Vinterföräldrar -17/18, del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag ammar nästan alltid till sömns. Det är den lättaste vägen för oss och då kör vi på det:D
Det händer ju att hon somnar på andra sätt men det är ju för att vi är på väg någonstans, inte i syfte att hon ska somna.
Vill hon inte somna gör vi något annat en stund och sen försöker jag igen om hon inte "råkat" somna av att t.ex bli buren (vi bär inte henne för att hon ska somna.)
Om du förstår vad jag menar, jag känner mig tämligen mossig i hjärnan:o:p

Haha jag förstår :D
Lillan brukade alltid somna vid amning här också, men inte så ofta längre faktiskt.. funkar ibland fortfarande klockrent, och när det gör så är det ju verkligen det enklaste :up: behöver hitta nåt mer som funkar när hon inte somnar vid amning. Ikväll funkade att vagga ca 5 min efter amning iaf :p
 
Haha jag förstår :D
Lillan brukade alltid somna vid amning här också, men inte så ofta längre faktiskt.. funkar ibland fortfarande klockrent, och när det gör så är det ju verkligen det enklaste :up: behöver hitta nåt mer som funkar när hon inte somnar vid amning. Ikväll funkade att vagga ca 5 min efter amning iaf :p
Det är väl där mitt "vi gör nåt annat en stund innan vi försöker igen" kommer in i bilden. Om hon inte somnar vid bröstet när jag tror att det borde vara dags att sova så verkar det som att den här damen behöver spralla av sig lite extra:p men då är hon väldigt sällan gnällig. Om hon är gnällig och behöver sova så somnar hon. Och somnar hon inte verkar det som att hon bara behöver boosta med mat och närhet innan det är full rulle igen:D
 
@Cattaflajna när vi började söva stora barnet utan att amma till sömns vaggade vi i famnen och sjöng vaggvisa, då var han 7-8 månader. Vi försökte oftast lägga ner i sängen innan han somnat helt för att kunna lägga oss bredvid så att han vande sig vid att somna liggandes i sängen. Det var lyckat för sen hade vi en ganska lång period när det på kvällarna bara var att lägga sig bredvid och låtsassova för att han skulle somna:D
 
Jag ammar nästan alltid till sömns. Det är den lättaste vägen för oss och då kör vi på det:D
Det händer ju att hon somnar på andra sätt men det är ju för att vi är på väg någonstans, inte i syfte att hon ska somna.
Vill hon inte somna gör vi något annat en stund och sen försöker jag igen om hon inte "råkat" somna av att t.ex bli buren (vi bär inte henne för att hon ska somna.)
Om du förstår vad jag menar, jag känner mig tämligen mossig i hjärnan:o:p

Kan skriva under på allt!
 
Sambon nattar oftast här, tror han gör snarlikt varje kväll.
Kotten är med oss nere tills han blir trött och hungrig, runt 19. Då byter vi blöja och eventuellt till pyjamas, eller klär av, alt låter honom sova i bodyn beroende på temperatur.

Jag säger godnatt och sen går dom upp. Kotten äter sin flaska, oftast liggandes i vår säng eftersom han oftast krånglar i famnen. När han ätit petar man in nappen och väntar tills han somnar. Han har en gosekanin/snutte som får ligga intill. Vi har också skaffat en speldosa som är tänkt att få spela efter flaskan, kanske kan bli lite betingat :p Lyfter över honom till hans säng när han sover djupt.

Om han inte vill sova får man antingen låta honom leka en stund, mata lite till, eller bara hålla i famnen och vänta/vagga ifall han är övertrött.

Idag när han sovit i sängen på dagen har jag gjort likadant som ovan. Sover han i vagnen lägger jag ner, ger napp och gosekaninen, pussar och säger Sov gott, och sen kör jag :p
 
Min stackars bebis (enligt gubben) fick ha tofs igår
D80C05A4-BC87-475E-B2D2-E53C45A30B77.jpeg
 
Här är nattningarna ganska enkla. Går upp, lägger i hennes säng. Beroende på bär hon åt, mat eller peta i napp. 2min senare sover hon, likt en ostbåge med ansiktet mot kortsidan på sängen.

Hon nattad kring 18-tiden, vaknade precis för mat och vaknar sedan en gång mellan 03-04 sover sedan till 08-09! Det känns Väldigt bra. Hon sov bättre när vi Bytte upp oss i nappstorlek. De små håller hon inte kvar längre.
 
Sambon nattar oftast här, tror han gör snarlikt varje kväll.
Kotten är med oss nere tills han blir trött och hungrig, runt 19. Då byter vi blöja och eventuellt till pyjamas, eller klär av, alt låter honom sova i bodyn beroende på temperatur.

Jag säger godnatt och sen går dom upp. Kotten äter sin flaska, oftast liggandes i vår säng eftersom han oftast krånglar i famnen. När han ätit petar man in nappen och väntar tills han somnar. Han har en gosekanin/snutte som får ligga intill. Vi har också skaffat en speldosa som är tänkt att få spela efter flaskan, kanske kan bli lite betingat :p Lyfter över honom till hans säng när han sover djupt.

Om han inte vill sova får man antingen låta honom leka en stund, mata lite till, eller bara hålla i famnen och vänta/vagga ifall han är övertrött.

Idag när han sovit i sängen på dagen har jag gjort likadant som ovan. Sover han i vagnen lägger jag ner, ger napp och gosekaninen, pussar och säger Sov gott, och sen kör jag :p
Vilka mysiga rutiner!
 
Vilka mysiga rutiner!
Tack :D
För åtminstone min egen del känns det bra med rutiner, och tror det kan hjälpa kotten att komma till ro också, speciellt om han brås på mig :p
Just nu känns det dock rätt godtyckligt om det går lätt att natta eller inte, vissa kvällar somnar han på en kvart, andra spottar han ut nappen, fäktar, skriker, stimmar etc i över en timme. Och igår gick det ju utmärkt att somna i sängen på dagen, två gånger till och med, idag genererade den GALNA idéen bara skrik och panik... O_o:meh:
 
Tack :D
För åtminstone min egen del känns det bra med rutiner, och tror det kan hjälpa kotten att komma till ro också, speciellt om han brås på mig :p
Just nu känns det dock rätt godtyckligt om det går lätt att natta eller inte, vissa kvällar somnar han på en kvart, andra spottar han ut nappen, fäktar, skriker, stimmar etc i över en timme. Och igår gick det ju utmärkt att somna i sängen på dagen, två gånger till och med, idag genererade den GALNA idéen bara skrik och panik... O_o:meh:
Ja som förälder får man aldrig känna "nu kan vi det här". Det är ju nya spelregler varje gång man ska göra något:grin:
Med lite tur kan det ibland fungera med en mash-up av tidigare lyckade koncept:D
 
Här går jag och byter blöja och tull pyjamas mellan 20-21 beroende på hur trött han är. Sedan lägger vi oss i sängen och ammar båda brösten. Antingen somnar han i famnen eller vid min sida. Ibland om han har svårt att komma till ro brukar ser hjälpa att liggamma. Tar väl typ 10-40 min, tycker det är mysigt :love:

Puh! Lång kväll igår då jag fick mjölkstockning för första gången, bröstet var hårt och knöligt på flera ställen. Försökte pumpa, kom inget, hade varma handdukar samtidigt på bröstet, hjälpte inte, tog tre varma bad/duschar och kunde pressa ur minimalt, försökte amma flera gånger men lilla F blev bara frustrerad och skrek då det inte kom något. Hade speciella bröstvärmare på (sådana med gel som man sänker i varmt vattenbad) och vetevärmare. Satt sedan dubbelvikt med pumpen en gång till i trekvart utan att det knappt kom några droppar. Masserade knölarna hela tiden.

Kvart i ett orkade jag inte mer och gick och lade mig. Liggammade lite under natten och på morgonen var det magiskt nog borta!

Nu har det ju löst sig men annars kan man testa att ha en skål men riktigt varmt vatten som du ställer på bordet. Böj dig sedan över och stoppa ner tutten. Stå länge :D
 
Någon som vet hur det funkar med narkos och amning alternativt lugnande och amning?

Jag ska göra min sjätte :rage: gastroskopi. Sa till mig själv efter förra att ALDRIG en utan narkos igen.

Gjort en utan allt (trauma...), en med lite lugnande (men alldeles för lite), två med mera lugnande (svinjobbigt men har liksom varit så drogad att jag bara i periferin känt av helvetet och känt panik men inte varit förmögen att reagera typ) och en under narkos.
 
På tal om sömn! Har ni rutiner hur ni nattar? Gör ni likadant varje gång de ska sova även på dagen? Alltså hur söver ni både dagtid och inför natten?

Till skillnad från många av era bebisar så sover John fortfarande långa pass även på dagen. 45 min-1 h räknas som kort, 1,5-2 h är normalt men ibland sover han så långa pass som 3-4 h. Sover han dom korta passen dröjer det inte länge innan han är trött och vill sova igen.

På dagen sover han ett pass i sin vagga, då gungar jag honom tills han somnar. Då sover han inte så länge, 45 min är standard. Därefter tar jag upp honom och går med honom tills han har somnat om och så sover han 1-1,5 h till. Övriga pass under dagen (brukar bli ca 3-4 st) går jag med honom tills han somnat och sen sover han på mig.

På kvällen byter vi till nattblöja och gör sovrummet mörkt och svalt. Stojar och stimmar inte utan är mer lugna och pratar lugnare. Sätter mig i sängen och ammar honom. Därefter sätter jag honom lutad med ryggen mot mig och med benen över mina ben och sen vaggar jag knäna fram och tillbaks så att han gungar. Under tiden lyssnar vi på Kaninen (eller elefanten) som så gärna ville somna. När han har somnat lägger jag ner honom på sin plats bredvid mig. Brukar ta 10-30 minuter, beroende på hur trött han är. Vi börjar alltid nattning vid 21 och sen vaknar han 8-9. Vi ammar på natten, han börjar fäkta med armarna när han är hungrig, men han vaknar aldrig utan han ammar sovandes.

Ibland sätter jag på Kaninen som så gärna ville somna när han ska sova på dagen också men oftast inte. Mest för att jag hellre tittar på serier eller lyssnar på en annan bok då. :p
 
Tack :D
För åtminstone min egen del känns det bra med rutiner, och tror det kan hjälpa kotten att komma till ro också, speciellt om han brås på mig :p
Just nu känns det dock rätt godtyckligt om det går lätt att natta eller inte, vissa kvällar somnar han på en kvart, andra spottar han ut nappen, fäktar, skriker, stimmar etc i över en timme. Och igår gick det ju utmärkt att somna i sängen på dagen, två gånger till och med, idag genererade den GALNA idéen bara skrik och panik... O_o:meh:

Låter som här :p om det går att natta eller inte.. senaste tiden känns det som det varit fler inte, men igår kväll somnade hon bra inför natten och idag har hon sovit i vagnen två gånger :D svinskönt! För hon sov under tiden vi var på stan, kunde fika och prata med en annan mamma så har fått en ny bekantskap!
 
Vi har också vissa nattningsproblem (telefonen föreslår "världsproblem", och ja, det är väl lite så det känns ibland :p). Innan har hon slocknat vid bröstet, men det funkar inte riktigt längre. Igår kväll så ammade vi i sängen, hon somnade (!) och jag la över henne i hennes säng. Tidigare har det varit allt, sen har hon sovit till matdags nångång mitt i natten. Nu vaknade hon efter en liten stund, jag provade amma igen men hon ligger och fjantar och ska kolla sig omkring, varken äter eller somnar. Går med henne en liten stund, hon somnar och jag lägger ner henne igen. Går och duschar, och hon vaknar igen med ett vrål. Otröstlig, bara bröst som hjälper. Ungefär såhär går det till numera. Skulle gärna hitta en bättre rutin, men skyller lite på det där fjärde språnget och hoppas att det blir bättre av sig själv. Fast en nattningsrutin skulle vi behöva ändå. Jag vill gärna ha saga i den rutinen, men hon känns lite liten för det än.
 
Här går jag och byter blöja och tull pyjamas mellan 20-21 beroende på hur trött han är. Sedan lägger vi oss i sängen och ammar båda brösten. Antingen somnar han i famnen eller vid min sida. Ibland om han har svårt att komma till ro brukar ser hjälpa att liggamma. Tar väl typ 10-40 min, tycker det är mysigt :love:



Nu har det ju löst sig men annars kan man testa att ha en skål men riktigt varmt vatten som du ställer på bordet. Böj dig sedan över och stoppa ner tutten. Stå länge :D
Testade det också.:p
 
@Heulwen mfl
Kanske ska förtydliga att jag absolut inte menar att det är något "fel" när bebis bara sover en halvtimme, eller att det "borde" vara på ett visst sätt. Tycker tvärtom det verkar vara jättevanligt, precis som ni andra i tråden påpekar. Dessutom blir dom ju större och behöver väl generellt mindre sömn.
Min frustration kommer just nu när han sover så (förhållandevis) lite på natten och ändå inte får ro på dagen och sover ikapp, vilket leder till betydligt grinigare bebis än han skulle behöva vara :)

Kotten vaknar för övrigt nästan alltid glad, även om han bara sovit en kvart. Men märker stor skillnad på hur länge han sen orkar vara vaken :p

Jag läste det inte så heller! :) Jag däremot tycker att bebisar ”borde” sova tills de är pigga igen (”de tar sig den sömn de behöver”, ni vet... ;)) så för mig har det handlat om att försöka acceptera att det inte funkar så...
 
Som ni andra nämner är det oftast 30 min sovstunder dagtid här också. Ibland lyckas jag få henne att sova längre, men då måste jag oftast sova med henne eller amma henne igen direkt när hon är påväg att vakna.

På tal om sömn! Har ni rutiner hur ni nattar? Gör ni likadant varje gång de ska sova även på dagen? Alltså hur söver ni både dagtid och inför natten?

Lillan är så svår att få att sova numera. Inget vi gör funkar riktigt längre. Hon somnar ju till slut oftast ändå, och sover bra på natten när hon väl somnat. Men vi måste nog börja testa andra sätt, se om vi hittar nåt som funkar bra

På kvällen går vi upp till sängen någon gång efter 18 men oftast innan 19. Liggammar, ibland somnar han som en sten direkt men vaknat efter de där magiska 30 minuterna och är vaken någon timme till, ibland byter vi sida tusen gånger innan han somnar, ibland somnar han för natten - men oavsett vilket så ligger jag där jag ligger till 21-snåret någon gång, då brukar han sova tilltäckligt bra för att jag ska kunna tassa iväg ett tag. Vaknar han efter de där 30 minuterna myser vi med femåringen i sängen men går inte upp.

På dagen somnar han av amning och sover då i famnen, eller så somnar och sover han i selen efter olika mycket guppande/promenerande - ibland bara hänger han med och slocknar efter ett tag, ibland behövs en aktivare insats.
 
Ska komma ihåg det:D förhoppningsvis dröjer det inte alltför länge;)

Jag skulle gissa på att det var när jag var mellan 8 och 10:angel:
Åhå! De där moderna sagornas ankomst har jag helt missat! Får nog se om jag kan erövra ett exemplar. Precis som att jag inte har nog med böcker:o;)

Jag hade nog haft väldigt svårt att spela oberörd av något så fint:heart Sedan lillasyster kom ser jag på det där med syskonkärlek med helt nya ögon:love:

:up: ;)

Som tur är balanserar jag bokintresset med ett väldigt aktivt ointresse för att få in en enda pryl till i det här huset, annars hade bokhyllorna bågnat här också :D. Fast igår var det uppstart av ”Sommarboken” på vårt bibliotek, så förutom ett gäng böcker som vi ju får lämna tillbaka hade barnen med sig en varsin ”gympapåse” med grejer som de fått för sina insatser där :meh:. Fast huvudsaken är ju att de är glada :D

Jag har gjort felet att störa balansen i de där magiska ögonblicken någon gång förut, det var det jag försökte undvika! Men sedan kom han och berättade att han hade läst för lilla A, så då fick jag chansen att säga att jag tyckte att det såg jättemysigt ut :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Hela Buke bakar -julspecial! Årets julupplaga av Hela Buke bakar har celebert besök i form av de ökända brittiska domarna Paul...
47 48 49
Svar
977
· Visningar
31 078
Hundträning En ny tråd måste vi ju ha nu när den gamla har nått 2000 inlägg :). I lördags hade vi en heldagskurs på klubben med mycket nyttig...
37 38 39
Svar
772
· Visningar
62 374
Senast: Bulldoozer
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 744
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
13
· Visningar
1 789
Senast: Sofie.S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp