Vinter/vårföräldrar 25/26

Bukefalos 30 år!

Så trist :( det är bättre nu när jag vilat ett par dagar som tur är!

Ja, jättetråkigt jag vet! 😑 I förra graviditeten lyckades jag inte hitta någon träningsform som fungerade, men försöker än nu i v20 anpassa styrketräning så det ska fungera med foglossning 🙏

Bra att vila hjälpte! För mig brukar jag också få galet ont ett par dagar om jag gjort nåt tydligt som överbelastat, men håller jag mig i schack så blir det bättre och håller sig så. Hoppas det fortsätter vara okej för dig!

Jag började bli risig i torsdags och vaknade sedan dunderförkyld på fredagen, smittad av döttrarna som insjuknat tidigare under veckan. Feber och en djävulsk hosta slog till. Hosta och gravidmage går ju sisådär ihop, va, och det kändes som att livmodern skulle slitas sönder till och från. :arghh: Sedan har vi ju det där med hosta, nysningar och inkontinensbesvär, som vi kanske är fler som har erfarenhet av. Hade jag inte problem innan förkylningen, så ... :crazy: Men nu mår jag bättre, även om hostan är kvar och jag snorar en hel del, men febern släppte iaf tack o lov till i måndags. Nu har vi sportlov och jag ska försöka roa tre barn i åldersspannet 4-12 år. Wish me luck! :D

@Jozze ahh förkylning och hosta och gravid 😬 jag var förkyld till och från hela hösten kändes det som och ja, har haft samma problem som du. Liten tröst kanske i att det är mycket bättre nu för tiden! Kanske för att jag inte är förkyld helt enkelt eller för att alla knip i samband med hosta i höstas har gett resultat, vem vet 😅

Det är så skönt och sån tur känner jag att jag inte jobbar längre. Gick 10 minuter med hunden igår och var sen på ICA Maxi och handlade = foglossningssmärtor hela natten och mina ljumskar värker så fort jag går idag. Sov svindåligt pga det men kunde kompensera med att sova mellan 8-11 istället vilket var guld och verkligen inte hade gått om jag var på jobbet.

Ber om ursäkt men behöver gnälla. Är trött på att ha ont. Har känt av ländryggen på jobbet hela veckan men idag gav jag nästan upp halvvägs och då jobbar jag bara 4 timmar. Behöver även gå en bit mellan omklädningsrum, fikarum, toalett och arbetsstation vilket också blir påfrestande när det gör ont att gå. Pojkvännen har även påpekat hur långsamt jag går nu när vi går promenad, eller som han skämtsamt sa, "rastar sambon" :rofl: Har dock en väldigt förstående chef så det är jag glad för, han hade inga problem med att jag bad om ledigt på måndag. Han brukar också ifrågasätta om han ser att jag går och bär på halvtunga saker, tycker det är lite gulligt.

Tydligen händer det grejer med magen nu för tre personer har påpekat det (på ett trevligt sätt). Vad lätt det är att bli hemmablind?? Märker ju att den tar i mer när jag rör mig men jag ser det inte om jag inte jämför med en bild från tidigare veckor.

Just nu känns det som om vi är inne i något märkligt vakuum. Vi är klara med alla stora måsten och de flesta små. Är typ BB-väskan som är påbörjad som behöver bli klar. Så nu går vi bara och väntar?

Bjuder på en bild på Freja som provligger i spjälsängen. Fick täcke, kudde och påslakan av en kollega vars barnbarn växt ur det så det var toppen. Sängen får inte plats i vårt sovrum så den kommer inte vara aktuell på länge i alla fall.
IMG_20260219_162305.webp

Var på rutinkontroll hos bm idag. Allt såg bra ut. Vi pratade även lite om sjukskrivningen så idag har jag själv ändrat omfattningen hos fk och meddelat min chef. Det känns skönt.

Eftersom jag tydligen behöver vara dramatisk halva tiden var vi inne hos förlossningen för minskade fosterrörelser igår. Har känt av honom dåligt i flera dagar. Har provat att dricka och ligga, har tryckt runt på honom vid flera tillfällen men typ ingen reaktion alls. Sen när vi nästan var framme vid sjukhuset drog han igång och röjde runt. Kände alltså mer rörelser på ca 10 min än jag gjort på två dagar. Han fortsätta härja när vi hade ctg och pulsen varierade mellan 115-170 😅 Så glad att han verkar må bra men kände mig fånig som åkt dit "i onödan". BM försäkrade mig såklart om att det inte är i onödan men det tar inte ifrån mig känslan av det. Idag har han rört sig som vanligt dock 🥰

Fick även reda på vem som blir vår BVC-sköterska och när deras hembesök är planerat. Då kommer både hon och min bm. Så det blir toppen.

Vi verkar följa samma schema @Glimra för jag hade också rutinbesök idag igen 😅 skönt att din bebis kom igång när ni åkte in och kollade!

Det såg bra ut här också. SF-måttet var dock samma som för två veckor sedan så jag fick en extratid om en vecka för att mäta det igen. Samtidigt hade bebisen fixerat sig och sjunkit ner i bäckenet (vilket jag gissat då jag känt ilningar nedåt och även en lättnad upp mot lungorna) vilket enligt BM kan vara förklaringen att måttet inte ökat. Är det fortfarande samma om en vecka bokar de in ett tillväxtultraljud så känns bra att de håller så noga koll ☺️

Är trött på att vara gravid nu 😅 Tack och lov bara 18 dagar kvar. Hade värsta natten hittils, hittade ingen bekväm position trots gravidkudde och filt att bullra upp med och vaknade minst en gång i timmen. Idag får jag ibland någon märklig huggande smärta lågt i magen som jag inte känner igen men känner mig inte direkt orolig än.

Imorgon börjar min man jobba. 3 dagar i veckan under mars månad. Sen heltid.
Det ska bli...spännande. 🙈🤯

Hade gärna haft stora dottern på förskolan lite mer än 15 timmar men oklart om de godkänner utökad tid för oss. Har inte bestämt om vi ska söka ännu, men hade varit skönt om maken kunnat lämna henne på väg till tåget på morgnarna.

Extrakontroll av SF-måttet idag och det hade ökat en centimeter så då är alla nöjda och glada.

Idag är en bra dag, sovit hyfsat och sol ute. Har dock ett par dagar av taskig sömn och mer värk bakom mig så då har jag också känt att det räcker med att vara gravid nu 🙃 färdigbakad bebis på fredag (37+0) och 24 dagar till BF idag så det närmar sig!

Extrakontroll av SF-måttet idag och det hade ökat en centimeter så då är alla nöjda och glada.

Idag är en bra dag, sovit hyfsat och sol ute. Har dock ett par dagar av taskig sömn och mer värk bakom mig så då har jag också känt att det räcker med att vara gravid nu 🙃 färdigbakad bebis på fredag (37+0) och 24 dagar till BF idag så det närmar sig!
Skönt att höra att det ser bra ut! Har hört att måttet kan variera beroende på hur bebis ligger också. När jag hade en student med på besöket mätte hon och min vanliga bm olika hur de är gjorde.

Heja heja! 24 dagar är snart förbi 🎉

Skönt att höra att det ser bra ut! Har hört att måttet kan variera beroende på hur bebis ligger också. När jag hade en student med på besöket mätte hon och min vanliga bm olika hur de är gjorde.

Heja heja! 24 dagar är snart förbi 🎉
Ja det verkar vara ganska godtyckligt det där 😅 har inte känt mig orolig alls för kändes rimligt att måttet inte ändrades eftersom att bebisen samma vecka fixerade sig och droppade ner i bäckenet som jag skrev förra veckan. Nu låg bebis fortsatt fixerad och magen hade växt så nu är väl allt på rull igen ☺️

Sista veckan (eller sista två?) innan vattnet gick för mig så hade mitt mått inte ökat alls, troligtvis just eftersom bebis fixerade sig och droppade ner i bäckenet.

Sen var han dock en liten plutt också, så han kan ha växt mindre på slutet.

@niardasp Var tvungen att gå tillbaka och läsa. Ilningarna du kände, var det vid ett tillfälle eller flera? Gjorde de ont? Jag fick någon huggande smärta under flera tillfällen igår och när jag ringde bm trodde hon att det kan bero på att bebis söker sig nedåt.

@niardasp Var tvungen att gå tillbaka och läsa. Ilningarna du kände, var det vid ett tillfälle eller flera? Gjorde de ont? Jag fick någon huggande smärta under flera tillfällen igår och när jag ringde bm trodde hon att det kan bero på att bebis söker sig nedåt.
Det har hänt några gånger! Senast idag tror jag men då var det inte så starkt. Några gånger har det varit så pass starkt och gjort ont (i typ en sekund om ens det) att jag liksom ryckt till, då har det kommit extremt plötsligt och sen försvunnit precis lika fort.

Stötte på begreppet lighting crotch och det beskriver det jag känt bra!

Min BM sa också att såna ilningar eller hugg kan tyda på att bebisen åker nedåt.

Det har hänt några gånger! Senast idag tror jag men då var det inte så starkt. Några gånger har det varit så pass starkt och gjort ont (i typ en sekund om ens det) att jag liksom ryckt till, då har det kommit extremt plötsligt och sen försvunnit precis lika fort.

Stötte på begreppet lighting crotch och det beskriver det jag känt bra!

Min BM sa också att såna ilningar eller hugg kan tyda på att bebisen åker nedåt.
Åh, tack! Googlade på begreppet och det känns som att det stämmer överens. Det är så svårt att veta vad som är "normalt" eller inte när det är första gången. Idag känns det som om han försöker bryta sig ut från naveln. Det gör pissont men är orolig över det. När det däremot känns så långt ner kan jag inte låta bli att bli fundersam över om det är förlossningstecken eller inte 😅

Åh, tack! Googlade på begreppet och det känns som att det stämmer överens. Det är så svårt att veta vad som är "normalt" eller inte när det är första gången. Idag känns det som om han försöker bryta sig ut från naveln. Det gör pissont men är orolig över det. När det däremot känns så långt ner kan jag inte låta bli att bli fundersam över om det är förlossningstecken eller inte 😅
Åh rörelser runt naveln tycker jag är så obehagligt! Hade det en period för någon månad sen men sedan hon blivit större och lagt sig mer still har rörelserna flyttat på sig så nu är det länge sen det var just runt naveln.

Ligger han med huvudet ner? Vet du hur kroppen är positionerad? Jag och BM försökte tillsammans komma fram till idag hur bebis ligger, hon kunde inte riktigt känna men utifrån hur jag beskrev rörelserna och även hicka som hon har typ varje kväll kom vi fram till att ryggen nog är på min högra sida, rumpan mot revbenen och så sparkar det diagonalt neråt åt andra hållet 😅

Om din förlossning sätter igång innan det planerade snittet, får du åka in och göra ett akut snitt då eller hur funkar det?

Åh rörelser runt naveln tycker jag är så obehagligt! Hade det en period för någon månad sen men sedan hon blivit större och lagt sig mer still har rörelserna flyttat på sig så nu är det länge sen det var just runt naveln.

Ligger han med huvudet ner? Vet du hur kroppen är positionerad? Jag och BM försökte tillsammans komma fram till idag hur bebis ligger, hon kunde inte riktigt känna men utifrån hur jag beskrev rörelserna och även hicka som hon har typ varje kväll kom vi fram till att ryggen nog är på min högra sida, rumpan mot revbenen och så sparkar det diagonalt neråt åt andra hållet 😅

Om din förlossning sätter igång innan det planerade snittet, får du åka in och göra ett akut snitt då eller hur funkar det?
Men eller hur, jag trodde faktiskt inte att det skulle kännas något särskilt just där men något är det ju. Skönt att hon slutat med det i alla fall!

Ja det gör han. Huvudet var ruckbart när jag var hos bm senast och han ligger som din för det mesta. Brukar trycka med ryggen utåt höger och vifta/svepa runt på vänster sida. Häromdagen flyttade han dock runt en massa på kvällen och lyckades lägga sig halvt på tvären åt vänster? Kortlivat dock för nu är han mer i mitten och har någonting uppe till höger. Känner tydligt utifrån men vet inte vad det är för kroppsdel 😂

Ja precis. Det blir ett planerat akut snitt. Har inte informationsmöte förrän på fredag men som läkaren som godkände snittet berättade så kommer jag få komma in tidigt och få läkemedel som bromsar. Sen får jag snitt om det finns tillgänglig personal och förutsatt att det inte händer någon katastrof. Det får heller inte ha gått för långt i processen. Är som jag förstår det lägre prio i och med att jag "bara" är rädd så det är klart att de med medicinska anledningar ska få gå före. Skrämmande för mig men helt förståeligt. Det sista är bara min tolkning dock.

Har idag fått narkosbedömning och information av en bm inför snittet. Vi har fått datumet bekräftat och en tid att vara på operation och det känns så skönt. Det var lite krångel att komma rätt och jag missade egentligen min första tid för att vi inte fått korrekt information men tack och lov hade personen tid att ta in oss ändå.

Har nu bara en till rutinkontroll och en bokad tid för att lämna prover innan det är dags för bebis att födas. Känns så himla pirrigt och underbart att vi får träffa vårat barn om mindre än två veckor!!

Liknande trådar

• Vinter- och vårföräldrar 26/27
  • Känslan av att "jag ska inte föda barn"?
  • Sommarföräldrar 2022
  • Vårföräldrar 2022

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka