Vinterpäls nu?

E

editor241

Min brors halvblodsvalack, 16 år, har satt sin vinterpäls redan nu, han har normalt sett mycket fin och tunn päls och brukar inte sätta vinterpälsen förens ganska sent.
Nu går han ute dygnet runt på bete (för andra sommaren, tidigare ägare hade honom ute max 1 - 3 h/dygn) men han rids konternueligt, han har varit skadad så han är i igångsättningsfasen. I normala fall så tränas han ganska mycket.
Jag förstår inte varför han har fått så mycket päls redan? Flera har sagt till mig att det beror på att han inte är van att gå ute dygnet runt, men det gjorde han ju förra året utan att sätta vinterpäls? Han är i bra hull, pälsen är fortfarande glansig, tänderna är nyligen kollade. Ska ta ett träckprov på måndag (kollades i höstas senast, 0 EPG då iaf). Han har fått en del stygnflugelarver på benen så han lär ju maskas oavsett.
Funderar på att ringa vet och höra vad dom tror, ta eventuella blodprov eller nått? Det känns inget kul att behöva klippa honom nu, jag klipper sällan mina hästar eftersom dom brukar ha tunn och fin päls ändå och just min brors häst får så dassig päls när den växer ut.
Någon som har råd eller ideér om vad detta kan bero på?
 
Sv: Vinterpäls nu?

Enligt många sätter hästar päls efter ljuset och inte temperaturen och nu börjar det bli mörkare.Min häst har alltid börjat sätta päls i aug och håller på ett par månader.
 
Sv: Vinterpäls nu?

Min häst sätter också päls nu, många andra hästar i vårat stall sätter också päls. Det börjar bli kallare och mörkare, och då kommer pälsen som ett brev på posten :)
 
Sv: Vinterpäls nu?

Jag hade samma problem med min förra häst. En arab med enormt tunn och fin pöls annars. Men så en sommar när han kom hem till mig. (min kusin hade honom innan) Så hade han världens päls. Det var i juli. Jag har veterinär i stallet och hon säger att man ska låta det vara. Och fortsätta som vanligt. Det gjorde jag och efter ca 1-2 månade så började han fälla. Sen hade han fin päls och så täcktes han mycket då han inte riktigt han komma igång med vinterpälsen. Men sen dem andra åren har det inte hänt. :D
 
Sv: Vinterpäls nu?

Men om dom inte har gjort det tidigare då? Förre året satte han pälsen typ oktober, även året innan :(
 
Sv: Vinterpäls nu?

Min häst sätter också päls nu, många andra hästar i vårat stall sätter också päls. Det börjar bli kallare och mörkare, och då kommer pälsen som ett brev på posten :)

Ja den där jäkla posten:devil:.

MIn hade sommarpäls en månad så nu fäller han igen och sätter ny.
 
Sv: Vinterpäls nu?

Jag har precis samma problem med en av mina hästar.
Han har börjat sätta vinterpäls och han blir en riktig hårboll. :cry:
Inge nice nu när det ändå är varmt och han svettas hela tiden.

Funderar på om jag ska låta raka honom, men han är en frusen kille och
han behöver verkligen sin päls i vinter.

Någon som har tips på hur jag själv ska lösa detta bekymmer?
 
Sv: Vinterpäls nu?

Skönt å höra att andra har samma bekymmer. Jag trodde et var något allvarligt fel på min häst. Har börjat ge b-vitamin till båda mina även om det bara är den ena som fäller.
/ C
 
Sv: Vinterpäls nu?

MÅNGA hästar sätter päls nu. Mina ponnier och min kompis halvblod har satt halv tråkig päls=/ Matt och risig. Men så är det varje år.
 
Sv: Vinterpäls nu?

Jag har precis samma problem med en av mina hästar.
Han har börjat sätta vinterpäls och han blir en riktig hårboll. :cry:
Inge nice nu när det ändå är varmt och han svettas hela tiden.

Funderar på om jag ska låta raka honom, men han är en frusen kille och
han behöver verkligen sin päls i vinter.

Någon som har tips på hur jag själv ska lösa detta bekymmer?

Du kan raka nu. Pälsen växer ut på ca 1 månad iom att hästen håller på att få vinterpälsen nu.

Min rakar jag i september och får raka honom igen efter bara nån vecka.
 
Sv: Vinterpäls nu?

Här är ytterligigare en som har en häst som fäller som bara den just nu, ja även andra hästar i stallet fället. I fjor sparade han sommarpälsen fram till sptember så det är allt lite tidigare i år.
 
Sv: Vinterpäls nu?

Det låter ju rimligt, får hoppas han får lite tunnare päls nu när träningen sätter igång ordentligt då :) tack tack för ditt svar :)
 
Sv: Vinterpäls nu?

KL: Hör att flera har samma "problem". Skönt på sätt å vis! Fast det ser ju inte så roligt ut med en nästan vinterpälsad häst i mitten av augusti. Det där med arbete eller ej är ju intressant...
 
Sv: Vinterpäls nu?

Det är nog inget att vara orolig för, pälssättning är ju helt naturligt!

Mitt sto har haft ull i flera veckor nu, hon är t.o.m. nästan färdigfälld vad gäller sommarpälsen, för hennes del brukar klippmaskinen åka fram i slutet på augusti...

De andra två grabbarna är i full färd med att fälla o börjar bli ulliga. De går alla ute dygnet runt och här är ju både mörkare och kallare ute så det är nog meningen att de skall börja sätta päls så tidigt.
 
Sv: Vinterpäls nu?

Men min häst rids fullt ut och har oxå satt vinterpäls nu och jag står i ett moln av hår när jag borstar. :crazy:
Så jag tror själv att det beror på att det varit mycket moln och lite sol senaste månaden som orsakar att hästens system tror det börjar gå mot höst.
 
Sv: Vinterpäls nu?

Min ponny satte vinterpäls redan innan midsommar ett år och brukar "normalt" sätta pälsen i juli nu efter det. Jag gav honom lite extra vitamin-tillskott eftersom det tar mycket på dom när dom fäller/sätter päls. För att underlätta för honom brukar jag även klippa honom ganska tidigt, typ nu i aug. för att underlätta mot värmen. :)
 
Sv: Vinterpäls nu?

Min ponny har också börjat sätta vinterskruden redan, hon har blivit lite lurvig mellan ganascherna och magen. Samt att pälsen är lite tjockare och hon släpper sjukt mkt fin sommarpäls :( Hon gick ute några veckor dygnet runt i början på sommaren men går in på natten igen. Men hon har börjat få ha ett tunt sommartäcke på sig nu på natten (har det även ute med), så ja hoppas hn inte sätter så fasligt mkt päls. Det lär ändå bli klippning snart! :)
 
Sv: Vinterpäls nu?

jag beslöt mig för att raka av allt. :)
Så nu är han fin igen, den lilla rackaren
 
Sv: Vinterpäls nu?

Min har lyckats få på sig en rejäl höstrock redan, hon svettas som en gris av ett normalt ridpass, genomblöt... efter ett oväntat långt pass i veckan var schabraket genomblött :crazy:
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 880
Senast: jemeni
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 338
Hästvård Hej. Har nyss bytt hagkompis till min lekfulla 5åring. Innan så gick han med en 2 år äldre häst som tydligt var ledaren i hagen. Dom...
Svar
3
· Visningar
1 561
Senast: Freazer
·
Hästvård Vårt kallblod utreds för klåda. Det började med att man ville utesluta hovskabb då han visade lite sådana symtom när han kliade sig...
2
Svar
36
· Visningar
3 092
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp