Vindskydd i hage

-Catherine-

Trådstartare
Jag håller på att bygga vindskydd i min hage. Tanken är att de (halvblod + shettis)skall få någonstans att ta vägen om det blir uselt väder och jag inte är hemma och kan ta in dem, halvblodet är rysligt frysen av sig och gillar inte alls att bli blöt.
Skyddet skall inte användas till lösdrift, hästarna går in på natten (ja inte under sommartid dårå :))

Måtten på skyddet blir 3x4 meter och takhöjden 2,50 och tak och väggar blir av plåt (har en massa över som jag tänkte använda).

Dock funderar jag lite över hur jag ska göra med framsidan. Första tanken var att bara ha tre väggar och lämna en vägg öppen. Men så tänkte jag om, för om det blåser från det hållet så har de ju likt förbaskat inget skydd från blåsten. Så då tänkte jag göra den långsidan klädd halvt bara och lämna halva öppen som en dörr. Vad tror ni om det?

Bör jag dessutom lämna en glipa mellan takfoten och väggen så att det ventileras bättre, eller räcker det med att jag har dörröppningen? Jag vill ju inte att det skall bli usel luftmiljö därinne, men samtidigt så vill jag inte heller ha ett "draghål" till skydd...usch vad villrådig jag känner mig :confused:

En annan sak; bör man ha ngt strö i vindskyddet? Som det är nu så är det stampad jord för området jag bygger på har hästarna använt i alla år som "sovplats" under sommarbetet. Det är tät granskog runt om och det blir aldrig geggigt och lerigt på marken oavsett hur mkt det regnar, det verkar vara självdränerande mark just där. Dessutom så skuggar det bra där så vindskyddet kommer inte bli en värmefälla, plåten till trots.
Men, skall jag iaf strö med ngt tycker ni?
 
Sv: Vindskydd i hage

Såhär gjorde vi:

19366462.jpg


20001168.jpg


Vi har halva främre väggen öppen. Söderläge på framsidan. Strör med halm eftersom fölen gärna ligger därinne, och det även används som toalett :grin:
Man kan hänga något ner för öppningen om man vill, för att bromsa blåst. Men det blåser inte så värst in där.
 
Sv: Vindskydd i hage

Är marken väl dränerad så behöver du inte göra något åt den, strö är ju också överflödigt om de har möjlighet att lägga sig ner mjukt under andra delar av dygnet.

MEN - bygg större när du ändå är igång! 3 x 4 tycker jag är för litet som gemensamt skydd, även med bred utgång och med två hästar som är kompisar. Hade jag varit du så hade jag byggt ett skydd som var minst 3 x 6 m, gärna 4 x 8.

När det gäller utgångar så verkar det ju inte blåsa så mkt om det är tät granskog runt om? Men blir långsidan så lång som 6-8 meter så skulle jag ha gjort två öppningar om 2 meter på vardera kanten. Då blir det inget hörn att tränga in någon i.

Vi har lösdrift/gruppbox till våra två stora hästar och utanför ingången till den så har vi byggt en entré/veranda med måtten 7 x 3 m. Den skulle ju även i sig själv fungera som ett vind- och regnskydd:

veranda.jpg


För öppningarna har vi en nedtagbar köldridå, men de har vi bara använt nu i sommar pga insekterna. I vintras behövdes de aldrig.

(Bygger du ett väl tilltaget vindskydd och strör upp så tror att du och dina hästar kommer att tycka att stallet är överflödigt.. Vi valde att köra på lösdriftssystem istället det vanliga med boxar och vi har inte ångrat oss en sekund, tvärtom så kan vi inte förstå varför vi inte gjort det här för våra hästar före länge länge sedan.. Men det var ett litet sidospår det.)

Lycka till med bygget!

PS Våra hästar söker faktiskt inte skydd för vinden, utan det ihållande regn men framförallt *insekter* som gör att de går in. På vinterhalvåret så mockar vi ut 3-4 skithögar/dag för två hästar. De väljer att vara ute helt enkelt!
 
Senast ändrad:
Sv: Vindskydd i hage

Tusen tack för era svar!

Och tack också för att ni visar bilder på era vindskydd.
Ikväll har jag gjort det sista snickrandet på trästommen och lagt plasten som skall vara under plåttaket, så imorgon börjar jag med takläggningen :)

Tyvärr har jag inte möjlighet att bygga större än 3x4m, just pga av att platsen som skyddet skall vara på inte tillåter större bygge. Jag ville inte välja annan plats heller pga att underlaget är så himskans bra just på denna plats. Men jag tror att det kommer räcka till riktigt bra, halvblodet är inte så stor och lilltjejen är inte större än en sankt bernhard :D

Dock så funderar jag över om jag måste sätta in ett fönster eller liknande diagonalt mot öppningen, jag är rädd att om det blir för mörkt därinne så går de inte in. Men jag kanske bara är nojig? :o
Fönsterglas var väl isf inte vad jag tänkte på, utan mer ngn form av korrigerad plast, bara för att det skall bli lite ljusare och då bara som ett mindre fönster på kanske 1x1,5m.
Vad tror ni? Jag ser inga fönster på era bilder, är det kanske inte alls nödvändigt?

Jag kommer nog inte att ha strö i skyddet ändå, jag nöjer mig nog med att ha jordgolvet och se till att hålla rent och snyggt där bara. De ligger ju där som det är nu, så det verkar ju vara rätt bekvämt utan strö iaf :)

Imorgon ska jag ta lite bilder, så kan ni få se hur det blir :)
 
Sv: Vindskydd i hage

Eftersom mitt används av hästarna sommartid som skydd för insekter och sol har det inget fönster utan vill ha det så mörkt som möjligt för att hålla insekterna och solen ute. Så mitt mål var att få det mörkaste möjligt inne.

HPIM1095.jpg
 
Sv: Vindskydd i hage

Dock så funderar jag över om jag måste sätta in ett fönster eller liknande diagonalt mot öppningen, jag är rädd att om det blir för mörkt därinne så går de inte in. Men jag kanske bara är nojig? :o
Fönsterglas var väl isf inte vad jag tänkte på, utan mer ngn form av korrigerad plast, bara för att det skall bli lite ljusare och då bara som ett mindre fönster på kanske 1x1,5m.
Vad tror ni? Jag ser inga fönster på era bilder, är det kanske inte alls nödvändigt?

Vi har genomskinligt tak på vårt vilket gör att det är väldigt ljust och trivsamt. Men - vi hade helt missat det där med att solen kan stå på och lysa.. =) Nu slumpade det sig som att gavlarna på byggnaderna 'verandan' sitter ihop med och de stora träden jämte (sde yns ej på bilden) skuggar mot all sol utom lite kvällsol, så det har inte blivit den drivhuskänslan vi var rädda för. Annars var vi beredda att lägga takplåt istället och bara lämna glipor med genomskinligt tak för ljusinsläpp!
 
Sv: Vindskydd i hage

Borde det inte vara bättre att lägga ett mörkt plasttak än ett plåttak? Jag tänker på att ett plåttak blir otroligt varmt när solen ligger på, blir det inte som en bastu där inne?

Ovetande:o
 
Sv: Vindskydd i hage

Borde det inte vara bättre att lägga ett mörkt plasttak än ett plåttak? Jag tänker på att ett plåttak blir otroligt varmt när solen ligger på, blir det inte som en bastu där inne?

Ovetande:o

Plast eller plåt har nog ingen betydelse i det fallet när det gäller hur varmt det blir. Plåten har troligen bättre hållbarhet och lägre pris. Självklart ska ligghallen vara rejält ventilerad. Finns numera bra vindskyddsnät som kan ersätta del av väggen.
 
Sv: Vindskydd i hage

Nu är det iaf nästan klart, mitt vindskydd :)

Takfot, vindskivor, knutar och målning är kvar, men det skall jag ordna nu i veckan är det tänkt.

Spånade upp ordentligt igår och mina pållar älskar att ligga därinne, som synes på min (iofs rätt dåliga :p ) bild.


vindskydd.jpg
 

Liknande trådar

P
Hästmänniskan Hej! Vi här hemma har bestämmt att det är dags att bygga ett vindskydd/skjul till hästarna då vi har börjat utöka antalet beteshagar...
Svar
6
· Visningar
1 158
Senast: _paniiik_
·
S
Träning Tänkte bygga ett vindskydd i den lilla hagen närmast stallet så att dom kunde gå ute längre på dagarna och även längre - dygnet runt på...
Svar
10
· Visningar
1 060
Senast: sysh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp