Vinter/vårföräldrar 25/26

Bukefalos 30 år!

Jag har blivit sjukskriven 25% p.g.a. ökande trötthet. Vissa dagar sitter jag bara och gäspar på eftermiddagarna och får ingenting gjort. Jag sover dåligt och vaknar flera gånger, drömmer livligt och är allmänt trött. Så nu ska jag vara ledig en dag i veckan och har skurit ner några timmar några andra dagar. Vi får se hur det går.

Går in i v. 34 i dag, så det börjar närma sig. Jag har dock gått över med mina andra, så jag räknar kallt med att det hinner bli maj innan han kommer, men man vet aldrig.

Rutinbesök idag igen! Vi skulle sammanfatta graviditeten och prata förlossningsplanering så det var ju typiskt att BM var sjuk så det istället var hennes chef som vikarierade… hon var jättegullig men hade föredragit att prata med någon jag träffat förut. Men men, hon lyssnade på mina önskemål och skulle skriva in allt i journalen och sa att jag kunde läsa den och se om det är något jag vill ändra eller lägga till.

Nu är nästa inbokade besök på BF 😬 drygt två veckor bort. Min region ändrar rekommendationerna om igångsättning för förstföderskor från 16 mars så nu vill de att värkarna ska ha startat innan vecka 42+0, annars rekommenderas igångsättning. Så allra allra senast är bebis här om typ 4,5 vecka 🥳

Har en vecka kvar till snitt och fick någon sorts mild stresskris idag. Började stressdra hårstrån och bröt ihop när sambon kom hem. Känner mig överväldigad. Träffade en kompis och hennes 1-månaders igår. Tror inte att det specifikt var en utlösande faktor men att se dem blev ändå en inblick i hur jag kommer ha det snart. Kan inte sätta fingret riktigt på vad jag känner. Det är inte själva födseln eller barnet i sig men kanske allt runtom? Helt plötsligt rädd för den stora förändringen, rädd för att inte räcka till som förälder, rädd för att relationen ska ta stryk. Var samtidigt skönt att få gråta lite samtidigt som sambon återigen visar vilket bra stöd han är. Jag vet egentligen att vi kommer fixa det, tillsammans. Ändå smög sig tvivlet och rädslan in. Oklart vad jag vill med inlägget men behöver få ur mig det.

@Glimra förstår vad du menar! Jag tror det kanske handlar om att man vet att det kommer bli en förändring i livet, men inte riktigt vad den innebär eller hur det kommer att te sig och vad man kommer känna. Så svårt att förbereda sig på något så abstrakt tycker jag.

Jag har också vänner som fått barn senaste halvåret-året och jag får också lite stresspåslag när jag träffat dem. Tänker på hur chill jag har det nu utan barn och snart kommer jag också ha en liten unge som kräver konstant passning i X antal månader, det känns lätt överväldigande 😬 på söndag ska vi träffa en en-månaders för första gången så jag kanske också får skriva av mig här efter det 😅

Ska ni vara hemma tillsammans du och sambon i början eller hur har ni lagt upp det?

@niardasp Skönt att veta att jag inte är ensam i känslan, du satte ord på det bra.

Haha ja det kanske du får göra! Grejen är att bebisen var hur chill som helst de timmarna jag var där. Han ammade, låg i soffan och vevade en stund, somnade på mammas bröst och sen började det om. Det borde haft lugnande effekt att se honom 😅

Ja det ska vi. Han kommer vara hemma ungefär 6 veckor så det känns väldigt skönt. Först var det bara menat som stöd ifall återhämtningen från snittet skulle bli väldigt tuff men vi har också insett att det är något båda verkligen vill. Hur ska ni göra?

@niardasp Skönt att veta att jag inte är ensam i känslan, du satte ord på det bra.

Haha ja det kanske du får göra! Grejen är att bebisen var hur chill som helst de timmarna jag var där. Han ammade, låg i soffan och vevade en stund, somnade på mammas bröst och sen började det om. Det borde haft lugnande effekt att se honom 😅

Ja det ska vi. Han kommer vara hemma ungefär 6 veckor så det känns väldigt skönt. Först var det bara menat som stöd ifall återhämtningen från snittet skulle bli väldigt tuff men vi har också insett att det är något båda verkligen vill. Hur ska ni göra?
Vi kommer vara hemma till mitten av juli tillsammans, så ungefär 3-3,5 månad. Känns toppen faktiskt och vi båda är taggade på det. Perfekt årstid också känns det som 😊

Vi kommer vara hemma till mitten av juli tillsammans, så ungefär 3-3,5 månad. Känns toppen faktiskt och vi båda är taggade på det. Perfekt årstid också känns det som 😊
Åh, det låter ju verkligen underbart! Tänkte på vädret häromdagen och då var det himla fint barnvagnsväder så känns som att det bara blir bättre.

Nu börjar det närma sig för flera av oss?

Här rullar graviditeten på, passerat v 33 då det började krångla förra gången så det är ju skönt. 😅

Just nu är det mindre jobbigt att va på jobbet än hemma med en 2åring. Idag är jag ledig (jobbar80%) så måste försöka roa oss så att ungen får röra på sig och jag helst inte röra mig så mkt 😂🙈
Har fått vansinnigt ont på en punkt i ländrygg/bäcken som jag misstänker är muskulärt efter att jag hade vadkramp och gick lite knepigt här om dagen. Kunde inte sätta mig o kissa inatt för det gjorde för ont o sitta så 😏
Vet inte ens om jag ska ta det med BM eller VC (om det inte ger sig över helgen)

Vi planerar att vara hemma tillsammans från att barnet kommer till 1a september. Ska bli mysigt 🥰 passar på för det lär inte bli så många fler långs somrar tillsammans förrän vi går i pension 🤪

Här är senaste listan jag hittade så kan vi uppdatera den 😊

December:
Beaatrice_, andra barnet, flicka född 15/12.

Januari:
Sleepan, andra och tredje barnet, BF 28/1
Kommer dock senast mitten av januari.

Februari:
__sofia__, första barnet, BF 14/2

Mars:
Skuggviol, tredje barnet, BF 15/3
Glimra, första barnet, BF 24/3
niardasp, första barnet, BF 26/3

April:
Ponylove, andra barnet, BF 23/4
Jozze, fjärde barnet, BF 26/4

Är inne och snurrar i barnvagn- och babyskyddsträsket igen. Min sambo har vid det här laget fått höra från så många håll hur skönt det är att kunna klicka på babyskyddet på vagnchassit. När vi varit iväg till köpcentret har jag sett hur många som helst men inga med den faktiska liggdelen.

Det jag köpte begagnat av en vän är för gammalt (men fortfarande inte förbi "utgångsdatumet") för att passa adaptrarna till vår vagn. När jag försöker kolla upp det verkar det som om alla adaptrar som eventuellt skulle kunna passa har slutat tillverkas. Begagnatmarknaden runtomkring är dessutom väldigt begränsad, särskilt som det bara är vissa modeller som skulle kunna funka. Behöver dessutom hitta den adapter som matchar 😅 Samtidigt har grannen typ 8 vagnar på olika ställen??

Känns som att alternativen just nu är att beställa ett nytt babyskydd som jag vet kommer passa, vilket blir betydligt mycket enklare. Eller försöka hitta en begagnad vagn+adapter som passar babyskyddet men det är både krångligt och jag kommer behöva åka långt och betala mer för en hel vagn när jag egentligen bara vill åt chassit 😵‍💫

Om någon orkat läsa och har barn sedan tidigare, hur många vagnar hade ni? Annars tar jag gärna emot bara allmänna råd.

Är inne och snurrar i barnvagn- och babyskyddsträsket igen. Min sambo har vid det här laget fått höra från så många håll hur skönt det är att kunna klicka på babyskyddet på vagnchassit. När vi varit iväg till köpcentret har jag sett hur många som helst men inga med den faktiska liggdelen.

Det jag köpte begagnat av en vän är för gammalt (men fortfarande inte förbi "utgångsdatumet") för att passa adaptrarna till vår vagn. När jag försöker kolla upp det verkar det som om alla adaptrar som eventuellt skulle kunna passa har slutat tillverkas. Begagnatmarknaden runtomkring är dessutom väldigt begränsad, särskilt som det bara är vissa modeller som skulle kunna funka. Behöver dessutom hitta den adapter som matchar 😅 Samtidigt har grannen typ 8 vagnar på olika ställen??

Känns som att alternativen just nu är att beställa ett nytt babyskydd som jag vet kommer passa, vilket blir betydligt mycket enklare. Eller försöka hitta en begagnad vagn+adapter som passar babyskyddet men det är både krångligt och jag kommer behöva åka långt och betala mer för en hel vagn när jag egentligen bara vill åt chassit 😵‍💫

Om någon orkat läsa och har barn sedan tidigare, hur många vagnar hade ni? Annars tar jag gärna emot bara allmänna råd.
Jag har funderat lite på det, då jag också sett en del vara ute med vagnar med babyskyddet på. Vad är det som gör att man vill ha det så? För att inte väcka bebis med en förflyttning? Minska mängden saker man har i bilen?

Min pojke är ju en dryg månad nu. Jag har inte varit iväg supermånga gånger än, men jag kör på vagn med liggdel när jag är iväg.

@Glimra jag köpte adaptrar till vårt på Vinted, kan det vara ett alternativ?

Vi har skaffat vagn, adaptrar och babyskydd som ska passa ihop (inte testat än dock) men jag har också lite svårt att se varför man inte bara kan använda liggdelen istället 😅 så återstår att se hur mycket det kommer användas.

Man ska dock ha i bakhuvudet att de inte bör ligga i babyskydd mer än 2h i taget, max. Det är både varmt och inte optimal position.
Vår 1a kunde inte bajsa när han va i skyddet (en bajsunge som alltså behövde bajsa typ 10ggr/dygn länge..) och blev då dessutom grinig.

Vi hade länge en vagn, en stor och tung emmaljunga mondial. Tar mkt plats i bilen.... men mkt bra komfort och man fick med sig allt man behövde när man gick på prommis hemma.
Åkte vi till matbutik la vi ofta babyskyddet i kundvagnen.
Nu har vi även en enklare vagn som tar lite plats i bilen, men den passar ju bara större barn och är gräslig att köra på dåligt underlag.

Tror man ganska fort upptäcker vad man behöver 😊 man måste inte ha allt innan.

Nu funderar vi lite på dubbelvagn eller ej och huruvida vi ska ha en eller två (en mindre för tex handling som är enkel i bilen och en rejälare tex emmaljunga viking)

@__sofia__ Det argument jag hört mest är för att slippa flytta bebisen, särskilt om den sover och en inte vill väcka den. Sen tycker de tydligen det är smidigt iom att det tar mindre plats. Jag vet ju inte, har aldrig haft med bebisar att göra förut 😅 men det låter ju skönt om du inte känner något behov av det!

@niardasp Kanske kan vara ett alternativ, gick in och kollade och många har inte ens skrivit vad adaptern heter eller hur gammal den är. Har redan svårt att navigera vad jag behöver till vilken vagn. Och nej, det kanske inte alls finns något behov när det väl är dags.

@Ponylove Ja att de inte ska ligga för länge har jag koll på men det är ändå bra med en påminnelse. Var det kroppens position i just babyskyddet som gjorde att han inte kunde bajsa?

Självklart behöver inte allt inhandlas innan men det är så lätt att bli meddragen. Kan sortera bort vad influencers säljer men allt låter så rimligt när grannen/kollegan med två/tre barn rekommenderar något.

Det är lite det där med en stor vagn som "oroar" mig. Nu upplever jag ändå min som ganska smidig men jag behöver pussla för att få in den i bagaget och då finns inte plats för någonting annat. Hur gjorde ni vid besök till tex BVC? Hela tunga vagnen eller bara babyskyddet?

@__sofia__ Det argument jag hört mest är för att slippa flytta bebisen, särskilt om den sover och en inte vill väcka den. Sen tycker de tydligen det är smidigt iom att det tar mindre plats. Jag vet ju inte, har aldrig haft med bebisar att göra förut 😅 men det låter ju skönt om du inte känner något behov av det!

@niardasp Kanske kan vara ett alternativ, gick in och kollade och många har inte ens skrivit vad adaptern heter eller hur gammal den är. Har redan svårt att navigera vad jag behöver till vilken vagn. Och nej, det kanske inte alls finns något behov när det väl är dags.

@Ponylove Ja att de inte ska ligga för länge har jag koll på men det är ändå bra med en påminnelse. Var det kroppens position i just babyskyddet som gjorde att han inte kunde bajsa?

Självklart behöver inte allt inhandlas innan men det är så lätt att bli meddragen. Kan sortera bort vad influencers säljer men allt låter så rimligt när grannen/kollegan med två/tre barn rekommenderar något.

Det är lite det där med en stor vagn som "oroar" mig. Nu upplever jag ändå min som ganska smidig men jag behöver pussla för att få in den i bagaget och då finns inte plats för någonting annat. Hur gjorde ni vid besök till tex BVC? Hela tunga vagnen eller bara babyskyddet?
Nu var inte den frågan just till mig, men min pojke verkar vilja sträcka ut benen och sparka lite med dem för att bajsa (eller i alla fall om han är lite gasig i magen och behöver prutta). (och han är typen som bajsar OFTA, ibland bara extremt lite, vilket tyvärr gör att vi jobbar en del med att rumpan inte ska vara röd)

Angående vad jag har med mig för olika saker för olika ärenden. BVC här ligger ca 50 meter från parkeringen. Första gången tog jag med babyskyddet bara, och det har jag gjort när jag t.ex. hämtat ett paket på macken också. Vid ett tillfälle då jag skulle göra en del andra ärenden också (BVC ligger granne med ICA, där jag skulle fixa lite med paket, hämta matkassar etc) så tog jag med vagnen. Vid två BVC-tillfällen har jag bara tagit honom på armen, dvs jag har plockat ur honom ur bilen och burit honom (även någon gång när jag hämtat paket/matkassar). Men, min pojke verkar gilla att bli buren (dvs bästa sättet att få honom lugn om han är orolig) och är mindre glad i att sitta fast som i babyskydd (han lugnar sig efter några sekunder, och verkar vara mindre brydd nu än första gångerna). På stora sjukhuset i Linköping, där jag var på återkollar för mitt blodtryck och även på amningshjälp, hade jag med vagnen - men det är en ganska lång sträcka att gå (delar av den sträckan bar jag dock, eftersom han var lite missnöjd, men han kunde vara i vagnen majoriteten av tiden).

Men, jag har en V70 med ordentlig plats i bagaget. Så en vagn där är inga problem så länge jag inte ska ha alla tre hundarna med mig (jag har än så länge bara åkt med en hund sedan bebisen kom, och då i sele i baksätet - bebis sitter fram bredvid mig).

Nu var inte den frågan just till mig, men min pojke verkar vilja sträcka ut benen och sparka lite med dem för att bajsa (eller i alla fall om han är lite gasig i magen och behöver prutta). (och han är typen som bajsar OFTA, ibland bara extremt lite, vilket tyvärr gör att vi jobbar en del med att rumpan inte ska vara röd)

Angående vad jag har med mig för olika saker för olika ärenden. BVC här ligger ca 50 meter från parkeringen. Första gången tog jag med babyskyddet bara, och det har jag gjort när jag t.ex. hämtat ett paket på macken också. Vid ett tillfälle då jag skulle göra en del andra ärenden också (BVC ligger granne med ICA, där jag skulle fixa lite med paket, hämta matkassar etc) så tog jag med vagnen. Vid två BVC-tillfällen har jag bara tagit honom på armen, dvs jag har plockat ur honom ur bilen och burit honom (även någon gång när jag hämtat paket/matkassar). Men, min pojke verkar gilla att bli buren (dvs bästa sättet att få honom lugn om han är orolig) och är mindre glad i att sitta fast som i babyskydd (han lugnar sig efter några sekunder, och verkar vara mindre brydd nu än första gångerna). På stora sjukhuset i Linköping, där jag var på återkollar för mitt blodtryck och även på amningshjälp, hade jag med vagnen - men det är en ganska lång sträcka att gå (delar av den sträckan bar jag dock, eftersom han var lite missnöjd, men han kunde vara i vagnen majoriteten av tiden).

Men, jag har en V70 med ordentlig plats i bagaget. Så en vagn där är inga problem så länge jag inte ska ha alla tre hundarna med mig (jag har än så länge bara åkt med en hund sedan bebisen kom, och då i sele i baksätet - bebis sitter fram bredvid mig).
Tack för svar! Då kan jag förstå att det blir svårt, ja.

Det känns verkligen som att jag övertänker det hela. Uppenbarligen går det ju att göra på olika sätt. Antar att en också lär känna sitt barn ganska snabbt. Blir det som med din son att han kommer vara missnöjd i babyskyddet och är lättare att bara bära på så blir det onödigt att ordna med en massa extra bara för att.

Är så glad över att få era perspektiv!

Det var nog främst att han var bältad o inte kunde dra upp benen.

Till bvc har vi 300m... så vi tog prommis med vagnen.
Hade vi åkt bil hade vi nog bara burit in skyddet. Det gjorde vi om vi hade andra ärenden där man inte bär längre sträckor.

Det finns ju miljoner saker, och mycket är både praktiskt o bra men alla behöver ändå inte allt. Och få saker är det lix för sent att köpa när man upptäcker behovet.

Idag är det dagen före bebis ankomst. Alltså det känns så himla bra! Har varit på bra humör hela dagen, känner mig lugn och förväntansfull, inte alls nervös och orolig som är mitt normala sätt att reagera på saker. Kommer garanterat vara nervös imorgon men det känns hanterbart. Vi har packat allt och det känns som att vi har förberett allt vi kan inför att komma hem igen. Sambons syster kommer imorgon efter jobbet och blir inneboende kattvakt så behöver inte oroa mig för dem heller. Nästa gång vi kommer hem har vi liksom en liten bebis med oss?? Så himla sjukt 😅

Lycka till! Kommer ihåg känslan. Hur overkligt det kändes. För mig var det som att det riktiga livet började och då var jag 40 när första föddes :D

Liknande trådar

• Vinter- och vårföräldrar 26/27
  • Känslan av att "jag ska inte föda barn"?
  • Sommarföräldrar 2022
  • Vårföräldrar 2022

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar