Vinterföräldrar 17/18 del 7

Suck, nattningarna nu är inte av denna värld. Har aldrig förr varit med om att han verkligen kämpar emot sömnen som nu. Först bus och stoj i sängen, sen när han tillslut börjar komma till ro kastar han iväg nallen eller nappen för att inte somna. Har alltid förr somnat knall och fall när han väl somnar, nu kan han vakna 3-4 gånger och kämpa emot tröttheten innan han "ger sig". Ikväll tog det två timmar.

Dsgsvilan nyligen minskad till 45 minuter, men är inte 100 på att förskolan håller tiden som dom säger. Vet inte om vi behöver minska mer eller om han beter sig såhär för att han blir övertrött... Men att kunna ägna sig åt något gemensamt om kvällarna vi vuxna är ju bara att glömma...

Vi har också haft långa och svåra nattningar senaste tiden... Hon sover ännu på dagen ca 1 h, hade inte gått utan. Men vi får väcka annars sover hon lätt längre, dock har vi varit mitt uppe i flytt senaste veckan så det har bara fått bli som det blir då... och förra månaden när vi var uppe i Kiruna blev vi alla så trötta av mörkret däruppe, så blev aldrig några vettiga rutiner heller.

Men eftersom vi är flera som har svårsövda barn nu så kanske det har med åldern att göra? Någon fas? Hoppas för då går det över till slut :p
 
@leoparden @Cattaflajna @YaHilweh
Igår fick han sova en halvtimme på dagen, då tog nattningen 20 min istället för drygt en timme. Idag vägrade han sova middag totalt och är fortfarande pigg och glad som vanligt. Kanske är det så att det (iallafall hemma) är dags att börja ta bort sovstunden, iallafall när han inte vill själv.

Men säkert kan det vara fas också, det händer mycket på integritetsfronten just nu hos oss.
 
:nailbiting: Vi har fått erbjudande om plats på vårt förstaval till förskola, från augusti, med svar senast på fredag!
Supersvårt val, tycker jag. Kotten går på paviljongförskola med minimal gård, men den ska inom 1-2 år (försenat bygge) flytta in på helt nybyggd fsk här i vårt samhälle. Vi är nöjda med verksamheten i stort, även om inte allt är tipptopp såklart. Bland annat böket med att frakta barnvagn dagligen (men kanske snart övergående oavsett om sovstunden är på upphällningen) och inte så mycket yta varken inne eller ute. Men många i personalen är jättebra, även om de har en del vakanser.
Erbjudandet gäller en fsk som ligger lite närmare oss och med större, uppvuxen gård. Vi har också hört väldigt mycket bra om den, även om vi inte varit där och hälsat på än.
Än har han ingen uttalad bästis på fsk utan leker med alla eller ensam. Men det kan ju ändra sig till augusti... Så himla svårt!
 
@leoparden @Cattaflajna @YaHilweh
Igår fick han sova en halvtimme på dagen, då tog nattningen 20 min istället för drygt en timme. Idag vägrade han sova middag totalt och är fortfarande pigg och glad som vanligt. Kanske är det så att det (iallafall hemma) är dags att börja ta bort sovstunden, iallafall när han inte vill själv.

Men säkert kan det vara fas också, det händer mycket på integritetsfronten just nu hos oss.

Vi lägger när hon bestämt sig för att vakna innan 06, då får hon sova 30 min. Men vi bråkar aldrig om att lägga, utan vill hon inte så hoppar vi över det och lägger lite tidigare på kvällen.

Havanna (storasyster) var likadan när det var dags att ta ned på sovtiden/ta bort helt. Men hon var ännu tidigare med det, det startade redan vid 18mån och runt 20 mån sov hon inte på dagen alls.
 
:nailbiting: Vi har fått erbjudande om plats på vårt förstaval till förskola, från augusti, med svar senast på fredag!
Supersvårt val, tycker jag. Kotten går på paviljongförskola med minimal gård, men den ska inom 1-2 år (försenat bygge) flytta in på helt nybyggd fsk här i vårt samhälle. Vi är nöjda med verksamheten i stort, även om inte allt är tipptopp såklart. Bland annat böket med att frakta barnvagn dagligen (men kanske snart övergående oavsett om sovstunden är på upphällningen) och inte så mycket yta varken inne eller ute. Men många i personalen är jättebra, även om de har en del vakanser.
Erbjudandet gäller en fsk som ligger lite närmare oss och med större, uppvuxen gård. Vi har också hört väldigt mycket bra om den, även om vi inte varit där och hälsat på än.
Än har han ingen uttalad bästis på fsk utan leker med alla eller ensam. Men det kan ju ändra sig till augusti... Så himla svårt!

Det är inte fören runt 3-4års ålder som barn börjar leka med varandra och få den typen av lekkompisar. Leka tillsammans, då menar jag hitta på lekar med egen fantasi.
Jag hade om jag var du, försökt ta mig till den fsk ni fått erbjudande om, för att titta på den. För om 1-2år, kan lika väl bli 3 år. Men blir det 2år tills inflytt på ny, då är det otroligt nära skolstart och då har ni väntat på liten yta för några månader/1år. Så titta på den andra och känn efter.. :)
 
Det är inte fören runt 3-4års ålder som barn börjar leka med varandra och få den typen av lekkompisar. Leka tillsammans, då menar jag hitta på lekar med egen fantasi.
Jag hade om jag var du, försökt ta mig till den fsk ni fått erbjudande om, för att titta på den. För om 1-2år, kan lika väl bli 3 år. Men blir det 2år tills inflytt på ny, då är det otroligt nära skolstart och då har ni väntat på liten yta för några månader/1år. Så titta på den andra och känn efter.. :)
Jag tänker lite lika, den nybyggda förskolan skulle i princip varit klar men upphandling av entreprenör blev överklagat. När jag ifrågasatt (till tjänsteperson, inte fsklärarna) varför den tillfälliga fsk inte har tex tak över sovplats, vagnförråd eller större utemiljö som beskrivs i kommunens styrdokument för skolmiljö har jag fått till svar att det är för att det är en så tillfällig lösning. Men det kan ju bevisligen dra ut på tiden och för ett barn är 1-2år ganska långa tid...

Ska ringa den erbjudna förskolan och se om jag/vi får komma dit i veckan.
 
Suck, kotten blev igår hemskickad från fsk med prickar de sa var vattkoppor. Igen. Första gången var ju i höstas om någon minns. Men inte heller denna gång verkar det vara vattkoppor utan virusprickar eller liknande. Så här vabbar vi piggt barn och försöker iallafall uppskatta att vi får mer tid och dagsljus tillsammans...
Visar det sig inte vara vattkoppor nu heller tänker jag nog ringa bvc och fråga om vaccinationer. Någon som vaccinerat mot vattkoppor av er andra?

Vaccinerade härom veckan. Så glad att jag gjort det med tanke på vilka berättelser man hört om barn som mår jättedåligt. Nu slipper vi oroa oss! Vi kommer ta en påfyllningsspruta om ett år, det blir den sista.
 
Visar det sig inte vara vattkoppor nu heller tänker jag nog ringa bvc och fråga om vaccinationer. Någon som vaccinerat mot vattkoppor av er andra?

Vi har tagit första sprutan, sen har de ju varit andra grejer att oroa sig för så vi har helt glömt boka nästa spruta så får ta tag i det efter att han varit inlagd imorgon till på fredag

håll tummarna att ingen hinner bli sjuk och att inte sjukhuset ställer in igen och att de går som planerat = ungen blir låg och de kan ta proverna

Har smått ångest över att han ska läggas in igen, mycket för de känns som de var rätt dålig på att informera oss om vad som skulle hända och mer exakt vad de tar för prover och vad de försöker hitta, även om vi läst på om problemet på egen hand så hade de varit skönt att få ett "såhär ser våran plan ut"

Förra gången så gick vi från 10-19 utan en aning om huruvida vi skulle behöva stanna en natt till eller inte :meh:
 
Vi har tagit första sprutan, sen har de ju varit andra grejer att oroa sig för så vi har helt glömt boka nästa spruta så får ta tag i det efter att han varit inlagd imorgon till på fredag

håll tummarna att ingen hinner bli sjuk och att inte sjukhuset ställer in igen och att de går som planerat = ungen blir låg och de kan ta proverna

Har smått ångest över att han ska läggas in igen, mycket för de känns som de var rätt dålig på att informera oss om vad som skulle hända och mer exakt vad de tar för prover och vad de försöker hitta, även om vi läst på om problemet på egen hand så hade de varit skönt att få ett "såhär ser våran plan ut"

Förra gången så gick vi från 10-19 utan en aning om huruvida vi skulle behöva stanna en natt till eller inte :meh:

Be om bättre information. Det är otryggt när ens barn är sjukt och ännu mer otryggt att inte veta planeringen. ❤
 
Apropå sega nattningar så har lilla F haft några kvällar där hon varit på väg att somna flera gånger för att sedan börja stöka igen. Tar ibland 1,5 h. Om jag jobbat hela dagen och varit ifrån henne känns det mer okej för då har jag ett uppdämt gosbehov men de dagar vi har varit tillsammans hela dagen är jag inte överlycklig över att ligga i sängen och stirra ut i mörkret i någon timme.
 
Här blev kotten kräksjuk igår när han kom hem från förskolan. Natten gick förhållandevis bra och han vaknade inte ens när han var dålig. Idag vabbar sambon och kotten har haft nästan 40 graders feber och sovit massor, stackarn ❤️
Dock får vi ställa in 2årskalaset vi skulle ha på lördag :( Känns trist, men det går ju att ha längre fram...
 
Femte dagen kräksjuka här :meh: Så less, jag blev dålig igår morse och kotten slutade i fredags men så idag har det kommit två gånger. Och så hög feber om eftermiddagarna. Härlig start på vabruari!
 
Femte dagen kräksjuka här :meh: Så less, jag blev dålig igår morse och kotten slutade i fredags men så idag har det kommit två gånger. Och så hög feber om eftermiddagarna. Härlig start på vabruari!
Känner med er! Vi har haft en skit-januari sjukdomsmässigt och har tyvärr inte så höga förhoppningar på februari heller. Och magsjuka är ju värsta sorten 😷
 
Det är så fascinerande med den här åldern. Mycket envis med egen vilja och mycket stor integritet, vi måste hela tiden påminna oss om att inte hjälpa till utan att fråga och förklara först. Annars kan det bli stora utbrott och han kan tex vägra strumpor helt eftersom man försökte hjälpa honom med dem (han kan inte riktigt). Men däremellan är det så kul att få börja ta mer del i vad han hittar på. Han kan göra sig mer förstådd, leker rollekar, härmar och har så mycket bus i sig. Pippi är en stor favorit och han härmar henne när hon dansar runt 😍 Man blir ju helt kär i honom varje gång!
 
Det är så fascinerande med den här åldern. Mycket envis med egen vilja och mycket stor integritet, vi måste hela tiden påminna oss om att inte hjälpa till utan att fråga och förklara först. Annars kan det bli stora utbrott och han kan tex vägra strumpor helt eftersom man försökte hjälpa honom med dem (han kan inte riktigt). Men däremellan är det så kul att få börja ta mer del i vad han hittar på. Han kan göra sig mer förstådd, leker rollekar, härmar och har så mycket bus i sig. Pippi är en stor favorit och han härmar henne när hon dansar runt 😍 Man blir ju helt kär i honom varje gång!
Håller med om att det är ett väldigt finlir att vara förälder just nu :D


Vi försöker jobba en del med att välja mellan alternativ, men han greppar inte riktigt vad det innebär, eller väljer helt enkelt nej till båda... Vissa dagar ska han absolut inte ha en viss tröja, två dagar senare går det utan problem. Lite jobbigt, men mest roligt att se personen växa fram!

Vår kotte är både självständig (eller, mer försigkommen kanske) och gillar att vi fixar åt honom. Hämta saker han behöver, inga problem. Men han är inte speciellt angelägen om att klä på sig själv eller så, mer än skorna. Och leker väldigt lite själv, hemma vill han helst sitta i knät och läsa ❤️

Språkmässigt tycker jag han nästan "gått bakåt" ett tag, åtminstone gällande talet. Nu säger han i princip bara "Dä" igen och vill att vi ska säga vad allt heter, men härmar inte speciellt mycket. Han förstår väldigt mycket dock. Jag är inte orolig så mycket som otålig, jag vill ju höra vad han har att säga :D och i vissa situationer skulle det verkligen underlätta om han använde lite ord...
 
Femte dagen kräksjuka här :meh: Så less, jag blev dålig igår morse och kotten slutade i fredags men så idag har det kommit två gånger. Och så hög feber om eftermiddagarna. Härlig start på vabruari!
Sjunde dagen med kräks :arghh:
Känns helt orimligt, idag har kotten varit pigg och feberfri hela dagen, sen ingen matlust vid kvällsmaten och sen kom det på nytt.
Jag tror (nog) inte det är kräksjuka längre, mer att magen ballat ur. Men imorgon får vi nog ringa bvc och se om de kan ge råd... :(
 
Svältprovokationen är genomförd och de fick prover när han var låg, hann dock knappt mer än hem och låta han sova en stund innan blodsocker kraschade på nytt :cry: lyckades få till det hemma så vi slapp åka in igen men han var inte pigg på hela dagen.

Togs även prov för gluten som jag är smått nervös inför det även om det känns orimligt för det är ju en så enkel grej jämfört med allt annat de kollar han för men jag måste erkänna att vi är farliga på de där med bröd och pasta och fullkornsvälling funkar bättre för hans blodsocker än vad majsvälling gör och just nu är han väldigt bestämd på välling vid sovdags :crazy:

Sjunde dagen med kräks :arghh:
Känns helt orimligt, idag har kotten varit pigg och feberfri hela dagen, sen ingen matlust vid kvällsmaten och sen kom det på nytt.
Jag tror (nog) inte det är kräksjuka längre, mer att magen ballat ur. Men imorgon får vi nog ringa bvc och se om de kan ge råd... :(

hoppas kräket har gett med sig, fick ni något bra svar från bvc?
 
hoppas kräket har gett med sig, fick ni något bra svar från bvc?
BVC sa virus, och att kräkningarna var en reflex som hängde kvar. (Tycker de svarar virus vad vi än frågar om, men det är väl iofs en väldigt bred diagnos, även om den inte direkt hjälper en...)

I fredags var iaf kräkningarna borta med lite marginal och barnet var feberfritt så då blev det fsk igen. Nu får vi se om vi håller oss friska resten av februari
...
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer som väntar knodd i vinter? Mig: 34 år och väntar mitt första barn, BF 7/12, så är nu i vecka 17+4. Hoppas att det trillar...
38 39 40
Svar
785
· Visningar
47 351
Senast: eyz
·
Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 170
Senast: gulakatten
·
Svar
734
· Visningar
38 274
Senast: Sryoqwe
·
Hemmet Har en cylinda diskmaskin från -17, insatt -18. Maskinen har låtit konstigt ett par dagar, men idag stannade den helt, vilket gjorde att...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp