Vinstskatt på bostadsrätt

Troligen har jag arbetat och fått lön från mitt arbete. Jag har hittat en bostad som har ökat i pris under tiden som jag bott där, kanske delvis för att jag har renoverat och hållit bostaden fin och attraktiv.

(staten får ju ingen som helst hjälp från mig, eller hur?)
Den främsta anledningen till att din bostad ökat i värde är att marknaden är uppblåst. Det byggs inte tillräckligt med lägenheter, priserna på BR är sjuka. Därför kan t ex du tjäna hundratusentals kronor utan att lyfta ett finger. Jag är jätteglad att det är skatt på sådana pengar.
 
Och hur fick du ditt jobb? Har du fått någon utbildning tidigare? Hur tar du dig till jobbet?

Jo men jag betalar ju även skatt på min inkomst, på varorna jag köper, ja på allt egentligen. De som äger ett hus betalar fastighetsskatt, de som äger bil betalar bilskatt osv.
 
Den främsta anledningen till att din bostad ökat i värde är att marknaden är uppblåst. Det byggs inte tillräckligt med lägenheter, priserna på BR är sjuka. Därför kan t ex du tjäna hundratusentals kronor utan att lyfta ett finger. Jag är jätteglad att det är skatt på sådana pengar.

Men när/om det brister kan du likaväl förlora en massa pengar.
 
Har du inte gjort någonting? Du betalar inte inkomstskatt? Du köper aldrig varor och därmed betalar moms?
Gjort nånting på lägenheten, nja nya skåpluckor för 3000. Målat för 500 kr. Det är ju inte min egen skatt eller momsen som trissar upp priserna på lägenheterna. Det är rika som vill bli ännu rikare.
 
Samtidigt så betalar jag dubbelt så mkt i månaden eller säkert mer för mitt boende än vad någon med hyresrätt gör.

Jag vill hellre ha hyresrätt men det är svårt att få tag på i många områden.
 
Vill man lacka ur på en skatt finns det bättre skatter att vara irriterad på, moms och tull.

Tull är bara ett handelshinder och moms är för trubbig. Fattiga ensamma mamman betalar 3 kr i moms på sitt bröd precis som rika VD:n, dvs den slår mycket hårdare mot fattiga mamman.
 
Skulle det göra att man slapp vinstskatten, menar du?

Nej, jag menar att det faktiskt är ett risktagande man gör när man köper en lägenhet. Jag förstår inte varför det är så fel att tjäna pengar på en affär. En affär som jag inte tycker staten har att göra med.
 
Men när/om det brister kan du likaväl förlora en massa pengar.
ja och det var ju det många gjorde för några år sen, de som inte hade turen att få köpa först utan köpte när det trissat upp priserna. Vet flera som inte hade råd att sälja förrän de gick plus minus noll. Jag satt still i båten och nu är jag nöjd, fast min lgh ska gå i arv förmodligen. Jag har dessutom låg månadsavgift. :up:
 
Gjort nånting på lägenheten, nja nya skåpluckor för 3000. Målat för 500 kr. Det är ju inte min egen skatt eller momsen som trissar upp priserna på lägenheterna. Det är rika som vill bli ännu rikare.

Det jag menade är att skatten du redan betalat har hjälpt till att skapa samhället vi lever i idag som gör att din lägenhet blir mer värd.

(nej jag är då definitivt inte rik men kan ändå tycka att det inte är fel att vara rik eller vilja bli rikare)
 
Nej, jag menar att det faktiskt är ett risktagande man gör när man köper en lägenhet. Jag förstår inte varför det är så fel att tjäna pengar på en affär. En affär som jag inte tycker staten har att göra med.
Då kan man tjäna pengar på annat än boende som människor MÅSTE ha, så man slipper bo hemma tills man är 40.
 
Nej, jag menar att det faktiskt är ett risktagande man gör när man köper en lägenhet. Jag förstår inte varför det är så fel att tjäna pengar på en affär. En affär som jag inte tycker staten har att göra med.
Jag är glad, inser jag, att vi har en bostadspolitik. Med tanke på segregationen funkar den visserligen inte särskilt bra. Men jag skulle inte vilja se att boendet i ännu högre grad var en fråga om finansiell spekulation istället för mänskliga levnadsvillkor. Brrr.
 
Nej, jag menar att det faktiskt är ett risktagande man gör när man köper en lägenhet. Jag förstår inte varför det är så fel att tjäna pengar på en affär. En affär som jag inte tycker staten har att göra med.

Räntan och ränteavdrag då? Du tror inte att det är två exempel på faktorer som har betydelse för hur mycket pengar du tjänar på en bostad.
 
Räntan och ränteavdrag då? Du tror inte att det är två exempel på faktorer som har betydelse för hur mycket pengar du tjänar på en bostad.

Det har det absolut och om ränteavdraget plockades bort så kanske (troligen) bostadspriserna hade gått ner. Men nog hade vinstskatten varit kvar ;)
 
Det var väl lite dit jag ville komma, vi är ju alla staten. Och jag anser inte att skatt ska betalas på exakt allt som finns.
Om vad som skall beskattas kan man ha olika åsikter.
Faktum är dock att vi har en hög välfärd och ett samhälle som kräver barnomsorg, skola, äldrevård, sjukvård och helst skall ingenting kosta den enskilde.

Att bara vila på inkomstskatten räcker inte. Alternativt höjer man den ännu mer?

Skulle du hellre betala mer av din lön varje månad?
 

Liknande trådar

Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 428
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp