Vinterföräldrar 2015-2016 #3

@Maja_Kandi jag funderar också på om jag ska hoppa in och jobba lite helg. Inte riktigt än dock. Mest för rastlöshetens skull men pengar är ju trevligt också.

@Positron kul med babysim! Här verkar de sista börja i april men då är han för liten :(
Vad har de för ålder/storlekskrav för att börja?
Denna omgången började förra veckan och då var han fem och en halv vecka och de har 2 månader som åldersgräns och då måste de väga över 4 kg. Nästa vecka är han sju och en halv vecka gammal och det var inga problem att få hoppa in i gruppen, så han lär ju vara yngst.
Kanske det går att lösa om du pratar med dem?
 
Tja i korthet kan jag säga att det röktes en del olagliga sustanser, det var en massa färg inblandat och man tappade barnet i en damm...:D
Hehe, låter spännande!

Tror nog att mixen mellan min familj och sambons familj blir spännande nog. Kanske så att man önskar att olagliga substanser var inblandat :rofl:
 
Vad har de för ålder/storlekskrav för att börja?
Denna omgången började förra veckan och då var han fem och en halv vecka och de har 2 månader som åldersgräns och då måste de väga över 4 kg. Nästa vecka är han sju och en halv vecka gammal och det var inga problem att få hoppa in i gruppen, så han lär ju vara yngst.
Kanske det går att lösa om du pratar med dem?

3 mån gräns på alla jag har kollat på.
(och nåt mer krav, typ 4 kg och läkt navel men det är uppnått).
 
@Milosari Grattis till bebisen! Läste om din förlossning. Tänkte tipsa om att om du hade gravidförsäkring så kan den täcka (dvs du får ett engångsbelopp) tex stor blodförlust och akut operation. Kan vara värt att kolla upp!

Gäller även er andra som tex fått genomgå akut kejsarsnitt pga komplikationer vid förlossning.

Mvh Miks
 
Tycker att det börjar hända en del utvecklingsmässigt nu. Han är vaken mer och har verkligen börjat titta på saker.

Har ägnat mig åt lite ytligheter i veckan också :) beställt och fått hem nya kläder (amningstopp, amningsbhar, en vanlig men amningsvänlig topp och jeans) och klippt mig (medan mormor tog en promenad med lilleman). Skönt och välbehövligt!
 
Jag nojar över babysim. Det börjar en ny grupp den 20e men jag vill helst vänta tills han är lite äldre än precis fyllda 3 månader. Känns så lätt hänt att han "tappar huvudet" och ploppar under ytan eller dyl. Men om det blir svårt så får vi gå med i den här nya gruppen.

Börjar läsa på om smakportioner också, kommer prova vid 4 månader som det känns nu. Han är väldigt intresserad utav oss när vi äter, smakar på allt han får grepp om och lapar snällt i sig sina droppar på sked. Någon mer som börjar tänka på vanlig mat?
 
Jag nojar över babysim. Det börjar en ny grupp den 20e men jag vill helst vänta tills han är lite äldre än precis fyllda 3 månader. Känns så lätt hänt att han "tappar huvudet" och ploppar under ytan eller dyl. Men om det blir svårt så får vi gå med i den här nya gruppen.

Börjar läsa på om smakportioner också, kommer prova vid 4 månader som det känns nu. Han är väldigt intresserad utav oss när vi äter, smakar på allt han får grepp om och lapar snällt i sig sina droppar på sked. Någon mer som börjar tänka på vanlig mat?
Jag har också börjat fundera på det där med mat. Lillan vill gärna sitta i knät när jag äter och hon får lukta på grejer sedan ett tag. Hon har även fått slicka på både morot och pannkaka. Det var väl sådär intressant så vi väntar nog någon vecka till.

Vi ska på föräldragruppen på måndag och då skulle vi prata om mat. Passar bra eftersom hon blir 4 mån nästa vecka.

Apropå mat verkar det bli återinförande av nattmat här. Två nätter nu har hon börjat låta, sprattla och högljutt suga på sina händer runt kl 3. Igår lät jag henne vara och då vaknade hon för dagen redan vid 6 (jag fick inte sova mkt pga sprattlet). Inatt provade jag att mata. Hon åt bra utan att vakna och sov sedan betydligt lugnare ända till kl 8.
 
Här har liten sovit första natten i egen säng! Wow! Lade honom i sängen och han låg och sprattlade och lät lite en stund och sen måste han ha somnat, den utmattade mamman somnade visst innan. :o :p Jag vaknade till vid tre, då låg han och viftade och småpratade lite igen men somnade om. Vid halv fem vaknade jag av att han låg och sög på händerna och letade i snutten så då plockade jag upp honom. Han åt och somnade bredvid mig och fick sen ligga i vår säng tills han vaknade igen. :) Så skönt om han kan fortsätta sova i spjälsängen nu! :)
 
@Milosari Grattis till bebisen! Läste om din förlossning. Tänkte tipsa om att om du hade gravidförsäkring så kan den täcka (dvs du får ett engångsbelopp) tex stor blodförlust och akut operation. Kan vara värt att kolla upp!

Gäller även er andra som tex fått genomgå akut kejsarsnitt pga komplikationer vid förlossning.

Mvh Miks
Tack! Jag beställde och fyllde i papper till försäkring men glömde skicka in... Så det blir inget med det tyvärr.

Ett stygn på klippet lossnade i natt (aaaaj!). Det blev en liten glipa på såret men jag tycker att glipan var mindre på morgonen. Är det något som är lönt att söka vård för? Jag är inte så sugen på att släpa med mig bebisen på jouröppna vårdcentralen precis...
 
Tack! Jag beställde och fyllde i papper till försäkring men glömde skicka in... Så det blir inget med det tyvärr.

Ett stygn på klippet lossnade i natt (aaaaj!). Det blev en liten glipa på såret men jag tycker att glipan var mindre på morgonen. Är det något som är lönt att söka vård för? Jag är inte så sugen på att släpa med mig bebisen på jouröppna vårdcentralen precis...
Jag kan vara helt ute och cykla men är det vårdcentralen man ska kontakta om sånt? MVC känns ju mer rimligt, ring dem och fråga.
 
Tack! Jag beställde och fyllde i papper till försäkring men glömde skicka in... Så det blir inget med det tyvärr.

Ett stygn på klippet lossnade i natt (aaaaj!). Det blev en liten glipa på såret men jag tycker att glipan var mindre på morgonen. Är det något som är lönt att söka vård för? Jag är inte så sugen på att släpa med mig bebisen på jouröppna vårdcentralen precis...
Jag hade ringt till BB och frågat om stygnet. Under den första veckan är de ansvariga för dig, om de inte är det längre vet de ju vart du ska vända dig (trol mvc).
 
Det var tydligen akutgyn som man skulle ta kontakt med och det var som jag trodde, kroppen får själv fixa det här. Mera xylocainsalva it is! Störigt bara när alla andra smärtor håller på att ge med sig, jag vill ut och gå på promenader nu!

En kort promenad med barnvagnen blev det i alla fall, den lille sov nästan hela tiden och fortsatte sova en stund när vi kom hem. Han har inte velat sova så mycket själv annars utan vill vara så nära som möjligt. Helst ska han ha min tutte som huvudkudde också :love:. Väldigt rart och mysigt men något opraktiskt ibland...
 
Det var tydligen akutgyn som man skulle ta kontakt med och det var som jag trodde, kroppen får själv fixa det här. Mera xylocainsalva it is! Störigt bara när alla andra smärtor håller på att ge med sig, jag vill ut och gå på promenader nu!

En kort promenad med barnvagnen blev det i alla fall, den lille sov nästan hela tiden och fortsatte sova en stund när vi kom hem. Han har inte velat sova så mycket själv annars utan vill vara så nära som möjligt. Helst ska han ha min tutte som huvudkudde också :love:. Väldigt rart och mysigt men något opraktiskt ibland...
Bra att du fått svar. Bara att hoppas att det läker ihop fort.

Det är mysigt när de ligger på bröstet. Vänta bara tills han blir äldre och har brösten som leksaker också. Man kan göra allt möjligt med ett bröst vet du, dra i det, bita, nypa och gosa in hela ansiktet tex:D
 
Bra att du fått svar. Bara att hoppas att det läker ihop fort.

Det är mysigt när de ligger på bröstet. Vänta bara tills han blir äldre och har brösten som leksaker också. Man kan göra allt möjligt med ett bröst vet du, dra i det, bita, nypa och gosa in hela ansiktet tex:D

Särskilt när man är mätt men ens mamma får för sig att amma ändå... Morra, hugga osv. Mest charmigt.
 
Och här är det skitjobbigt. Friden är förbi sedan bra länge nu. Idag har jag på allvar börjat fundera på att ge upp amningen, det är så skitjobbigt att få honom att ta bröstet. Såfort jag lägger honom tillrätta vare sig det är i sängen eller famnen börjar han gråta och spjärna emot. Blir som en ostbåge och helt omöjlig att få in en tutte i munnen. Varenda gång. Ju tröttare han är desto värre är det, och utan mat/tröst somnar han ju inte. Enda sättet att få honom att slappna av är att slå på köksfläkten på fullt ös, vagga honom någon minut och sedan stå under fläkten och pricka munnen med bröstet. Flaska är enklare, det tar han rätt snabbt. Fläktamning tär på mamma när det är 15 gånger om dagen liksom. Funderar på att ringa bvc i veckan om det inte plötsligt blir bättre. Ont tror jag inte han har, blir helt nöjd när man stoppar in tissen igen. Om han inte har varit vaken i fem timmar och matstrejkat, då är det livat värre. Tips?
 
Och här är det skitjobbigt. Friden är förbi sedan bra länge nu. Idag har jag på allvar börjat fundera på att ge upp amningen, det är så skitjobbigt att få honom att ta bröstet. Såfort jag lägger honom tillrätta vare sig det är i sängen eller famnen börjar han gråta och spjärna emot. Blir som en ostbåge och helt omöjlig att få in en tutte i munnen. Varenda gång. Ju tröttare han är desto värre är det, och utan mat/tröst somnar han ju inte. Enda sättet att få honom att slappna av är att slå på köksfläkten på fullt ös, vagga honom någon minut och sedan stå under fläkten och pricka munnen med bröstet. Flaska är enklare, det tar han rätt snabbt. Fläktamning tär på mamma när det är 15 gånger om dagen liksom. Funderar på att ringa bvc i veckan om det inte plötsligt blir bättre. Ont tror jag inte han har, blir helt nöjd när man stoppar in tissen igen. Om han inte har varit vaken i fem timmar och matstrejkat, då är det livat värre. Tips?
Det där händer här med ibland. Ofta känns det som att han gått in i nån form av "overspin". Jag har löst det genom att klämma fram någon droppe mjölk så at han känner smaken direkt när tutte träffar mun, nån gång när det varit riktigt illa har jag tagit mjölk på fingret och duttat in i munnen på honom, lättare att pricka än med tutten när han flänger med huvudet :p
 
Och här är det skitjobbigt. Friden är förbi sedan bra länge nu. Idag har jag på allvar börjat fundera på att ge upp amningen, det är så skitjobbigt att få honom att ta bröstet. Såfort jag lägger honom tillrätta vare sig det är i sängen eller famnen börjar han gråta och spjärna emot. Blir som en ostbåge och helt omöjlig att få in en tutte i munnen. Varenda gång. Ju tröttare han är desto värre är det, och utan mat/tröst somnar han ju inte. Enda sättet att få honom att slappna av är att slå på köksfläkten på fullt ös, vagga honom någon minut och sedan stå under fläkten och pricka munnen med bröstet. Flaska är enklare, det tar han rätt snabbt. Fläktamning tär på mamma när det är 15 gånger om dagen liksom. Funderar på att ringa bvc i veckan om det inte plötsligt blir bättre. Ont tror jag inte han har, blir helt nöjd när man stoppar in tissen igen. Om han inte har varit vaken i fem timmar och matstrejkat, då är det livat värre. Tips?
Vet inte om jag förstått dig rätt, men om han trycker huvudet bakåt så kan du prova det de gjorde på BB när lillan inte ville ta tag. Det kändes lite brutalt men fungerade. Tryck ut lite mjölk på bröstvårtan och ta om bebis huvud och för det till bröstet. Håll kvar tills han "fastnat".
 
Vet inte om jag förstått dig rätt, men om han trycker huvudet bakåt så kan du prova det de gjorde på BB när lillan inte ville ta tag. Det kändes lite brutalt men fungerade. Tryck ut lite mjölk på bröstvårtan och ta om bebis huvud och för det till bröstet. Håll kvar tills han "fastnat".
"Tills han fastnat" :rofl:

(Ja, jag är trött. Ja, humorn är låg.)
 
Och här är det skitjobbigt. Friden är förbi sedan bra länge nu. Idag har jag på allvar börjat fundera på att ge upp amningen, det är så skitjobbigt att få honom att ta bröstet. Såfort jag lägger honom tillrätta vare sig det är i sängen eller famnen börjar han gråta och spjärna emot. Blir som en ostbåge och helt omöjlig att få in en tutte i munnen. Varenda gång. Ju tröttare han är desto värre är det, och utan mat/tröst somnar han ju inte. Enda sättet att få honom att slappna av är att slå på köksfläkten på fullt ös, vagga honom någon minut och sedan stå under fläkten och pricka munnen med bröstet. Flaska är enklare, det tar han rätt snabbt. Fläktamning tär på mamma när det är 15 gånger om dagen liksom. Funderar på att ringa bvc i veckan om det inte plötsligt blir bättre. Ont tror jag inte han har, blir helt nöjd när man stoppar in tissen igen. Om han inte har varit vaken i fem timmar och matstrejkat, då är det livat värre. Tips?
Låter jobbigt! Men tror du fått bra tips av de andra.
Måste bara fråga, hur upptäckte du att det fungerade vid fläkten? Kunde inte låta bli att fnissa lite när jag läste det. Man provar verkligen allt när liten är missnöjd :D
 

Liknande trådar

Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
19 974
Senast: Mineur
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
72 229
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
21 113
Senast: Rie
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 464

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra blötmat
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Föl 2023
  • Dressyrsnack 17
  • Galoppombytenas mysterium (utbruten ur Dressyrsnack)

Omröstningar

Tillbaka
Upp