Vindkraftverk, åsikter?

Sv: Vindkraftverk, åsikter?

*kl*

Var finns alla dessa vindkraftverk som låter så jävla mycket?

Jag vet att det fanns ett i Maglarp - men det byggdes 1981 och stängdes 1993. Ja, det lät mycket (vilket var en av anledningarna till att det stängdes) - jag har besökt det - men det har ju hänt hur mycket som helst på de 32 år som gått sedan det byggdes. Detta vindkraftverk var dessutom en prototyp.

http://youtu.be/eBY0L6VgxQ4

exempelvis;)
 
Sv: Vindkraftverk, åsikter?

Hur mycket låter det om du står 100 m därifrån då?
(sen vet vi bara att det inte finns i Sverige, men inte hur gammalt det är...)
 
Sv: Vindkraftverk, åsikter?

*KL*

Jag är så himla kluven. Jag tycker att vindkraftverk är häftiga och ståtliga, men ju mer jag läser om dem, desto tveksammare blir jag. Jag är tveksam till om all subventionering är motiverad, om de alstrar så mycket energi så det motiverar "intrånget" i naturen och jag blir också fundersam över att de inte snurrar då det är som kallast?

Snubblade över denna (lite gammal kanske) artikel: http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/vindkraft/article2460600.ece
 
Sv: Vindkraftverk, åsikter?

Jag tycker oxå dom är vackra. Det finns ju för och nackdelar med allt men jag är för iaf.
 
Sv: Vindkraftverk, åsikter?

Det låter lite mer än de mest moderna, men knappast mycket, nej. Det låter dessutom betydligt mindre om man bara förflyttar sig några meter och i utkanten av den buffertzon som föreskrivs i Sverige kan jag garantera att du inte hör ett dyft (oavsett om zonen är 400 eller 1000 m).

Det låter mer än så i min lägenhet när det blåser ute. Förbjud vind!
 
Sv: Vindkraftverk, åsikter?

Det låter lite mer än de mest moderna, men knappast mycket, nej. Det låter dessutom betydligt mindre om man bara förflyttar sig några meter och i utkanten av den buffertzon som föreskrivs i Sverige kan jag garantera att du inte hör ett dyft (oavsett om zonen är 400 eller 1000 m).

Det låter mer än så i min lägenhet när det blåser ute. Förbjud vind!

Jag har ungefär lika långt till en 90 väg som till vindkraftverken och jag hör bara trafiken där faktiskt.
 
Sv: Vindkraftverk, åsikter?

Jag tyckt absolut inte om vindkraftverken. De är inte lönsamma eftersom de kostar så mycket att tillverka att de inte hinner producera tillbaka den energi under den tid som de fungerar. De som står ute i vattnet vet man inte hur man ska kunna plocka ner så de kommer att få stå kvar där som rostiga skelett.
 
Sv: Vindkraftverk, åsikter?

Jag tyckt absolut inte om vindkraftverken. De är inte lönsamma eftersom de kostar så mycket att tillverka att de inte hinner producera tillbaka den energi under den tid som de fungerar. De som står ute i vattnet vet man inte hur man ska kunna plocka ner så de kommer att få stå kvar där som rostiga skelett.

Vet man inte? Det verkar ju oerhört märkligt...
 
Sv: Vindkraftverk, åsikter?

*KL*

Jag är så himla kluven. Jag tycker att vindkraftverk är häftiga och ståtliga, men ju mer jag läser om dem, desto tveksammare blir jag. Jag är tveksam till om all subventionering är motiverad, om de alstrar så mycket energi så det motiverar "intrånget" i naturen och jag blir också fundersam över att de inte snurrar då det är som kallast?

Snubblade över denna (lite gammal kanske) artikel: http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/vindkraft/article2460600.ece

Jag har många invändningar till vindkraft... men ok då, ifall den betalade sig själv och inte vi alla sponsrade den via skattsedeln :eek:

Kärnkraft är billigast att producera per kWh.
 
Sv: Vindkraftverk, åsikter?

Jag hittar ett stort problem med artikeln i fråga, nämligen detta:

Han har författat artikeln tillsammans med Jonny Fagerström på föreningen Svensk Landskapsskydd, en organisation som arbetar för att hindra utbyggnaden av svensk vindkraft.

Artikeln är alltså, i källkritiskt hänseende, underkänd.
 
Sv: Vindkraftverk, åsikter?

Jag hittar ett stort problem med artikeln i fråga, nämligen detta:



Artikeln är alltså, i källkritiskt hänseende, underkänd.

Det är mycket komplicerat att räkna på kostnader på energi eftersom de flesta kan få siffrorna att visa det man vill visa, beroende på var man står ideologiskt.

Ett exempel: http://www.hoglundaberg.se/energibloggen/2010/10/dyrt-eller-billigt-del-5/

MEN jag har fortfarande problem med att det är så höga subventioner för vindkraft, jag vägrar tro på att det skulle byggas så många snurror om det inte fanns subventioner... och jag är starkt emot subventioner.
 
Sv: Vindkraftverk, åsikter?

Vill du jobba i gruvan där uranet bryts också?
Och slutförvara det överblivna i din källare?

Jag hoppas på att få jobba som ansvarig geolog vid Sveriges första urangruva, ja :D plus att de får gärna slutförvara det där jag bor, vi har fint och bra berg här.

/geologen
 
Sv: Vindkraftverk, åsikter?

Uranet ska dessutom transporteras från gruvan i Australien, Kanada, Ryssland eller Namibia till var-det-nu-anrikas-någonstans (inte i Sverige; gissningsvis Frankrike eller Nederländerna) och sedan vidare till Sverige. Var det någon som sade miljöpåverkan? Den där anrikningen är inte billig heller.
 
Sv: Vindkraftverk, åsikter?

Jag är väldigt kluven! Jag måste dessutom vara väldigt ljudkänslig. Har varit hos bekant som bor mellan ett par vindkraftverk. Det hörs tydligt för mig ett irriterade ljud som skulle få mig att gå bananas om jag hörde det jämt särskilt tydligare under vintern är det. Skall tilläggas min bekante måste vara lika känslig för denne funderar på att sälja sin kåk och flytta därifrån. Detta är nya verk och det äldsta är nog max 4 år. Dessutom skall ett flyttas/plockas ned då det har gjort iskast till och från under vintern ut på en större väg.


Ang. Landskapsskydd så tycker jag det är ganska märkligt. Om man vill ta bort en stenmur för att till exempel bygga ett hus för man vill kanske ha generationsboende med seperata bostäder är det omöjligt att ens få peta bort en sten, medans ett vindkraftverk då får man använda stenmuren som vägfyll...
 
Sv: Vindkraftverk, åsikter?

Om vi säger så här då.
Hur många vindkraftverk hade byggts om de konkurrerat på lika villkor med andra energiformer?

Hur många år tar det för ett vindkraftverk att tjäna in den miljöbelastning ett verk innebär. Bara bottenplattan i cement (armerad sådan har ju en diamameter på 30 meter och är minst 5 meter djup.
Sedan kommer vägar o ledningar till.

hört rykten om 15 år på en livsläng av 25....
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 348
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 341
Senast: Enya
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 145
Senast: iNTOHiMO
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 614
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp