Vindkraftverk, åsikter?

Sv: Vindkraftverk, åsikter?

Inte så lång härifrån är det planerat 35 stycken.........:(
 
Sv: Vindkraftverk, åsikter?

Fåglar går:confused:
Jösses vilken klantig fågel!
Men allvarligt talat så tror jag dom som letar fåglar här skulle hitta en så stor fågel om den flugit ihjäl sig!
Jag funderade själv på hur det skulle gå med fågellivet, eftersom vi är klassad att ha ett ovanligt rikt fågelliv här. Men verken som sattes upp 2000 har än inte skördat fågelliv.

* Jenny *

ja går gör de när de inte flyger eller simmar eller ligger...;)
 
Sv: Vindkraftverk, åsikter?

*knapp*

Jag gillar dem inte. Asfult och förfulande i naturen dessutom helt onödiga.
 
Sv: Vindkraftverk, åsikter?

Vindkraftverk är ett sat-ans otyg!! Jag hatar dom, fula är dom, låter gör dom!!

NEJ vi behöver inte fler verk vi har ström så vi klarar oss i norrland!!
 
Sv: Vindkraftverk, åsikter?

kl

Tydligen klarar fåglarna verken bra, värre med fladdermössen har jag hört, men det borde bero på lite hur höga verken är med.

Ett verk sätts ju upp ganska fort, mellan 1-2 veckor beroende på väder (då menar jag själva stålkonstruktionen) Hur mycket dom låter beror tydligen en del på om dom har växellåda(?)

Militären har ju inte velat ha dom på sina marker eftersom dom tydligen stör deras signaler men nu kommer verk som inte gör det och då kanske valet av platser dom sätt på bli något annorlunda
 
Sv: Vindkraftverk, åsikter?

Intressant att läsa alla era svar! Det verkar vara övervägande positivt i alla fall.

Som sagt gillar jag vindkraftverk och hade gärna haft ett eget i trädgården, kanske hade fått billigare el då.
 
Sv: Vindkraftverk, åsikter?

*kl*

Var finns alla dessa vindkraftverk som låter så jävla mycket?

Jag vet att det fanns ett i Maglarp - men det byggdes 1981 och stängdes 1993. Ja, det lät mycket (vilket var en av anledningarna till att det stängdes) - jag har besökt det - men det har ju hänt hur mycket som helst på de 32 år som gått sedan det byggdes. Detta vindkraftverk var dessutom en prototyp.
 
Sv: Vindkraftverk, åsikter?

Jag tror inte de jag har i min närhet låter. Kanske om man står under, men inte p det avståndet det ligger hus i alla fall. Jag hör själv inget av det när jag går förbi.

Dessa byggdes för några år sedan bara, vi följde bygget, barnen var väldigt intresserade! :D
 
Sv: Vindkraftverk, åsikter?

*kl*

Var finns alla dessa vindkraftverk som låter så jävla mycket?

Jag vet att det fanns ett i Maglarp - men det byggdes 1981 och stängdes 1993. Ja, det lät mycket (vilket var en av anledningarna till att det stängdes) - jag har besökt det - men det har ju hänt hur mycket som helst på de 32 år som gått sedan det byggdes. Detta vindkraftverk var dessutom en prototyp.

Dom "swuschar" ju lite....det kanske är störande för vissa känsliga människor:)
 
Sv: Vindkraftverk, åsikter?

Dom "swuschar" ju lite....det kanske är störande för vissa känsliga människor:)
Ja, de susar när man står alldeles intill och bullrar om man står inuti. Förflyttar man sig några meter hörs ju ingenting. Det går att föra ett samtal i normal samtalston ståendes rakt under ett vindkraftverk utan några som helst problem; står man inuti blir det lite svårare.

Men jag gör det rimliga antagandet att alla som tycker att vindkraftverk låter mycket inte bor inuti sådana.

Därtill finns ju regler om buffertzoner mellan vindkraftverk och bebyggelse och måtten varierar från 400-1000 m. lite beroende på vem som yttrar sig och hur stort verket är, men det finns inte en chans i världen att vindkraftverk bullrar så mycket att det, rent ljudmässigt, krävs en så stor buffertzon.
 
Sv: Vindkraftverk, åsikter?

Jag vill gärna ha mer vindkraft! :)
Skulle till och med kunna tänka mig att upplåta mark till det, om de var intresserade. Fast jag skulle inte ta strid med grannarna om de inte ville...
 
Sv: Vindkraftverk, åsikter?

Ja, de susar när man står alldeles intill och bullrar om man står inuti. Förflyttar man sig några meter hörs ju ingenting. Det går att föra ett samtal i normal samtalston ståendes rakt under ett vindkraftverk utan några som helst problem; står man inuti blir det lite svårare.

Men jag gör det rimliga antagandet att alla som tycker att vindkraftverk låter mycket inte bor inuti sådana.

Därtill finns ju regler om buffertzoner mellan vindkraftverk och bebyggelse och måtten varierar från 400-1000 m. lite beroende på vem som yttrar sig och hur stort verket är, men det finns inte en chans i världen att vindkraftverk bullrar så mycket att det, rent ljudmässigt, krävs en så stor buffertzon.

:D

Man får väl anta det ja
 
Sv: Vindkraftverk, åsikter?

Fast man vet ju inte. Finns ju folk till allt. ;) Vindkraftverk brukar dock vara rejält igenbommade utifrån.
 
Sv: Vindkraftverk, åsikter?

:idea:

En gång har jag sett en död fågel utanför ett vindkraftverk. En svan som hade sin hemvist i en damm som var anlagd i omedelbar anslutning till vindkraftverket hade dött. Hur är oklart, men den var hel och fin så att den hade dött till följd av att helt plötsligt ha flugit in i ett rotorblad på ett vindkraftverk hen bott vid i en stor del av sitt liv tror jag inte.

Om fågellivet vållar oro föreslår jag att man i stället motarbetar vattenkraftverk, motorvägar, höghus o.s.v.
 
Sv: Vindkraftverk, åsikter?

det undrar jag med?
Runt förra stallet kunde man lätt räkna till 40 stycken. Jag brukade rida på grusvägarna som går till flera av verken. Det man kunde höra när det blåste lite lagom sådär och stod mitt under var ett mjukt svochande ljud.
Blåste det mer hördes vinden mer än verken.
Inte sett en endaste död fågel i närheten av ngt av dem.

Jag tycker de är otroligt vackra!
 
Sv: Vindkraftverk, åsikter?

Vi har fem st vindkaftverk precis bakom gården, varav två står på vår mark (företaget arrenderar på 25 år). Jag bor precis utanför gränsen för vad som är tillåtet och jag störs inte av dem. Jag var skeptisk till en början, men jag har vant mig vid utsikten och ljudet stör jag inte alls av. De är programmerade för att stängas av de tidpunkter som skuggan kastas på eventuella hus, så det stör inte heller.
Nu är de placerade intill en ny sträcka av E22, vägens ljud är högre än verkens. Jag tycker inte de är speciellt fina att se på,men de går att plocka ner då de är uttjänta/hittat bättre alternativ. Så jag är positivt inställd till dem!
Vad det gäller vägar och fundament så är det ju upp till markägaren så att det planeras ordentligt, vi använder befintliga markvägar som blivit delvis breddade och förbättrade. Fundamenten är inskrivna att de ska tas bort då verken tas ur bruk.
 
Sv: Vindkraftverk, åsikter?

Dom "swuschar" ju lite....det kanske är störande för vissa känsliga människor:)

Om det blåser mer än 6 m/s (tror jag det var) så överröstar självs vinden alltid vindkraftvtverket. Läste jag i en utredning (Boverkets kanske). Så störs man av vindkraftverk så har man nog mycket att gnälla på så fort det blåser :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 387
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 349
Senast: Enya
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 157
Senast: iNTOHiMO
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 976
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?
  • Semester.

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp