Viltspårnybörjare

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Galathea
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 706
G

Galathea

Nu har jag testat viltspår med hundarna några gånger.

Cerberus ställer sig och vill gärna titta efter bytet emellanåt ( i sann vinthundanda), men då har jag förstått det som att jag bara ska stå till och vänta. Att inte låta honom fortsätta förrän han nosar igen. Stämmer det?

Carmen är ju dobberman och kör rally genom skogen så kvistarna yr och man själv fastnar i en buske medan hon ilar iväg. Därför missar hon också ibland att det svänger. Kan man bromsa henne då? Eller ska man låta henne snurra runt helt fel? Hon är ju över 11 år nu så det är ju inte så att vi ska tävla, det är bara kul att lära sig och att träna henne ändå såklart.

Zoria är min 11 månader gamla afghan. Det var hennes första spår och hon luktade jäääättelänge på sin startplats, och lade sig till och med ner där för att lukta. Sedan reste hon sig och nosade sig långsamt, långsamt framåt. När spåret gick upp för som ett trappsteg av berg så stod hon på bakbenen och låg på mage upp på steget och sniffade och snusade i spåret. Fram tog hon sig iallafall och vek aldrig av från spåret, men tid tog det. Hur fortsätter man med henne? Hon kanske ökar tempo när hon blir mer van? Det måste ju vara rätt spännande att möta på blod och så mitt i skogen? Hennes spår var inte alls långt, och extremt lätt just för att jag ville att hon skulle lyckas. Men att hon skulle vara såå noga i sitt luktande var jag inte beredd på. :D Hade hon haft möjlighet hade hon säkert plockat fram mikroskop eller skickat lite prover till doftanalys. ;):D Hur som helst blev hon väldigt glad över rådjursklöven när hon fann den.

Hur som helst, hur går man vidare med de olika hundarna? :)

Sv: Viltspårnybörjare

:D Du har verkligen olika hundar att jobba med! :D

Den som tar luftvittring kan ju vara en idé att prova spårhalsband på och på så sätt få ner näsan, men om den ändå sänker sig och spårar igen så är det ju bara att vänta ut.

Den som har bråttom skulle jag jobba in komandot "sakta", utanför spårarbetet för att sedan använda det i spåret, även där skulle ett spårhalsband istället för sele kunna lugna ner arbetet.

Den sista skulle jag inte göra något mer åt än låta den jobba på i sitt tempo, hellre sakta än för snabbt! :D

Sv: Viltspårnybörjare

Haha! Jaa, dom är verkligen helt olika. Har dessutom en fjärde här, syster till min unga tik. Hon spårade som en klocka (i mina ögon), hon tog det lugnt och sansat. Inte snigelfart som min, men heller ingen turbofart som dobbisen. :p

Hanen som vill stanna och titta drar ner nosen när jag säger åt honom att söka. Han har lärt sig att sök = lukta på marken. Tyvärr irrade jag bort mig när jag skulle gå tillbaka efter att ha lagt hans spår så jag hamnade precis bredvid hans spårstart. När han sedan skulle starta så tog han spåret för att sedan plötsligt slänga sig iväg efter där jag hade gått. Så nästa gång ska jag vara noga med att gå helt och hållet åt andra hållet så jag inte riskerar att hamna så nära. När han kommit iväg en bit så fortsatte han med nosen nere rätt bra. Men ett sånt spårhalsband låter helt klart värt ändå. Jag slipper gärna sele med, för pälsens skull. :angel: Räcker med att halva skogen följer med. ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag läser om vad olika hundar kräver i olika trådar, ofta i sådana gällande vilken ras som skulle kunna passa en specifik person. Nu... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
9 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka