Vinterföräldrar 2016/2017 del 6

Vad hände med mitt glada barn? Hon gnäller, skriker, allt hon älskat förut avskyr hon,vägrar följa med mig in i sovrummet på kvällarna, klistrar sig fast på pappa. Tar jag henne blir hon galen. Vill inte ha kläder, skriker som om hon får stryk och man blir helt svettig av att sätta på henne skor. Dessutom sover hon på mig på nätterna. Det är väl mysigt men varmt.

Jag tror på någon form av utvecklingsprång. Hoppas vi får ett ännu gladare barn efter detta och att vi får det snabbt :crazy:
Ja, det är en fas. Vi är i samma, men det verkar som att vi är med en fot på väg ut ur den.
Kan ni avleda med nånting? "Vad säger katten?" har funkat ibland hos oss. Vi jobbar med att ge henne en väg ut ur gnället, hjälpa henne innan hon liksom fastnar. Och låta henne vara med i allt vi gör och att få enkla val (2-alternativ-val). Men samtidigt ha tydliga ramar. Ett nej ska vara ett nej alla gånger (vilket svärmor tyvärr raserar för oss).
 
Ja, det är en fas. Vi är i samma, men det verkar som att vi är med en fot på väg ut ur den.
Kan ni avleda med nånting? "Vad säger katten?" har funkat ibland hos oss. Vi jobbar med att ge henne en väg ut ur gnället, hjälpa henne innan hon liksom fastnar. Och låta henne vara med i allt vi gör och att få enkla val (2-alternativ-val). Men samtidigt ha tydliga ramar. Ett nej ska vara ett nej alla gånger (vilket svärmor tyvärr raserar för oss).

Går att avleda bra en stund men sen är det samma visa. När hon är som värst brukar vi gå ut. Då blir hon överlycklig.

Min svärmor gnäller på att vi har för lite regler och att hon inte kan nej än. Jo hon kan absolut nej, men ibland skiter hon i vad vi säger och det är helt okej för E att bli arg när vi säger nej. Det är ju en del i utvecklingen.
 
Det är så tyst i tråden, ho ho!

E utvecklas i illfart. Hon kan många ord nu. Häst, orm, täcke, kudde, mormor, snutte, napp och såklart mamma och pappa. Hon säger även där är snutten fast inte så tydligt såklart och pekar på både lastbilar och traktorer. Skriker både traktor och lastbil så fort hon ser en.

I morse hämtade hon och satte på sig skorna själv när jag bad henne. Försökte även få på sig jackan själv vilket var lite krångligt. Vart tog bebisen vägen? :nailbiting:

Vi har fortfarande lite gnälligt och skrikigt på dagarna men om vi pratar igenom det så gott det går med en snart tvååring och får henne att fundera på annat blir hon snabbt glad igen. Vi tror att det är en kindtand på g då hon pekar mot kinden och även dregglar lite, är även kräsen med nappar så nånting är det som stör henne.

Nästa helg kanske vi får börja köra lite prylar till huset. Vi längtar massor. Ska bli så skönt att få större och en egen tomt att vara på. Längtar till våren när jag kan börja fixa rabbaterna :love:
 
Det är så tyst i tråden, ho ho!

E utvecklas i illfart. Hon kan många ord nu. Häst, orm, täcke, kudde, mormor, snutte, napp och såklart mamma och pappa. Hon säger även där är snutten fast inte så tydligt såklart och pekar på både lastbilar och traktorer. Skriker både traktor och lastbil så fort hon ser en.

I morse hämtade hon och satte på sig skorna själv när jag bad henne. Försökte även få på sig jackan själv vilket var lite krångligt. Vart tog bebisen vägen? :nailbiting:

Vi har fortfarande lite gnälligt och skrikigt på dagarna men om vi pratar igenom det så gott det går med en snart tvååring och får henne att fundera på annat blir hon snabbt glad igen. Vi tror att det är en kindtand på g då hon pekar mot kinden och även dregglar lite, är även kräsen med nappar så nånting är det som stör henne.

Nästa helg kanske vi får börja köra lite prylar till huset. Vi längtar massor. Ska bli så skönt att få större och en egen tomt att vara på. Längtar till våren när jag kan börja fixa rabbaterna :love:
Ja, alla är nog fullt upptagna med sina tvååringar. :rofl:
Spännande med huset!

Knoddriks matvägran börjar släppa, men fortfarande kinkigt. Får magmedicin (Movicol junior), vilket hjälpt lite, men vi får väl se om vi behöver göra nåt mer. "Ge mer grönsaker" som råd funkar inte när ungen vägrar äta...
Dessutom är hon fortfarande vääääldigt trött. Sover 2 timmar efter lunch på fsk, är trött o färdig för sängen från det att vi kommer hem vid fyra, somnar lätt vid halv sju. Vaknar en gång vid 23 och sen vid 05-06. Hoppas på att det bara är nåt tillfälligt efter tidsomställningen.

Har troligtvis avverkat höstblåsor. Har fått flera nya tänder under hösten. Har varit snuvfri i flera veckor nu - jäj!

Pratar och numera även sjunger (:heart) och sätter ihop fler och fler kombinationer (2 ord). Klättrar med lite bättre koll och är full med bus.

DSC_2403.JPG
 
@malumbub
Tvååringar kan vara rätt intensiva :angel:

Vi har också väldigt kinkigt med maten, hon säger nej till nästan allt. Majs, korv, vindruvor, ärtor och potatismos är gott men resten, nej. Tror inte hon tål tomater heller som hon gillar så nu går det bort. Så jäkla trist att ungen inte tål ägg, så smidigt att bara koka och ge, dessutom älskar hon ägg.
Grönsaker är ingen hit här heller, kanske morötter ibland men blää för allt annat.

Men hon växer och blir allt tyngre och längre så näring verkar hon få i sig.
 
Här pratar vi inte ännu :banghead:

Eller pratar gör han dagarna i ända men inte så att man förstår. Kanske 5 ord man fattar.

Pappa (men inte mamma, tack för det :cautious:)
Äta
Ita (rita)
Kaa (anka)
Giiis (gris)
P U H (nalle puh)

Tvåårskoll om två veckor. Då skall han även få vattkoppsvaccinet vi sköt upp vid 1,5 års då de blev så nära lillebrors bf (NU fick jag höra att de rekommenderar att man inte skall umgås med spädbarn tre veckor efter vaccinet så gjorde rätt)
 
@malumbub
Tvååringar kan vara rätt intensiva :angel:

Vi har också väldigt kinkigt med maten, hon säger nej till nästan allt. Majs, korv, vindruvor, ärtor och potatismos är gott men resten, nej. Tror inte hon tål tomater heller som hon gillar så nu går det bort. Så jäkla trist att ungen inte tål ägg, så smidigt att bara koka och ge, dessutom älskar hon ägg.
Grönsaker är ingen hit här heller, kanske morötter ibland men blää för allt annat.

Men hon växer och blir allt tyngre och längre så näring verkar hon få i sig.
Jag har inga problem med trots som går ut över maten...men när magen slutar funka och barnet tydligt visar obehag, "blä i munnen" och mycket ont i rumpan, då är det inte ok. :(
Vi får hoppas att hon kommer i ordning nu.
Vikten är det absolut inget fel på. Hon växer och har en jättefin kurva på bvc.
 
Här pratar vi inte ännu :banghead:

Eller pratar gör han dagarna i ända men inte så att man förstår. Kanske 5 ord man fattar.

Pappa (men inte mamma, tack för det :cautious:)
Äta
Ita (rita)
Kaa (anka)
Giiis (gris)
P U H (nalle puh)

Tvåårskoll om två veckor. Då skall han även få vattkoppsvaccinet vi sköt upp vid 1,5 års då de blev så nära lillebrors bf (NU fick jag höra att de rekommenderar att man inte skall umgås med spädbarn tre veckor efter vaccinet så gjorde rätt)
Knoddriks kusin pratar inte mycket heller. Hon är född i april 2016. Men hon verkar förstå vad vi säger, hon kan umgås socialt och hon försöker forma orden, så jag försöker stötta brorsan och svägerskan. Förstår dock att man blir både frustrerad och orolig.
 
Här sker utvecklingen i rasande fart. Många av våra "konflikter" handlar nog mest om att jag och pappan ska hjälpa I med saker hon visst kan själv. :idea: Herregud vad hon lär sig saker. Det är nog mest förskolans förtjänst.

Hon äter helt ok, förut åt hon jättedåligt men det blir bättre. Hon sover dock jättedåligt. Vi är vakna 1-2 timmar varje natt i princip. Både jag och pappan börjar jobba rätt sent så vi behöver inte gå upp så tidigt. Annars hade det varit ohållbart. Vet inte riktigt vad vi ska göra åt saken heller. Vi har testat att ta bort vilan på dagen men då slocknar hon före 18 och är vaken sen på natten i alla fall. Hon verkar inte lida av det utan det är vi som tycker det är kämpigt.

Nästa vecka ska vi ha utvecklingssamtal på föris. :D
 
Knoddriks kusin pratar inte mycket heller. Hon är född i april 2016. Men hon verkar förstå vad vi säger, hon kan umgås socialt och hon försöker forma orden, så jag försöker stötta brorsan och svägerskan. Förstår dock att man blir både frustrerad och orolig.

Han förstår en massa ord som kroppsdelar, klädesplagg, sysslor och olika människor/djur. Tex kan man be honom hämta ytterkläder och skor när vi skall ut, han vet skillnad om det är pappa som förslår blöjbyte eller mamma (vi gör på olika sätt och går till olika ställen)

Men kommunikationen är lite ensidig
 
Jag har inga problem med trots som går ut över maten...men när magen slutar funka och barnet tydligt visar obehag, "blä i munnen" och mycket ont i rumpan, då är det inte ok. :(
Vi får hoppas att hon kommer i ordning nu.
Vikten är det absolut inget fel på. Hon växer och har en jättefin kurva på bvc.

Jag förstår att magproblemen är jätte jobbigt. E hade en lindrig förstoppning för någon vecka sen som tack gode gud släppte av sig själv men det var så jobbigt att se. Nu har vi ett helt apotek hemma mot det ifall det händer igen och inte går över av sig själv.
 
Här pratar vi inte ännu :banghead:

Eller pratar gör han dagarna i ända men inte så att man förstår. Kanske 5 ord man fattar.

Pappa (men inte mamma, tack för det :cautious:)
Äta
Ita (rita)
Kaa (anka)
Giiis (gris)
P U H (nalle puh)

Tvåårskoll om två veckor. Då skall han även få vattkoppsvaccinet vi sköt upp vid 1,5 års då de blev så nära lillebrors bf (NU fick jag höra att de rekommenderar att man inte skall umgås med spädbarn tre veckor efter vaccinet så gjorde rätt)

Grattis till lillebror!

Kan väl inte påstå att E pratar så mycket. Det är mest att hon kan många ord. Det mesta är obegripligt babbel :laugh:
 
Jag har troligen åkt på nåt jäkla virus. Har små små blåsor på tungan som gör svinont och ont i halsen. E hostade och nös i morse men feberfri än så länge. Får se hur det utvecklas. Kommer nog vara sjuk hela vintern. Förskolebaciller :yuck:
 
Jag har troligen åkt på nåt jäkla virus. Har små små blåsor på tungan som gör svinont och ont i halsen. E hostade och nös i morse men feberfri än så länge. Får se hur det utvecklas. Kommer nog vara sjuk hela vintern. Förskolebaciller :yuck:
Höstblåsor?
 
Jag har inga problem med trots som går ut över maten...men när magen slutar funka och barnet tydligt visar obehag, "blä i munnen" och mycket ont i rumpan, då är det inte ok. :(
Vi får hoppas att hon kommer i ordning nu.
Vikten är det absolut inget fel på. Hon växer och har en jättefin kurva på bvc.

Vi har också haft stora problem med dotterns mage och förstoppning.
Jag önskar att jag stått på mig mer tidigare och krävt röntgen och ultraljud (det kanske ni redan fått - hurra isåfall!!) Syntes tydligt att hon var förstoppad högt upp, trots att hon har fått relativt stora doser Movikol och bajsat regelbundet och mjukt, i närmare ett halvår.
 
Vi har också haft stora problem med dotterns mage och förstoppning.
Jag önskar att jag stått på mig mer tidigare och krävt röntgen och ultraljud (det kanske ni redan fått - hurra isåfall!!) Syntes tydligt att hon var förstoppad högt upp, trots att hon har fått relativt stora doser Movikol och bajsat regelbundet och mjukt, i närmare ett halvår.
Nope, bara undersökning och medicin.
Läkaren ordinerade att ge på kvällen, men vi bestämde idag att ändra till morgonen. Vi får alla sova bättre om Knoddrik slipper känna sig bajsnödig en hel natt...
 
Nope, bara undersökning och medicin.
Läkaren ordinerade att ge på kvällen, men vi bestämde idag att ändra till morgonen. Vi får alla sova bättre om Knoddrik slipper känna sig bajsnödig en hel natt...

Vi har också alltid gett på kvällen, men tror inte det spelar så stor roll, är mer långtidsverkande/ långsam effekt. Nu ger vi halva dosen på morgonen och halva på kvällen. Blir så stora mängder annars!

Vi fick också bara undersökning och medicin från start, vissa prover och även prova att utesluta ex. mjölkprotein. Men så här efter ganska lång tid med problem känns det jättesynd att man inte undersökte mer ordentligt tidigare. Har haft väldigt svårt att få dem att ta oss på allvar "är det första barnet?" suck!

Har fått mycket bättre hjälp nu, sen vi flyttat. Och efter röntgen och konstaterad kvarvarande förstoppning har vi fått ge "stora" lavemang med sond (på barnmottagningen), flera gånger för att försöka få loss det som suttit länge högt upp. Och ökat dosen Movikol väldigt mycket.

Har verkligen fått olika bud gällande doser från olika läkare, vet inte om det är så bra att skriva doser här, men om du är intresserad får du gärna efterfråga!
 
Vi har också alltid gett på kvällen, men tror inte det spelar så stor roll, är mer långtidsverkande/ långsam effekt. Nu ger vi halva dosen på morgonen och halva på kvällen. Blir så stora mängder annars!

Vi fick också bara undersökning och medicin från start, vissa prover och även prova att utesluta ex. mjölkprotein. Men så här efter ganska lång tid med problem känns det jättesynd att man inte undersökte mer ordentligt tidigare. Har haft väldigt svårt att få dem att ta oss på allvar "är det första barnet?" suck!

Har fått mycket bättre hjälp nu, sen vi flyttat. Och efter röntgen och konstaterad kvarvarande förstoppning har vi fått ge "stora" lavemang med sond (på barnmottagningen), flera gånger för att försöka få loss det som suttit länge högt upp. Och ökat dosen Movikol väldigt mycket.

Har verkligen fått olika bud gällande doser från olika läkare, vet inte om det är så bra att skriva doser här, men om du är intresserad får du gärna efterfråga!

Vi ger en halv påse per dag av Movicol junior. Just nu kommer resultatet vid 04-05... :crazy:
Bvc-sköterskan sa åt oss att våga experimentera lite med dosering. Har även Lactulos att ge, om vi vill, men vi fokuserar på Movicolen just nu.
Mjölkproteinallergi här. Det första vi testade, redan när Knoddrik bara var nån månad gammal. Mycket tacksamt att hönsmamman inte accepterade att "det växer bort" och att "det bara är så för kolikbarn"...och att våran fantastiska Bvc-sköterskan stöttat oss hela vägen.
 
Vi ger en halv påse per dag av Movicol junior. Just nu kommer resultatet vid 04-05... :crazy:
Bvc-sköterskan sa åt oss att våga experimentera lite med dosering. Har även Lactulos att ge, om vi vill, men vi fokuserar på Movicolen just nu.
Mjölkproteinallergi här. Det första vi testade, redan när Knoddrik bara var nån månad gammal. Mycket tacksamt att hönsmamman inte accepterade att "det växer bort" och att "det bara är så för kolikbarn"...och att våran fantastiska Bvc-sköterskan stöttat oss hela vägen.

Skönt att ni känner att ni fått bra hjälp! Jag har fått kriga på ordentligt. Har också haft problem sen tidigt, dottern var nog ungefär 6 månader, så sen dess har hon ätit Movikol och gjort en hel del tester. Men på en halv påse vuxen Movikol har det funkat bra, förutom att hon sovit ganska (läs jätte 😬) dåligt på nätterna...
Nu fick vi iaf som sagt röntgen och då visar det sig att det är mycket gammalt eller uppbyggt stopp ändå! Stackars liten. Ger 2 påsar vuxen Movikol om dagen nu, och har fått ge lavemang på barnmottagningen 4 gånger! (En påse vuxen motsvarar nog 2 junior tror jag.)
 

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 941
Senast: zassoo
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 904
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund En bild från i somras på min lilla räka. 😍 Ska vi köra en presentationsrunda nu i starten? Här är den gamla tråden.
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
107 759
Senast: Vovve
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 923
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp