Villrådig!

Sv: Villrådig!

Ok! Vad för bett blev lösningen för dig då? Något särskilt som du kan rek. att testa såhär på rak arm?
Hur tycker du (och ni andra) att jag ska rida honom då? (alltså hur ofta, hör så olika, allt från varannan dag, två dagar i veckan till varje dag).

Sådana som vevar och inte riktigt vågar ta stöd på provar jag väldigt gärna på ett oledat tränsbett.

Herrn här trivs bäst på snälla mylerbett, dvs ur comfortserien, samt på kimblewick. Vi började dock på oledat, och han kan än idag inte ha tredelade (exkl myler då men det fungerar annorlunda, och blir ju dessutom rakt vid dubbelsidigt tygeltag). Han hade en anledning i botten att veva, tänderna mådde iiinte bra. Satt fast muskulärt lite här och där med. Det är inte helt borta än, men det är som natt och dag mot när han kom. Men det hela löstes ju inte enbart med att byta bett, vi hade ganska många pass med att 'bara våga lite på handen och söka sig till bettet' med..

Ang hur ofta han ska ridas är ganska svårt svara på, jag föredrar varannandagsridning eller 2 + 1, dvs gå två dagar, vila en. Vad som passar din herre bäst är ju svårt att säga, vissa är ju som bäst om de går 7 dagar i veckan, medan andra fungerar bäst om de går mindre. Känn dig fram helt enkelt =)

En så pass ung häst "dör" inte av att stå ett par dagar i veckan, men inte helelr av att rida lättare pass. Beror på individen,ryttarens tid osv.

Tänk på att skogen försvinner inte bara för att det råkar vara mörkt på kvällen. Svårare att väja för träd i höga farter bara:rofl:

Markarbetet kan du variera med tömkörning,löshoppning,promenader osv.

Säger du det, jag har alltid trott att skogen försvann :o

:angel:
Nejdå, skämtosido så ska jag nog köpa en orienteringspannlampa och börja dissa ridhuset totalt. Man blir alldeles för bortskämd med ett ridhus 20 meter från stallet.

Nu har jag tittat en gång till och ser att du lutar dig framåt i lättridningen (ser du det?) Det gör ju att din tyngdpunkt flyttar sig fram och tillbaka. Hur gör hästen när du inte rider lätt? stökar han lika mycket då?
Talar av egen erfarenhet på grund av att mitt varmblod plötsligen gick som en klocka när jag provade att sitta ner i traven(har ju inte velat störa ryggmusklerna på en ovan häst). Jag kom på mig själv att jag också lutar mig framåt i lättridningen och då tappar hästen balansen och benen spretar åt alla håll (framförallt bak på min då:smirk:) Nu har jag ridit ett pass och verkligen koncentrerat mig på att balansera upp mig själv och då gick också hästen mycket stadigare även under lättridning.

Jag har funderat på oledat länge men inte tagit mig för och testat, men ska absolut prova det nu! Tycker absolut att min kille utvecklats rätt mkt också (även om det ibland känns hopplöst).

14798443.jpg

(annonsbild)

Nu har jag tittat en gång till och ser att du lutar dig framåt i lättridningen (ser du det?) Det gör ju att din tyngdpunkt flyttar sig fram och tillbaka. Hur gör hästen när du inte rider lätt? stökar han lika mycket då?
Talar av egen erfarenhet på grund av att mitt varmblod plötsligen gick som en klocka när jag provade att sitta ner i traven(har ju inte velat störa ryggmusklerna på en ovan häst). Jag kom på mig själv att jag också lutar mig framåt i lättridningen och då tappar hästen balansen och benen spretar åt alla håll (framförallt bak på min då:smirk:) Nu har jag ridit ett pass och verkligen koncentrerat mig på att balansera upp mig själv och då gick också hästen mycket stadigare även under lättridning.

Japp lutar mig framåt och det är jag väl medveten om, men ändå är det så förbannat svårt att ändra på det :crazy: Har faktiskt aldrig suttit mig ner på honom (förutom i galoppen, där han ioförsig går bättre än i traven när jag tänker efter). Ska absolut se om det blir någon skillnad!

Tack en än gång för alla tips jag fått!

angående bett problemet. har du provat bettlöst?? Sidepull, hade samma problem med mitt fullblod att hon slog med huvudet. Provade sidepull och red på det i 6 månader. Hon har nu hittat ett lugn med bettet, har precis gått över att rida på tredelat tränsbett igen och hon slår inte alls.

Prova, du har ju inget att förlora.

angående bett problemet. har du provat bettlöst?? Sidepull, hade samma problem med mitt fullblod att hon slog med huvudet. Provade sidepull och red på det i 6 månader. Hon har nu hittat ett lugn med bettet, har precis gått över att rida på tredelat tränsbett igen och hon slår inte alls.

Prova, du har ju inget att förlora.

Tanken har slagit mig att jag kanske skulle prova det. Men känner mig lite för feg för det. Vet att jag inte bromsar med bettet men det känns ändå tryggt att det finns där liksom. Men en nödlösning om jag inte hittar nåt bett, visst!

Det verkar vara en häst som absolut inte behöver bli lägre i sin form. Försök stödja honom så att han kommer fram med näsan, trampar på ordentligt bakifrån och vågar ta ett stöd längre fram.
Tömkörning tror jag skulle vara ett bra alternativ, jag skulle också prova longera honom inspänd kortare stunder för att försöka få fram acceptansen mellan bakben och hand. Tänk mer framåt och rida i uppförsbacke för att han inte ska hamna så mycket i framvikt.
Ut och kliv i skogen på långa tyglar med lätt sits för att han ska få jobba igenom hela kroppen.

Japp lutar mig framåt och det är jag väl medveten om, men ändå är det så förbannat svårt att ändra på det :crazy: Har faktiskt aldrig suttit mig ner på honom (förutom i galoppen, där han ioförsig går bättre än i traven när jag tänker efter). Ska absolut se om det blir någon skillnad!

Tack en än gång för alla tips jag fått!
Japp, ibland önskar man att man hade en lina som drog upp en i taket så att man satte sig rätt. Att ha längre stigläder har hjälpt mig en del, prova?:smirk:

Går du på några behandlingar för din skolios? Har du värk/spänningar i kroppen p.g.a. den?

Då jag själv har skolios och går på Feldenkrais© skulle jag rekommendera dig detsamma. Jag har haft svåra muskelspänningar i axlar, nacke och rygg, samt problem m knäna (delvis p.g.a. plattfothet). Min hästmassör tittade på mig en dag och sa att jag viker av åt vä, men lutar huvudet åt höger. Kroppen vill ju vara centrerad vilket då leder till spänningar. Detta i kombination med CR-tänket ledde till att jag började med Feldenkrais© för några veckor sedan. Min tränare som var ute igår såg stor skillnad på min ridning mot när jag red i höstas:-). Jag har fått mkt bättre sits och balans. Sedan har jag lite tur i o m att både sjukgymnasten och Feldenkraispedagogen är ryttare, så de kunde se vad jag gör för fel när jag rider bara genom att se hur jag står, går etc:-)

Det är mkt som händer i min kropp nu och det är spännande men svårt att förstå, men mina hästar uppskattar nog mkt att de får en mer balanserad och centrerad ryttare på ryggen:-)

Sedan ett tips ang. ridintervall så skulle jag nog rida en så pass ung häst med svagheter endast varannan dag så att musklerna får sina 48 tim att återhämta sig. Mkt lösgörande arbete och arbete med liksidighet kan vara bra. Rid ca 30-40 min varje gång.

Sedan funderar jag på vad det är för sadel du har? Jag har själv haft en BF Cheyenne bomlös, men nu rider jag endast i utprovade engelska sadlar. Det finns olika tankar om bomlöst, en del säger att de är bra (min massör tex.) medans endel säger att denna modell och liknade bomlösa som det går att vika ihop fram mot bakvalv med inte är bra. Jag vet inte riktigt vad jag ska tro, men tanken kan ju vara att den bomlösa kan vara med och spöka på ett litet hörn, särskilt om du har ett utbytbart framvalv som endast finns för låg el. hög manke, och då är risken stor att den inte ligger som den ska (kan t.ex. ha felaktig vinkel).

Går du på några behandlingar för din skolios? Har du värk/spänningar i kroppen p.g.a. den?

Då jag själv har skolios och går på Feldenkrais© skulle jag rekommendera dig detsamma. Jag har haft svåra muskelspänningar i axlar, nacke och rygg, samt problem m knäna (delvis p.g.a. plattfothet). Min hästmassör tittade på mig en dag och sa att jag viker av åt vä, men lutar huvudet åt höger. Kroppen vill ju vara centrerad vilket då leder till spänningar. Detta i kombination med CR-tänket ledde till att jag började med Feldenkrais© för några veckor sedan. Min tränare som var ute igår såg stor skillnad på min ridning mot när jag red i höstas:-). Jag har fått mkt bättre sits och balans. Sedan har jag lite tur i o m att både sjukgymnasten och Feldenkraispedagogen är ryttare, så de kunde se vad jag gör för fel när jag rider bara genom att se hur jag står, går etc:-)

Det är mkt som händer i min kropp nu och det är spännande men svårt att förstå, men mina hästar uppskattar nog mkt att de får en mer balanserad och centrerad ryttare på ryggen:-)

Sedan ett tips ang. ridintervall så skulle jag nog rida en så pass ung häst med svagheter endast varannan dag så att musklerna får sina 48 tim att återhämta sig. Mkt lösgörande arbete och arbete med liksidighet kan vara bra. Rid ca 30-40 min varje gång.

Sedan funderar jag på vad det är för sadel du har? Jag har själv haft en BF Cheyenne bomlös, men nu rider jag endast i utprovade engelska sadlar. Det finns olika tankar om bomlöst, en del säger att de är bra (min massör tex.) medans endel säger att denna modell och liknade bomlösa som det går att vika ihop fram mot bakvalv med inte är bra. Jag vet inte riktigt vad jag ska tro, men tanken kan ju vara att den bomlösa kan vara med och spöka på ett litet hörn, särskilt om du har ett utbytbart framvalv som endast finns för låg el. hög manke, och då är risken stor att den inte ligger som den ska (kan t.ex. ha felaktig vinkel).

Går inte på några behandlingar, men skulle förmodligen behöva det. Har vissa problem med ett knä och är något sned. Rör mkt på mig och tränar yoga b.l.a. Vad är Feldenkrais? Den här sadeln har jag endast ridit med 3-4 ggr (nödlösning innan den nya kommer) och jag kan säga att han accepterar den här mkt mer än vad han accepterar diverse bomsadlar jag ridit med (oavsett om de varit utprovade, sett ut att ligga perfekt o.s.v.). Det har aldrig gått så bra att sadla och att sitta upp som det gör nu. Men jag hoppas på ytterligare förbättring när nya sadeln kommer!

Tack för tipsen!

Går inte på några behandlingar, men skulle förmodligen behöva det. Har vissa problem med ett knä och är något sned. Rör mkt på mig och tränar yoga b.l.a. Vad är Feldenkrais? Den här sadeln har jag endast ridit med 3-4 ggr (nödlösning innan den nya kommer) och jag kan säga att han accepterar den här mkt mer än vad han accepterar diverse bomsadlar jag ridit med (oavsett om de varit utprovade, sett ut att ligga perfekt o.s.v.). Det har aldrig gått så bra att sadla och att sitta upp som det gör nu. Men jag hoppas på ytterligare förbättring när nya sadeln kommer!

Tack för tipsen!

Feldenkrais© är ett sätt att få kroppen att tänka på ett nytt sätt. Det är lätt att fastna i gamla vanor, att gå på ett visst sätt, att knäppa händerna på ett visst sätt osv. Det är också ett sätt för kroppen att lära sig vad som hänger ihop. Att få kroppens alla delar att samverka och bli lösgjorda, fria från spänningar och att man ska lära sig att få kroppen i en centrerad position. Denna metod är landstingsfinansierad, och jag som har frikort gör detta helt gratis:).

Gå gärna in på www.feldenkraismetoden.org så får du veta mer! Där kan du också hitta närmsta feldenkraispedagog...

Lycka till med dig själv och hästen!

Feldenkrais© är ett sätt att få kroppen att tänka på ett nytt sätt. Det är lätt att fastna i gamla vanor, att gå på ett visst sätt, att knäppa händerna på ett visst sätt osv. Det är också ett sätt för kroppen att lära sig vad som hänger ihop. Att få kroppens alla delar att samverka och bli lösgjorda, fria från spänningar och att man ska lära sig att få kroppen i en centrerad position. Denna metod är landstingsfinansierad, och jag som har frikort gör detta helt gratis:).

Gå gärna in på www.feldenkraismetoden.org så får du veta mer! Där kan du också hitta närmsta feldenkraispedagog...

Lycka till med dig själv och hästen!

Det låter absolut intressant! Ska kolla upp det med en gång! :)

Det är en väldigt ung häst, har du hjälp med utbildning och fokus på rätt saker? Hur länge hade du ridit? Har du haft häst innan? Det krävs mycket hjälp för att utbilda en häst på rätt sätt. Har du det?

Skarpare bett är inte att rek utan snällare, tex rakt. Sen att du är väldigt lugn i handen och bara håller den still. Du skulle behöva hjälp med att slappna av lite så att inte handen åker upp och ner när du reser dej, nu inverkar du mycket i munnen fast du inte gör det medvetet, om du förstår:confused: Om du tittar på dina händer så följer de med när du reser dej, det blir hela tiden drag i munnen, lite för varje steg.

Kanske låta handen vila mot sadeln lite för att få känna hur det blir om handen är stilla. Sen är det en fråga om balans, och hjälp från din tränare. Du ska tex inte rida lätt så "aktivt" utan slappna av och låta hästen lyfta dej i steget, bara följa med. Du behöver räta upp ryggen en aning, och inte luta dej fram så mycket, du hamnar i framvikt själv och då gör hästen det också. Öht skulle du behöva vara mer stabil i din egen kropp, det är inte lätt att rida när den slår med huvudet så, men anledningen att den gör det är troligen att du blir lite ostabil och kontakten i munnen blir lite fladdrig och utan stöd för hästen. Det blir en dålig cirkel av att ni påverkar varandra.

Det är där du behöver hjälp! Hästen är som sagt inte lätt att rida för dej och mycket ung dessutom.

Ska jag vara helt ärlig kanske du skulle ha en mer stabil häst, den här är kanske lite väl svårriden för dej. OM du inte har mycket hjälp förstås:idea: Hoppas du inte blir alltför ledsen, jag känner dej inte men utgår bara från filmen.

Sadeln är alldeles för lång:eek: byt på en gång! Det kan skada ryggen på hästen.

Jättesöt häst annars. Den ser ut att kunna röra sej bra och kan bli en fin ridhäst.:bow: Men jag tycker som sagt att du måste ha mycket hjälp med den, för att det ska bli bra för er båda!

Senast ändrad av en moderator:

Det verkar vara en häst som absolut inte behöver bli lägre i sin form. Försök stödja honom så att han kommer fram med näsan, trampar på ordentligt bakifrån och vågar ta ett stöd längre fram.
Tömkörning tror jag skulle vara ett bra alternativ, jag skulle också prova longera honom inspänd kortare stunder för att försöka få fram acceptansen mellan bakben och hand. Tänk mer framåt och rida i uppförsbacke för att han inte ska hamna så mycket i framvikt.
Ut och kliv i skogen på långa tyglar med lätt sits för att han ska få jobba igenom hela kroppen.

Jag tror att det är just detta som blir lite svårt för ts, det är inte hästen som inte accepterar utan det ser ut att vara så att hästen helt enkelt behöver mer stöd i en stabilare hand och sits.

Du skriver vad hästen behöver, men det är svårt för ts, att döma av filmen. Kanske träning i balansridning på annan mer utbildad häst vore en bra idé. (Eller att byta till en mer utbildad häst.)

Nejdå jag blir inte ledsen, jag vet att jag möjligtvis tagit mig vatten över huvudet. :(
Det beror väl på vad man definerar med mycket hjälp, men hjälp har jag. Jag har haft häst innan och har ridit i drygt 12 år (men har som sagt haft träningen lite på is de senaste månaderna p.g.a. sträckningen). Att jag har svårt att hålla mig i balans på den hästen beror helt enkelt på att han själv har svårt att hålla balansen (vilket jag är fullt medveten om är en väldigt dålig kombination). :crazy:
Tanken att sälja har slagit mig några ggr men känns inte så lockande, vad tror du (ni) om att skicka iväg honom till någon som kan rida honom några månader eller så, tills han kommer fram lite längre i utbildningen och blir starkare? Jag trivs väldigt bra med den här hästen i övrigt, det är liksom han eller ingen alls känns det som.
Oj du är den första som reagerar så starkt på sadeln, har hört olika bud angående det där eftersom det är bomlös...

Kan säkert vara bar att ev skicka iväg hästen på utbildning. Men var då noga med att det verkligen blir till en BRA beridare och att det finns möjlighet att komma och rida hästen/privatlektioner för denna person under tiden och efter.

Du måste ju kunna ta tillvara det hästen har utvecklat annars stampar ni bara på samma fläck ändå.

Sadeln tänker jag inte uttala mig om då jag anser att bomlösa=värdelösa.

Smaken är som baken.

Kan säkert vara bar att ev skicka iväg hästen på utbildning. Men var då noga med att det verkligen blir till en BRA beridare och att det finns möjlighet att komma och rida hästen/privatlektioner för denna person under tiden och efter.

Du måste ju kunna ta tillvara det hästen har utvecklat annars stampar ni bara på samma fläck ändå.

Sadeln tänker jag inte uttala mig om då jag anser att bomlösa=värdelösa.

Smaken är som baken.

Har du tips på någon bra? (genom pm då förstås).
Anledningen till att jag vill skicka iväg honom isf är att jag inte kan ta mig till tränare i veckorna (har inte E-kort, pappa kör med trailern och han kan inte på vardagar). Kan endast träna på helgerna och då har tränaren oftast inte tid varje helg.

Tycker fruktansvärt synd om hästen när det blir såhär :(

Senast ändrad:

beror ju lite på var du bor och hur långt du kan tänka dig att skicka hästen....

funderar en stund och återkommer via PM med några namn.

Bor i Sörmland och kan tänka mig att skicka honom ganska långt, så länge det handlar om rimliga summor (har inte råd att betala multum).

Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 198
Senast: __sofia__
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 922
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)... 9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 716
Skola & Jobb Vad är er största besvikelse i en facklig fråga? Jag känner mig nu som jag fått en sista käftsmäll av min föregående arbetsgivare MTR... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 512
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippmaskin till tjock päls
  • Vilken hundras?
  • Guldfasanerna