Vinterföräldrar 2020/2021

På tal om milstolpar så börjar jag ju dessutom närma mig tredje trimestern så dom säger att man blir tröttare igen. Givet hur trött jag har varit hela andra trimestern så måste jag erkänna att det oroar mig lite, vet inte om jag kommer ha några vakna timmar på dygnet om jag blir tröttare än vad jag är nu :rofl:
 
Besök hos bm igår, var ett tag sen sist :) allt såg bra ut och det är ju så härligt att få höra det lilla hjärtat picka på. Även om jag inte går runt och är orolig till vardags så är det alltid skönt att få bekräftat att hjärtat slår som det ska :)
Är halvvägs in i vecka 24 nu. Tiden går ändå snabbt även om det är ett tag kvar. Ibland får jag sånt lyckorus och bara toklängtar till februari så vi får träffa lillen 😍
 
På tal om milstolpar så börjar jag ju dessutom närma mig tredje trimestern så dom säger att man blir tröttare igen. Givet hur trött jag har varit hela andra trimestern så måste jag erkänna att det oroar mig lite, vet inte om jag kommer ha några vakna timmar på dygnet om jag blir tröttare än vad jag är nu :rofl:
Jag upplever mer fysisk trötthet än sömnig/mental trötthet hittills. Sov mycket tyngre och lite mer i andra halvan av andra trimestern än den här första delen av tredje. Men det kan säkert slå åt olika håll!
 
Funderar på hur ofta ni är hos BM? Är det olika för första och andra graviditeten?
Tänker jag va där på inskrivning. Sedan på UL v. 20 men då kollas ju inga blodvärden eller något prat om hur man mår.
Bokade sedan in ett eget extra besök hos BM pga huvudvärk men då kollades resultatet från proverna som togs vid inskrivning och dom såg bra ut så inga mer prover hänvisade då till läkare som inte heller gjorde kontroll eller prover utan skrev ut Alvedon.

Är inte direkt orolig men nu är det väl 4 veckor till nästa besök hos BM (alltså besök nr 2 då om jag inte hade sökt extra) då jag antar att de ska mäta magen osv.
Känns bara som att undersökningarna va så mycket tätare första gången eller så känns det bara så för att jag då också va tvungen att göra ett VUL tidigt I graviditeten.
Aja somsagt inget jag oroar mig för så men jag har ju så jävulst stor mage denna gång så jag lurar väl mig själv att det snart är dags :angel:
 
Jag upplever mer fysisk trötthet än sömnig/mental trötthet hittills. Sov mycket tyngre och lite mer i andra halvan av andra trimestern än den här första delen av tredje. Men det kan säkert slå åt olika håll!
Får hoppas jag också blir lite mindre sömnig!
Funderar på hur ofta ni är hos BM? Är det olika för första och andra graviditeten?
Tänker jag va där på inskrivning. Sedan på UL v. 20 men då kollas ju inga blodvärden eller något prat om hur man mår.
Bokade sedan in ett eget extra besök hos BM pga huvudvärk men då kollades resultatet från proverna som togs vid inskrivning och dom såg bra ut så inga mer prover hänvisade då till läkare som inte heller gjorde kontroll eller prover utan skrev ut Alvedon.

Är inte direkt orolig men nu är det väl 4 veckor till nästa besök hos BM (alltså besök nr 2 då om jag inte hade sökt extra) då jag antar att de ska mäta magen osv.
Känns bara som att undersökningarna va så mycket tätare första gången eller så känns det bara så för att jag då också va tvungen att göra ett VUL tidigt I graviditeten.
Aja somsagt inget jag oroar mig för så men jag har ju så jävulst stor mage denna gång så jag lurar väl mig själv att det snart är dags :angel:
Jag första besöket v. 8, och sedan ett v. 11 för prover inför KUB. Sen UL i v. 20 var på sjukhuset. Och nu var jag igen i v 25, då dom mätte magen. Nästa för mig är nu i v. 28 och det är i samband med glukosbelastning.
 
Jag var för inskrivning i v 9, sen har jag varit på frivilligt privat NIPT i v.11, RUL v.19, besök v.20 och nu nästa inplanerat v.25
Enligt plan ska jag sen dit v28, v.31, v.33, v.35, v.37 och sedan beror det på när han ska ut 😅

Funderar på hur ofta ni är hos BM? Är det olika för första och andra graviditeten?
Tänker jag va där på inskrivning. Sedan på UL v. 20 men då kollas ju inga blodvärden eller något prat om hur man mår.
Bokade sedan in ett eget extra besök hos BM pga huvudvärk men då kollades resultatet från proverna som togs vid inskrivning och dom såg bra ut så inga mer prover hänvisade då till läkare som inte heller gjorde kontroll eller prover utan skrev ut Alvedon.

Är inte direkt orolig men nu är det väl 4 veckor till nästa besök hos BM (alltså besök nr 2 då om jag inte hade sökt extra) då jag antar att de ska mäta magen osv.
Känns bara som att undersökningarna va så mycket tätare första gången eller så känns det bara så för att jag då också va tvungen att göra ett VUL tidigt I graviditeten.
Aja somsagt inget jag oroar mig för så men jag har ju så jävulst stor mage denna gång så jag lurar väl mig själv att det snart är dags :angel:
 
Funderar på hur ofta ni är hos BM? Är det olika för första och andra graviditeten?
Tänker jag va där på inskrivning. Sedan på UL v. 20 men då kollas ju inga blodvärden eller något prat om hur man mår.
Bokade sedan in ett eget extra besök hos BM pga huvudvärk men då kollades resultatet från proverna som togs vid inskrivning och dom såg bra ut så inga mer prover hänvisade då till läkare som inte heller gjorde kontroll eller prover utan skrev ut Alvedon.

Är inte direkt orolig men nu är det väl 4 veckor till nästa besök hos BM (alltså besök nr 2 då om jag inte hade sökt extra) då jag antar att de ska mäta magen osv.
Känns bara som att undersökningarna va så mycket tätare första gången eller så känns det bara så för att jag då också va tvungen att göra ett VUL tidigt I graviditeten.
Aja somsagt inget jag oroar mig för så men jag har ju så jävulst stor mage denna gång så jag lurar väl mig själv att det snart är dags :angel:

På min MVC är det samma "schema" oavsett om man är förstagångs eller andra/tredje osv. Såvida inte det varit någon komplikation eller annat som föranleder fler uppföljningar såklart. Jag har tyckt det varit ganska glest mellan gångerna, efter RUL v20 hade jag inget förrän v26 exempelvis, och då var det första sedan inskrivningen med blodprover, plus mäta magen osv. Annars har mitt varit samma som @Madalitso s schema sett ut. Efter glukosbelastningen som jag gjorde i v28/29 har jag kontroller 31, 33, 35, 37, 39 och 41 (men jag tror jag är kallad en vecka fel på alla :D ).
 
Ah då är det nog samma som för er andra. Känns bara som det va tätare förra gången.
Mitt schema är Skrevs in sent då BM hade semester så skrevs in kanske v.16 där det togs prover.
Sedan UL på sjukhus v.20
Nästa besök hos BM tror ja blir runt v.26 antar att dom då mäter magen somsagt.
Ska in på extra UL v.30
Sedan får vi se vad dom säger.
 
Funderar på hur ofta ni är hos BM? Är det olika för första och andra graviditeten?
Tänker jag va där på inskrivning. Sedan på UL v. 20 men då kollas ju inga blodvärden eller något prat om hur man mår.
Bokade sedan in ett eget extra besök hos BM pga huvudvärk men då kollades resultatet från proverna som togs vid inskrivning och dom såg bra ut så inga mer prover hänvisade då till läkare som inte heller gjorde kontroll eller prover utan skrev ut Alvedon.

Är inte direkt orolig men nu är det väl 4 veckor till nästa besök hos BM (alltså besök nr 2 då om jag inte hade sökt extra) då jag antar att de ska mäta magen osv.
Känns bara som att undersökningarna va så mycket tätare första gången eller så känns det bara så för att jag då också va tvungen att göra ett VUL tidigt I graviditeten.
Aja somsagt inget jag oroar mig för så men jag har ju så jävulst stor mage denna gång så jag lurar väl mig själv att det snart är dags :angel:
Jag tycker också det känns som jag hade fler och tätare besök i första graviditeten men kommer inte ihåg exakt. Denna gången har jag varit där i vecka 7 för inskrivning, sen vecka 12 för blodprov för KUB. Sen var nästa besök nu i vecka 24 då magen mättes och vi lyssnade på hjärtat. Nästa gång blir i vecka 28 då jag ska göra glukosbelastning plus blodprov och sen tror jag det var besök varannan vecka fram till BF. Utöver detta då så UL i vecka 12, 20 och 32.
 
  • Gilla
Reactions: Is
Har senaste två dagarna börjat känna magen uppe i magen, mot revbenen till för första gången. Tyvärr har detta kommit tillsammans med mer ont i ryggen och idag även värk i magen som jag tolkar som "växtvärk". Kombinationen gör mig konstigt nog inte på bra humör :crazy:
 
Har senaste två dagarna börjat känna magen uppe i magen, mot revbenen till för första gången. Tyvärr har detta kommit tillsammans med mer ont i ryggen och idag även värk i magen som jag tolkar som "växtvärk". Kombinationen gör mig konstigt nog inte på bra humör :crazy:
Känna magen uppe i magen 😅
Vet inte riktigt va du menar men tråkigt med värk.

Jag va iaf till sjukgymnastiken idag. Ska dit nästa vecka och prova lite akupunktur. I första hand mot huvudvärk men kanske också för foglossningarna. Dom på sjukgymnastiken lät positiv och tyckte också att vi skulle prova detta innan jag provar med max dos av Alvedon resten av graviditeten
 
Känna magen uppe i magen 😅
Vet inte riktigt va du menar men tråkigt med värk.

Jag va iaf till sjukgymnastiken idag. Ska dit nästa vecka och prova lite akupunktur. I första hand mot huvudvärk men kanske också för foglossningarna. Dom på sjukgymnastiken lät positiv och tyckte också att vi skulle prova detta innan jag provar med max dos av Alvedon resten av graviditeten
Sparkar uppe i magen ska det vara, visar hur skärpt jag är :rofl:

Hoppas verkligen sjukgymnasten kan hjälpa dig!
 
Sparkar uppe i magen ska det vara, visar hur skärpt jag är :rofl:

Hoppas verkligen sjukgymnasten kan hjälpa dig!
Haha ja då förstår ja 🤣 ja tänkte att jag hade missat någon vanlig åkomma här 😅


Uppdatering:
Sedan ganska många veckor tillbaka har jag kunna känna sparkarna på utsidan magen men i går kväll gick den där lilla filuren bannanas där inne så jag började skratta i min ensamhet bara för att den heller aldrig slutade- alltså det sparkade och puffade åt alla håll och kanter. Och HÅRT. Det va så att handen lyfte från magen när den sparkade till(måste ha synts utifrån också men låg i sängen men lampan släkt tyvärr). Helt galet vilket liv den förde där inne 😍
 
På jobbet idag fick jag en kommentar på att jag fortfarande äter fil och musli till lunch inte varm mat, med lite skepsis till svar när jag sa att magen inte orkar mer än ett lagat mål mat om dagen. Lite irriterande (inte första kommentaren om min lunch), men ok. Sen kommer "men det måste vara skönt att slippa extrakilona man får för att man tänker att man kan unna sig ett extra wienerbröd". Jo, visst, om det inte vore för att jag fortfarande ligger -6kg från min startvikt och oroar mig lite över att jag inte går upp nog, samt att jag mer än gärna bytt några extrakilo mot att faktiskt kunna äta som jag gjorde innan jag blev gravid. Jag äter fortfarande mindre per dag än vad jag gjorde innan, trots att jag borde äta lite mer. Hade varit skönt att inte oroa sig över att jag inte för i mig nog.
Blir inte heller jättetaggad över kommentarer om hur liten min mage är för vilken vecka jag är i. Hade gärna haft mer mage, men blir inte så mycket om man börjar graviditeten med att bara tappa.
 
På jobbet idag fick jag en kommentar på att jag fortfarande äter fil och musli till lunch inte varm mat, med lite skepsis till svar när jag sa att magen inte orkar mer än ett lagat mål mat om dagen. Lite irriterande (inte första kommentaren om min lunch), men ok. Sen kommer "men det måste vara skönt att slippa extrakilona man får för att man tänker att man kan unna sig ett extra wienerbröd". Jo, visst, om det inte vore för att jag fortfarande ligger -6kg från min startvikt och oroar mig lite över att jag inte går upp nog, samt att jag mer än gärna bytt några extrakilo mot att faktiskt kunna äta som jag gjorde innan jag blev gravid. Jag äter fortfarande mindre per dag än vad jag gjorde innan, trots att jag borde äta lite mer. Hade varit skönt att inte oroa sig över att jag inte för i mig nog.
Blir inte heller jättetaggad över kommentarer om hur liten min mage är för vilken vecka jag är i. Hade gärna haft mer mage, men blir inte så mycket om man börjar graviditeten med att bara tappa.
Vilka tråkiga kommentarer :rage: tycker gott de kan få sig en åthutning som svar, även nu några timmar efter lunch om du kommer på något du vill ha sagt.
Jag har ganska liten mage hittills, men livmodern har ju växt som den ska enligt mätningarna och som förstagångs kan väl magen vara mindre. Plus att det är ju nu i sista delen av graviditeten som barnet verkligen tjockar på sig, innan nu har den ju mest växt på längden.
Jag har inte vägt mig hos MVC sedan inskrivningen så har ingen aning om vikten. Sluta väg dig, så länge barnmorskan inte säger annat så är det ju bra :)
 
Vilka tråkiga kommentarer :rage: tycker gott de kan få sig en åthutning som svar, även nu några timmar efter lunch om du kommer på något du vill ha sagt.
Jag har ganska liten mage hittills, men livmodern har ju växt som den ska enligt mätningarna och som förstagångs kan väl magen vara mindre. Plus att det är ju nu i sista delen av graviditeten som barnet verkligen tjockar på sig, innan nu har den ju mest växt på längden.
Jag har inte vägt mig hos MVC sedan inskrivningen så har ingen aning om vikten. Sluta väg dig, så länge barnmorskan inte säger annat så är det ju bra :)
Jag svarade något i stil med att jag hellre haft viktuppgång än den viktnedgång jag haft, samt att jag hade föredragit att kunna äta något annat än frukt i 10 veckor :meh:
Här väger BM vid besöken, eller i alla fall gjorde vi det vid senaste.
Ja, BM sa att min mage låg bra i mått, och jag är lång, så har mycket yta att sprida ut magen på eller vad man ska säga. Tror det lite sitter i hjärnan hos mig också att jag inte är gravid "rätt", som fortfarande kan dölja magen med jacka, och sen hade jag så gärna haft lite mer mage, för jag får fortfarande lite jobbig känsla ibland av att jag inte ser gravid ut alls....:down:

Det är mycket konstiga känslor med graviditet helt enkelt. Och självklart dömer man sig själv mer än andra. Att alla andra har olika stora magar under graviditeten är klart okej, men när det kommer till mig så är det "fel" :banghead:
 
Jag svarade något i stil med att jag hellre haft viktuppgång än den viktnedgång jag haft, samt att jag hade föredragit att kunna äta något annat än frukt i 10 veckor :meh:
Här väger BM vid besöken, eller i alla fall gjorde vi det vid senaste.
Ja, BM sa att min mage låg bra i mått, och jag är lång, så har mycket yta att sprida ut magen på eller vad man ska säga. Tror det lite sitter i hjärnan hos mig också att jag inte är gravid "rätt", som fortfarande kan dölja magen med jacka, och sen hade jag så gärna haft lite mer mage, för jag får fortfarande lite jobbig känsla ibland av att jag inte ser gravid ut alls....:down:

Det är mycket konstiga känslor med graviditet helt enkelt. Och självklart dömer man sig själv mer än andra. Att alla andra har olika stora magar under graviditeten är klart okej, men när det kommer till mig så är det "fel" :banghead:
Försök lita helt på BM! De kommer ha extra mycket koll nu på slutet :) Och var beredd på att magen kan vara liten ännu längre, jag ligger ju några veckor före dig och min mage syns inte heller när jag har jacka på mig nu. Blev nästan förnärmad häromdagen när jag var tvungen att åka buss en liten bit (cykeln på service) och ingen reste sig och erbjöd sin sittplats, men hur skulle nån veta att jag har foglossning och är gravid när det inte syntes igenom :D Och jag har ju inte mått illa och kräkts på det sätt som du, ändå är den liten. Och det är helt okej det med :heart
 
Försök lita helt på BM! De kommer ha extra mycket koll nu på slutet :) Och var beredd på att magen kan vara liten ännu längre, jag ligger ju några veckor före dig och min mage syns inte heller när jag har jacka på mig nu. Blev nästan förnärmad häromdagen när jag var tvungen att åka buss en liten bit (cykeln på service) och ingen reste sig och erbjöd sin sittplats, men hur skulle nån veta att jag har foglossning och är gravid när det inte syntes igenom :D Och jag har ju inte mått illa och kräkts på det sätt som du, ändå är den liten. Och det är helt okej det med :heart
Jag försöker, men det är svårt, särskilt när det finns så mycket runt omkring om hur allt "borde" vara och allt man "borde" göra och jag känner att nä, det är väl inget jag gör eller märker av....
Det hjälper att höra att jag inte är ensam om att kunna dölja magen med jackor, tack! :heart
 
Jag försöker, men det är svårt, särskilt när det finns så mycket runt omkring om hur allt "borde" vara och allt man "borde" göra och jag känner att nä, det är väl inget jag gör eller märker av....
Det hjälper att höra att jag inte är ensam om att kunna dölja magen med jackor, tack! :heart

för det första, varför kan inte människor sluta upp med att kommentera andras kroppar😡 det är inte okej som icke gravid så varför skulle det vara okej som gravid? Jag förstår verkligen inte.

sen kan jag inte riktigt relatera till din situation då jag aldrig upplevt den men jag kommer ihåg två specifika tillfällen i min förra graviditet (första). Den första var när en äldre dam (frivillig organisation) på jobbet Kommenterade hur stor mage jag hade och att det ser ut som att jag ska föda snart. Jag hade då fyra månader kvar och tyckte själv inte att jag hade så stor mage😏

andra gången var fyra veckor innan förlossningen och vi var på ett bröllop när en av gästerna kommer fram o poängterar att så stor var hans fru samma dag som förlossningen, har jag fyra veckor kvar? Hur skulle jag orka med den magen?😤

Min mage växte då helt enligt normala SF-mått och jag gick upp helt normalt o vikt, alltså inget konstigt alls med min mage. Jag var tvärtom riktig stolt över den men så jäkla trött på all kommentarer😒 jag kan också säga att jag gick ner 6 kg (tror jag det var) i början och passerade dem först runt vecka 30.

det jag vill säga är att alla magar växer olika och det finns inget fel i det❤️ Att du har gått ner i vikt är troligtvis inget du behöver oroa dig för, din BM har koll på att det går som det skall! Jag kan förstå din känsla av längtan att äta normala måltider och det kommer någongång❤️ Alla graviditeter är olika och alla är lika fina! Vi gravida gör ett helskotta bra jobb under tuffa arbetsförhållande Och vi ska vara stolta över vår insats! Hejja oss!🙌
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Hallå! Gammal hemvändande medlem med nytt användarnamn :) Väntat på att en vintertråd ska starta, men nu tar jag tag i saken själv...
Svar
4
· Visningar
405
Senast: Jahopp
·
Småbarn Den här veckan har sonen fått ytterligare två affektanfall, utöver det som han fick under påskhelgen. Det senaste väntade jag mig...
Svar
11
· Visningar
2 337
Övr. Barn Är det bara jag som ställer mig undrande till nyttan av all denna ledighet från skolan? Jätteskönt för barnen att få avbrott ibland, men...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
8 783
Senast: Soapbubble
·
Gravid - 1år Jaaaahapp.. jag startade en tråd för ett tag sen om hur man ska veta om man vill ha fler barn eller inte. Jag har två sen innan och...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 450
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp