Vinterföräldrar -17/18, del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tycker nog man kan ge det till en liten som inte förstår varför hen har ont, skillnad när man är äldre och kan "resonera" om smärtan och förstå vad den beror på. Så länge man inte överskrider maxdosen och inte ger det i långa perioder tycker jag man kan köra på. Vi gav Alvedon-droppar två gånger när hon fick akut magknip av Rota-vaccinet.
Tycker som du :) sambon är ju vuxen och kan välja att ha ont eller ta smärtstillande. Lillen vet ju inte vad som händer eller att det kommer gå över och då känner iaf jag att jag vill lindra om jag kan...

Stackarn! Hoppas det inte är öroninflammation eller dylikt.
Det känns dock troligt att det är det. Har funderat på de senaste dagarna och hon har mest varit nöjd när honlegat vid mitt jögra bröst och då ligger hon på vänster öra och det är höger hon verkar ha ont i. Liggammar för det mesta och det har faktiskt hänt att jag fått byta sida när hon varit ledsen.
Men vi får se imorgon om de kan se nåt.

Riktigt bra natt här, betydligt bättre än jag trodde det skulle bli efter vaccinet :) två uppvak som vanligt, men han har bara ätit lite snabbt och sen somnat om igen. Vid 5-tiden blev han orolig och fick komma upp på min mage och här sover han fortfarande. Senaste veckan har lillen skippat sovmorgon så känns riktigt lyxigt att jag idag fick vakna av att vara utsövd, istället för av en flaxande bebis :D

Nackdelen är väl dock att jag börjar bli hungrig :p och att jag skulle vilja ha koll på lillens temp, men han kommer garanterat vakna snart så det löser sig :)

Hur tänker ni andra med alvedon vid vaccination, ni som haft anledning att fundera? Har läst mig till att det ju inte bör ges förebyggande, men vad är anledning nog att ge? Bara feber eller att liten har ont och gråter?

Sambon och jag har nämligen totalt olika inställning till detta. Jag tar "gärna" (missförstå mig rätt :p ) värktabletter om jag har ont i huvudet eller mensvärk etc medan sambon i princip ska vara döende först. Han menar iaf att kotten inte nödvändigtvis har ont när han gråter utan att det kanske "bara känns annorlunda" för honom och att man "inte behöver vara rädd för att ha ont" :meh: (ja, det skiner kanske igenom att jag inte tyckte det var några superargument att applicera på en 3-månaders) Samtidigt som jag kanske är lite väl orestriktiv med smärtstillande ibland och heller inte vill överdriva...

Hur tänker ni andra?

Kommer definitivt ge Alvedon vid ont. Det är lätt för en vuxen att veta att smärta inte är farligt, men hur förklarar man det för en bebis? Och vi vet ju inte hur ont det gör, det kanske gör så ont att även en ganska restriktiv vuxen hade velat ha smärtlindring. Det är ju också ganska enkelt att ta reda på om det är ont eller "annorlunda". Blir han glad på Alvedon hade jag iaf tolkat det som att det var ont. Men då måste man ju ge det :p

Mvh inte heller snål med värktabletterna

Nu är det många tankar som ryms i mitt huvud.
Det tog inte lång tid efter att jag bestämt mig för att försöka byta till en dagtidstjänst innan det fanns en att söka. Nu är intervju inbokad och första tanken är då att hur ska min mossiga hjärna lyckas hålla sig skärpt och prestera under en hel intervju?!:nailbiting:
Och sen är det ju så klart det här med föräldraledigheten... jag vet ju att de, om jag får tjänsten, kommer vilja att jag börjar så snart som möjligt. Och då får jag lite småpanik för det har precis blivit mysigt, roligt och våååår! Förra gången var jag hemma på heltid i 8 månader och det kändes lagom. Hoppas man kan lyckas förhandla sig ditåt... jag tänker att de får ju räkna med tre månaders uppsägningstid och om rekryteringsprocessen drar ut liiite på tiden så tror jag att det kan bli bra;)
Och sen så klart att det gnager att jag tänkt vara föräldraledig på deltid efter att mannen tagit ut lika mycket på heltid som jag. Men det är så långt fram i tiden att jag inte tänker nämna det.
Och allt kanske är ett icke-problem för det är inte säkert att jag får jobbet:grin:
Om processen inte drar ut på tiden så har du fördelen med att det kommer en sommar, de vill säkert inte att du börjar mitt i semestrarna :)
Lycka till!

Om processen inte drar ut på tiden så har du fördelen med att det kommer en sommar, de vill säkert inte att du börjar mitt i semestrarna :)
Lycka till!
Nja, tvärtom tyvärr. De har det kämpigt med bemanningen på sommaren just pga semestrar och föräldraledigheter. Det i kombination med väldigt hög arbetsbelastning (högsäsong) gör att de vill ha in kompetent personal så tidigt som möjligt. Så jag hoppas att de inte väljer bort mig pga föräldraledigheten.

Tack!:)

Kotten har verkligen tagit ett kliv framåt i utvecklingen sista veckan!
Han pratar massor och visar vad han gillar och vill. Tycker det är jättekul att bli hissad i luften och när jag drar honom upp till sittande eller låter honom ”gå”, pratar med mig som för att säga åt mig att sätta fart på mobilen över hans lekmadrass och blir arg när han tappar sin nalle :D

Han är dessutom en riktig solstråle sånär som på när han är hungrig eller trött, eller uttråkad :p Vem kunde tro att en bebis kunde vara såhär rolig?! :heart

Kotten har verkligen tagit ett kliv framåt i utvecklingen sista veckan!
Han pratar massor och visar vad han gillar och vill. Tycker det är jättekul att bli hissad i luften och när jag drar honom upp till sittande eller låter honom ”gå”, pratar med mig som för att säga åt mig att sätta fart på mobilen över hans lekmadrass och blir arg när han tappar sin nalle :D

Han är dessutom en riktig solstråle sånär som på när han är hungrig eller trött, eller uttråkad :p Vem kunde tro att en bebis kunde vara såhär rolig?! :heart

Likadant här, hon har blivit en riktig pratkvarn :D och blir riktigt arg när hon tappar tummen, hon har den i munnen jämt numera :p ...eller om man tittar bort för hon ska ha all uppmärksamhet! ;)

Jag har beställt en ringsjal som ska vara lite enklare att få på sig, ska bli spännande. Lilla F jollrar annars mest hela dagarna och pratar med hela kroppen och testar nya läten. Idag var hon dock inte så solig, träffade min mans familj och det blev lite mycket intryck och stökigt så hon var orolig på kvällen.

Suck, sorry för lite ot, men vissa dagar... vi hade bjudit ett gäng hit för att passa på att få hjälp med att elda ris i trädgården ( =majbrasa) och i gengäld bjuda på grillat. Idag visar det sig att alla(!) har prioriterat annat alt fått förhinder. :meh:
Så här sitter vi med grillmat, bullar och äppelkaka till ett helt kompani och riset i trädgården lär få ligga kvar.

Till råga på allt tror jag fjärde utvecklingssprånget är på gång för solstrålen är plötsligt en gnällis...

Nu är dopinbjudan skickad (eller jag ska lägga dom på lådan om en stund när jag ändå ska till jobbet). Jag är kär i mitt barn :love:
F98569C3-3288-47EE-9EB7-41ACC4FA186D.webp

Suck, sorry för lite ot, men vissa dagar... vi hade bjudit ett gäng hit för att passa på att få hjälp med att elda ris i trädgården ( =majbrasa) och i gengäld bjuda på grillat. Idag visar det sig att alla(!) har prioriterat annat alt fått förhinder. :meh:
Så här sitter vi med grillmat, bullar och äppelkaka till ett helt kompani och riset i trädgården lär få ligga kvar.

Till råga på allt tror jag fjärde utvecklingssprånget är på gång för solstrålen är plötsligt en gnällis...

Jag avskyr när folk ställer in saker för att de prioriterat annorlunda, så dålig stil! Tycker du ska trösta dig med äppelkaka. :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33... 102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
121 687
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
13
· Visningar
1 951
Senast: Sofie.S
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan... 99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
101 706
Senast: YaHilweh
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
868
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka