Bukefalos 28 år!

Vill veta allt om Islandshästen!

Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Är det vanligt att ha Islänningar i lösdrift? Tycker det låter som ett trevligt sätt att "bo" på :) Mycket rörelse, nära "kompisar" Ni som har lösdrift hur funkar det? Var har man all utrustning? Hästens dagliga vård sköts utomhus? Är det inte jäkligt kallt att alltid vara ute med hästen och fryser dom inte på vintern?

Lösdrift betyder inte att man har allting utomhus, bara hästen i vårt stall. Vi har dessutom egna boxar allihopa, uppvärmd sadelkammare, uppvärmt omklädningsrum o kök. Man kan sköta hästen ute eller inne, som man behagar. Vill man ha hästen inne några nätter i månaden går det också bra. Då tar morgonfodraren ut hästen.
Vi har inte fri tillgång utan varje hage har sin foderstat beroende på hästarna.
Men jag vet att det finns stall där man i princip är ute med hästen i allt man gör och man fryser häcken av sig när det är kallt o blåsigt.
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Man utgår ifrån det grovfoder man ger hästen, tittar och räknar på analysen. Har du tur så innehåller grovfodret såpass bra värden att kraftfoder inte blir nödvändigt.

Hästen kräver 1,2 kg TS per 100 kg kroppsvikt och dygn i underhåll sedan får man lägga till för arbetet.
Tackar!! Precis det jag sökte :)
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Lösdrift betyder inte att man har allting utomhus, bara hästen i vårt stall. Vi har dessutom egna boxar allihopa, uppvärmd sadelkammare, uppvärmt omklädningsrum o kök. Man kan sköta hästen ute eller inne, som man behagar. Vill man ha hästen inne några nätter i månaden går det också bra. Då tar morgonfodraren ut hästen.
Vi har inte fri tillgång utan varje hage har sin foderstat beroende på hästarna.
Men jag vet att det finns stall där man i princip är ute med hästen i allt man gör och man fryser häcken av sig när det är kallt o blåsigt.
Ok, då kan det finnas varianter på det då, låter väl mest vettigt och bekvämt om det iallafall finns möjlighet att gå in med hästen.. En vinterdag i snöstorm pysslar man ju ogärna ute *brr*
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Lösdrift är ofta ett ypperligt alternativ. Jag har min islandsfröken på lösdrift och det funkar alldeles förträffligt. Islandshästar över lag brukar ju vara flockfostrade i stora flockar vilket gör att de flesta trivs bra med att gå på lösdrift med flera andra hästar, då känner de sig lugnare och mer till freds än om de skulle stå på box hela nätterna. Alla mina grejer förvaras i stallet, som för vilken annan häst om helst och jag har även möjlighet att ta in och borsta i stallgången om jag inte vill stå ute, så brukar det nog vara på de flesta ställen som erbjuder lösdrift :)
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Lösdrift är ofta ett ypperligt alternativ. Jag har min islandsfröken på lösdrift och det funkar alldeles förträffligt. Islandshästar över lag brukar ju vara flockfostrade i stora flockar vilket gör att de flesta trivs bra med att gå på lösdrift med flera andra hästar, då känner de sig lugnare och mer till freds än om de skulle stå på box hela nätterna. Alla mina grejer förvaras i stallet, som för vilken annan häst om helst och jag har även möjlighet att ta in och borsta i stallgången om jag inte vill stå ute, så brukar det nog vara på de flesta ställen som erbjuder lösdrift :)
Tack :) Gillar verkligen lösdrifts alternativet! Men vill absolut ha möjlighet att gå in och det verkar ju vara vanligt.. Sett så många fina bilder när det står en klump lurviga i en enorm hage i snön :) mysigt!
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

15 minuter med tåg och ytterligare ca 10-15 minuter promenad från tåg till stall. Har ingen bil och åker därför alltid tåg till och från stallet.
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Känns ju som ett viktigt val var h*n ska stå en dag men avståndet spelar ju så klart in också, sitta i bilen i en timme dit o sen hem känns ju sådär :/ Önskar vi hade köpt huset med stall ;) Vilken härlig känsla att ha dom
På egen gård!! :) Har ni som inte har eget stall fullservice som ni betalar för eller andra alternativ? Känns ju som en trygghet OM något inträffar i familjen och man inte kan vara där en morgon..
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Är ju så kär i ett litet sto!! Önskar jag var mer kunnig då hade jag hämtat hem henne direkt, så fin!! :)
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Ja, och själv blev jag av med en av mina telningar idag. Men jag vet att jag kommer att se honom så småningom i egenskap av en trevlig rid och tävlingshäst.
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

När är man redo att äga en egen? Förstår att det krävs massor av tid, pengar o kunskap.. Hur mycket kunskap bör jag ha? När va NI redo?
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Ja, och själv blev jag av med en av mina telningar idag. Men jag vet att jag kommer att se honom så småningom i egenskap av en trevlig rid och tävlingshäst.
Å :( Känns det jobbigt att släppa dom? Jag är så blödig så jag hade nog inte klarat det ;)
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Å :( Känns det jobbigt att släppa dom? Jag är så blödig så jag hade nog inte klarat det ;)

Ja det är skit jobbigt, men jag har på tok för många hästar så detta är nödvändigt att avpollitera några.
Men om man är övertygad om att köparen är rätt, så känns det mycket bättre.
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Ja det är skit jobbigt, men jag har på tok för många hästar så detta är nödvändigt att avpollitera några.
Men om man är övertygad om att köparen är rätt, så känns det mycket bättre.
Förstår det.. Skönt att det va en bra köpare iallafall :) Hur många hästar har du? Bara Islänningar?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 556
Senast: WBanna
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 008
Senast: linlar1
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 570
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
786
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp