Vinstskatt på bostadsrätt

Och eftersom vi har underskott i finanserna, vad skulle staten dra in på för att låta rika människor som byter bostad slippa betala skatt?

Tandvård för unga?
Sjukvård?
Maten i äldrevården?
Biståndet till de allra fattigaste?
Lagandet av hål i de vägar du använder?
Färre poliser?
Mottagandet av krigsflyktingar?

Den där konsekvensfattiga nyliberala analysen, gjord av någon som har gjort eller tänker göra bra affärer som ska beskattas, retar gallfeber på mig varje gång.

En affär som ger dig en miljon extra ska självklart beskattas för att finansiera vårt samhälle, och hjälpa dem som aldrig ens behöver fundera över frågan, utan har månadens hyresavi som största huvudvärk.
 
Det har det absolut och om ränteavdraget plockades bort så kanske (troligen) bostadspriserna hade gått ner. Men nog hade vinstskatten varit kvar ;)

Ja men då är ju staten involverad i din bostadsaffär ändå.

Klart man kan ta bort reavinstskatten, men vad ska staten göra för nedskärningar då? Eller vad ska beskattas i högre grad tycker du för att kompensera? Det samhälle vi har inte uppstått ur ett vakuum, vi kan inte ha ett välfärdssamhälle om vi inte har någon finansiering.
 
Om vad som skall beskattas kan man ha olika åsikter.
Faktum är dock att vi har en hög välfärd och ett samhälle som kräver barnomsorg, skola, äldrevård, sjukvård och helst skall ingenting kosta den enskilde.

Att bara vila på inkomstskatten räcker inte. Alternativt höjer man den ännu mer?

Skulle du hellre betala mer av din lön varje månad?

Jag kan nog tycka att staten/kommunen/landstinget kan göras mer effektivt än vad det är i dag och på så sätt "spara in" en del skatt.
 
Jag kan nog tycka att staten/kommunen/landstinget kan göras mer effektivt än vad det är i dag och på så sätt "spara in" en del skatt.

Verksamhetsutveckling är alltid nyttig. Men jag känner inte att den redan minutpassande flängande hemtjänsten ska behöva öka sin stresnivå ett snäpp till, för att rika ska få behålla mer pengar till sitt bröllop.

Inte ens när helvetet frusit till is verkar det vara smart prioritering.
 
För att du troligen köper/säljer av en privatperson. Inte betalar du skatt när du köper en häst av en privatperson? Eller bil?

Gör du vinst över 50 000 ska du skatta på överskjutande belopp, men det är ju inte så vanligt att göra någon större vinst på hobbyaffärer. Hur vanligt är det att du gör en vinst när du säljer en bil?
 
Verksamhetsutveckling är alltid nyttig. Men jag känner inte att den redan minutpassande flängande hemtjänsten ska behöva öka sin stresnivå ett snäpp till, för att rika ska få behålla mer pengar till sitt bröllop.

Inte ens när helvetet frusit till is verkar det vara smart prioritering.

Hmm, var det det jag skrev i min text?

Först skriver du detta "Den där konsekvensfattiga nyliberala analysen, gjord av någon som har gjort eller tänker göra bra affärer som ska beskattas, retar gallfeber på mig varje gång." vilket jag tolkar är skrivet till mig. En cykel är allt jag äger och jag har inte heller tänkt köpa en lägenhet och göra en massa vinst på den.

och sen skriver du att jag vill att hemtjänsten ska prioriteras ner.

Vilket jag inte heller har skrivit.
 
Gör du vinst över 50 000 ska du skatta på överskjutande belopp, men det är ju inte så vanligt att göra någon större vinst på hobbyaffärer. Hur vanligt är det att du gör en vinst när du säljer en bil?

Det har du helt rätt i, det var jag som tänkte fel.
 
Hmm, var det det jag skrev i min text?

Först skriver du detta "Den där konsekvensfattiga nyliberala analysen, gjord av någon som har gjort eller tänker göra bra affärer som ska beskattas, retar gallfeber på mig varje gång." vilket jag tolkar är skrivet till mig. En cykel är allt jag äger och jag har inte heller tänkt köpa en lägenhet och göra en massa vinst på den.

och sen skriver du att jag vill att hemtjänsten ska prioriteras ner.

Vilket jag inte heller har skrivit.

Effektiviseras och spara. Hemtjänsten var ett exempel.

Den konsekvensfattiga nyliberala analysen gjorde du. Däremot känner jag inte alls till din situation.
 
Svar på kommentaren att bo dyrare när man äger.
Nej
Det är svindyrt att hyra och inga pengar går tillbaka till dig.
Du som då bor i ett attraktivt område vad tror du hyrorna ligger på?
Här i stan i närheten Uddevalla så hyrs de nybyggda lägenheterna ut för 10-12000 för en 3:a
Vad är nyttan med att betala sån hyra.
Jag betalade till det kommunala bolaget 5900 för en 3 på en skitort med låga huspriser i jämförelse.
Här i kommunen ligger snittpriset på runt 700 000.
Finns en del skogsfastigheter som dragit upp snittet.
Hyra är vansinnigt dyrt men vi som inte kan köpa har inget val :)
 
Jag kan nog tycka att staten/kommunen/landstinget kan göras mer effektivt än vad det är i dag och på så sätt "spara in" en del skatt.
Det håller jag med dig om. I vissa fall slösas det med resurser och i andra snålas det så att det i sin tur kostar mer.

Vad vi kan göra är att vara varsamma med utgifterna så att pengarna används så effektivt som möjligt. Där spelar politiken en viktig roll.
 
Det jag menade är att skatten du redan betalat har hjälpt till att skapa samhället vi lever i idag som gör att din lägenhet blir mer värd.

(nej jag är då definitivt inte rik men kan ändå tycka att det inte är fel att vara rik eller vilja bli rikare)

Fast staten hjälper väl i allra högsta grad till att göra vissa områden attraktivare än andra genom att bygga skolor. sjukhus och parker. All form av stadsplanering hjälper ju primärt centrala områden medan nedläggning av landsbygden. Du menar att det är din förtjänst och att du borde tillgodogöra dig sådant som alla i en kommun betalt för?
 
Okej, du slipper betala all vinstskatt på din lägenhet.

Men vad blir konsekvenserna om du drar det fullt ut och avskaffar all skatt? Du får ingen ersättning för föräldraledighet, du får ingen ersättning för VAB du måste betala fullt pris för all din sjukvård, du måste betala för byggande av järnvägsnätet, du måste betala för byggande av vägar och underhåll, du måste betala för all medicin, du måste betala för all skolgång du måste betala för all lokaltraffik, du måste betala för polis, brandkår, och andra samhällstjänster du inte ens behöver tänka på idag att du 'får'. Och naturligtvis ingen garantipension. Har du gått i skola eller på universitet? Vet du hur mycket du redan kostat svenska staten? Vet inte om du har eller planerar att skaffa barn, men ekonomer har räknat ut att varje barn fött i Sverige kostar svenska 'staten' ca 3 millioner kronor, oräknat ränta.

Vad gör att din lägenhet går med vinst? Delvis beroende på att det är brist på bostäder men också på att den antagligen ligger i ett attraktivt läge med bra förbindelser. Vilket betalas av stat och kommun.

Jag håller med @athena_arabians att om det är något vi borde titta närmare på så är det moms därför att det slår så olika. Likaså barnbidrag och göra det inkomstrelaterat. Men det är en annan detbatt. Fö gillar jag Finlands traffikböter ju mer du tjänar desto mer måste du betala i böter.

Att staten beskattar vinster, särskilt vinster man de facto inte jobbat för utan bara haft tur att man ligger rätt i tiden och istället tex sänker skatten för pensionärer, det tycker jag är så rätt!

Dessutom, gör du mindre vinst på din lägenhet så måste du betala mindre i vinstskatt, win, win, eller hur? ;)
 
Okej, du slipper betala all vinstskatt på din lägenhet.

Men vad blir konsekvenserna om du drar det fullt ut och avskaffar all skatt? Du får ingen ersättning för föräldraledighet, du får ingen ersättning för VAB du måste betala fullt pris för all din sjukvård, du måste betala för byggande av järnvägsnätet, du måste betala för byggande av vägar och underhåll, du måste betala för all medicin, du måste betala för all skolgång du måste betala för all lokaltraffik, du måste betala för polis, brandkår, och andra samhällstjänster du inte ens behöver tänka på idag att du 'får'. Och naturligtvis ingen garantipension. Har du gått i skola eller på universitet? Vet du hur mycket du redan kostat svenska staten? Vet inte om du har eller planerar att skaffa barn, men ekonomer har räknat ut att varje barn fött i Sverige kostar svenska 'staten' ca 3 millioner kronor, oräknat ränta.

Vad gör att din lägenhet går med vinst? Delvis beroende på att det är brist på bostäder men också på att den antagligen ligger i ett attraktivt läge med bra förbindelser. Vilket betalas av stat och kommun.

Jag håller med @athena_arabians att om det är något vi borde titta närmare på så är det moms därför att det slår så olika. Likaså barnbidrag och göra det inkomstrelaterat. Men det är en annan detbatt. Fö gillar jag Finlands traffikböter ju mer du tjänar desto mer måste du betala i böter.

Att staten beskattar vinster, särskilt vinster man de facto inte jobbat för utan bara haft tur att man ligger rätt i tiden och istället tex sänker skatten för pensionärer, det tycker jag är så rätt!

Dessutom, gör du mindre vinst på din lägenhet så måste du betala mindre i vinstskatt, win, win, eller hur? ;)

En annan konsekvens om beskattning av vinst vid försäljning av bostad avskaffades skulle bli att bostadspriserna trissades upp ytterligare. Eftersom det de senaste åren ha varit mer lönsamt att äga sitt boende i storstäder än vad det är att förvärvsarbeta så skulle marknaden raskt dra till sig en drös med riskkapitalister - med allt vad det innebär.
 
Nej, jag menar att det faktiskt är ett risktagande man gör när man köper en lägenhet. Jag förstår inte varför det är så fel att tjäna pengar på en affär. En affär som jag inte tycker staten har att göra med.

Jantelagen. I Sverige är det bara legitimt att tjäna pengar genom att A. Vinna på lotto/travet etc B. Vara en framgångsrik idrottsman.

Tjänar man pengar genom att vara smart (spekulation, fastighetsaffärer etc) så är man bara en girigbuk som borde kölhalas offentligt.

För övrigt tycker jag nog att reavinstbeskattningen är helt ok. Du betalar skatt på den vinst du de facto gör. Något som jag däremot tycker är fel är fastighetsskatten och stämpelskatten. Du får betala skatt när du köper en bostad och du får betala skatt för att bo där. Vad är rimligheten i dessa skatter egentligen?
 
@Thaliaste precis så.
Jag är är positiv till skattesystemet i det stora hela, men när en stor del av lägenhetens vinst faktiskt beror på att jag spenderat pengar och tid på att renovera den så suger det lite att det är så pass mycket skatt. Den delen av vinsten som "bara hänt för att bostadsmarknaden ser ut så" kan jag tänka mig att skatta mer på. :D

Nu tillhör jag även skaran som får skatta väldigt mycket på min inkomst emellanåt.
Jag jobbar delvis provisionsbaserat och tjänar verkligen ihop mina pengar genom hårt och långvarigt arbete. Att skatta 50% på det jag slitit ihop och suttit vaken på nätterna för känns också riktigt, riktigt surt.

Nu pratar jag inte om hur det är, eller varför. Utan mer hur det känns i kroppen att ge bort det du tjänat ihop genom gediget arbete, oavsett om det gäller totalrenovering av lägenhet eller att du arbetat 60h i veckan för att tjäna pengar du ändå inte får...
 

Liknande trådar

Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 428
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp