Vinterföräldrar 2012/2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vinterföräldrar 2012/2013

Vad jag längtade till den där mellanperioden alla pratade om sist! Lagom när illamåendet började ge sig i vecka 20 eller så så började elaka sammandragningar och foglossning istället. Då tror jag nog faktiskt att jag mådde bäst efter vecka 35 eller nåt sånt när jag inte var lika nervös för att bebis skulle bli väldigt prematur... Han föddes på BF+2. Jag var sjukskriven på 100 för risk för förtidsbörd från vecka 23...

Fogarna känner jag nu också, men de hann aldrig riktigt försvinna från förra graviditeten. Får tänka på hur jag ligger och inte sitta med benen i kors eller så. :)


Det jag ville ha sagt var bara att jag inte räknar med någon mellanperiod den här gången heller... ;)
 
Sv: Vinterföräldrar 2012/2013

Med dottern hade jag inte många såna veckor vad jag kan minnas, jag mådde fruktansvärt illa och kräktes fram till v. 14 ungefär, sen kände jag av henne första gången v. 16 och vid v. 20 började sammandragningarna....

Den här gången hoppas jag verkligen att jag slipper de förbannade sammandragningarna, vill minnas att det var vedervärdigt och jag var sjukskriven på 50% från v. 22 och gick sen hem på full HP.
Dock verkar den här graviditeten vara helt annorlunda - bara ett lätt illamående som nu försvunnit helt, inga kräkningar alls. Inga känningar från fogarna alls än så länge (kände av rätt tidigt med dottern) och överlag så mår jag riktigt, riktigt bra. Enda som är lika är huvudvärken, och som jag hatar den!
 
Sv: Vinterföräldrar 2012/2013

Mitt illamående börjar äntligen släppa nu... har haft 2 veckor som varit riktigt hemska.... men är fortfarande svår med maten och är väldigt från dag till dag om vad jag tycker om... :rofl:

Ska till barnmorskan på torsdag och då ska vi prata om både att jag har diabetes och högt blodtryck i min familj, två sämre saker om man e gravid så hoppas iaf att blodtrycker är bra.... har haft problem med för högt inann.

För övrigt rullar allt på och jag tycker det går bra.... men vissa dagar ser min mage ut att vara i minst månad 5-6... :confused: jätte konstigt. Någon annan som har liknande? Jag är ju inte så långt gången ännu så borde ju inte synas såå mycket..

Har också börjar få lite ont i ryggen långt ner i svanken och ibland när jag reser mig snabbt upp eller bär något tungt kan jag få en snabb, kraftfull smärta som ett hugg allra längst ner i magen, de går över efter ett par minuter. Har ingenaning om va det kan bero på... men har ett rätt tungt jobb.
 
Sv: Vinterföräldrar 2012/2013

Jag tror faktiskt att jag känt bebisen volta ett par gånger nu i veckan :). Illa har jag inte mått på ett gäng veckor, däremot ägnade jag tre veckor åt förkylningen från helvetet direkt efter att illamåendet slutade, så de senaste dagarna är de första dagarna på två månader som jag mått okej :grin:
 
Sv: Vinterföräldrar 2012/2013

Usch, jag minns dina sammandragningar sedan sist, Zody. Hoppas att både du och trazel slipper det den här gången!
 
Sv: Vinterföräldrar 2012/2013

Magen är alldeles säkert bara tarmarna som spökar, det lägger sig med tiden och sen kommer den riktiga lilla bulan. :D Ryggen är säkert fogarna som spökar lite, och huggen i magen låter precis som ligamentsmärtorna som man kan få. Får själv såna hugg ibland, men den här gången vet jag ju vad det är.
Måste erkänna att vänta andra barnet är väldigt skönt, allt har sin gång och jag stressar inte upp mig för mycket, känner mig trygg med det jag upplever liksom. Mycket skönt! :D
 
Sv: Vinterföräldrar 2012/2013

Jag tar nog det mesta med mer ro när vi redan har ett barn. Inställningen är lite mer "går det vägen så är det jätteroligt - går det inte vägen så är det så". Jag tror det har att göra med att jag mår så dåligt och orkar helt enkelt inte oroa mig så mycket.

Jag lägger den lilla energi jag har på sonen. Stackars sambon drar ett jättelass här hemma.
 
Sv: Vinterföräldrar 2012/2013

Jag är också en sån med massa sammandragningar.
Mina har redan börjat, gjorde det i v.15.
Var sjukskriven förra graviditeten på 100% från v.25 pga det. Risk för förtidsbörd är nog mest något dr skriver på intyget för att försäkringskassan ska godkänna det.
Mina barn har inte kommit för tidigt, trots mycket sammandragningar, som tom varit regelbundna till och från.
Trean kom i v.38+4. Det var alldeles lagom :laugh:
 
Sv: Vinterföräldrar 2012/2013

Vill nog minnas att läkaren skrev något om hotande förtidsbörd för mig med, men det var aldrig någon egentlig risk för det.. Sen låg hon dessutom kvar till BF+12 :D

Jag var till BM igår för att ta alla prover, och allt såg toppen ut. Frågade om huvudvärken och blev rekommenderad Eeze, men nu när jag googlar och läser på FASS osv så ser jag att man inte bör äta det om man försöker bli gravid eller är gravid, och inte heller under graviditetens sista 3 månader. Blev jätteosäker, för hade verkligen hoppats på att kunna ta något annat än Alvedon mot värken...

Fick även boka tid för RUL, känns som en evighet dit. :D Har ni andra fått era tider än?
 
Sv: Vinterföräldrar 2012/2013

Finns chans att vi blir BB-kompisar då om tvåorna håller sig som ettorna. :p

Jag ska på inskrivning på måndag. Jag vet inte, bokar man tid till RUL då? Förra gången fick jag själv ringa specMVC för att boka tid för det.

Förresten, får jag fråga vilken MVC du går på? Om jag byter till vår nya VC (som jag tror jag bestämt mig för) så hamnar jag plötsligt i Köping (Ullvi-Tuna) för MVC och där har jag noll koll...
 
Sv: Vinterföräldrar 2012/2013

Haha ja det kanske vi blir i såna fall! :)

När jag väntade dottern så bokade BM tiden men nu fick jag ringa själv.
Jag går på Ullvi-Tuna, det är den enda MVC som finns här i stan. ;) Vi trivs, gick hos Annelie med dottern och hos Yvonne den här gången. Har även träffat Maria och alla är verkligen superbra och trevliga! Byter du så kanske vi ses redan där eller på någon ev. föräldraträff om det blir någon sån. :D
 
Sv: Vinterföräldrar 2012/2013

Fick även boka tid för RUL, känns som en evighet dit. :D Har ni andra fått era tider än?

Bra att allt såg så bra ut!

Vi har tid för RUL i början av augusti någon gång, men jag måste boka om dag och tid så att det inte krockar med jobbet - har redan varit borta så mycket för läkarbesök/operation och mer lär det väl bli... Sköterskan som gjorde KUB-ultraljudet ville dock att RUL skulle göras relativt "sent", för kejsarsnittsärret gav mycket skuggor som gjorde det svårt att se. När ska du göra? :)
 
Sv: Vinterföräldrar 2012/2013

Delvis KL

Jag känner också att jag är i en mellanperiod nu. Känner mig småtjock, men i övrigt mår jag bra :) Illamåendet håller sig borta så länge jag äter var 3:e timme ungefär.

Jag ska faktiskt åka och prova mammabyxor i morgon, för jag börjar bli trött på att byxorna skär in i magen på kvällen när den putar som mest ;) Har ni börjat se gravida ut än? Jag är v 14+2 idag, jag och sambon tycker det syns lite nu. Tur man jobbar på sjukhuset så man får gå i pyjamas hela dagarna (och dölja magen ett tag till)!

Dock blev jag lite orolig över att två kompisar som har BF efter mig redan har fått sin tid till RUL, och jag inte har fått den. Ringde till ultraljudsavd idag, och de säger att de fått en ofullständig remiss som de skickat tillbaka till MVC :cry: Och det var 5 veckor sedan! Så nu försöker jag få tag i min barnmorska.
 
Sv: Vinterföräldrar 2012/2013

Tjock? Japp! Gravid? Njae... Det medta sitter i och för sig på mage/bröst och både jag och sambon ser definitivt att jag inte ser ut dom vanligt, men på jobbet har jag ännu kunnat klä bort det. Tycker dock att det syns mer denna graviditet än förra, då berättade jag inte förrän efter RUL...

Trist att det strulat med din tid för RUL, men förhoppningsvis är det något de rättar upp lätt!
 
Sv: Vinterföräldrar 2012/2013

Jasså, fröken med noll koll här! :D

Jag skyller på att jag inte är infödd KAK-are. :p Vi får se, jag träffade Anna här, hon kom ju från Ullvi-Tuna. Hon var super i alla fall. Nu verkar det kommit en ny igen här och henne gillade jag inte så starkt... Kanske ska skynda på och fixa om listningen redan nu så jag kan gå på inskrivning där jag ska gå resten av graviditeten. Annars hade jag tänkt gå på inskrivningen här, sen är det ju så länge innan det blir nåt besök hos BM i alla fall.

Velig och noll koll är mina mellannamn! :D


*fortsätter på samma knapp*

Jag är tjock, men ingen gravidmage. Bara allmänt småfet känns det som. Har dock gått ner 5 kg sen jag plussade pga. illamåendet...
 
Sv: Vinterföräldrar 2012/2013

Jag har fått en tydlig liten gravidmage. Kan inte ens klä den osynlig längre.
Köpte ett par mammashorts igår på h&m, för 75 kr! Kunde tom klämma in mig i ett par 34:or.
Vet inte hur mycket jag gått upp. Har inte vågat väga mig sedan inskrivningen. Då låg jag på +2 kg.

På måndag ska vi på RUL. Ska bli så kul att se det lilla livet igen.
Åker till Finland direkt efter och blir borta i två veckor, så jag kommer nog inte hinna upplysa er om hur det gick.
 
Sv: Vinterföräldrar 2012/2013

Jag vill också att det ska bli dags för RUL snart! Den här gången har vi ju inte tjuvtittat nåt i förväg på den lilla. :p Jag tror jag kommer bli flyttad ungefär en vecka tidigare, fast det kanske bara är önsketänkande. :D
 
Sv: Vinterföräldrar 2012/2013

På måndag ska vi på RUL. Ska bli så kul att se det lilla livet igen.
Åker till Finland direkt efter och blir borta i två veckor, så jag kommer nog inte hinna upplysa er om hur det gick.

Ha det så skönt i Finland och hoppas att allt ser bra ut på RUL!
 
Sv: Vinterföräldrar 2012/2013

Lycka till på måndag, och trevlig semester Mustasukka!

*kl*
Här är det inte dags för RUL än på ett tag, 16 aug är det dags! Hoppas så att allt ser bra ut, då får jag en en dag sen, men perfekt födelsedagspresent! :D
Ang. mage så ser och känner jag mig bara tjock, trots noll viktuppgång.. Magen är svullen och putar mest hela tiden, inte kul alls. Kan väl med nöd och näppe klä bort det, men längtar så efter en riktig liten mage istället...
 
Sv: Vinterföräldrar 2012/2013

*KL*

Här rullar det på.. vecka 8 + någonting :) kan inte för mitt liv minnas min förra mens första dag. Bebis var ju inte planerad. Först skulle jag gå ner i vikt..och plugga klart (läser psykoterapeut steg 1 vid sidan av arbete) så planen var att sätta igång med bebisverkstad i september.. eventuellt.
Men, men nu hoppas jag att allt går vägen. Är mer orolig den här graviditeten, men jag är ju äldre än med de andra två (är 32) och det är ju 7,5år sedan jag fick min yngsta.

Illamåendet har börjat hälsa på.. vid sidan av den förlamande tröttheten och känsligheten för lukter..

Nästa vecka är det dags för inskrivning.. sen är det väntan på Nupp-test..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 404
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 548
Senast: QueenLilith
·
Övr. Barn Lite kortfattat : I slutet på 2012 fick jag veta av en lärare på äldsta sonens skola att de skulle göra en orosanmälan till...
Svar
7
· Visningar
2 050
Senast: Meibla
·
Tjatter Halloween 1925 - Sådär Carson, nu tror jag att allt är färdigt inför festen. Hur gick det förresten, fick ni tag på en extra footman? -...
66 67 68
Svar
1 349
· Visningar
51 060

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Min sambo mår dåligt av hunden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp