Vinterföräldrar 17/18 del 7

@JeayL så jobbigt att han fortsätter ha besvär med blodsockret, håller tummarna att ni får klarhet i det snart :heart

Är återbesök på tisdag så hoppas vi får veta något mer då även om jag är osäker på om det kommer finnas provsvar redo, hoppas bara han slipper ha biverkningar av vattkoppsvaccinet då för vet inte om man vågar ta med han på sjukhuset då? Borde kanske vara lugnt om det bara är biverkningar och inte sjuk på riktigt? :confused:

Mailade vc i helgen om att boka in spruta 2 och tänkte väl att de skulle bli några veckor bort men fick välja mellan två olika tider redan imorgon så kändes lika bra att ta så fort som möjligt
 
Återbesök avklarat, några klarheter kom fram, han har inte glutenintolerans och insulinet var korrekt, nu ska vi bara vänta på remiss vidare, och så var vi "jobbiga" och kom med ännu mer frågetecken, misstänker att han eventuellt reagerar på farmor och farfars katt så kommer tas prov ifall de ska ta andra prover till dess får vi hålla koll helt enkelt :)

Så har han fyllt 2 år i måndags! Hur gick det till? Pladdrar non stop, älskar att lägga pussel och undersöka saker och älskar verkligen siffror, hittar siffror överallt och ska berätta vilken de är, försöker hålla sig vaken på kvällarna genom att sitta i sängen och rabbla 1-11 om och om igen, och hans mamma räknar fortfarande på fingrarna O_o
 
Det tog lite drygt två år, men nu har kotten, som aldrig var mammig eller pappig som liten, för första gången börjat favorisera en av oss :o
Pappa är just nu bäst i världen, vilket innebär att det är katastrof när jag ska natta :p jag vet ju att det är helt naturligt så det blir bara ett litet sting i Mammahjärtat, mest är det intressant när han visar sina preferenser :D

Annars är han busig och glad och full av vilja och idéer just nu. :love: Vi läser massor av böcker, mest om verktyg och byggare, eller alfons. Och läser vi inte om verktyg så släpar han oftast runt på sin verktygslåda och skruvdragare och låtsasskruvar upp saker på väggarna. Pratar möjligtvis något mer, men vi får gissa vad allt betyder :D färger är jätteintressant men han får inte riktigt kläm på orden eller vilken färg som är vilken...
 
L har nu också fyllt två, vi firar med vattkoppor :meh:
Hon pratar massor och sjunger en hel del, speciellt vid läggdags. Har starka åsikter och Kan Själv.Har gått till dagis i bla mina strumpor och babblarna-uv-dräkt :laugh:

Känner mig lite orolig över hennes ätande. Hon är väldigt selektiv och är hellre hungrig än äter fel saker. Äter generellt väldigt dåligt av "riktig mat", bättre av frukost/mellis. Växer som hon ska. Säger ofta "inte äta mat". Har riktigt dåligt bordsskick, men låter henne kladda, hon går i baklås vid minsta lilla press.
 
L har nu också fyllt två, vi firar med vattkoppor :meh:
Hon pratar massor och sjunger en hel del, speciellt vid läggdags. Har starka åsikter och Kan Själv.Har gått till dagis i bla mina strumpor och babblarna-uv-dräkt :laugh:

Känner mig lite orolig över hennes ätande. Hon är väldigt selektiv och är hellre hungrig än äter fel saker. Äter generellt väldigt dåligt av "riktig mat", bättre av frukost/mellis. Växer som hon ska. Säger ofta "inte äta mat". Har riktigt dåligt bordsskick, men låter henne kladda, hon går i baklås vid minsta lilla press.

Vi har oxå en 2åring med fruktansvärt bordsskick, tydligen inga problem alls på fsk. Storasyster åt fint utan spill som 2åring, här varvas händer, sked och gaffel friskt. Men låter henne hållas. Det släpper när det släpper, tänker jag. :)
 
L har nu också fyllt två, vi firar med vattkoppor :meh:
Hon pratar massor och sjunger en hel del, speciellt vid läggdags. Har starka åsikter och Kan Själv.Har gått till dagis i bla mina strumpor och babblarna-uv-dräkt :laugh:

Känner mig lite orolig över hennes ätande. Hon är väldigt selektiv och är hellre hungrig än äter fel saker. Äter generellt väldigt dåligt av "riktig mat", bättre av frukost/mellis. Växer som hon ska. Säger ofta "inte äta mat". Har riktigt dåligt bordsskick, men låter henne kladda, hon går i baklås vid minsta lilla press.
Lite samma här, ganska varierad aptit och sådant han slukar med hull och hår ena dagen vill han inte titta åt nästa... Tycker ofta det är tråkigt att sitta och äta, blir distraherad av lek eller har inte ro att sitta kvar och bli mätt om det inte är SUPERgott. Och det varvas friskt mellan hand, sked och gaffel, kan hålla skeden "riktigt" men lika gärna kladda ut allt på bordet.

Men han växer bra såvitt vi kan se så vi har bestämt oss för att sluta tjata och oroa oss och vara glada de gånger han äter helt enkelt :p
 
L har nu också fyllt två, vi firar med vattkoppor :meh:
Hon pratar massor och sjunger en hel del, speciellt vid läggdags. Har starka åsikter och Kan Själv.Har gått till dagis i bla mina strumpor och babblarna-uv-dräkt :laugh:

Känner mig lite orolig över hennes ätande. Hon är väldigt selektiv och är hellre hungrig än äter fel saker. Äter generellt väldigt dåligt av "riktig mat", bättre av frukost/mellis. Växer som hon ska. Säger ofta "inte äta mat". Har riktigt dåligt bordsskick, men låter henne kladda, hon går i baklås vid minsta lilla press.

Ätandet är inte hundra här heller, bordsskick fokuserar vi inte på. Vi är nöjda att vi fått henne att sluta slänga saker på golvet när hon inte vill ha det, istället föreslår vi att hon ska lägga det på bordet vilket mestadels fungerar. Ätandet ska vara lustfyllt utan så mycket pekpinnar tänker jag. :)

Just nu har hon dock varit hängig ett tag, vi tog en ledig dag från förskolan idag så hon skulle få vila lite. Jag tycker det är svårt att bedöma när hon är redo för att vara där. I helgen var vi ute i ett par timmar, klättrade och for runt och dagen efter på förskolan satt hon mest stilla och verkade hängig. Förskolepersonalen sade att det såklart är annorlunda när de är i en barngrupp än hemma med bara föräldrarna, då tryter orken fortare, men ändå. Det har varit så här några dagar här och där efter att hon var förkyld för två veckor sedan. Gör ont i mammahjärtat när hon inte är sitt vanliga glada jag på förskolan, hon brukar annars vara den som dansar och skrattar mest.

Är hon inte glad imorgon på förskolan så måste vi fundera på om hon ska vara hemma några dagar till, gå ned i tid eller något.
 
Ätandet är inte hundra här heller, bordsskick fokuserar vi inte på. Vi är nöjda att vi fått henne att sluta slänga saker på golvet när hon inte vill ha det, istället föreslår vi att hon ska lägga det på bordet vilket mestadels fungerar. Ätandet ska vara lustfyllt utan så mycket pekpinnar tänker jag. :)

Just nu har hon dock varit hängig ett tag, vi tog en ledig dag från förskolan idag så hon skulle få vila lite. Jag tycker det är svårt att bedöma när hon är redo för att vara där. I helgen var vi ute i ett par timmar, klättrade och for runt och dagen efter på förskolan satt hon mest stilla och verkade hängig. Förskolepersonalen sade att det såklart är annorlunda när de är i en barngrupp än hemma med bara föräldrarna, då tryter orken fortare, men ändå. Det har varit så här några dagar här och där efter att hon var förkyld för två veckor sedan. Gör ont i mammahjärtat när hon inte är sitt vanliga glada jag på förskolan, hon brukar annars vara den som dansar och skrattar mest.

Är hon inte glad imorgon på förskolan så måste vi fundera på om hon ska vara hemma några dagar till, gå ned i tid eller något.
Vi hade också en period på 2-3 veckor där L inte var sig själv på föris. Hon brukar alltid vara glad och leka, men då blev hon ledsen lätt och ville mest sitta i knä. Började efter sjukdom och försvann efter nästa sjukdom. Såhär i efterhand tror jag att hon kanske inte riktigt återhämtade sig däremellan.
 
Den delen av bordskicket jag har lite problem med är den del som leder till att jag får smör i örat eller mjölk över hela mig och halva köket... hon leker mer än hon äter, ska blanda och hälla och mata. Det är alltså inte att äta prydligt och kladdfritt med bestick som är det jag hade önskat, utan bara lite mer av faktiskt ätande och lite mindre annat. Men medan hon leker så händer det att nån bit hamnar i munnen. Försöker man få henne att typ sitta ner så ska hon inte äta nåt alls. Så hon får kladda, vi försöker att vara neutrala i matsituationen, men det är inte lätt... Kosten består av spannmål, mejeri och frukt, allt annat ratas. Jag vet att det är normalt för åldern att vara kräsen, men jag tycker det är lite väl ensidigt.
 
@soom
Det låter väldigt likt hur det är här. Kotten är jättefascinerad av att hälla saker fram och tillbaka och har sista dagarna börjat propsa på att hans nalle ska äta från hans tallrik också. Supergulligt, men kladdigt :D
Vi försöker att inte tjata för att inte skapa en massa negativa känslor kring mat, men visst blir man frusterad när han bara äter nån enstaka pastaskruv till middag, eller när han kan mumsa i sig halloumi eller sugarsnaps innan de är tillagade, men vägrar ens titta åt dom på tallriken. Och så är det det där med att försöka hitta balansen mellan att kunna "påminna" om att han har mat på tallriken utan att tjata eller truga.

Vi struntar ganska mycket i hur "man ska" äta, leker ganska mycket etc för att få honom att äta. En lek som ofta funkar är att han får peka vem av oss tre som ska äta något från hans tallrik. Det slutar ofta med att han pekar på pappa och sen stoppar maten i sin egen mun, samtidigt som han tycker han är världens roligaste :D
 
Min stora Kotte :heart har nu själv valt att skippa middagsluren på förskolan två dagar i rad. Vi märker ingen direkt trötthet eller gnällighet om eftermiddagarna (han är ju inte typen av barn som somnar mitt i maten, utan härjar på som vanligt), och med tanke på hur svårt vi haft att natta sen årsskiftet var det nog helt enkelt dags att ta bort den där vilan. (Vi har inte tagit bort den "helt" men sagt till fsk att han får välja själv hur han vill göra.) Två dagar i rad har iallafall kvällsläggningen tagit 10-15 minuter istället för 60, så det känns som helt rätt beslut :D :banana:
 
Lagom kul att hämta vilddjuren på fsk och 3 minuter innan har någon kräkts över lilltjejens skor (dom var ute). Troligtvis blir det inget, men vi avvaktar och ser. Måste säga att jäklar vad proffessionella min fsk är i sådana lägen :love:
 
Kotten, som totalvägrat vantar hela vintern, satt idag i yrande snö och lekte i sandlådan när jag hämtade, kittad i ett par av sina fingervantar. Han hade själv bett om dom efter en stund ute, skönt att min envisa unge inte är dum iallafall :D :love:
 
Fått tid för hans första utvecklingssamtal om 2 veckor, vet inte om det är något speciellt jag borde tänka på att fråga, enda jag kan komma på är hur han leker för hemma är inte leksaker särskilt intressant mer än nån minut innan han drar igång pussel, sorterar eller liknande
 
Fått tid för hans första utvecklingssamtal om 2 veckor, vet inte om det är något speciellt jag borde tänka på att fråga, enda jag kan komma på är hur han leker för hemma är inte leksaker särskilt intressant mer än nån minut innan han drar igång pussel, sorterar eller liknande

Vi har haft vårt första utvecklingssamtal för någon vecka sedan.

Vi fick hem papper att fylla i med frågor de pratar om, mest för att få fundera själva innan. Var mycket om vad dottern tycker är intressant nu, men även om vi tycker hon utvecklas och vad hon tagit med sen hon började på förskolan. Och hur vi kunde fortsätta för hennes bästa. Annars berättade de mest hur dagarna såg ut där lite mer ingående än vad man hunnit höra vid hämtningar :p
 
Vi hade också en period på 2-3 veckor där L inte var sig själv på föris. Hon brukar alltid vara glad och leka, men då blev hon ledsen lätt och ville mest sitta i knä. Började efter sjukdom och försvann efter nästa sjukdom. Såhär i efterhand tror jag att hon kanske inte riktigt återhämtade sig däremellan.

Jag hoppas det försvinner här med. Hon fick vara hemma tis-fredag denna vecka. Får se hur det går imorgon!
 
Ikväll är sista kvällen med en ettåring i huset! (Känns dock väldigt konstigt att kalla honom ”ettåring”, men rent tekniskt så :p). Tycker det är så mysigt att läsa de uppdateringar som kommer här men är uppenbarligen inte så bra på att skriva själv...

Liksom Kotten la Lilla A ner dagsovandet för ett tag sedan, han har ju varit vaken på helgerna men sovit på vardagarna under ett gäng månader men så en dag sa han till sambon att han inte skulle sova i vagnen, ”aten dället” (vaken istället), och sedan dess har det varit så. Talet har utvecklats massor, vilket är så himla kul :love: (och leder till mycket muntra miner från storebröderna när han experimenterar med namn på dagar, tid/längd etc... han fattar när den typen av ord ska användas, men hans utsagor blir ju lite roliga eftersom han såklart inte begriper vilken veckodag det är, vad klockan egentligen är osv :p). Han har också lärt sig läsa (titta på text och ljuda - precis som storebror tycker lilla A ;)) och är en riktig liten härmapa när det gäller det mesta :). Och han har börjat längta väldigt efter förskolestart, den senaste veckan har han pratat om ”barnen” och ”förskolan” varje dag :)
 
Ikväll är sista kvällen med en ettåring i huset! (Känns dock väldigt konstigt att kalla honom ”ettåring”, men rent tekniskt så :p). Tycker det är så mysigt att läsa de uppdateringar som kommer här men är uppenbarligen inte så bra på att skriva själv...

Liksom Kotten la Lilla A ner dagsovandet för ett tag sedan, han har ju varit vaken på helgerna men sovit på vardagarna under ett gäng månader men så en dag sa han till sambon att han inte skulle sova i vagnen, ”aten dället” (vaken istället), och sedan dess har det varit så. Talet har utvecklats massor, vilket är så himla kul :love: (och leder till mycket muntra miner från storebröderna när han experimenterar med namn på dagar, tid/längd etc... han fattar när den typen av ord ska användas, men hans utsagor blir ju lite roliga eftersom han såklart inte begriper vilken veckodag det är, vad klockan egentligen är osv :p). Han har också lärt sig läsa (titta på text och ljuda - precis som storebror tycker lilla A ;)) och är en riktig liten härmapa när det gäller det mesta :). Och han har börjat längta väldigt efter förskolestart, den senaste veckan har han pratat om ”barnen” och ”förskolan” varje dag :)
Kul med en uppdatering från er! Stort att även trådens minsting (eller minns jag fel nu?) fyller 2! Och vad härligt att det händer så mycket!


Jag har trott så länge att kotten tal ska lossna men det är verkligen ett steg fram och så ett tillbaka igen, han testar något litet men sen går han tillbaka till att bara säga Dä, typ.

Eller, egentligen är jag kanske "orättvis" för ibland säger han (tror jag) både titta och sitta, jita (rita eller rida) och nån enstaka gång har han sagt vad jag tolkade som "vill ha den". Och så försöker han säga färgernas namn (även om alla låter likadant - gluö:D - och imorse sa han för första gången mormor även om det sen bara blev babba och mamma när jag frågade om henne. Babba kan för övrigt vara både mamma och pappa eller hans eget namn så det gäller att hänga med... Det är lite som att kotten inte riktigt kopplar ihop att olika ord betyder olika saker när han ska säga dom själv.

Försöker att inte vara "otålig" men det är också frustrerande att han som trots allt är rätt så kommunikativ och verkar ha mycket han vill göra sig förstådd om ändå inte får till det med det verbala, och att märka att även de allra yngsta på fsk pratar både mer och så mycket tydligare... (jag vet ju att alla barn fokuserar på olika saker och utvecklas på olika sätt, och jag har ett par bekanta och kollegor vars barn började prata närmare 3 årsdagen, men ändå. Det vore så skönt om det kunde lossna...)
 
Kul med en uppdatering från er! Stort att även trådens minsting (eller minns jag fel nu?) fyller 2! Och vad härligt att det händer så mycket!


Jag har trott så länge att kotten tal ska lossna men det är verkligen ett steg fram och så ett tillbaka igen, han testar något litet men sen går han tillbaka till att bara säga Dä, typ.

Eller, egentligen är jag kanske "orättvis" för ibland säger han (tror jag) både titta och sitta, jita (rita eller rida) och nån enstaka gång har han sagt vad jag tolkade som "vill ha den". Och så försöker han säga färgernas namn (även om alla låter likadant - gluö:D - och imorse sa han för första gången mormor även om det sen bara blev babba och mamma när jag frågade om henne. Babba kan för övrigt vara både mamma och pappa eller hans eget namn så det gäller att hänga med... Det är lite som att kotten inte riktigt kopplar ihop att olika ord betyder olika saker när han ska säga dom själv.

Försöker att inte vara "otålig" men det är också frustrerande att han som trots allt är rätt så kommunikativ och verkar ha mycket han vill göra sig förstådd om ändå inte får till det med det verbala, och att märka att även de allra yngsta på fsk pratar både mer och så mycket tydligare... (jag vet ju att alla barn fokuserar på olika saker och utvecklas på olika sätt, och jag har ett par bekanta och kollegor vars barn började prata närmare 3 årsdagen, men ändå. Det vore så skönt om det kunde lossna...)

Visst är han yngst i tråden, den lilla segproppen på att komma ut ur den ombonade magen :D;)

Jag tycker du resonerar klokt kring talet, men jag förstår att/om du känner dig otålig. Med äldsta barnet minns jag att jag hade lite andan i halsen när han var 2,5 och jag förstod vad de tittade på på treårskontrollen, men det löste sig - det gör ju oftast det. Men inte desto mindre så unnar man dem ju att göra sig förstådda och så vore det ju skönt att veta i förväg :).

(Om att koppla ihop vad man säger och att olika saker heter olika förresten - jag har förstått det som att barn i allmänhet tror att de talar mycket tydligare än de gör, dvs de upplever att de säger ”katt” fastän de säger ”tatt”, och så sker gradvisa förtydliganden av vad de säger när/om de märker att det behövs för att göra sig förstådda/de får höra ordet om och om igen ”tatt!” - ”ja, titta Katten!”. Förmodligen tycker de att det är vi som är lite tröga som inte förstår allt de berättar jättetydligt ;))
 
Kul med en uppdatering från er! Stort att även trådens minsting (eller minns jag fel nu?) fyller 2! Och vad härligt att det händer så mycket!


Jag har trott så länge att kotten tal ska lossna men det är verkligen ett steg fram och så ett tillbaka igen, han testar något litet men sen går han tillbaka till att bara säga Dä, typ.

Eller, egentligen är jag kanske "orättvis" för ibland säger han (tror jag) både titta och sitta, jita (rita eller rida) och nån enstaka gång har han sagt vad jag tolkade som "vill ha den". Och så försöker han säga färgernas namn (även om alla låter likadant - gluö:D - och imorse sa han för första gången mormor även om det sen bara blev babba och mamma när jag frågade om henne. Babba kan för övrigt vara både mamma och pappa eller hans eget namn så det gäller att hänga med... Det är lite som att kotten inte riktigt kopplar ihop att olika ord betyder olika saker när han ska säga dom själv.

Försöker att inte vara "otålig" men det är också frustrerande att han som trots allt är rätt så kommunikativ och verkar ha mycket han vill göra sig förstådd om ändå inte får till det med det verbala, och att märka att även de allra yngsta på fsk pratar både mer och så mycket tydligare... (jag vet ju att alla barn fokuserar på olika saker och utvecklas på olika sätt, och jag har ett par bekanta och kollegor vars barn började prata närmare 3 årsdagen, men ändå. Det vore så skönt om det kunde lossna...)
Låter som att våra är ganska lika i talet. Jag tycker ändå det känns ganska ”lagom”. Inte tidigt men vi känner oss inte heller oroliga att det skulle vara sent. Här heter de flesta färger blu ;) och pappa, trappa och tappa låter så likt att man får gå på kontexten för att uppfatta rätt :p
Det kommer dock nya ord hela tiden, den senaste veckan är det både om (kom) och min (om sig själv, kan inte sitt namn och försöker inte heller).
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer som väntar knodd i vinter? Mig: 34 år och väntar mitt första barn, BF 7/12, så är nu i vecka 17+4. Hoppas att det trillar...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
47 408
Senast: Blyger
·
Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 170
Senast: gulakatten
·
Svar
737
· Visningar
38 564
Hemmet Har en cylinda diskmaskin från -17, insatt -18. Maskinen har låtit konstigt ett par dagar, men idag stannade den helt, vilket gjorde att...
Svar
0
· Visningar
351
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp