Vinstskatt på bostadsrätt

spinxx

Trådstartare
Skulle precis lägga mig när jag kom att tänka på vinstskatten.
Googlade lite nu men befinner mig antingen i total chock eller så har jag räknat helt fel.

Jag skall nämligen sälja min första bostadsrätt och köpa en dyrare sådan.
Är det någon här som har koll på detta?

Jag köpte lägenheten 2012 för 750 tkr och har efter det renoverat den för 120 tkr.
Den är idag värderad till 1,75 miljoner. Utropspris på blir 1,7 milj. Förväntat slutpris blir väl 1,8 eller mer.
550 tkr skall läggas in i nya bostaden.

Jag får det till att jag skall betala runt 300k i vinstskatt? Har jag räknat fel eller är det nu jag skall ramla ihop i en pöl och glömma all glädje i livet?
 
Skulle precis lägga mig när jag kom att tänka på vinstskatten.
Googlade lite nu men befinner mig antingen i total chock eller så har jag räknat helt fel.

Jag skall nämligen sälja min första bostadsrätt och köpa en dyrare sådan.
Är det någon här som har koll på detta?

Jag köpte lägenheten 2012 för 750 tkr och har efter det renoverat den för 120 tkr.
Den är idag värderad till 1,75 miljoner. Utropspris på blir 1,7 milj. Förväntat slutpris blir väl 1,8 eller mer.
550 tkr skall läggas in i nya bostaden.

Jag får det till att jag skall betala runt 300k i vinstskatt? Har jag räknat fel eller är det nu jag skall ramla ihop i en pöl och glömma all glädje i livet?
Du har räknat fel. För det första så ska du räkna bort mäklararvodet och renoveringen från vinsten.

Jag räknade på att ditt mäklararvode var 35.000 och att du säljer för 1.750 000. Då får du betala 193.000. Att du ska lägga 550.000 i nästa boende kvittar, man slipper inte vinstskatten :)

http://www.bytahem.nu/reavinst.php
 
Du har räknat fel. För det första så ska du räkna bort mäklararvodet och renoveringen från vinsten.

Jag räknade på att ditt mäklararvode var 35.000 och att du säljer för 1.750 000. Då får du betala 193.000. Att du ska lägga 550.000 i nästa boende kvittar, man slipper inte vinstskatten :)

http://www.bytahem.nu/reavinst.php

Vilken lättnad. :bow:

@Thaliaste Det låter ju så ljuvt är du säger det, men 550 skall ju till nästa lght på en gång, och vi hade hoppats på att få en slant över att använda till vårt bröllop.. hade vi behövt skatta över 300k hade våra tilltänkta bröllopspengar gått till staten.. Vilket inte alls är lika kul :(

Behåller glädjen så länge då! :D
 
Du har räknat fel. För det första så ska du räkna bort mäklararvodet och renoveringen från vinsten.

Jag räknade på att ditt mäklararvode var 35.000 och att du säljer för 1.750 000. Då får du betala 193.000. Att du ska lägga 550.000 i nästa boende kvittar, man slipper inte vinstskatten :)

http://www.bytahem.nu/reavinst.php
Blir det så mkt?
Jag kommer få betala 27' och då sålde jag förra året. Hade haft min lägenhet i nio år. Köpte för ca 800' och sålde för 1.8 miljoner ca
 
Du kan också skjuta upp skatten i o m att du köper ny bostad. Dock blir det som ett "lån från staten" så du kommer ändå behöva betala ränta på skatten. För några år sedan räknade jag ut den till strax över 3% vilket är mycket med dagens låga räntor men förr när räntorna var högre var det ju bra. Regler för uppskov med skatten kan du hitta på skatteverkets hemsida:)

Hur mycket du betalar i skatt på vinsten beror på övrig inkomst från kapital också. Har du inga aktier eller liknande så är skatten 22% på bostadsrätten (du får göra avdrag för renovering och mäklararvode).

Jag får din skatt till 185 900 kr under förutsättning att all renovering är avdragsgill, minns inte reglerna för det i huvudet

Pris vid försäljning 1750 000 - Pris vid köp 750000 - mäklararvode 35 000= 965 000 i vinst

(Vinst 965 000 - Renovering 120 000)*0,22 = 185 900 kr.
 
Blir det så mkt?
Jag kommer få betala 27' och då sålde jag förra året. Hade haft min lägenhet i nio år. Köpte för ca 800' och sålde för 1.8 miljoner ca

27' låter väldigt, väldigt lite?
Gör du en vinst på en miljon bör ju skatten bli betydligt mer, eftersom man ska skaffa 22% på sin vinst, minus mäklararvode och renovering mm.
 
27' låter väldigt, väldigt lite?
Gör du en vinst på en miljon bör ju skatten bli betydligt mer, eftersom man ska skaffa 22% på sin vinst, minus mäklararvode och renovering mm.
Ja jag vet inte. I och försej hade jag mäklararvode på typ 65 tror jag.
Men har fått det godkännt av Skatteverket.
 
Blir det så mkt?
Jag kommer få betala 27' och då sålde jag förra året. Hade haft min lägenhet i nio år. Köpte för ca 800' och sålde för 1.8 miljoner ca

Låter märkligt lite.

Vi gjorde 700' i vinst på vår lägenhet. Med mäklararvode på 59' fick vi betala 141' i vinstskatt..
 
@Thaliaste Det låter ju så ljuvt är du säger det, men 550 skall ju till nästa lght på en gång, och vi hade hoppats på att få en slant över att använda till vårt bröllop.. hade vi behövt skatta över 300k hade våra tilltänkta bröllopspengar gått till staten.. Vilket inte alls är lika kul :(

Ok, ni hade planerat för pengarna till något speciellt. Det lät lite som ett av alla "buhuu, staten tar MINA pengar, det är så orättvist." Och om man då anser att livet blir trist och grått för att man "bara" får behålla 78% av en stor summa lättförtjänta pengar, som väldigt många aldrig kommer i närheten av, så tycker jag att vederbörande hade haft en lite skev syn på livet och pengar. Men jag förstår att det är en jobbig insikt om man inte visste om det innan, överraskningar som slår negativt på ens ekonomi är ju aldrig roligt. Får hoppas att ni får lite mer för lägenheten så det kompenserar! Vad ni faktiskt får är ju inte avgjort än, och med 50%-ig ökning på 3 år så låter det som att den ligger i ett attraktivt område.
 
Det lät lite som ett av alla "buhuu, staten tar MINA pengar, det är så orättvist." Och om man då anser att livet blir trist och grått för att man "bara" får behålla 78% av en stor summa lättförtjänta pengar, som väldigt många aldrig kommer i närheten av, så tycker jag att vederbörande hade haft en lite skev syn på livet och pengar.

Fast vad har staten gjort för att förtjäna pengarna? Det om något är väl lättförtjänta pengar för staten. Jag tycker det är väldigt skevt att du ska betala en massa skatt för att du gjort en bra affär.
 
Fast vad har staten gjort för att förtjäna pengarna? Det om något är väl lättförtjänta pengar för staten. Jag tycker det är väldigt skevt att du ska betala en massa skatt för att du gjort en bra affär.

Varför ska staten ha skatt när jag jobbat hårt? Varför har vi skatt överhuvud taget? Varför tar vi inte själva hand om vår egen utbildning, vår egen sjukvård, skottar gatan själv när jag ska till jobbet, kör i min egen bil eller i taxi på gatan jag hyr nyttjanderätt av ägaren? Varför bygger jag inte mitt eget hus på mark jag och ägaren styckat upp själva, efter regler jag hittat på efter eget huvud, med byggare jag själv kontrollerar kunskaperna hos, och löser mina tvister själv? Det där med att ha en stat verkar ganska onödigt egentligen...?

Nu har vi en samhällsordning med en stat som hanterar ganska mycket saker som underlättar våra liv och ger oss möjligheter som vi annars inte hade haft. Den finansieras genom att vi betalar skatt på ganska mycket, bl a arbetsinkomster och kapitalinkomster. Jag ser inte principiellt att det är någon skillnad på att beskatta vinster från kapitalinvesteringar i bostäder än i aktier.

Man kan dock diskutera vilka effekter vinstskatten har på bostadsmarknaden, men då måste det också diskuteras bredare än "varför ska staten ha MINA pengar".
 
Fast vad har staten gjort för att förtjäna pengarna? Det om något är väl lättförtjänta pengar för staten. Jag tycker det är väldigt skevt att du ska betala en massa skatt för att du gjort en bra affär.

Och för att vända på frågan, vad har du själv gjort för att förtjäna pengarna? Varifrån kommer pengarna? Har du fått ihop pengarna utan någon som helst hjälp från staten?
 
Och för att vända på frågan, vad har du själv gjort för att förtjäna pengarna? Varifrån kommer pengarna? Har du fått ihop pengarna utan någon som helst hjälp från staten?

Troligen har jag arbetat och fått lön från mitt arbete. Jag har hittat en bostad som har ökat i pris under tiden som jag bott där, kanske delvis för att jag har renoverat och hållit bostaden fin och attraktiv.

(staten får ju ingen som helst hjälp från mig, eller hur?)
 
Troligen har jag arbetat och fått lön från mitt arbete. Jag har hittat en bostad som har ökat i pris under tiden som jag bott där, kanske delvis för att jag har renoverat och hållit bostaden fin och attraktiv.

(staten får ju ingen som helst hjälp från mig, eller hur?)

Och hur fick du ditt jobb? Har du fått någon utbildning tidigare? Hur tar du dig till jobbet?
 
Troligen har jag arbetat och fått lön från mitt arbete. Jag har hittat en bostad som har ökat i pris under tiden som jag bott där, kanske delvis för att jag har renoverat och hållit bostaden fin och attraktiv.

(staten får ju ingen som helst hjälp från mig, eller hur?)
Min bostad har ökat med minst 1 mille utan att jag gjort nånting. Min har bara ökat för att samhället ser ut som det gör. Inte för att jag jobbat ihop till det.
 
Min bostad har ökat med minst 1 mille utan att jag gjort nånting. Min har bara ökat för att samhället ser ut som det gör. Inte för att jag jobbat ihop till det.

Har du inte gjort någonting? Du betalar inte inkomstskatt? Du köper aldrig varor och därmed betalar moms?
 

Liknande trådar

Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 428
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp