Vinter/vårföräldrar 25/26

Idag är det dagen före bebis ankomst. Alltså det känns så himla bra! Har varit på bra humör hela dagen, känner mig lugn och förväntansfull, inte alls nervös och orolig som är mitt normala sätt att reagera på saker. Kommer garanterat vara nervös imorgon men det känns hanterbart. Vi har packat allt och det känns som att vi har förberett allt vi kan inför att komma hem igen. Sambons syster kommer imorgon efter jobbet och blir inneboende kattvakt så behöver inte oroa mig för dem heller. Nästa gång vi kommer hem har vi liksom en liten bebis med oss?? Så himla sjukt 😅

Åh wow, vad häftigt! 🤩
Jag hade verkligen en jättebra snittupplevelse så det hoppas jag att du också får 😊

Bebis kom 11.50 och vi mår bra båda två. Så himla härlig upplevelse. Gick jättebra på op och han kom igång med andningen på en gång så fick honom på bröstet väldigt snabbt 🥺 Vi är på bb nu och jag mår toppen än så länge. Så himla sjukt ändå, trodde jag skulle må skit efter men vi har heller inte försökt stå än 😅 Bebis är dock liten på strax över 2400g och 46cm. Han kommer behöva stödmatning till en början. Mamma sa att han är mindre än vad jag var som kom fyra veckor för tidigt :bag: Att han låg stadigt mitt i sf-kurvan spelade tydligen inte så mycket roll. Gullungen har sovit i stort sett hela tiden så får njuta av att ligga och titta på honom :love:

Bebis kom 11.50 och vi mår bra båda två. Så himla härlig upplevelse. Gick jättebra på op och han kom igång med andningen på en gång så fick honom på bröstet väldigt snabbt 🥺 Vi är på bb nu och jag mår toppen än så länge. Så himla sjukt ändå, trodde jag skulle må skit efter men vi har heller inte försökt stå än 😅 Bebis är dock liten på strax över 2400g och 46cm. Han kommer behöva stödmatning till en början. Mamma sa att han är mindre än vad jag var som kom fyra veckor för tidigt :bag: Att han låg stadigt mitt i sf-kurvan spelade tydligen inte så mycket roll. Gullungen har sovit i stort sett hela tiden så får njuta av att ligga och titta på honom :love:
Grattis! Och vad bra att operationen och allt verkar ha gått bra!

Angående storlek - jag låg i övre delen av SF kurvan, men min pojke låg i nedre delen av hans storlekskurva när han föddes. 2700 g och 47 cm (en viss skillnad från när jag själv föddes, på 4,5 kg och 55 cm :p ). I min pojkes fall gjorde vi så att han fick extra mat i början, och krånglade inte för mycket med amningen - prio ett var att han gick upp i vikt. Sen tog det dock väldigt lång tid innan han knäckte amningen, först när han var cirka en månad (han var dock expert på koppmatning, och klunkade i sig 40-50 ml på några sekunder :p). Sedan han började amma jobbar han dock hårt på vikten, och har de senaste veckorna ökat med över 300 g per vecka (så den kurvan går lite mer brant uppåt nu :p)

Grattis 😍😍😍

Tack snälla 🥰

@__sofia__ Oj, ja det var stor skillnad på er vikt där 😅 Just nu blir han koppmatad var tredje timme så förhoppningsvis blir han också en expert! Har fått till mig att visa bröstet mellan mätningarna om han visar tecken på att vilja äta så vi tar det i hans takt. Körde ni på koppmatning hela perioden utan att gå över på flaska? Jag vill gärna helamma så antar att det blir kopp tills det förhoppningsvis går utan stödmatning.

Tack snälla 🥰

@__sofia__ Oj, ja det var stor skillnad på er vikt där 😅 Just nu blir han koppmatad var tredje timme så förhoppningsvis blir han också en expert! Har fått till mig att visa bröstet mellan mätningarna om han visar tecken på att vilja äta så vi tar det i hans takt. Körde ni på koppmatning hela perioden utan att gå över på flaska? Jag vill gärna helamma så antar att det blir kopp tills det förhoppningsvis går utan stödmatning.
Jag har för mig att jag gjorde så att jag testade om han ville amma först, och sen fick han extra via kopp. Var han väldigt frustrerad så tvärtom, eftersom han då inte alls kunde fokusera på amning, och på natten gav jag nog extra direkt för att inte väcka mer än nödvändigt (utan att försöka amma). Jag tror det var efter tre veckor som det började lossna, och sen vid fyra veckor hade han bara ammat några dagar. Vi körde bara kopp första 2,5-3 veckorna, eftersom han inte hade några problem att få i sig 50-100 ml på 1-2 minuter (vilket dock är ovanligt, av vad jag förstått). Han spillde dock en del ibland, så det gick åt en del handdukar. Men när han började förstå amningen blev kopptekniken samtidigt sämre, och de sista dagarna innan vi gick över helt till amning fick han flaska (med flasknapp som enligt reklamen var gjord för nyfödda, och som förhoppningsvis inte skulle sabba amningen).

Stort grattis!! 😍

Jag har för mig att jag gjorde så att jag testade om han ville amma först, och sen fick han extra via kopp. Var han väldigt frustrerad så tvärtom, eftersom han då inte alls kunde fokusera på amning, och på natten gav jag nog extra direkt för att inte väcka mer än nödvändigt (utan att försöka amma). Jag tror det var efter tre veckor som det började lossna, och sen vid fyra veckor hade han bara ammat några dagar. Vi körde bara kopp första 2,5-3 veckorna, eftersom han inte hade några problem att få i sig 50-100 ml på 1-2 minuter (vilket dock är ovanligt, av vad jag förstått). Han spillde dock en del ibland, så det gick åt en del handdukar. Men när han började förstå amningen blev kopptekniken samtidigt sämre, och de sista dagarna innan vi gick över helt till amning fick han flaska (med flasknapp som enligt reklamen var gjord för nyfödda, och som förhoppningsvis inte skulle sabba amningen).
Okej tack! Jag kommer säkert få hjälp av BVC med hur vi ska tänka längre fram men det är ändå skönt att höra hur någon annan har gjort.

Okej tack! Jag kommer säkert få hjälp av BVC med hur vi ska tänka längre fram men det är ändå skönt att höra hur någon annan har gjort.
Jag var inne på BB ganska många dagar i och med mitt blodtryck, och jag fick hjälp då (även hjälp att komma igång med att pumpa). Och sen fick jag hjälp även efteråt när jag kommit hem, både från BVC och BB - bland annat en amningsexpert på BB som jag träffade en gång bara för att prata med och få hjälp med amningen. Så det finns hjälp att få, om man känner att man behöver det :)

Mindre än en vecka till BF här nu. Vi är dock båda dunderförkylda och orkar ingenting så hon får gärna stanna inne ett tag till. Känner eventuellt av lite lite sval molvärk några korta stunder per dag men annars märks ingenting att något skulle vara på gång.

Dessutom har mammas hund fått kennelhosta och ska isoleras i två veckor och hon ska ju vara hundvakt åt vår när det drar igång 😅 det kommer lösa sig med att hon får lämna sin hund hemma hos sambon och sova hos oss med vår om det blir nu de närmsta två veckorna så det är inga problem men såklart lite typiskt.

Vår lilla dotter höll oss på halster hela vägen fram till bf (15 mars). Tidigare två barnen föddes 9 och 8 dagar före bf, så det kändes som en evighet 😅

Men på bf gick vattnet på morgonen! Värkarna dröjde dock till 23 tiden på kvällen och sen gick det snabbt, hon föddes 03.30 den 16e mars 🥰

Fick en jättefin ostörd födsel, i badkar på sjukhuset i det rum jag ville ha ❤️ (har använts för studie om "framtidens förlossningsvård" så är inrett annorlunda, med alla slangar osv dolda i väggarna, ett stort badkar i mitten av rummet osv. Mer "hotellkänsla" än sjukhus).

Hade så fint stöd av min sambo och vår otroliga doula så jag vågade hålla min hand på dotterns huvud och följa kroppens impulser hela vägen. Är så nöjd och stolt över mig själv 🥰

Hon var 50 cm lång och vägde 3875 gram. Helt perfekt och älskad av hela familjen från första stund ❤️

PXL_20260316_140819202.PORTRAIT.webp

Vår lilla dotter höll oss på halster hela vägen fram till bf (15 mars). Tidigare två barnen föddes 9 och 8 dagar före bf, så det kändes som en evighet 😅

Men på bf gick vattnet på morgonen! Värkarna dröjde dock till 23 tiden på kvällen och sen gick det snabbt, hon föddes 03.30 den 16e mars 🥰

Fick en jättefin ostörd födsel, i badkar på sjukhuset i det rum jag ville ha ❤️ (har använts för studie om "framtidens förlossningsvård" så är inrett annorlunda, med alla slangar osv dolda i väggarna, ett stort badkar i mitten av rummet osv. Mer "hotellkänsla" än sjukhus).

Hade så fint stöd av min sambo och vår otroliga doula så jag vågade hålla min hand på dotterns huvud och följa kroppens impulser hela vägen. Är så nöjd och stolt över mig själv 🥰

Hon var 50 cm lång och vägde 3875 gram. Helt perfekt och älskad av hela familjen från första stund ❤️

Visa bifogad fil 182795
Så fin 🥰 grattis

Visa bifogad fil 182795
Grattis!

Visa bifogad fil 182795

Åh, ett sånt rum hade vi när jag födde första dottern. Är det i Göteborg är det förmodligen samma 😁

Stort grattis till er fina tjej ❤️

Visa bifogad fil 182795
Grattis!! 🥰🎉

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

• Forumet medlemmar

Allmänt, Dagbok

Barn

• Roliga saker som barn säger
  • Morgonrutiner

Hund

• Valp 2026