Vinstskatt på bostadsrätt

@Thaliaste precis så.
Jag är är positiv till skattesystemet i det stora hela, men när en stor del av lägenhetens vinst faktiskt beror på att jag spenderat pengar och tid på att renovera den så suger det lite att det är så pass mycket skatt. .

Nej det gör det inte. Det beror inte på att du har renoverat, de pengarna kan du nämligen dra av.

Du betalar mycket skatt helt enkelt för att du tjänat djävligt mycket pengar på affären.
 
Senast ändrad:
Nej det gör det inte. Det beror inte på att du har renoverat, de pengarna kan du nämligen dra av.

Du betalar mycket skatt helt enkelt för att du tjänat djävligt mycket pengar på affären.

Nja, jag kan dra av för det jag inte gjort alltså för det som någon fackman utfört åt mig, så som rör-el-vatten jobb. Resten som man slitit med själv in på sena nätter för att spara pengar så som målning, slipning, rivning ja allt annat skitjobb som en renovering innebär och som inte kräver mer än allehanda händighet, alla timmar man lagt ned. Det får jag inte dra av, och det är det som suger. :meh:

Frågan är hur man skall göra för att göra en så bra affär som möjligt då?
Antingen låta hantverkare göra allt, för att kunna dra av alltihopa från skatten.
Eller göra allt jobb själv för att spara de pengarna, men betala dem på skatten istället... Verkar ju vara mer eller mindre samma pengar som går oavsett vad man väljer. Fan han är inte så dum den där "staten".. ;)
 
Om man gör förlust så slipper man betala skatt. Sist golit kollade fick man göra motsvarade avdrag.
Du missförstod. Det jag kommenterade var ett inlägg som handlade om risken för en prisnedgång. Det var då jag undrade om hon menade att denna risk skulle göra att man slapp vinstskatt.
 
Nja, jag kan dra av för det jag inte gjort alltså för det som någon fackman utfört åt mig, så som rör-el-vatten jobb. Resten som man slitit med själv in på sena nätter för att spara pengar så som målning, slipning, rivning ja allt annat skitjobb som en renovering innebär och som inte kräver mer än allehanda händighet, alla timmar man lagt ned. Det får jag inte dra av, och det är det som suger. :meh:

Frågan är hur man skall göra för att göra en så bra affär som möjligt då?
Antingen låta hantverkare göra allt, för att kunna dra av alltihopa från skatten.
Eller göra allt jobb själv för att spara de pengarna, men betala dem på skatten istället... Verkar ju vara mer eller mindre samma pengar som går oavsett vad man väljer. Fan han är inte så dum den där "staten".. ;)

Tja, om du betalar nån annan 100 tkr för att renovera bostaden så får du tillbaka 22 tkr i minskad vinstskatt den dag du säljer. Du ligger ute med 78 tkr som du kanske får tillbaka (om marknaden värderar jobbet till 100 tkr vid försäljning).

Om du betalar 100 tkr till dig själv för att göra jobbet lika bra får du inget avdrag men får tillbaka samma peng vid försäljningen och betalar 22%. Netto får du kvar 78 tkr till dig själv.

Så hur du kan påstå att du måste betala pengarna på skatten låter ju ganska konstigt.
 
Ett alternativt system vore ju att du fick ta upp din egen arbetstid till dig själv som lön i deklarationen. Betala 32% i egenavgift och 25-60% i inkomstskatt.
Sen får du dra av denna lön vid försäljningen av bostaden när/om du säljer den nån gång. Med 22% tillbaka i minskad vinstskatt.
 
Nja, jag kan dra av för det jag inte gjort alltså för det som någon fackman utfört åt mig, så som rör-el-vatten jobb.

Frågan är hur man skall göra för att göra en så bra affär som möjligt då?

Du får förstås dra av för material.

Men till frågan... de flesta har inte en bostad för att göra en så bra affär som möjligt och du har oavsett det gjort en oerhört bra affär. Du får gråta hela vägen till banken.
 
Haha, om jag inte har haft en tanke på att något som heter vinstskatt ens finns och att jag nu, när jag skall sälja min första bostad blir varse om att jag (enligt mina felaktiga beräkningar) skall betala över 300k av vinsten i skatt blir uppriktigt sagt besviken.
Detta resulterar i att jag dubbelkollar här för att se om min chock är överdriven, eller min uträkning felaktig.

Ni säger att uträkningen är felaktig, vilket betyder att jag kan andas ut och känna att summan ändå är ganska realistisk.
Detta var vad tråden var till för, så tack för alla (5%) av inläggen som faktiskt handlar om huruvida jag räknat rätt eller fel.

Ingen tår fälld, glädjen i livet är kvar. Dock är jag ledsen över att man blir utpekad som girig och ignorant när man råkat tjäna pengar och vill behålla så mycket som möjligt av det. Det är nog den riktiga frågan i det hela, hur min tråd plötsligt kunde vinklas till ett påhopp mot dem som ifrågasätter skatten.

"Du får gråta hela vägen till banken" - my ass.

Tack för alla svar. Som sagt :)
Köpte iallafall ett nytt renoveringsobjekt nu i ett ännu bättre läge som jag skall tjäna ännu mer pengar på, önska mig lycka till! :p
 
Haha, om jag inte har haft en tanke på att något som heter vinstskatt ens finns och att jag nu, när jag skall sälja min första bostad blir varse om att jag (enligt mina felaktiga beräkningar) skall betala över 300k av vinsten i skatt blir uppriktigt sagt besviken.
Detta resulterar i att jag dubbelkollar här för att se om min chock är överdriven, eller min uträkning felaktig.

Ni säger att uträkningen är felaktig, vilket betyder att jag kan andas ut och känna att summan ändå är ganska realistisk.
Detta var vad tråden var till för, så tack för alla (5%) av inläggen som faktiskt handlar om huruvida jag räknat rätt eller fel.

Ingen tår fälld, glädjen i livet är kvar. Dock är jag ledsen över att man blir utpekad som girig och ignorant när man råkat tjäna pengar och vill behålla så mycket som möjligt av det. Det är nog den riktiga frågan i det hela, hur min tråd plötsligt kunde vinklas till ett påhopp mot dem som ifrågasätter skatten.

"Du får gråta hela vägen till banken" - my ass.

Tack för alla svar. Som sagt :)
Köpte iallafall ett nytt renoveringsobjekt nu i ett ännu bättre läge som jag skall tjäna ännu mer pengar på, önska mig lycka till! :p
Du kan ju gissa vad jag tyckte när jag skulle få en halv mille i arbetsskadeersättning och såg hur mycket som gick bort i skatt. Det fick man ju förtränga så fort det bara gick.
 
Har någon koll på (eller hjälp med vilka ord jag ska googla) hur det fungerar med separation när den ena maken köper ut den andra?
 

Liknande trådar

Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 428
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp