Vinterföräldrar 2019/2020

Nu är lilla M 2,5 vecka och börjar ha mer vakentid. Hon har mer koll på händerna och vill gärna känna på saker, det är så häftigt att se den snabba utvecklingen. Idag är. Första dagen utan pappa hemma. Det gick lysande att duscha, la M på golvet på matta och handduk och när jag är klar får hon komma med in och duscha hon med, det älskar hon. Storasyster 5 år får en hel del känsloutbrott, det är inte alltid så kul att ha ett syskon man måste dela tiden med.

Hur duschar man med bebis? 😊
 
Ja risker finns ju överallt. Jag skulle ju lika gärna halka och ramla nerför en trappa liksom... dessvärre är jag känd för att inte alltid tänka igenom riskerna när jag gör något, därav min tvekan med ridningen :p min häst kan bli explosiv när kylan sätter in i början av året men det är när hon är fullt igång. Har trappat ner ridningen under hösten så hittills är hon ganska seg att rida. Känner inte att risken är stor för att flyga av.
Min häst kan ha lite åsikter ibland om man ställer krav på honom och då studsa på bakbenen. Men det är precis som att han går in i ”gravidmode” när jag minskar på kraven och blir mer otymplig, då blir han lugn som en filbunke ;) Men visst är det inte helt riskfritt.
Den enda hästrelaterade situationen jag varit osäker i som gravid var vid intag av två hästar på 170+. Jag tog dem tillsammans som jag brukar men vid det tillfället var det väldigt blåsigt så de gick mer på två ben än fyra. Som tur var fanns fler i stallet så jag fick hjälp med att få in dem. Men då kände jag att jag hade utsatt mig för en onödig risk som gravid. Min egen häst har jag känt mig trygg med hela tiden, vi känner varandra väl :)
 
Imorse vaknade jag med lite magknipsliknande känsla i nedre delen av magen. Inget liksom akut ont, men kanske 2-3 på en 10-gradig skala. Det hängde i under förmiddagen, men tillräckligt svag smärta för att jag skulle glömma bort den under patientbesök typ. Har även under delar av dagen haft lite molvärk i ländryggen. Nu på kvällen har jag känt mig lite öm/ont i magen igen, särkilt på vänster sida av nedre delen av magen (fortfarande svag smärta, den kommer och går lite). Tror det är min moderkaka ligger. Blir därför lite nojig, men vet inte alls vad som är normalt. Har också lite strålande känsla emellanåt på insidan av vänster lår typ. Hur känns det tex när bebis sjunker ner i bäckenet? Barnmorskan sa att det kunde ”ila” lite. Vet inte om det kanske är det jag känner? Och att det andra är typ förvärkar eller nåt? Allt så oklart, svårt att veta vad som är helt vanliga symtom såhär sent i graviditeten. Bebis rör sig i alla fall som vanligt i magen vad jag tycker.
 
Imorse vaknade jag med lite magknipsliknande känsla i nedre delen av magen. Inget liksom akut ont, men kanske 2-3 på en 10-gradig skala. Det hängde i under förmiddagen, men tillräckligt svag smärta för att jag skulle glömma bort den under patientbesök typ. Har även under delar av dagen haft lite molvärk i ländryggen. Nu på kvällen har jag känt mig lite öm/ont i magen igen, särkilt på vänster sida av nedre delen av magen (fortfarande svag smärta, den kommer och går lite). Tror det är min moderkaka ligger. Blir därför lite nojig, men vet inte alls vad som är normalt att känna såhär sent i graviditeten? Har också lite strålande känsla emellanåt på insidan av vänster lår typ. Hur känns det tex när bebis sjunker ner i bäckenet? Barnmorskan sa att det kunde ”ila” lite. Vet inte om det kanske är det jag känner? Och att det andra är typ förvärkar eller nåt? Allt så oklart. Bebis rör sig i alla fall som vanligt i magen vad jag tycker.
Vilken vecka är du i nu?
Jag tyckte förvärkarna kändes molande, lite som mensvärk, och varierade lite i styrka. Första graviditeten hade jag inga förvärkar men den här gången hade jag det på slutet. Det kan ju vara väldigt olika hur tidigt man känner förvärkar.
Jag upplevde också en strålande känsla men mer i bäckenet. Min bebis låg långt ner de sista veckorna och då strålade det emellanåt och ibland kändes det som att han liksom borrade sig neråt :cautious:
 
Imorse vaknade jag med lite magknipsliknande känsla i nedre delen av magen. Inget liksom akut ont, men kanske 2-3 på en 10-gradig skala. Det hängde i under förmiddagen, men tillräckligt svag smärta för att jag skulle glömma bort den under patientbesök typ. Har även under delar av dagen haft lite molvärk i ländryggen. Nu på kvällen har jag känt mig lite öm/ont i magen igen, särkilt på vänster sida av nedre delen av magen (fortfarande svag smärta, den kommer och går lite). Tror det är min moderkaka ligger. Blir därför lite nojig, men vet inte alls vad som är normalt. Har också lite strålande känsla emellanåt på insidan av vänster lår typ. Hur känns det tex när bebis sjunker ner i bäckenet? Barnmorskan sa att det kunde ”ila” lite. Vet inte om det kanske är det jag känner? Och att det andra är typ förvärkar eller nåt? Allt så oklart, svårt att veta vad som är helt vanliga symtom såhär sent i graviditeten. Bebis rör sig i alla fall som vanligt i magen vad jag tycker.

Efter mitt BM-besök i onsdags har jag haft lite ilningar typ i blygdbenet?
Hon sa att bebis fixerat sig och klämde lite och sen dess har det ilat och jag har fått sakta ner tempot när jag går. Springa efter pållen när jag tömkör är helt uteslutet 🤷🏼‍♀️

Idag har bebis lagt sig på tvären med fötterna under höger revben och tryckt diagonalt mot vänster ljumske. Har jag tryckt tillbaka mot fötterna har jag känt rejält hur han flyttat sig, lite läskigt men coolt samtidigt. Rörelserna har ändrats och blivit tydligare nu när han är större också.
Ännu inte haft varken förvärk eller sammandragningar.

Vilken vecka är du i nu?
 
@Eloise @Mirach Jag är i slutet av vecka 36 nu. Mirach, vid förvärkar, är det också så att livmodern blir hård då eller kan man ha förvärkar som bara är det där molande? Funderar på om det är bebben som ligger på nåt sätt som gör att det trycker/är lite ömt där på vänster sida av magen. Tänker att jag får ringa och fråga imorgon om jag blir mer orolig över sensationerna/smärtorna.
 
@Eloise @Mirach Jag är i slutet av vecka 36 nu. Mirach, vid förvärkar, är det också så att livmodern blir hård då eller kan man ha förvärkar som bara är det där molande? Funderar på om det är bebben som ligger på nåt sätt som gör att det trycker/är lite ömt där på vänster sida av magen. Tänker att jag får ringa och fråga imorgon om jag blir mer orolig över sensationerna/smärtorna.
Vet inte riktigt om livmodern alltid blir hård vid förvärkar. Men bebis kan ju också trycka så det gör ont.
 
@cherie Nu killgissar jag lite, men jag har haft mycket samnandragningar i några veckor nu (lättprovocerad livmoder sa BM) och magen blir ju precis stenhård då. Det gör inte ont, bara sjukt obehagligt.
Sammandragningar, värkar och förvärkar är ju i princip samma sak. Det är livmodern som spänner sig, så den borde ju bli lite hård i alla fall. Sammandragningar kommer lite när och var som helst, förvärkar och värkar mer regelbundet och mer "riktade". Men precis som med allt annat så är det nog väldigt väldigt individuellt hur och om de känns, tänker jag 😊
 
Nu vecka 37. Har blivit sååå lat, älskar att sova, ligga och dra mig i sängen eller krypa ihop bredvid sambon och bara mysa. Vi säger hela tiden att vi får passa på nu 😊 Jag mår fortfarsnde hyfsat bra, känner mig ännu inte sådär jäkla tung som jag föreställer mig att det kan bli. Magen kan emellanåt spänna liiiite, men inte så farligt mycket. Smörjer fortfarande varje dag och hoppad jag slipper de mesta spända/kliande känslorna. Lite mer vätska och trötta fötter senaste dagarna i kroppen dock. Ser inte heller fram emot tryck-/tyngdkänsla nedåt som väl kommer så småningom.

Sambon har verkligen börjat längta till lillans ankomst. Vi packade BB-väskan i helgen och då blev det kanske en påminnelse om att det är nära.

Nu är det sista jobbveckan som gäller för både mig och sambon. Surrealistisk tanke! Hoppas det går lugnt till och att inget oförutsett händer. Kan inte riktigt föreställa mig att jag inte ska dit igen på väldigt många månader.
 
Senast ändrad:
V.32 för min del. Avverkat en profylaxkurs som jag tyckte var bra:) jag har redan läst en del böcker så just för sambons del tyckte jag den var mycket bra! Igår ramlade jag baklänges ner från en pall när jag lutade mig åt sidan :p inte van vid den nya viktfördelningen tydligen haha! Bebis snurrar fortfarande runt i magen men det känns som att han oftare ligger med huvudet ner nu. Även om jag fortfarande har det löjligt lätt så längtar jag verkligen efter att inte vara gravid nu. Regnar konstant, mörkt tidigt och jag saknar att sticka till stallet och rida efter jobbet. Ligga i soffan är verkligen inget för mig :cautious: igår var det några timmars uppehåll så jag hann ut på en sktittur, det var lycka för själen :D
 
Förstår nu, efter lite googlande, att det är förvärkar jag känner av. Haft molande mensvärkkänsla både i mage- och ryggparti periodvis under dagen, och nu när jag kom hem toppade smärtan lite. Pust! Magen blir lite spänd och hård också. Nu börjar det värsta gå över efter senaste förvärken.

Verkar som att man kan ha förvärkar långt innan förlossning - och det hoppas jag verkligen, för jag vill att lilltjejen håller sig i magen tills efter årsskiftet och allra helst tills 10 januari såklart! :p
 
Är ni andra också extra törstiga? Jag har väl aldrig varit någon stordrickare men sen två veckor är jag så törstig på kvällarna att jag lätt dricker 4 glas ett par timmar innan jag ska sova (tacksam att jag fortfarande inte blir kissnödig på natten). Alltid behövt vara vaken någon timme på morgonen innan jag dricker något men nu har jag börjat få dricka innan jag äter frukost :p
 
@Förgätmigej I perioder lite mer törstig, men inte markant. Ska ju dock vara bra att dricka mycket, så det är ju bra att du får tydliga signaler från kroppen 😊
 
Jag har blivit mer och mer orolig för att snittdatumet ligger såååå nära BF. Försöker vara lugn och vila i detta nu, det är ju vad det är. Får ju också skylla mig själv när jag ringde om detta och kanske är orsaken till det 🙈 Försöker tänka att det ju eg bara handlar om några dagar hit och dit. Så rädd bara att förlossningen ska dra igång innan och att det ska bli lite kaos-artat. Men det löser sig såklart då med. Pust, att det ska uppta så mkt tankeverksamhet kring hur bebben ska komma ut. Längtar tills hon är här och det är över! Om jag tar det jäääättelugnt efter årsskiftet och mest ligger ner kanske risken för att det sätter igång lite tidigare minskar? 🙈

Har i alla fall pratat med kollega som gjort tre snitt och hon var så trygg och lugn. Hade bara positiva erfarenheter! Det var jätteskönt att prata med henne.
 
Är ni andra också extra törstiga? Jag har väl aldrig varit någon stordrickare men sen två veckor är jag så törstig på kvällarna att jag lätt dricker 4 glas ett par timmar innan jag ska sova (tacksam att jag fortfarande inte blir kissnödig på natten). Alltid behövt vara vaken någon timme på morgonen innan jag dricker något men nu har jag börjat få dricka innan jag äter frukost :p
Ja, det var jag kommer jag ihåg. Dessutom fick jag ju då springa upp och kissa hela nätterna.
 
Jag har blivit mer och mer orolig för att snittdatumet ligger såååå nära BF. Försöker vara lugn och vila i detta nu, det är ju vad det är. Får ju också skylla mig själv när jag ringde om detta och kanske är orsaken till det 🙈 Försöker tänka att det ju eg bara handlar om några dagar hit och dit. Så rädd bara att förlossningen ska dra igång innan och att det ska bli lite kaos-artat. Men det löser sig såklart då med. Pust, att det ska uppta så mkt tankeverksamhet kring hur bebben ska komma ut. Längtar tills hon är här och det är över! Om jag tar det jäääättelugnt efter årsskiftet och mest ligger ner kanske risken för att det sätter igång lite tidigare minskar? 🙈

Har i alla fall pratat med kollega som gjort tre snitt och hon var så trygg och lugn. Hade bara positiva erfarenheter! Det var jätteskönt att prata med henne.


Vill bara försöka lugna dig lite!
Vid mitt första snitt gick vattnet på morgonen en vecka innan snittdatum. Som tur var inga värkar först så jag slapp ha ont i bilen (1.5 h till sjukhus + lämna hund hos vakten osv).

Den snabba versionen är att det inte alls var panikartat. Vi var välkomna in. Fick duscha där, dom sa i telefonen att jag inte behövde göra det hemma (man ska ju eg duscha kvällen innan och sen samma dag) men jag tog mig tiden att duscha innan vi åkte och sen igen på sjukhuset. Bra för att minska risken för infektion!

Vattnet gick ca 05 på morgonen och snittet gjordes efter kl 18 på kvällen. Timmarna däremellan hann jag få värkar deluxe utan stopp, låg med lustgas hela dagen och fick injektioner för att stoppa värkarna vilket fungerade korta stunder.

Själv ser jag det som en ynnest att ha fått uppleva allt med en "vanlig" förlossning utan att behöva spräcka fiffi. Vattenavgång, spänningen i att få åka in utan förvarning, känna på riktiga värkar. Och det är bra för barnet!

Hoppas nästa förlossning hinner starta av sig själv också, men då skyndar vi oss nog in mer nu när kroppen gjort det här en gång innan och öppnat sig, rädd det kan gå fort nästa gång och vi har som sagt långt in till sjukhus och ska lämna barn och grejer med den här gången. Sen är jag inte så sugen på att ha så ont i bilen som när värkarna är fullt igång. Gjorde verkligen bajsont och det där folk säger om att man får vila emellan stämde inte på mig, dom pendlade bara mellan jätteont och låt-mig-dö-nu-ont


Så nä, var inte rädd för att det drar igång! Det blir inte stimmigt alls utan du kan få vänta ett tag ändå :)
 
@Nattljus Men det är typ precis det där jag är rädd för - värkarbete som inte går att stoppa typ! För då kanske man inte hinner göra snitt? Min mamma har haft snabba förlossningar tex. Vet iof inte om det är ärftligt. Så när kag menar att det blir kaos-artat så syftar jag inte på att det går för fort med snittet, utan tvärtom att det blir mycket oro och stress kring hur man ska hinna snitta innan det ”gått för långt”. Men jag försöker iaf trösta mig med att det i mångt och mycket är bättre för barnet i alla fall, OM det nu skulle dra igång tidigare. Men hoppas ändå att hon håller sig lugn inne i magen!
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer som väntar knodd i vinter? Mig: 34 år och väntar mitt första barn, BF 7/12, så är nu i vecka 17+4. Hoppas att det trillar...
39 40 41
Svar
801
· Visningar
48 214
Senast: Blyger
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
9 087
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 132
Senast: nullo-modo
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 523
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Flytta eller ej?
  • Köpa hus
  • Det här med klädsel

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Magsår eller kolik?
  • Vi som letar häst II
  • Hovelände

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp