Vinterföräldrar 2015-2016 #3

Vi har börja att använda stl 80 här med. En del passar i stl 74 fortfarande, det är längden på bodiesarna som brukar ställa till det.
Mätning och vägning på fredag, ska bli spännande!
 
Inatt har vi haft en tung natt, jag har inte kunnat sova pga fullmåne (varför sover jag dåligt då? vet att det är inbillning men jag sover ändå alltid dåligt då). Och den lilla har vaknat säkert 20 gånger minst. hon brukar bara vakna en gång om natten annars och sedan somna om igen.

Vi tar strl 80 i kläder, har precis rensat ut 74. så är delad hur jag ska tänka i storlek för vinter/höstjacka/overall. Men har nu köpt en åkpåse och jag tror inte att vintern kommer bli så farlig i år heller :)

Vad vi ålar runt, i en jäkla fart klättrar på saker och försöker stå mot soffan, men tror fortfarande inte att hon kommer krypa innan hon börjar gå. hade tänkt åka på öppna förskolan idag, men det är helt fel tid för oss. för den börjar nu 9.30 och havanna somnar senast 10 efter att ha härjat runt hela morgonen.
 
Här har vi ännu inte sovit en blund sedan morgonen @YaHilweh. Försökte söva en stund innan simningen, men fick ge upp och tänkte att "jaja, hon sover efteråt". Tja, inte har hon somnat än och simningen var slut kl 12... Kan bli en kul kväll för pappan som ska vara själv med henne.

Du hade förresten rätt om cyklingen. Det tog ett par cykelturer, sedan kändes det rätt bra. Det är fortfarande sjukt läskigt att köra ner cykeln i källaren med barn på. Det är svårt att hålla emot lagom nerför rampen när det blir så tungt.
 
Inatt har vi haft en tung natt, jag har inte kunnat sova pga fullmåne (varför sover jag dåligt då? vet att det är inbillning men jag sover ändå alltid dåligt då). Och den lilla har vaknat säkert 20 gånger minst. hon brukar bara vakna en gång om natten annars och sedan somna om igen.

Vi tar strl 80 i kläder, har precis rensat ut 74. så är delad hur jag ska tänka i storlek för vinter/höstjacka/overall. Men har nu köpt en åkpåse och jag tror inte att vintern kommer bli så farlig i år heller :)

Vad vi ålar runt, i en jäkla fart klättrar på saker och försöker stå mot soffan, men tror fortfarande inte att hon kommer krypa innan hon börjar gå. hade tänkt åka på öppna förskolan idag, men det är helt fel tid för oss. för den börjar nu 9.30 och havanna somnar senast 10 efter att ha härjat runt hela morgonen.
Tror du inte att hon vaknade/sov dåligt för att du gjorde det? Iaf min är superkänslig för det. Ligger jag vaken så dröjer det bara en kort stund så börjar hon också vrida och vända på sig. Det var förreseten samma när hon låg i magen. Hoppas ni får en bättre natt i natt!
 
Tror du inte att hon vaknade/sov dåligt för att du gjorde det? Iaf min är superkänslig för det. Ligger jag vaken så dröjer det bara en kort stund så börjar hon också vrida och vända på sig. Det var förreseten samma när hon låg i magen. Hoppas ni får en bättre natt i natt!

Hon sover i egen säng i eget rum, då hon inte kunde sova i vårt rum för hennes pappa snarkar så sjukt mkt. Så det blev lite bättre i eget rum, rummet är precis bredvid vårt så vi hör minsta lilla där inne :)
 
Hur gör ni med tandborstning?

Havanna tuggar gärna på tandborsten själv en långt stund, både med och utan tandkräm, men glöm att du får borsta hennes tänder (hon har 6st 2 till på g upp).
 
Igår blev min tjej 7 månader och vi har börjat på strl 86. Några då plagg i 74 som fortfarande passar. Vi har knappt något i strl 80, då storasyster av någon anledning hade växtspurt då o hoppade i stort sett över den storleken.
Lillasyster har dock stannat av en del i tillväxten vilket känns skönt. Hon ålar o rullar o gungar i krypställning så hon gör ju av med en del på det sättet.
Första tanden tittade upp häromdagen. Innan dess var det feber i tre dagar och nattliga bajsblöjor. Phu!
 
Hur gör ni med tandborstning?

Havanna tuggar gärna på tandborsten själv en långt stund, både med och utan tandkräm, men glöm att du får borsta hennes tänder (hon har 6st 2 till på g upp).

Jag brukar vara snabb och dra med tandborsten några gånger fram och tillbaka, kanske distrahera med någon leksak eller göra något roligt ljud under tiden. Sen vill han hålla själv och bita och tugga. Han älskar sin tandborste, när man tar den ifrån honom går världen under :D
Har iofs bara två tänder än så länge, verkar vara fler på gång nu.
 
Har inte ammat på drygt 12 timmar :o

V har inga tänder än :)

Härjar som sjutton här hemma nu. Igår tog han sig upp ur poolen på babysimmet nästan själv. Han ålkryper runt i hela lägenheten, ställer sig mot möbler, idag började han även ställa sig på fötter och händer samtidigt. Sätter sig upp nu också och är väldigt målmedveten, både i var han är på väg, när han pysslar med leksaker och förstår mer och mer.
 
Då har vi varit på 10 månaders-kontroll på Bvc. Läkarkontroll, vägning och mätning. 8460 gram och 73,5 cm blev resultatet. Fick frågan om hon klappar händer. Det trodde jag kom senare?

Har även träffat på en dietist på öppna förskolan. Blev lite förvånad när hon satt där och rekommenderade vanlig osötad yoghurt åt barnen (över 1 år). Trodde rekommendationen var fetare yoghurt, typ grekisk, turkisk osv? Det märktes på frågorna att vi bor i ett område med låg utbildningsnivå. Chips användes som mellanmål åt treåringar, pojken på dryga året älskade ostbågar och man undrade om frukt och grönt var ok att ge till barn tex. På fullt allvar.
 
Då har vi varit på 10 månaders-kontroll på Bvc. Läkarkontroll, vägning och mätning. 8460 gram och 73,5 cm blev resultatet. Fick frågan om hon klappar händer. Det trodde jag kom senare?

Har även träffat på en dietist på öppna förskolan. Blev lite förvånad när hon satt där och rekommenderade vanlig osötad yoghurt åt barnen (över 1 år). Trodde rekommendationen var fetare yoghurt, typ grekisk, turkisk osv? Det märktes på frågorna att vi bor i ett område med låg utbildningsnivå. Chips användes som mellanmål åt treåringar, pojken på dryga året älskade ostbågar och man undrade om frukt och grönt var ok att ge till barn tex. På fullt allvar.

Skrämmande angående vad barnen äter!
Jag har också stött på liknande, en ett-åring som gick runt med äppeljuice i nappflaska o mamman glatt konstaterade att han alltid är så törstig o vill ha mer o mer juice. Ja inte så konstigt att han dricker massor när det är så sött.
Eller en mamma som nöjt konstaterade att barnen iaf fick i sig massor med nyttiga vitaminer när hon serverade dem "multi vitamin" dryck. Ni vet de här påsarna med nån juice i och sugrör.
Ja alla gör ju olika och som man vill, men det känns sorgligt när valen man gör baseras på okunskap.
 
Skrämmande angående vad barnen äter!
Jag har också stött på liknande, en ett-åring som gick runt med äppeljuice i nappflaska o mamman glatt konstaterade att han alltid är så törstig o vill ha mer o mer juice. Ja inte så konstigt att han dricker massor när det är så sött.
Eller en mamma som nöjt konstaterade att barnen iaf fick i sig massor med nyttiga vitaminer när hon serverade dem "multi vitamin" dryck. Ni vet de här påsarna med nån juice i och sugrör.
Ja alla gör ju olika och som man vill, men det känns sorgligt när valen man gör baseras på okunskap.
Japp, det är barnen som får lida. En mamma hade också börjat ge bebisen vanlig 3 %-ig mjölk på nappflaska nattetid. Jag hörde inte hela diskussionen så jag vet inte syftet. Tror att det handlade om att han var smal och att hon hade missuppfattat rådet från Bvc-sköterskan. Nu har ju ingen av dem svenska som förstaspråk så det kan ju spela in. De har inte de produkter de är vana vid i affären här och de förstår svenska för dåligt för att riktigt förstå vad de köper.
 
Oj... Jag har också hört några skrämmande exempel. En kompis som kände nån som hade typ fem olika nappflaskor till ungen, men inte en enda med vatten. Det var mjölk, olika saft, juice osv. Vatten drack inte barnet alls, för hen ville inte, skumt va. :meh:

Här trillade plötsligt en polett ner idag! Han vände sig från rygg till mage! :D Snart nio månader gammal. :p
 
Nattade i spjälsängen vid 19, tog lite längre tid att somna (ca 20 min så inget farligt) och han sover än. Får se hur det går i natt.

Ni vars barn sover/somnar i egen säng, hur har ni gjort? Vi har alltid liggammat till sömns och numera vällings istället men fortfarande ligga bredvid i samma position. Han vaknar om jag försöker lyfta över honom sen och jag vågar inte riktigt ha honom i vår säng nu när han är så rörlig.
 
Jag lider av puréförvirring! När och hur fasar man in mer bitar? Och i vilken form, så små som möjligt eller stora?
 
Jag har ju gett bitar från början så har ingen aning om man måste gå till väga på något särskilt sätt när man gett puréer. Men jag hade typ mosat något som han är van vid smaken på så att det helt enkelt inte är lika slätt som en puré och sett vad han tyckt om det. Mosa kan man ju göra i olika grad, alltifrån att bearbeta ordentligt till att bara trycka till lite lätt.
 
@Jenka Tillägg till ovan är att bitarna ska vara såpass mjuka att du kan mosa dem mellan tumme och pekfinger, då kan bebis mosa dem mot gommen med tungan.
 
Jag lider av puréförvirring! När och hur fasar man in mer bitar? Och i vilken form, så små som möjligt eller stora?

Har gett bitar från början, men hela tiden tänkt stavar och inga lock/slantar. Stavar för att de lätt ska kunna hålla i om de får äta själva. Vi började med överkokt broccoli, morot, blomkål och sedan har det bara flutit på. Annars är ett bra tips att följa hur barnmatsburkarna är utformade, där blir det större bitar ju "äldre" burkar.
Vår har dock aldrig vart förtjust i verken puré eller rena smaker utan vill gärna ha det både kryddat och blandat direkt.
 
Lilltjejen fick i dagarna smaka små bitar av oliv, jäklar vad det gick hem, det trodde jag faktiskt inte. Fick bara någon enstaka då det är ganska mycket salt i, men hon slukade dom :p
 

Liknande trådar

Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
19 974
Senast: Mineur
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
72 228
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
21 112
Senast: Rie
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 464

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Oseriös avel 2023
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp