Vinterföräldrar 2015-2016 #4

Aldrig hört om någon som varit på 2 års-kontroll, måste bero på var man bor. Vad gör man på en sådan? Här (Stockholm) är det utvecklingsbedömning och vaccination vid 18 månader och sedan utvecklingsbedömning vid 3 år.
Bor i Stockholms län men inte kommun. Men ja, har förstått det som att det beror på var man bor. Vet inte vad som görs mer än att de skulle följa upp talet.
 
Bor i Stockholms län men inte kommun. Men ja, har förstått det som att det beror på var man bor. Vet inte vad som görs mer än att de skulle följa upp talet.

Det är inte standard i Stockholms län, men kanske något just er BVC valt att göra? Vi får då vänta till 3 år.
 
Idag fyller min busunge 2 år! Vi firade igår och det absolut bästa med kalaset var ballongerna. Vi skulle blåsa upp dem och ge honom dem oknutna så att han kunde släppa iväg dem:D

Han blev storebror för snart två veckor sedan, något som jag själv varit väldigt nervös inför med tanke på hur känslig han är för förändring. Hittills verkar det som att jag var nervös helt i onödan, han är så omtänksam och fin mot bebisen! Antal utbrott som kunnat relateras till bebisens ankomst är inte ens en handfull.

Vi ska också på tvåårskontroll, jag tror att det bokades in mest för att följa upp talet.
 
Det är inte standard i Stockholms län, men kanske något just er BVC valt att göra? Vi får då vänta till 3 år.

Vi har en privat BVC då jag kom. Ihop mig ganska rejält med BVC som ligger vid vc här. När de tyckte att jag skulle vänta ut Havanna när hon vägrade ersättning, istället för att ge henne vanlig mat.
 
Idag fyller min busunge 2 år! Vi firade igår och det absolut bästa med kalaset var ballongerna. Vi skulle blåsa upp dem och ge honom dem oknutna så att han kunde släppa iväg dem:D

Han blev storebror för snart två veckor sedan, något som jag själv varit väldigt nervös inför med tanke på hur känslig han är för förändring. Hittills verkar det som att jag var nervös helt i onödan, han är så omtänksam och fin mot bebisen! Antal utbrott som kunnat relateras till bebisens ankomst är inte ens en handfull.

Vi ska också på tvåårskontroll, jag tror att det bokades in mest för att följa upp talet.

Vi var på jul på Liseberg 17/12 där fick hon en sådan enorm kaninballong.vi slängde den igår, annars har den sprungit många varv runt huset :rofl:
 
Nu äntligen fick jag svar om att byta fsk oxå. Så 26/2 är det inskolning på kommunal förskola istället för dagmamma. Då hinner Havanna vara hemma. Med bebis i ca 20 dagar innan det är dags för inskolning. Så det känns bra.
 
15kg tung och 89cm lång. Följer sin kurva kanon.
Mycket impad bm över tal och allt, blöjfri, äter med sked och gaffel utan problem. Väldigt tidig i det mesta när det kommer till tala, räkna osv.
Dock har hon fram till nu vart väldigt försiktig av sig. Vilket är skönt. Går inte ned för trappan själv osv.

Mycket goda resultat helt enkelt.
 
Ni med fler barn.
Vi har som plan att båda barnen ska få dela rum när det är dags för lillasyster att flytta ut från vårt rum. Havanna flyttade till eget rum redan vid 6-7 månaders ålder och vi tänker göra desamma denna gång.

Men nu som har erfarenhet av barn som delat rum. Hur gick det i början?
 
Nu har vi också varit på tvåårskontroll. Han var 90.5 cm och vägde 13.7 kg. Han fick totalbryt när vi kom in i rummet och ville bara ta sig ut, det gick inte att vända överhuvudtaget... fick låsa dörren så att han inte skulle sticka därifrån:crazy: det blev inte mycket pratat med sköterskan. Hon frågade naturligtvis om talet men jag är inte alls oroad, det kommer fler och fler ord. Han är dessutom en hejare på att hitta på egna tecken som är väldigt lätta att förstå.

Han fick en springcykel i födelsedagspresent och kprta stunder orkar han fokusera så att han kan köra runt med den här inne. Runt, runt, runt köksön:laugh: annars är kullerbyttor det nya, han har kunnat det sen i somras men inte gjort det så mycket men nu ska han kasta sig ner med huvudet oavsett underlag:rofl::nailbiting:

Det märks att han testar sin självständighet just nu. Han går gärna in i rum och stänger om sig för att pilla med saker (särskilt om det är sånt han inte får greja med) eller så vinkar han till en för att man ska lämna honom ifred. Äta vill han också ofta göra ifred, man ska helst gå och greja i bakgrunden. Typ plocka med disk, hänga tvätt osv. Då äter han som bäst:p
 
Vi var i badhuset idag, första gången sen vi avslutade babysimmet för drygt ett år sen. Stor succé! Från att vara jätteledsen innan (gillar inte att duscha och är inte van med det) och skeptisk när vi kom in så kom han igång efter en stund och har röjt som sjutton. Åkt vattenrutschbana, doppat magen, lekt med vattenfall, doppat sig, råkar få huvudet under vattnet utan katastrofer, "simmat" och klättrat. Intensivt, glad att hans gudmor var med. Ska vi definitivt göra om snart igen!
 
Tips på roliga saker att hitta på med 2åringen nu när hon blivit storasyster? Hon och prisp kan åka iväg och göra saker, likadant jag och 2åringen (när jag lätl ordentligt).

Lekland är inplanerat, men mer tips? Lillasyster får hänga med för hon kan. Det viktiga är dock 2åringen.
 
Tips på roliga saker att hitta på med 2åringen nu när hon blivit storasyster? Hon och prisp kan åka iväg och göra saker, likadant jag och 2åringen (när jag lätl ordentligt).

Lekland är inplanerat, men mer tips? Lillasyster får hänga med för hon kan. Det viktiga är dock 2åringen.
Grattis till er nya familjemedlem! Så mysigt med en liten igen.

Jag hade undvikit lekland vid denna tiden på året, det brukar vara en smittohärd.
Min lilla är mest nöjd med att bara gå till en lekplats, vara i trädgården, gå en runda.
Imorgon blir hon två år och då ska vi till simhallen o bada o leka. Det kan ju vara något när man vill göra nåt mer ”särskilt”.

Hur ser det ut för er andra? Många som har syskon på gång? Det brukar ju komma ett gäng efter ca 2 1/2 år :)
Vi planerar inför en nr 3 men avvaktar ett tag till.

För övrigt är vår lilla en riktig pratkvarn nu. Det pratas HELA tiden om allt. Så roligt!
 
Grattis till er nya familjemedlem! Så mysigt med en liten igen.

Jag hade undvikit lekland vid denna tiden på året, det brukar vara en smittohärd.
Min lilla är mest nöjd med att bara gå till en lekplats, vara i trädgården, gå en runda.
Imorgon blir hon två år och då ska vi till simhallen o bada o leka. Det kan ju vara något när man vill göra nåt mer ”särskilt”.

Hur ser det ut för er andra? Många som har syskon på gång? Det brukar ju komma ett gäng efter ca 2 1/2 år :)
Vi planerar inför en nr 3 men avvaktar ett tag till.

För övrigt är vår lilla en riktig pratkvarn nu. Det pratas HELA tiden om allt. Så roligt!
Vi är ju 3 i denna tråden som hänger i årets vintertråd där det blivit triss i lillasystrar:D sen har @Jenka en på G och så är det nog två till som redan fått. Så det är ju ändå rätt bra utdelning på två år;)

Tillägg: jag har visst haft väldigt mycket tid att läsa de andra föräldratrådarna:o
 
Vi är ju 3 i denna tråden som hänger i årets vintertråd där det blivit triss i lillasystrar:D sen har @Jenka en på G och så är det nog två till som redan fått. Så det är ju ändå rätt bra utdelning på två år;)

Tillägg: jag har visst haft väldigt mycket tid att läsa de andra föräldratrådarna:o
Väldigt bra utdelning måste jag säga!
Grattis till er alla!
 
Ja här blev det en lillasyster i november :)
Så nu är barnafödandet färdigt för min del :p
Om hon blir lika intensiv som sin bror lär jag vara gråhårig inom de närmsta åren. Han är en liten orkan som är överallt på en gång. Kul period han är inne i nu. Verkligen. Kastar allt omkring sig. När han tycker han är klar med maten (efter några tuggor i alla fall om man har tur) hivar han iväg det över golvet. När han inte vill leka mer med duplot kastas det iväg åt alla håll. Allt. Mat, kläder, leksaker. Slänga ner saker bakom soffan är en höjdare också. Kul period. Verkligen :angel:
 
Här är oxå barntillverkningen klar och sterilisering på mig funderas över.
Även om första månaden med liten är :love: jag hade glömt att det var så mysigt.

Men här är likheterna med Havanna otroligt lika, Ronja hade samma rörelsemönster i magen på slutet och är redan idag (4 dagar gammal) svår att byta blöja på då hon är överallt. Så vi förväntar oss 2st vilddjur här. Havanna är mer vild än tam, men jag tycker dock att den fasen hon är i nu är så häftig. Vi börjar kunna ha riktiga samtal med riktiga svar. Inga två ords svar utan lite längre meningar. Det händer saker var dag i utvecklingen, så häftigt.

Idag är det btw exakt 1 år sedan Havanna tog sina första steg helt själv!
 
Ja här blev det en lillasyster i november :)
Så nu är barnafödandet färdigt för min del :p
Om hon blir lika intensiv som sin bror lär jag vara gråhårig inom de närmsta åren. Han är en liten orkan som är överallt på en gång. Kul period han är inne i nu. Verkligen. Kastar allt omkring sig. När han tycker han är klar med maten (efter några tuggor i alla fall om man har tur) hivar han iväg det över golvet. När han inte vill leka mer med duplot kastas det iväg åt alla håll. Allt. Mat, kläder, leksaker. Slänga ner saker bakom soffan är en höjdare också. Kul period. Verkligen :angel:
Vi har det likadant här hemma. Han är dessutom en mästare på att skruva och har varit det länge:meh: skruvar ur glödlampor och skruvar av korkar/lock på allt möjligt. Särskilt tandkrämstuber. Så vibhar tandkrämskorvar lite här och var... som vita snigelspår:grin:
 
Idag fyller Albin 2 år! :bump:
Födelsedagspresenten blev ett ikea-kök som jag pimpat :)

1826D1D7-435B-4129-9B6B-EE0CD04F0D18_zpskascyb6r.jpg
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 173
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
19 013
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 107
Senast: Rie
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 206
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp