Vinterföräldrar 2019/2020

En bekant hörde av sig tidigare i höstas och undrade om vi ville ha hennes barns utrensade bebiskläder. Gärna svarade jag och tänkte att det väl var en påse eller två. Idag levererades 6 stora svarta sopsäckar med kläder O_o :crazy::eek::laugh: jättefina kläder som räcker de närmaste åren om jag bara kan stuva undan dem någonstans tills dess :rofl:
 
@Mirach Hur går det för dig? Inga känningar ännu?
Har haft förvärkar några gånger men nu är det lugnt. Följer han samma mönster som storasyster så kommer han nog till nästa helg, ställer in mig lite på det ;)
En kollega som var beräknad tio dagar efter mig fick sin bebis i fredags, jag blev lite småavis men det är bara att vänta ...
 
En bekant hörde av sig tidigare i höstas och undrade om vi ville ha hennes barns utrensade bebiskläder. Gärna svarade jag och tänkte att det väl var en påse eller två. Idag levererades 6 stora svarta sopsäckar med kläder O_o :crazy::eek::laugh: jättefina kläder som räcker de närmaste åren om jag bara kan stuva undan dem någonstans tills dess :rofl:
Det är toppen att få begagnade kläder, de minsta kläderna slits ju knappt heller :up:
 
Vecka 35 idag. Tiden går fort! Tycker fortfarande många delar med graviditeten är mysig. Ingen överdriven vätska i kroppen eller så. Lite jobbigt med läckande bröst, men men.
Kändes som att magen gjorde ett riktigt växt-språng under förra veckan, får se hur det blir den här veckan. Känner mig dock än så länge inte sådär otympligt tung, men såklart ganska begränsad i rörelser. Så fort jag tappat något i golvet så verkligen överväger jag om jag måste plocka upp det. Oftast låter jag det ligga, inte värt kraftansträngningen 😉 Sen är jag ju trött och gör inte så mycket om dagarna, men jobbet är inga problem att orka med än så länge. Bara 3 veckor kvar där! Knäpp tanke. Jag kommer sakna mina kollegor och alla fina barn/ungdomar/familjer! Samtidigt ser jag fram emot att få träffa lillan 😊
 
@cherie denna veckan har jag kommit till en punkt där jag inser att jag börjat bli lite osmidig. Snöblask i fredags och grindhålet fyllt av lera och vatten. Normalt brukar jag antingen krypa under staketet eller mellan slanorna men efter en stunds fundering (under kommer jag nog inte... och mellan går nog inte utan att välta snöslask på mig själv) så valde jag leran :p sätta på shortchaps vid ridning börjar med ta emot så vissa dagar orkar jag inte göra det.

Drömde mardrömmar om kläder inatt. Sorterat i flera timmar och ändå har jag massa kvar :o
 
Jag hade kraftigare värkar i natt så vi åkte in till förlossningen i natt. Väl där så lugnade sig värkarna, jag var öppen 3 cm men efter 3 timmar åkte vi hem igen då hade värkarna avstannat. Barnmorskan gjorde hinnsvepning så vi får väl se om det händer något mer, men som BM sa bebis kan komma i eftermiddag eller om en vecka :cautious:
Lite besviken över att bebis var kvar i magen när vi åkte hem, men det är bara att vänta vidare. Lite jobbig avvägning bara när det är dags att åka in, förra förlossningen gick ju rätt fort och vill inte riskera att föda hemma/i bilen. Så det är väl bättre att åka in en gång extra.
 
Hade andra kuratorsamtalet idag på spec. MVC i Malmö och hon försökte med hjälp av deras sekreterare boka in en träff med deras BM, 20 januari kan de erbjuda...

Har nyss pratat med Lund som ska ha fått min remiss och sekreteraren där blev alldeles förfärad när jag berättade min story
"Men kära du, det här ska vi väl kunna ordna upp för dig, du ska ju snart föda, vi har tider här nu ska bara vår chef titta på det och boka in dig, vi hör av oss antingen på telefon eller med en tid hem i brevlådan."

Känns för första gången på länge som om jag verkligen blev lyssnad på :heart
 
Här i Västerås finns en amningsmottagning och den har jag behövt ta hjälp av nu med fjärde barnet, trots amning av tre tidigare varav en riktigt långtidsammare. Den här lilla plutten är liksom ett helt kilo mindre än något av sina syskon och munnen är ju också mindre vilket ger lite problem. Hon slutade gå upp i vikt och jag fick ont, hon bara tjorvar vid bröstet och livet var allmänt sugigt ett tag. Var in igår och fick order om matning var 3e timma, antingen bröstet eller flaska med urpumpad mjölk. Idag är jag helt slut efter ständiga uppvak, men vikten har gått uppåt och bebis mycket nöjdare. Fick hjälp att få till hur hon ska ta bröstet rätt, inte lätt! Men nu vet jag och får hjälpa till så hon verkligen tar ett stort tag. Kolla om ni har sån amningsmottagningen hos er och se till att utnyttja den vid minsta tveksamhet, de är verkligen duktiga som jobbar där.
 
Platt fall... igen.

Chefen i Lund hörde av sig strax innan 17 på telefon, hon förstod problematiken och beklagade.
Dessvärre kunde inte hon heller ge mig en tid snart utan tidigast 30/1 trots att sekreteraren sa annat tidigare. Bröt ihop igen.

Hon ringde till Malmö och försökte få en tidigare tid till mig, och ringde sen tillbaka igen vid 18.30.
Hennes samtal dit landade i en förlossningsvisning i början av januari där jag får ställa frågor medan de visar mig ett förlossningsrum :banghead:
Inte alls vad jag efterfrågat och behöver men hade inte tillfälle att prata ordentligt då vi precis blev inkallade för vårt TUL. Borde egentligen avbrutit samtalet och bett att de ringde senare, för det känns inte alls bra.

Nu är jag mest ledsen och undrar hur det kan finnas ett team för förlossningsstöd om de inte erbjuder stöd?!

Det enda de kan ge mig är en läkartid 18/12 för att diskutera snitt.
Känns bakvänt när vården förespråkar vaginal förlossning.

TUL gick åtminstone fint, är i v 32+0 idag och bebis beräknades väga 2214g, +10%
 
Här i Västerås finns en amningsmottagning och den har jag behövt ta hjälp av nu med fjärde barnet, trots amning av tre tidigare varav en riktigt långtidsammare. Den här lilla plutten är liksom ett helt kilo mindre än något av sina syskon och munnen är ju också mindre vilket ger lite problem. Hon slutade gå upp i vikt och jag fick ont, hon bara tjorvar vid bröstet och livet var allmänt sugigt ett tag. Var in igår och fick order om matning var 3e timma, antingen bröstet eller flaska med urpumpad mjölk. Idag är jag helt slut efter ständiga uppvak, men vikten har gått uppåt och bebis mycket nöjdare. Fick hjälp att få till hur hon ska ta bröstet rätt, inte lätt! Men nu vet jag och får hjälpa till så hon verkligen tar ett stort tag. Kolla om ni har sån amningsmottagningen hos er och se till att utnyttja den vid minsta tveksamhet, de är verkligen duktiga som jobbar där.

Tack för tipset! Har googlat lite och verkar som att det kanske finns en amningsmottagning här på vårt sjukhus, lite oklart dock. Hoppas det stämmer! Verkar ju jättebra att kunna få hjälp. Jag vill gärna få amningen att funka, tycker det verkar vara mysigt och praktiskt (och säkert jobbigt emellanåt också, såklart) med amning.
 
Jag hade kraftigare värkar i natt så vi åkte in till förlossningen i natt. Väl där så lugnade sig värkarna, jag var öppen 3 cm men efter 3 timmar åkte vi hem igen då hade värkarna avstannat. Barnmorskan gjorde hinnsvepning så vi får väl se om det händer något mer, men som BM sa bebis kan komma i eftermiddag eller om en vecka :cautious:
Lite besviken över att bebis var kvar i magen när vi åkte hem, men det är bara att vänta vidare. Lite jobbig avvägning bara när det är dags att åka in, förra förlossningen gick ju rätt fort och vill inte riskera att föda hemma/i bilen. Så det är väl bättre att åka in en gång extra.

Vilken liten lurifax! Fattar verkligen att ni vill ta det säkra före det osäkra. Jag hade resonerat likadant. Verkar döläskigt att riskera att föda hemma eller på väg till förlossningen. Hoppas hoppas bebis vill ut snart!
 
@Eloise Vad ni får kämpa, och så jobbigt med många bakslag. Det försvårar ju säkert mycket att det är lång julledighet som väntar nu snart. Möjligheten till stöd vid förlossningsrädsla varierar säkert mycket mellan landsting också, alltså både hur mycket resurser och hur mycket kompetens som finns. Tyvärr. Hur tänker ni att ni ska göra nu då? Har du hittat några egna sätt som kan hjälpa till på något sätt - typ böcker, podcasts, stödgrupper på Facebook eller vad det nu kan vara?

Fint att TUL gav positivt besked i alla fall! Något att glädjas åt.
 
@Eloise Vad ni får kämpa, och så jobbigt med många bakslag. Det försvårar ju säkert mycket att det är lång julledighet som väntar nu snart. Möjligheten till stöd vid förlossningsrädsla varierar säkert mycket mellan landsting också, alltså både hur mycket resurser och hur mycket kompetens som finns. Tyvärr. Hur tänker ni att ni ska göra nu då? Har du hittat några egna sätt som kan hjälpa till på något sätt - typ böcker, podcasts, stödgrupper på Facebook eller vad det nu kan vara?

Fint att TUL gav positivt besked i alla fall! Något att glädjas åt.

Böcker och podcasts har jag ägnat mig en del åt, min man läser väldigt mycket om det och vi pratar varje dag kring det.
Grupper på Facebook försökte jag men det blir ju extremt på bägge håll, antingen förespråkar man hemmafödsel utan smärtlindring eller kejsarsnitt åt alla...

Med handen på hjärtat vet jag inte vad nästa steg är. Ska prata med en av svägerskorna idag, har en hel arsenal med vårdpersonal på mannens sida och brukar få klok input därifrån.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer som väntar knodd i vinter? Mig: 34 år och väntar mitt första barn, BF 7/12, så är nu i vecka 17+4. Hoppas att det trillar...
39 40 41
Svar
801
· Visningar
48 215
Senast: Blyger
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
9 138
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 133
Senast: nullo-modo
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 525
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp