totalt: 7,33. Vad är poängsatt och vad säger det om hästen?
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Välkommen till vår värld!
En riktigt bra bok i ämnet Islandshästar är denna!
Många frågor får sina svar i den boken.

Dessa bedömningar!! Vad står detta för? Ext: 7,51 och Rid: 7,21 Totalt: 7,33. Vad är poängsatt och vad säger det om hästen?

På avelsbedömning bedöms den på en skala från 5-10, där 5 = 0 (ej utfört).
Så 7,5 är medel.
En ridbedömning på 7,21 är således inte vidare bra, eller så är det en medelbra fyrgångshäst ridmässigt. Då femgårngarna har poäng för flygande pass har de i regel högre poäng än en fyrgångare där passen för 5,0.
En häst som på avelsvisning fått låga poäng kan dock vara en utmärkt tävlingshäst (på tävlingar bedöms andra saker än på avelsvisningar) och framför allt en underbar ridhäst.
Avelsvisningpoängen visar vad domarna tyckte om hästen just den dagen med just den ryttaren.

Malin
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Välkommen till vår värld!
En riktigt bra bok i ämnet Islandshästar är denna!
Många frågor får sina svar i den boken.



På avelsbedömning bedöms den på en skala från 5-10, där 5 = 0 (ej utfört).
Så 7,5 är medel.
En ridbedömning på 7,21 är således inte vidare bra, eller så är det en medelbra fyrgångshäst ridmässigt. Då femgårngarna har poäng för flygande pass har de i regel högre poäng än en fyrgångare där passen för 5,0.
En häst som på avelsvisning fått låga poäng kan dock vara en utmärkt tävlingshäst (på tävlingar bedöms andra saker än på avelsvisningar) och framför allt en underbar ridhäst.
Avelsvisningpoängen visar vad domarna tyckte om hästen just den dagen med just den ryttaren.

/Malin
tack snälla :) Den boken köper jag direkt!! Detta var en avelsbedömning jag läste, det gällde en 4 gångare.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Finns det inga kurser i "livet med häst" Helst då inriktning Islandshäst? Drömmen vore ju att vara borta en vecka och plugga stenhårt och även praktiskt få vara med dygnets alla timmar, men det kanske inte existerar? :)
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Åk på en helgkurs eller ett träningsläger, det finns ställen man kan hyra häst.
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Finns det inga kurser i "livet med häst" Helst då inriktning Islandshäst? Drömmen vore ju att vara borta en vecka och plugga stenhårt och även praktiskt få vara med dygnets alla timmar, men det kanske inte existerar? :)

Hallstahammar, är ju inte så långt borta. Kom hit en helg så ska du få lära dig.:devil:;)
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Foderstat! Ett ord jag inte är bekant med :/ Att det är hästens mängd och sort av foder är jag med på, vem upprättar foderstaten? Ägaren? Hur? *pluggar o pluggar* ;)
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Foderstat! Ett ord jag inte är bekant med :/ Att det är hästens mängd och sort av foder är jag med på, vem upprättar foderstaten? Ägaren? Hur? *pluggar o pluggar* ;)

Vem? I vårt stall gör en person som kan det åt alla så man har ett hum om vad som är minsta giva , sen får man fylla på själv om man vill ha mera mat. Men det förutsätter att man kan själv också kan göra en foderstat. Vi har gemensamt hö som ingår i hyran.
Har man eget hö får man göra analys själv och räknat ut eller så kör man på och tror att man kan se vad hästen behöver vartefter. Kan gå bra men kan gå käpprätt åt..............
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Är det vanligt att ha Islänningar i lösdrift? Tycker det låter som ett trevligt sätt att "bo" på :) Mycket rörelse, nära "kompisar" Ni som har lösdrift hur funkar det? Var har man all utrustning? Hästens dagliga vård sköts utomhus? Är det inte jäkligt kallt att alltid vara ute med hästen och fryser dom inte på vintern?
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Vem? I vårt stall gör en person som kan det åt alla så man har ett hum om vad som är minsta giva , sen får man fylla på själv om man vill ha mera mat. Men det förutsätter att man kan själv också kan göra en foderstat. Vi har gemensamt hö som ingår i hyran.
Har man eget hö får man göra analys själv och räknat ut eller så kör man på och tror att man kan se vad hästen behöver vartefter. Kan gå bra men kan gå käpprätt åt..............
Hur räknar man ut mängden foder? Finns det något speciellt uträknings sätt?
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Man utgår ifrån det grovfoder man ger hästen, tittar och räknar på analysen. Har du tur så innehåller grovfodret såpass bra värden att kraftfoder inte blir nödvändigt.

Hästen kräver 1,2 kg TS per 100 kg kroppsvikt och dygn i underhåll sedan får man lägga till för arbetet.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 556
Senast: WBanna
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 008
Senast: linlar1
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 570
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
786
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp