Vinterföräldrar -17/18, del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
D13F6F6D-855D-4616-B6DF-1A10DD2ADFE8.jpeg


Hon är en så glad bebis :heart
Gillar att sitta i sin stol också!
Efter 4-fasen känns hon så harmonisk med, ett tag var det ju bara famnen som dög men nu uppskattar hon babygymmet och ligga på mage på en helt ny nivå.
 
Just Emma och lillebror är väl ett arvegods jag gladeligen skulle slänga bort om inte sonen gillade den så mycket. Jag förstår det viktiga i böcker som behandlar vardagliga situationer men jag själv tycker att det är förbannat tråkigt:p

Ja men det har du rätt i (det märks att du är van vi att analysera böcker på ett annat sätt än vad jag gör;)) jag har aldrig tyckt att mytologiska sagor varit särskilt läskiga, snarare fascinerande. Däremot är det precis som du skriver när man inser att någon kommer att bli påkommen eller liknande som kan vara läskigt. Och precis det är vad jag minns som läskigt ur Riddar Blåskägg, när man inser att han kommer att se var hon varit. Jag har förövrigt inte stött på den någon annanstans än i de två böckerna (vet att den finns som opera) och de böckerna innehöll väl mer sagor i vuxenutförandet, typ man skär av delar av fötterna på de elaka styvsystrarna i Askungen, Ariels tunga skärs av osv.

Skicka den till mig när han tröttnat på den ;)

Långt ifrån Kruusvals snälla varianter alltså! Men jag gissar att du var lite äldre när du läste dem? :) Vi läste just den första av Olika förlags moderna sagor, Askungen i ny tappning. Inga sönderskurna fötter men Askungen och Prinsessan blev kära och stack utomlands ihop i några månader innan de beslöt sig för att de skulle gifta sig! :up::D

(På tal om lässtunder: idag bemödade sig femåringen att ljuda sig igenom de första sidorna av ”Svea bygger” för lilla A. Jag förberedde middagen i köket och spelade oberörd, men det räcker att jag skriver om det nu för att jag ska bli helt tårögd :o. /gråter av allt men det var så himla fint :love: )
 
Igår hade vi besök av en 6,5 månadsbebis och hennes mammor, så kul att se hur bebisar ändå utvecklas på relativt kort tid och hur barn som ändå ligger 2,5 månad ifrån varann i ålder kan vara lika stora :angel:

+ @YaHilweh
Den längd/vikt som lilla A noterade sist, vid 13 veckor, var ungefär jämnstort med femåringen som 9-veckors. Och som åttaåringen som åttamånaders :D
 
Just ja, knacka på har varit uppskattad här hemma!

Ett tips om man inte har lyxen att få en massa böcker är att ta en sväng till biblioteket!:) Vi gjorde det när vi bodde i stan och det var väldigt uppskattat att kunna testa sig fram och kunna byta böcker lite då och då.

Biblioteket ät bäst! Jag känner att vi har lite låneböcker hemma de gånger jag lyckas få ner antalet under 20 ;)
 
Nu börjar jag kunna se ljuset efter den här sjukhelgen:yuck:
Mannen klarade sig fram till igår kväll så han har kunnat sköta det mesta förutom supermammig febrig bebis:meh: det går nog inte att beskriva känslan av att behöva ha en varm febersvettig kropp klistrad mot ens egna när man själv har drygt 39 grader feber:arghh:
Nu är det bara hosta och väldigt snoriga näsor kvar hos mig och barnen.

När vi var på vårdcentralen med bebis för inte så längesen så kollade dom tempen med örontermometer för tydligen hade dom inget annat:confused: jag gjorde en jämförelse i helgen och örontermometern visade sju decimaler lägre temp än rumptermometern(på bebisen då)
På oss andra fungerar örontermometern bra så det är inte den det är fel på.

Gud vad skönt att ni är på bättringsvägen nu! Jag tycker det räcker med att ha en alldeles frisk bebis klistrad på sig i den här värmen, all medkänsla med dig!
 
Tack snälla! :heart Skönt att vara tillbaks!

Ja, just nu känns det väldigt bra. Min man tycker att det är lite jobbigt att vi inte "klarar" oss själva och att vi behöver hjälp och är lite orolig för vad folk ska tycka. Jag kunde inte vara mindre brydd, det är säkert någon som har synpunkter på det här men då får det väl vara så då! Klart att vi kan få det att gå ihop själva men inte utan att det sliter på relationen och det är väl dumt tänker jag när vi faktiskt har farmor som kan och vill komma och vara med John. :)

Jag är egenföretagare, har en liten grupp företag tillsammans med min pappa och bror där jag främst jobbar med det ena som är ett bilföretag där jag sköter ekonomifunktionen. :)

Det är ju superlyxigt med sådana barnvaktsmöjligheter, både som avlastning för er och för att det ger John en extra vuxen att älska och bli älskad av, tänker jag! :)

Aha! Har förstått att du är ”egen” men har haft lite svårt att pussla ihop vad det är du pysslar med utifrån hur du beskrivit arbetssituationen! :)
 
Phew, enligt Wonder weeks ska kotten vara inne i en solskensperiod just nu, jag vet inte om jag håller med :p Eller så är det väderomslag som påverkar. Gårdagen var intensiv, med bebis som blev övertrött efter bara någon timme vaken, men konsekvent vägrade sova mer än 20-30 minuter stöten, och som helst inte ville lämna famnen.
Han vaknar ju fortfarande okristligt tidigt, kring 4.30, men brukar kunna vara vaken sen till jag vaknat och ätit frukost så vi kan gå ut i vagnen framåt halv 8-8. Både igår och idag däckade han hos sambon vid strax efter 6, efter massa stim och bus och övertrötthet... Verkar med andra ord fortsätta idag precis som igår.

Önskar jag kunde komma på ett sätt att lyckas få honom att sova mer än en halvtimme så han fick komma ikapp sig själv lite, men har helt slut på idéer.
 
Phew, enligt Wonder weeks ska kotten vara inne i en solskensperiod just nu, jag vet inte om jag håller med :p Eller så är det väderomslag som påverkar. Gårdagen var intensiv, med bebis som blev övertrött efter bara någon timme vaken, men konsekvent vägrade sova mer än 20-30 minuter stöten, och som helst inte ville lämna famnen.
Han vaknar ju fortfarande okristligt tidigt, kring 4.30, men brukar kunna vara vaken sen till jag vaknat och ätit frukost så vi kan gå ut i vagnen framåt halv 8-8. Både igår och idag däckade han hos sambon vid strax efter 6, efter massa stim och bus och övertrötthet... Verkar med andra ord fortsätta idag precis som igår.

Önskar jag kunde komma på ett sätt att lyckas få honom att sova mer än en halvtimme så han fick komma ikapp sig själv lite, men har helt slut på idéer.
Kanske inte vad du vill höra men mitt barn sov aldrig längre än 30 minuter åt gången dagtid från att han var några månader gammal till typ 1,5 år. Jag tyckte det gick enklare efter jag förlikat mig med tanken på att det var så. Kommer ihåg att jag till och med frågade på bvc om det var vanligt, och enligt sköterskan vi gick hos var det åtminstone inte helt ovanligt.
 
Phew, enligt Wonder weeks ska kotten vara inne i en solskensperiod just nu, jag vet inte om jag håller med :p Eller så är det väderomslag som påverkar. Gårdagen var intensiv, med bebis som blev övertrött efter bara någon timme vaken, men konsekvent vägrade sova mer än 20-30 minuter stöten, och som helst inte ville lämna famnen.
Han vaknar ju fortfarande okristligt tidigt, kring 4.30, men brukar kunna vara vaken sen till jag vaknat och ätit frukost så vi kan gå ut i vagnen framåt halv 8-8. Både igår och idag däckade han hos sambon vid strax efter 6, efter massa stim och bus och övertrötthet... Verkar med andra ord fortsätta idag precis som igår.

Önskar jag kunde komma på ett sätt att lyckas få honom att sova mer än en halvtimme så han fick komma ikapp sig själv lite, men har helt slut på idéer.
Jag tycker att det är bra med appar/info om de olika utvecklingsstegen. Det kan vara tröstande att veta att eventuell klängighet, gnällighet beror på att de utvecklas och att det ofta kommer i perioder för att sen bli lättare igen. Däremot kan jag tycka att det är stressande när msn precis kommit ur en period och man ser att det bara är en vecka kvar till nästa:yuck:
Eller när de är otröstliga utan märkbar orsak när de inte ska vara inne i en utvecklingsfas och man inte har något att luta sig tillbaka på:arghh:

Det är ju så bebisars sömnmönster ser ut, de vaknar ofta till efter 20-30 minuter och vissa verkar inte somna av sig själva igen då, t.ex min. Jag vet att det inte bli någon direkt vila för dig men prova sätt en timer ifall han sover i t.ex vagnen och vagga den lite om du ser att han börjar vakna till så kanske han kommer ner i sömnen igen.för mig är lösningen att jag ligger bredvid eftersom jag oftast ammar henne till sömns och nör hon börjar böka och vakna så får hon sutta lite så hon somnar om. Tyvärr är det sällan det funkar i min vardag men visst märks det skillnad på henne om hon sover en längre stund!
 
Phew, enligt Wonder weeks ska kotten vara inne i en solskensperiod just nu, jag vet inte om jag håller med :p Eller så är det väderomslag som påverkar. Gårdagen var intensiv, med bebis som blev övertrött efter bara någon timme vaken, men konsekvent vägrade sova mer än 20-30 minuter stöten, och som helst inte ville lämna famnen.
Han vaknar ju fortfarande okristligt tidigt, kring 4.30, men brukar kunna vara vaken sen till jag vaknat och ätit frukost så vi kan gå ut i vagnen framåt halv 8-8. Både igår och idag däckade han hos sambon vid strax efter 6, efter massa stim och bus och övertrötthet... Verkar med andra ord fortsätta idag precis som igår.

Önskar jag kunde komma på ett sätt att lyckas få honom att sova mer än en halvtimme så han fick komma ikapp sig själv lite, men har helt slut på idéer.

@jeennnnyy och @Positron var snabbare än mig! :D Jag håller tummarna för att det ger sig av sig själv, men jag har bara haft halvtimmessovarbarn - det är någon himla svår skarv där efter 20-35 minuter och det har tagit tid för dem (och jobb för mig ;)) innan de lärt sig sova över den. Jag tror liksom @jeennnnyy att den enklaste vägen till själsfrid är att helt enkelt acceptera/inte ha ”högre” förväntningar.
 
@jeennnnyy @pollex @Positron
Svarar alla i en hög. :)
Ja, den där magiska halvtimmen är välkänd här också och har ju egentligen varit hans vanligaste sovmönster ända sen typ 1,5-2 månader. Dock brukar han kunna fortsätta sova 1-1,5 timme när han är extra trött, så det är nog därför jag är frustrerad.
Vaknar han pigg och glad efter 30 min är ju allt frid och fröjd, då kan vi hitta på något istället för att sova, men både igår och idag dröjer det max en kvart innan han gnäller, gäspar och gnuggar ögonen igen :arghh::banghead:

Börja vagga/etc strax innan han vaknar funkar inte, då slår han oftast upp ögonen för att det händer något. Kan ibland söva om när han väl vaknat, men känns oftast som slumpen om det funkar eller inte :p

Jaja, just nu sover han faktiskt i sängen bredvid mig, han somnade efter flaskan, så lite mer vila får han ju. Bara fortsätta träna på att acceptera förändringar i rutinerna I guess...
 
@jeennnnyy @pollex @Positron
Svarar alla i en hög. :)
Ja, den där magiska halvtimmen är välkänd här också och har ju egentligen varit hans vanligaste sovmönster ända sen typ 1,5-2 månader. Dock brukar han kunna fortsätta sova 1-1,5 timme när han är extra trött, så det är nog därför jag är frustrerad.
Vaknar han pigg och glad efter 30 min är ju allt frid och fröjd, då kan vi hitta på något istället för att sova, men både igår och idag dröjer det max en kvart innan han gnäller, gäspar och gnuggar ögonen igen :arghh::banghead:

Börja vagga/etc strax innan han vaknar funkar inte, då slår han oftast upp ögonen för att det händer något. Kan ibland söva om när han väl vaknat, men känns oftast som slumpen om det funkar eller inte :p

Jaja, just nu sover han faktiskt i sängen bredvid mig, han somnade efter flaskan, så lite mer vila får han ju. Bara fortsätta träna på att acceptera förändringar i rutinerna I guess...
Ja det märks ju stor skillnad på ifall de sovit färdigt eller inte när de vaknar! För oss märks det redan på sättet hon vaknar på, är hon glad har hon sovit färdigt;)

Jag tror att det blir lättare ju äldre de blir, när de styr upp sömnen liksom och det finns ett ännu tydligare mönster.
 
Puh! Lång kväll igår då jag fick mjölkstockning för första gången, bröstet var hårt och knöligt på flera ställen. Försökte pumpa, kom inget, hade varma handdukar samtidigt på bröstet, hjälpte inte, tog tre varma bad/duschar och kunde pressa ur minimalt, försökte amma flera gånger men lilla F blev bara frustrerad och skrek då det inte kom något. Hade speciella bröstvärmare på (sådana med gel som man sänker i varmt vattenbad) och vetevärmare. Satt sedan dubbelvikt med pumpen en gång till i trekvart utan att det knappt kom några droppar. Masserade knölarna hela tiden.

Kvart i ett orkade jag inte mer och gick och lade mig. Liggammade lite under natten och på morgonen var det magiskt nog borta!
 
Phew, enligt Wonder weeks ska kotten vara inne i en solskensperiod just nu, jag vet inte om jag håller med :p Eller så är det väderomslag som påverkar. Gårdagen var intensiv, med bebis som blev övertrött efter bara någon timme vaken, men konsekvent vägrade sova mer än 20-30 minuter stöten, och som helst inte ville lämna famnen.
Han vaknar ju fortfarande okristligt tidigt, kring 4.30, men brukar kunna vara vaken sen till jag vaknat och ätit frukost så vi kan gå ut i vagnen framåt halv 8-8. Både igår och idag däckade han hos sambon vid strax efter 6, efter massa stim och bus och övertrötthet... Verkar med andra ord fortsätta idag precis som igår.

Önskar jag kunde komma på ett sätt att lyckas få honom att sova mer än en halvtimme så han fick komma ikapp sig själv lite, men har helt slut på idéer.

Väldigt sällan lilla F sover mer än en halvtimme dagtid men har börjat sova lite längre de senaste dagarna. Jag visste inte hur det "borde" vara så har bara accepterat och inte försökt ändra på det. Vet inte om vi gjort fel med det. Det är ju som du skriver också skillnad om de vaknar glada eller griniga, på eftermiddagarna vaknar hon ofta gråtandes av någon anledning.
 
@Heulwen mfl
Kanske ska förtydliga att jag absolut inte menar att det är något "fel" när bebis bara sover en halvtimme, eller att det "borde" vara på ett visst sätt. Tycker tvärtom det verkar vara jättevanligt, precis som ni andra i tråden påpekar. Dessutom blir dom ju större och behöver väl generellt mindre sömn.
Min frustration kommer just nu när han sover så (förhållandevis) lite på natten och ändå inte får ro på dagen och sover ikapp, vilket leder till betydligt grinigare bebis än han skulle behöva vara :)

Kotten vaknar för övrigt nästan alltid glad, även om han bara sovit en kvart. Men märker stor skillnad på hur länge han sen orkar vara vaken :p
 
@Heulwen mfl
Kanske ska förtydliga att jag absolut inte menar att det är något "fel" när bebis bara sover en halvtimme, eller att det "borde" vara på ett visst sätt. Tycker tvärtom det verkar vara jättevanligt, precis som ni andra i tråden påpekar. Dessutom blir dom ju större och behöver väl generellt mindre sömn.
Min frustration kommer just nu när han sover så (förhållandevis) lite på natten och ändå inte får ro på dagen och sover ikapp, vilket leder till betydligt grinigare bebis än han skulle behöva vara :)

Kotten vaknar för övrigt nästan alltid glad, även om han bara sovit en kvart. Men märker stor skillnad på hur länge han sen orkar vara vaken :p

Förstår problematiken! Skönt att han vaknar glad åtminstone.
 
Som ni andra nämner är det oftast 30 min sovstunder dagtid här också. Ibland lyckas jag få henne att sova längre, men då måste jag oftast sova med henne eller amma henne igen direkt när hon är påväg att vakna.

På tal om sömn! Har ni rutiner hur ni nattar? Gör ni likadant varje gång de ska sova även på dagen? Alltså hur söver ni både dagtid och inför natten?

Lillan är så svår att få att sova numera. Inget vi gör funkar riktigt längre. Hon somnar ju till slut oftast ändå, och sover bra på natten när hon väl somnat. Men vi måste nog börja testa andra sätt, se om vi hittar nåt som funkar bra
 
Skicka den till mig när han tröttnat på den ;)

Långt ifrån Kruusvals snälla varianter alltså! Men jag gissar att du var lite äldre när du läste dem? :) Vi läste just den första av Olika förlags moderna sagor, Askungen i ny tappning. Inga sönderskurna fötter men Askungen och Prinsessan blev kära och stack utomlands ihop i några månader innan de beslöt sig för att de skulle gifta sig! :up::D

(På tal om lässtunder: idag bemödade sig femåringen att ljuda sig igenom de första sidorna av ”Svea bygger” för lilla A. Jag förberedde middagen i köket och spelade oberörd, men det räcker att jag skriver om det nu för att jag ska bli helt tårögd :o. /gråter av allt men det var så himla fint :love: )
Ska komma ihåg det:D förhoppningsvis dröjer det inte alltför länge;)

Jag skulle gissa på att det var när jag var mellan 8 och 10:angel:
Åhå! De där moderna sagornas ankomst har jag helt missat! Får nog se om jag kan erövra ett exemplar. Precis som att jag inte har nog med böcker:o;)

Jag hade nog haft väldigt svårt att spela oberörd av något så fint:heart Sedan lillasyster kom ser jag på det där med syskonkärlek med helt nya ögon:love:
 
Som ni andra nämner är det oftast 30 min sovstunder dagtid här också. Ibland lyckas jag få henne att sova längre, men då måste jag oftast sova med henne eller amma henne igen direkt när hon är påväg att vakna.

På tal om sömn! Har ni rutiner hur ni nattar? Gör ni likadant varje gång de ska sova även på dagen? Alltså hur söver ni både dagtid och inför natten?

Lillan är så svår att få att sova numera. Inget vi gör funkar riktigt längre. Hon somnar ju till slut oftast ändå, och sover bra på natten när hon väl somnat. Men vi måste nog börja testa andra sätt, se om vi hittar nåt som funkar bra
Jag ammar nästan alltid till sömns. Det är den lättaste vägen för oss och då kör vi på det:D
Det händer ju att hon somnar på andra sätt men det är ju för att vi är på väg någonstans, inte i syfte att hon ska somna.
Vill hon inte somna gör vi något annat en stund och sen försöker jag igen om hon inte "råkat" somna av att t.ex bli buren (vi bär inte henne för att hon ska somna.)
Om du förstår vad jag menar, jag känner mig tämligen mossig i hjärnan:o:p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Hela Buke bakar -julspecial! Årets julupplaga av Hela Buke bakar har celebert besök i form av de ökända brittiska domarna Paul...
47 48 49
Svar
977
· Visningar
31 008
Hundträning En ny tråd måste vi ju ha nu när den gamla har nått 2000 inlägg :). I lördags hade vi en heldagskurs på klubben med mycket nyttig...
37 38 39
Svar
772
· Visningar
62 255
Senast: Bulldoozer
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 557
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
13
· Visningar
1 787
Senast: Sofie.S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp