Vinterföräldrar 2015-2016 #3

Och här är det skitjobbigt. Friden är förbi sedan bra länge nu. Idag har jag på allvar börjat fundera på att ge upp amningen, det är så skitjobbigt att få honom att ta bröstet. Såfort jag lägger honom tillrätta vare sig det är i sängen eller famnen börjar han gråta och spjärna emot. Blir som en ostbåge och helt omöjlig att få in en tutte i munnen. Varenda gång. Ju tröttare han är desto värre är det, och utan mat/tröst somnar han ju inte. Enda sättet att få honom att slappna av är att slå på köksfläkten på fullt ös, vagga honom någon minut och sedan stå under fläkten och pricka munnen med bröstet. Flaska är enklare, det tar han rätt snabbt. Fläktamning tär på mamma när det är 15 gånger om dagen liksom. Funderar på att ringa bvc i veckan om det inte plötsligt blir bättre. Ont tror jag inte han har, blir helt nöjd när man stoppar in tissen igen. Om han inte har varit vaken i fem timmar och matstrejkat, då är det livat värre. Tips?

Tuttförvirring? (Att han inte vill ha bröstet när det är enklare/föredrar/fått smak för flaska?). Förstår att det är jobbigt :crazy:

Här är lilleman två veckor idag och amningen funkar lite bättre. I början satt han fast vid bröstet dygnet runt och sov nästan inte, slumrade till lite när han åt och fortsatte sen. Igår och idag har det blivit lite mer rutiner känns det som, och har till och med kunnat lägga ner honom i babynestet när han somnat! Inatt sov han hela natten i nestet och jag behövde bara ta upp honom två gånger för mat, och kunde sen lägga tillbaka honom när han somnat. Känner mig lite mer vid liv idag än jag gjort på länge :p Får gärna fortsätta så! Känner fortfarande att jag nog inte kommer amma i evighet men vill gärna fixa några månader. Bröstvårtorna är så ömma bara :yuck:
Känns lite läskigt att sambon ska börja jobba på måndag och vi får klara oss själva på dagarna... :nailbiting:
 
Tuttförvirring? (Att han inte vill ha bröstet när det är enklare/föredrar/fått smak för flaska?). Förstår att det är jobbigt :crazy:

Här är lilleman två veckor idag och amningen funkar lite bättre. I början satt han fast vid bröstet dygnet runt och sov nästan inte, slumrade till lite när han åt och fortsatte sen. Igår och idag har det blivit lite mer rutiner känns det som, och har till och med kunnat lägga ner honom i babynestet när han somnat! Inatt sov han hela natten i nestet och jag behövde bara ta upp honom två gånger för mat, och kunde sen lägga tillbaka honom när han somnat. Känner mig lite mer vid liv idag än jag gjort på länge :p Får gärna fortsätta så! Känner fortfarande att jag nog inte kommer amma i evighet men vill gärna fixa några månader. Bröstvårtorna är så ömma bara :yuck:
Känns lite läskigt att sambon ska börja jobba på måndag och vi får klara oss själva på dagarna... :nailbiting:

Bröstvårtorna blir bättre jag lovar! Jag trodde jag skulle explodera första två veckorna innan det vände. Men nu är man härdad och det känns inte längre, så den biten kommer bli bättre! :)

@Balahé
Så gjorde de med Edvin också, verkligen tryckte emot. Såg ju lite brutalt ut men det funkade ju uppenbarligen. :p

@Bluefish
Låter jobbigt, här har det blivit rätt okoncentrerat vissa måltider. Mycket roligare att försöka titta på allting istället för att äta. Men inte så illa som för er...
 
Tuttförvirring? (Att han inte vill ha bröstet när det är enklare/föredrar/fått smak för flaska?). Förstår att det är jobbigt :crazy:

Här är lilleman två veckor idag och amningen funkar lite bättre. I början satt han fast vid bröstet dygnet runt och sov nästan inte, slumrade till lite när han åt och fortsatte sen. Igår och idag har det blivit lite mer rutiner känns det som, och har till och med kunnat lägga ner honom i babynestet när han somnat! Inatt sov han hela natten i nestet och jag behövde bara ta upp honom två gånger för mat, och kunde sen lägga tillbaka honom när han somnat. Känner mig lite mer vid liv idag än jag gjort på länge :p Får gärna fortsätta så! Känner fortfarande att jag nog inte kommer amma i evighet men vill gärna fixa några månader. Bröstvårtorna är så ömma bara :yuck:
Känns lite läskigt att sambon ska börja jobba på måndag och vi får klara oss själva på dagarna... :nailbiting:

Har du testat att smörja in bröstvårtorna? Lanolin (tror det är samma som purelan) gjorde underverk för mina.
 
Har du testat att smörja in bröstvårtorna? Lanolin (tror det är samma som purelan) gjorde underverk för mina.

Har använt både Purelan och mam salva+ kompresser från start. Har känsliga nipplar i vanliga fall, nu är det absurt. Har även haft såna där mjölkuppsamlare i bh-n bara för att kläderna inte ska ligga direkt emot. Tog dock bort dem häromdagen för de måste vänja sig. Behöver dem inte för mjölkens skull.
Det är inga sår eller så, bara sjukt ömt och obekvämt.
 
Ett tips jag läst om hur man får rätt ättemp på ersättningen snabbt är att koka upp vatten och sedan förvara det i kylen. Sedan blandar du det uppkokta och nedkylda vattnet med det nyligen uppkokta till ättemperatur. Har inte provat själv då vi inte gett ersättning sedan första dagarna på BB och då kom personanlen med flaskan, blandat och klart.

:bow::bow: Detta har hjälpt enormt! :)

Känner fortfarande att jag nog inte kommer amma i evighet men vill gärna fixa några månader. Bröstvårtorna är så ömma bara :yuck:

Jag hade ont i flera veckor och fick en period gå topless och dränka bröstvårtorna i lanolin här hemma för det gjorde så ont när tyg eller vadsomhelst nuddade :p Nu är det hyfsat bra dock, gör inte ont förutom när bebis ska ha amningsmaraton som han haft nu i några dagar...
 
Har använt både Purelan och mam salva+ kompresser från start. Har känsliga nipplar i vanliga fall, nu är det absurt. Har även haft såna där mjölkuppsamlare i bh-n bara för att kläderna inte ska ligga direkt emot. Tog dock bort dem häromdagen för de måste vänja sig. Behöver dem inte för mjölkens skull.
Det är inga sår eller så, bara sjukt ömt och obekvämt.

Kan dock vara början på att bli sår, jag trodde inte heller att det var några sår utan bara riktigt ömt. Men sen när jag började lufta mer så läkte det och jag fick sårskorpor. Tog ett tag för det att läka och vid ett tillfälle började det blöda. Rekommenderar amningsgummi! Gör fortfarande ont förstås men det blir inte så ansträngt för själva vårtan på samma sätt, har varit min räddare i nöden många gånger och körde ständigt med gummi under en period.
 
@Evenstar Jag håller med @Riru om amningsnapp. De skonar bröstvårtorna när de är ömma. Purelan efter varje amning och amningsnapp på vid amning hjälpte mig iaf. Gärna låta bröstet lufttorka utan att torka bort mjölken också. Även att hålla på att torka sliter ju på huden.
 
Edvin sov i egen säng även inatt, ända till klockan fem! :love: Så gudomligt skönt! Jag vaknar ändå på natten men behöver inte kliva upp, imorse vaknade jag av att han låg och sög på händerna igen, blir nog en tumsugare detta, nappen ratar han helt numera.
 
Tack för tipsen hörrni! Har testat dem idag, att hålla emot när han spjärnar och mjölka ut så han ska förstå vad som är på gång. Då tog han bröstet, men efter 10 sekunder börjar han åla och sparka och vill inte. Är rätt säker på att det rör sig om en amningsstrejk grundad i att allt omkring är mer intressant. Det är som att han blir arg när enda utsikten blir mammas bröst. Han tystnar när han blir sysselsatt igen. Sedan drar det igång ännu värre tio minuter senare när han är ännu tröttare. Måste prata med min bm, vet inte om jag orkar "kämpa igenom" detta. Kommer behöva sluta amma dagtid om knappt två månader oavsett. Nätterna går bra, då är han så trött att han tar vad som helst.
 
Även jag fick tipset att vara lite bestämd med amningen och inte vänta på att han själv prickar tutten utan att jag passar på att trycka in den i munnen när den är öppen. Jag har en bröstvårta som är lite intryckt och den är alltså svårare att få grepp om och den lille blir snabbt frustrerad. Men genom att jag är lite mer bestämd så går det mycket bättre.
 
Det funkar lite bättre, jag får honom att ta tag men han släpper rätt snart. Jaja, har matat med ersättning när det är sovdags och sedan bytt till bröst när han hållit på knoppa in och ska snutta. Han har sovit två timmar nu, kors i taket. Borgar för en glad bebis ikväll! :up:

@Mois Haha jo jag förstår det :D När han blivit gnällig i bilen har jag desperat tryckt på massa knappar, det är ju svårt att amma på en europaväg liksom. Fläkten till framrutan är populär, då brukar han somna inom ett par minuter. Då provade jag köksfläkten! Och badrumsfläkten, ska väl erkännas.
 
Jag har skummat genom tråden lite, missat helt att det startats en ny tråd :D
Sitter typ aldrig vid datorn längre och tycker att mobilen är bökig med just buke.

Men ang. dop så vi ska döpa, första helgen i April. Vi döper för att vi vill, vi är båda med i svenska kyrkan och vill därför att vårt barn ska vara det. Vi är inte troende.

Ang. mata på flaska. Vi har tidigare använt MAM anti colic flaskor men har nu testat Twistshake :love: Vilka flaskor!
 
Jag googlade nappflaskor häromdagen, förvirrande!
Flaskor för att passa extra bra ihop med amning (låter ju bra) genom att skapa vacum.
Antikolik flaskor (vissa också bra vid amning) som är gjorda för att förebygga vacum.
Och vissa i glas...
 
Vincent ser sig omkring mer och mer medvetet. Det mest intressanta som finns för tillfället är en rosett från hundtävling som hänger på kylen.
 
Jag googlade nappflaskor häromdagen, förvirrande!
Flaskor för att passa extra bra ihop med amning (låter ju bra) genom att skapa vacum.
Antikolik flaskor (vissa också bra vid amning) som är gjorda för att förebygga vacum.
Och vissa i glas...

Jag tycker Twistshake flaskorna efterliknar amningen mkt bra :D
 
Jag googlade nappflaskor häromdagen, förvirrande!
Flaskor för att passa extra bra ihop med amning (låter ju bra) genom att skapa vacum.
Antikolik flaskor (vissa också bra vid amning) som är gjorda för att förebygga vacum.
Och vissa i glas...

Kör med MAM antikolik flaskor och det funkar bra med amningen än så länge :)
 
Första natten på länge nu som jag fått sova mer än 2-3 timmar. Vet inte vad som hänt men helt plötsligt så slutade han att böka runt, gny, gråta, vrida sig och ha sig ständigt under hela natten. Antingen är det för att jag dragit ner drastiskt på socker och inte ätit någon choklad, eller så är det för att han fick en droppe mindre av d-dropparna igår, eller så var det för att det var varmare i sovrummet än det varit på ett tag (brukar ha rätt svalt), eller för att jag ätit mindre mjölkprodukter än vanligt. Att det ska vara så svårt att hitta just den orsaken/anledningen till saker och ting :p Aja, mamma är på bra humör idag och har precis bakat scones och håller på och kokar risgrynsgröt :up:


Vincent ser sig omkring mer och mer medvetet. Det mest intressanta som finns för tillfället är en rosett från hundtävling som hänger på kylen.

Lite roar de små :D Lille herrn här tyckte tydligen att våra vita gardiner i vardagsrummet var såpass roliga nu på morgonen att han skrattade och pratade med dem när det skulle ätas...



Har era bebisar mardrömmar? Ibland när vår lille ligger och sover så kan han vakna helt plötsligt utan anledning och bara vråla rakt ut och gråta som jag vet inte vad. Då är det tröst och tutte som gäller. Händer väl inte så ofta men några gånger i veckan iaf. Ibland gråter han i sömnen också och plutar ut med underläppen men det vaknar han inte av.
 
Edvin sov i egen säng även inatt, ända till klockan fem! :love: Så gudomligt skönt! Jag vaknar ändå på natten men behöver inte kliva upp, imorse vaknade jag av att han låg och sög på händerna igen, blir nog en tumsugare detta, nappen ratar han helt numera.

Tror vår håller på och bli en tumsugare också, han som tidigare gärna tagit nappen vägrar helt nu och föredrar att suga på sina händer eller på kläder/tyger..
 

Liknande trådar

Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
19 975
Senast: Mineur
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
72 229
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
21 113
Senast: Rie
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 464

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra blötmat
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp